Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko autisti?

Vierailija
28.08.2022 |

Millaisia ovat lievät autistit? Olen miettinyt olenko sellainen. Vaivun helposti omaan kuplaan, enkä osaa olla isossa porukassa. Silmiin katsominen on vaikeaa! Se pitää tehdä keskittyneesti ja väkisin, ei tunnu luontevalta. Sanomista on vaikea keksiä, small talk on piinaavaa. Tykkäisin olla mahdollisimman paljon hiljaa omissa ajatuksissani. Sanomattakin selvää, että työpaikoissa on ollut haasteellista. Tuntuu, etten istu mihinkään porukkaan.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa näin etänä.

Vierailija
2/30 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole. Tai jos joku asian suhteen mietityttää, niin yleislääkärin kautta asiassa eteenpäin. Tällä palstalla kaikki diagnoisaan autismin kirjolle ja narsisteiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi auttaa pahimpaan jäykkyyteen, ja humalassa olen onnistunut tutustumaan ihmisiin. Mutta ei sekään ole hyvä, olin jossain vaiheessa alkoholismin partaalla.

Ap

Vierailija
4/30 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös matalaa sosiaalisuutta tai erityisherkkyyttä.

Vierailija
5/30 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin mahdollista. Sitä harvemmin aikuisilta tutkitaan. Lievät oireet saattavat jäädä myös lapsilta huomaamatta. Asiaan perehtynyt lääkäri ois varmasti hyvä apu.

Vierailija
6/30 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko lukea kasvoja? Eli tunnistaa ilmeestä helposti mitä toinen tuntee tai ehkä ajattelee?

Vierailija
7/30 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee netistä joku testi, siitä saat osviittaa. Jos sen mukaan olet autisti niin kannattaa asiaa viedä eteenpäin.

Vierailija
8/30 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas on ystävä joka keksii kavereilleen diagnooseja omasta päästään. Mikä mahtaa tuollaista vaivata?

Vierailija
9/30 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sitä kysyt ja tuon kuvauksesi perusteella sanoisin, että et ole.

Vierailija
10/30 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittavinta tässä on se, etten kärsi asiasta mitenkään mutta muuhun yhteiskuntaan sulautuminen on vaikeaa. Olen mielelläni tällainen kun olen, ilman lääkkeitä tai viinaa. Mutta se tarkoittaa työttömyyttä ja yksinäisyyttä.

Vierailija
11/30 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä

Vierailija
12/30 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatko lukea kasvoja? Eli tunnistaa ilmeestä helposti mitä toinen tuntee tai ehkä ajattelee?

Joo kyllä! Se on helppoa.

Ap

Vierailija
13/30 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti narsisti.

Vierailija
14/30 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaista taida olla olemassa kuin "lievä"autismi. Joko olet autismin kirjoilla tai et ole. Sinulla voi olla aspergerin oireyhtymä, mutta tätä diagnoosia ei enää saa - ainakaan tietääkseni. Jokaisella autistilla nämä piirteet näkyvät eri tavoin. Koetko olevasi stressiherkkä? Onko sinulla jotain erityisiä mielenkiinnon kohteita ja uppoudutko näihin niin, että aika lentää siivillä? Ahdistutko, kun sinut keskeytetään, kun teet jotain todella kiinnostavaa? Keskitytkö asioissa yksityiskohtiin etkä kokonaisuuksiin? Pidätkö rutiineista? Onko sinulla vaikeuksia ymmärtää muita ihmisiä ja sosiaalisia tilanteita? Tuntuuko, että muut ovat saaneet näihin tilanteisiin ohjeet, jotka sinulle on jätetty antamatta? Jos vastasit kyllä, saatat olla autisti, mutta en lähtisi diagnosoimaan muutaman piirteen perusteella. Naisilla ja miehillä autismi näkyy eri tavoin, samoin yksilöiden välillä.

Vierailija
15/30 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Josko oletkin pohjimmiltasi ujo ja/tai herkkä, eikä sinua ole lapsena riittävästi tuettu sosiaalisissa tilanteissa?

