Olenko autisti?
Millaisia ovat lievät autistit? Olen miettinyt olenko sellainen. Vaivun helposti omaan kuplaan, enkä osaa olla isossa porukassa. Silmiin katsominen on vaikeaa! Se pitää tehdä keskittyneesti ja väkisin, ei tunnu luontevalta. Sanomista on vaikea keksiä, small talk on piinaavaa. Tykkäisin olla mahdollisimman paljon hiljaa omissa ajatuksissani. Sanomattakin selvää, että työpaikoissa on ollut haasteellista. Tuntuu, etten istu mihinkään porukkaan.
Kommentit (30)
Käsi sydämelle: jokaisessa meistä asuu pieni autisti. Toisten elämä vain helpompaa, eikä autismi ala kukkia niin näyttävästi.
Vierailija kirjoitti:
Josko oletkin pohjimmiltasi ujo ja/tai herkkä, eikä sinua ole lapsena riittävästi tuettu sosiaalisissa tilanteissa?
BINGO! Täällä!!
Minä sain kasvaa ilman minkäänlaista tukea. Ruoka ja vaatteet annettiin (vaatteet siskon vanhoja, ruoka sentään uutta) + selkäsaunoja.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös matalaa sosiaalisuutta tai erityisherkkyyttä.
Nimenomaan. Olet sitten millainen tahansa, sinä kelpaat oikein hyvin kyllä ihan itsenäsi.
Opi rakastamaan tai ainakin hyväksymään itsesi ja kunnioittamaan luonteenpiirteitäsi, koska olet kuitenkin itsesi kanssa koko loppu elämäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Josko oletkin pohjimmiltasi ujo ja/tai herkkä, eikä sinua ole lapsena riittävästi tuettu sosiaalisissa tilanteissa?
BINGO! Täällä!!
Minä sain kasvaa ilman minkäänlaista tukea. Ruoka ja vaatteet annettiin (vaatteet siskon vanhoja, ruoka sentään uutta) + selkäsaunoja.
Aivan, kaltaisiasi on Suomi täynnä. Onkin puhuttu, että sodat ovat jättäneet herkkiin ja älykkäisiin suomalaisiin niin suuret arvet, että moni on sisältä ihan kuoleutunut ja sitä samaa kylmäsydämisyyttä on viety eteenpäin lapsille ja lapsenlapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Olet sitten millainen tahansa, sinä kelpaat oikein hyvin kyllä ihan itsenäsi.
Opi rakastamaan tai ainakin hyväksymään itsesi ja kunnioittamaan luonteenpiirteitäsi, koska olet kuitenkin itsesi kanssa koko loppu elämäsi.
Olipa ihanasti sanottu.
Moni erityisherkkä/autisti joutuu suotta kärsimään turhaan, kun yrittää sopeutua ja sulautua oman mielenterveytensä kustannuksella. Ei tarvi ruveta kynnysmatoksi, ei tarvi antaa aina periksi. Kunnioita itseäsi, vaikka kukaan muu ei sitä tee!
Meillä on oikeus olla sitä mitä olemme, omaa herkkyyttä ei pidä hävetä!
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti narsisti.
Ite oot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa ihanasti sanottu.
Moni erityisherkkä/autisti joutuu suotta kärsimään turhaan, kun yrittää sopeutua ja sulautua oman mielenterveytensä kustannuksella. Ei tarvi ruveta kynnysmatoksi, ei tarvi antaa aina periksi. Kunnioita itseäsi, vaikka kukaan muu ei sitä tee!
Meillä on oikeus olla sitä mitä olemme, omaa herkkyyttä ei pidä hävetä!
Kiitos - omat sanasi vähintään yhtä ihania.💖
Vierailija kirjoitti:
Osaatko lukea kasvoja? Eli tunnistaa ilmeestä helposti mitä toinen tuntee tai ehkä ajattelee?
Tunnistan lähinnä naurun ja itkun, muiden ilmeiden tarkoitusta en juurikaan.
Mulla on omasta mielestäni ja nettitestien mukaan ihan selkeät autismin kirjon piirteet. Puhuin tästä työterveyden ikävuositarkastuksessa selityksenä sille etten koe pystyväni tekemään 5 päivän työviikkoa joten teen 3-4 päivää. Työterveyshoitaja vastasi etten missään tapauksessa voi olla kirjolla koska kykenen kuitenkin käymään osa-aika työssä!!!!
No en mä sitä virallista diagnoosia mihinkään tarvitse, itse tiedän mitä olen ja mihin pystyn :D
Täällä yks samanlainen, tosin jo keski-ikäinen. Aikamoista käpristelyä ja räpiköintiä oli sosiaaliset suhteet nuorempana. Sitten pystyin kehittämään itselleni työroolin, jolla sain työpaikan tilanteet menemään jotenkin läpi. Se helpotti itseäni kun onnistuin sulautumaan tuon työroolin kautta ryhmän sekaan. Siviilissä edelleen omissa oloissani viihtyvä hiljainen hissukka.