Töihin tohtorin tutkinnolla?
Mitä mieltä työnhakijasta ja henkilöstä yleensä, joka opiskellut tohtoriksi, mutta ei jää tutkijaksi... Arvostatko ihmisenä? Palkkaisitko?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelin tohtorin tutkinnon hupina eli omien töiden ohessa. Illat ja viikonloput siihen.
Ajattelin, että saattaisin siirtyä tutkijaksi. Sain väikkärin valmiiksi ja tein vielä parit vertaisarvioidut artikkelit. Mutta sitten lopetin.Eli en ole oikeastaan joutunut punnitsemaan itseäni työmarkkinoilla, koska jatkan entisessä. Kukaan ei tosin ole ottanut yhteyttä ja tarjonnut uusia töitäkään.
Kannattiko?
Taloudellisesti ei.
Henkisesti kyllä.
Ja sainpa havaita ettei minusta lopulta olisi ollut pelkästään tutkimusta tekemään.
Miksi silti lopetit (vertaisarvioitujen tai ei) artikkelien kirjoittamisen? Itsekin väittelin työn ohessa, enkä tähdännyt yliopiston virkaan, mutta väsään silti jatkuvasti tutkimusartikkeleita päivätyöni ohessa - vaikkei kukaan niistä senttiäkään maksakaan. Koen, että väitelleenä minulla on suorastaan velvollisuus toimia näin.
Jos on kyse oman alani työstä niin palkkaan ehdottomasti mieluummin tohtoreita kuin dippainssejä. Melko isokin osa nykyään läpi pääsevistä dippainsseistä on ihan kädettömiä, tohtoreista aniharva.
Ne tohtorit, jotka minä tunnen, eivät ole sopeutuneet/tulleet valituksi mihinkään käytännön työhön, ja siksipä ovatkin jääneet yliopistolle haahuilemaan ha apurahoja anelemaan ja tohtoroituneet. Muutama on tullut valituksi johonkin työhön, ja erotettu myöhemmin kun ovat onnistuneet sotkemaan osaamattomuudellaan koko työyhteisön asiat.
Vierailija kirjoitti:
Ne tohtorit, jotka minä tunnen, eivät ole sopeutuneet/tulleet valituksi mihinkään käytännön työhön, ja siksipä ovatkin jääneet yliopistolle haahuilemaan ha apurahoja anelemaan ja tohtoroituneet. Muutama on tullut valituksi johonkin työhön, ja erotettu myöhemmin kun ovat onnistuneet sotkemaan osaamattomuudellaan koko työyhteisön asiat.
Kuvauksen perusteella vaikuttaa, että puhut yksittäisestä henkilöstä. Ainakin omista kurssikavereista väitelleille on ollut tosi hyvin kysyntää ja yliopistolle jääneistä osa on nykyään proffia.
Riippuu mistä väitellyt.