Vierailija
16/30 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Josko oletkin pohjimmiltasi ujo ja/tai herkkä, eikä sinua ole lapsena riittävästi tuettu sosiaalisissa tilanteissa?

Kutsuttiinko sinut nuorena diskoihin?

Vierailija
17/30 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa sosiaalisuutta vaaditaan, kuka jaksaisi olla usean tunnin päivästä sellainen, ellei ole luonnostaan. Et välttämättä ole, moni on tuollainen ja siihen voi olla ympäristö syynä, entä omat toiveet miten haluaa elää. Ainoastaan tämä kohta voi olla vähän hankala toisen kannalta ja on tyypillistä autismissa ehkä "sanomista on vaikea keksiä", mutta toisaalta moni suomalainen on sellainen, jos seura on tuntematonta. Onko motivaatio toiseen ihmiseen, paikkaan tai siihen kyseiseen tekemiseen, kohtaavatko kemiat.

Vierailija
18/30 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ehkä olla. Tosin sillä ei ole merkitystä, kun kerran tiedostat erityispiirteesi. Autisti ei autismilleen mitään, sen kanssa voi opetella pärjäämään tai sitten tekee kuten haluaa. Järjestät elämäsi taipumustesi mukaan.

Vierailija
19/30 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sellaista taida olla olemassa kuin "lievä"autismi. Joko olet autismin kirjoilla tai et ole. Sinulla voi olla aspergerin oireyhtymä, mutta tätä diagnoosia ei enää saa - ainakaan tietääkseni. Jokaisella autistilla nämä piirteet näkyvät eri tavoin. Koetko olevasi stressiherkkä? Onko sinulla jotain erityisiä mielenkiinnon kohteita ja uppoudutko näihin niin, että aika lentää siivillä? Ahdistutko, kun sinut keskeytetään, kun teet jotain todella kiinnostavaa? Keskitytkö asioissa yksityiskohtiin etkä kokonaisuuksiin? Pidätkö rutiineista? Onko sinulla vaikeuksia ymmärtää muita ihmisiä ja sosiaalisia tilanteita? Tuntuuko, että muut ovat saaneet näihin tilanteisiin ohjeet, jotka sinulle on jätetty antamatta? Jos vastasit kyllä, saatat olla autisti, mutta en lähtisi diagnosoimaan muutaman piirteen perusteella. Naisilla ja miehillä autismi näkyy eri tavoin, samoin yksilöiden välillä.

Tietenkin on olemassa lievä autismi, kyseessähän on KIRJO! Tällöin voidaan todeta esimerkiksi että henkilöllä on autismin kirjon piirteitä, mutta ei riittävästi jotta voitaisiin antaa autismin kirjon diagnoosi. Lapsellani esimerkiksi on diagnoosina ADHD, ja maininta autismin kirjon piirteistä, mutta ei diagnoosia.

Lisäksi asperger-nimitys poistuu kyllä, mutta tilalle on vakiintumassa nimitys high-functioning autism. Ap:n kuvauksen perusteella hänellä saattaisi hyvinkin olla ainakin autismin kirjon piirteitä.

Vierailija
20/30 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos se autismia vai neuroosia, että puhelimessa ei kertakaikkiaan voi/saa näkyä kuitaamattomia eli lukemattomia viestejä tai soittoja. Siis se numero, montako on katsomatta, on pakko saada pois! Joskus se jää kummittelemaan, vaikka klikkaan auki uudet viestit. Silloin meinaa pinkka hajota.

Aamuisin minulla on tarkat rutiinit mitä ja miten teen. Säästän teitä, enkä kuvaile niitä. Usein meinaa tulla pissat housuun, jos joku rutiini ei mene sulavasti. Nämä jutut on siis hoidettava matkalla vuoteesta vessaan, eikä viivytyksiä saisi tulla.

Sanomattakin on selvää, että minulla on sosiaalinen käyttäytymisrooli päällä, kun tapaan ihmisiä. Olen yksikseni 95-99% ajasta, jolloin olen oma, normaali itseni. Tajuan itsekin olevani poikkeava. Siksi en suostu esim. jakamaan hotellihuonetta tms. Ihmisten tapaaminen kuormittaa todella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi