Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Monessa kulttuurissa lapsen synnyttyä suku ja läheiset ovat hyvin tiiviisti auttamassa perhettä - Suomessa ajatellaan että annetaan tilaa perheelle ja ei oteta yhteyttä. Mistä ero on lähtöisin?

Vierailija
28.08.2022 |

Eri kulttuureissa on tosi isoja eroja siinä miten läheiset ja suku reagoivat lapsen saamiseen. Monessa kulttuurissa perhe haluaa olla saatavilla ja apuna. Suomessa tuntuu yleiseltä ajatukselta että ei haluta häiritä.

Mistä erot juontavat juurensa?

Kommentit (133)

Vierailija
1/133 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ehkä enemmän toivotaan että kunta tai valtio olisi se joka tukee?

Vierailija
2/133 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on tunnevammaisia sodan ja jo sitä edeltäneen karun puutteen takia. Hampaat irvessä on pitänyt pärjätä, muilla ei ole ollut mistä auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/133 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kunnioitetaan yksityisyyttä ja ihmisten omaa tilaa. Ei haluta tuppautua. Olisi tungettelevaa, jos sukulaiset olisi aina hyysäämässä ja jaloissa pyörimässä. Rasittavaa.

Kotirauha rikkoutuisi.

Vierailija
4/133 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei haluta sekaantua toisten asioihin. Onhan se täälläkin kuultu mitä seuraa kun anoppi tulee "auttamaan". Moni kypsyy omaan äitiinsäkin. Muusta suvusta puhumattakaan.

Vierailija
5/133 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä ne äiditkin on hieman vastaanottavaisempia, eikä sellaisia itsekeskeisiä k-päitä, mitä täälläkin näkyy... Kaikki muut tekee kaiken väärin ympärillä. Itse on pyhänä äitinä oikeassa kaikesta.

Vierailija
6/133 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua pitäis saada niin pe%kuleesti, mutta annas olla kun se anoppi sattuu tuomaan vähän väärän värisen vaatteen muksulle, jonka on hyvää hyvyyttään ostanut.

Ehkä pitäis ottaa peili käteen välillä ja miettiä millainen autettava itse onkaan.

Moni on pää syvällä omassa persaukossa eikä ole mitään kiinnostusta nähdä asioita muitten näkökulmasta.

Vierailija
7/133 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä ne äiditkin on hieman vastaanottavaisempia, eikä sellaisia itsekeskeisiä k-päitä, mitä täälläkin näkyy... Kaikki muut tekee kaiken väärin ympärillä. Itse on pyhänä äitinä oikeassa kaikesta.

Mitä k-päisyyttä siinä on, jos ei halua perheen ulkopuolisia kotiinsa pyörimään?

Vierailija
8/133 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat enimmäkseen autis min kirjolla, eivätkä ole hyviä auttamaan eivätkä ottamaan vastaan apua. On helpompi pärjäillä itsekseen kuin kestää samalla esim. täysin joustamattoman sukulaisen "apua", joka tapahtuu täysin sukulaisen eikä autettavan ehdoilla.

Vierailija
9/133 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä k-päisyyttä siinä on, jos ei halua perheen ulkopuolisia kotiinsa pyörimään?

No sitten ei ulista sitä avun puutettakaan! Kaksilla rattailla on turha kuvitella ajavansa. Ja se lapsen isän äiti on ihan yhtä laillla mummo kuin lapsen äidinkin äiti.

Vierailija
10/133 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua pitäis saada niin pe%kuleesti, mutta annas olla kun se anoppi sattuu tuomaan vähän väärän värisen vaatteen muksulle, jonka on hyvää hyvyyttään ostanut.

Ehkä pitäis ottaa peili käteen välillä ja miettiä millainen autettava itse onkaan.

Moni on pää syvällä omassa persaukossa eikä ole mitään kiinnostusta nähdä asioita muitten näkökulmasta.

Vai hyvää hyvyyttään. Ensimmäinen varoitusvalo syttyi jo.

Vierailija
11/133 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa kulttuureissa useinmiten mennään naimisiin kovin nuorena ja asutaan samassa talossa koko suvun kanssa

Jos haluat suomessa apua, niin palkkaa lapsenvahti

Paras ratkaisu

Vierailija
12/133 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai hyvää hyvyyttään. Ensimmäinen varoitusvalo syttyi jo.

En tiedä mistä varoitusvaloista puhut. Itsellä on ihan hyvät välit anoppiin ja omat lapset vielä niin pieniä, ettei omia lapsenlapsia ole. Moni nainen kuvittelee voivansa olla asemassa, jossa valitsee lapsen puolesta keneen tällä on millaiset välit ja masinoi suvun välejä. Ja sitten itketään uhrina miten rankkaa olla se, joka pitää yhteyttä.

Vierailija
13/133 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Tuossa avin huutamisessa ei ymmärretä että monissa muissa kulttureissa koko suvulla on sananvaltaa lapsen kasvatukseen, ei vain vanhemilla. Suomalaiset vanhemmat vaan haluavat rusinat pullasta. Ne haluavat rahaa ja apua, mutta kuitenkin haluavat itse päättää kaikesta

Vierailija
14/133 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulle äiti ja sisko tuppautui monesti kylään ja jos huomasivat, että on sotkuista niin alkoivat siivoamaan.😄 (aina oli sotkuista kun en jaksanut siivota pikkuvauva aikana ja kehokin vielä toipilas raskaudesta, vaivoja oli pitkään)

Anoppi taas toi ruokaa monesti ja yritti myös siivota, mutta kun silleen vieras ihminen kuitenkin niin häntä siinä asiassa vähän toppuuttelin, en tykännyt että minun tavaroita penkoo puolituttu ja varsinkin kun oli kova heittämään asioita pois ja hamsteriluonteeni sieluun sattui, jos joku pahvilaatikko oli lähtenyt roskiin ilman minun lupaa lol.

Vierailija
15/133 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei haluta sekaantua toisten asioihin. Onhan se täälläkin kuultu mitä seuraa kun anoppi tulee "auttamaan". Moni kypsyy omaan äitiinsäkin. Muusta suvusta puhumattakaan.

Tämä! Jos kyse on oikeasta avusta eli auttaja on mukava, niin kyllä kelpaa varmasti apu kaikille. Sellaista auttajaa ei kaipaa kukaan, joka päsmäröi, kiillottaa omaa sädekehää, ilkeilee ja antaa ymmärtää, että tuore äiti ei osaa huolehtia lapsesta puhumattakaan, jos itse julistautuu toisen lapsen äidiksi tai omii toisen lasta. Parempi silloin yksin, ettei uuvu.

Vierailija
16/133 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten ei ulista sitä avun puutettakaan! Kaksilla rattailla on turha kuvitella ajavansa. Ja se lapsen isän äiti on ihan yhtä laillla mummo kuin lapsen äidinkin äiti.

Ikinä en ole pyytänyt enkä kaivannut anopin apua yhtään mihinkään. Päin vastoin.

Vierailija
17/133 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Tuossa avin huutamisessa ei ymmärretä että monissa muissa kulttureissa koko suvulla on sananvaltaa lapsen kasvatukseen, ei vain vanhemilla. Suomalaiset vanhemmat vaan haluavat rusinat pullasta. Ne haluavat rahaa ja apua, mutta kuitenkin haluavat itse päättää kaikesta

Tämä. Apua pitäisi saada mutta  suku ei saisi sanoa mitään, eikä tehdä mitään kun ne kumminkin tekee kaiken ihan väärin. On tietysti ihmisiä, joista on enemmän haittaa kuin hyötyä mutta kai useimmissa suvuissa nyt joku on, jota voisi vähän kestää...

Vierailija
18/133 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri kulttuurit saavat haistaa kakan!

Vierailija
19/133 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Jos kyse on oikeasta avusta eli auttaja on mukava, niin kyllä kelpaa varmasti apu kaikille. Sellaista auttajaa ei kaipaa kukaan, joka päsmäröi, kiillottaa omaa sädekehää, ilkeilee ja antaa ymmärtää, että tuore äiti ei osaa huolehtia lapsesta puhumattakaan, jos itse julistautuu toisen lapsen äidiksi tai omii toisen lasta. Parempi silloin yksin, ettei uuvu.

"Sellaista auttajaa ei kaipaa kukaan, joka päsmäröi, kiillottaa omaa sädekehää, ilkeilee ja antaa ymmärtää, että tuore äiti ei osaa huolehtia lapsesta puhumattakaan, jos itse julistautuu toisen lapsen äidiksi tai omii toisen lasta. Parempi silloin yksin, ettei uuvu."

Kuvailit juuri hienosti lastensuojelun tavan "auttaa".

Vierailija
20/133 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa moni ihmettelee kun kerron olevani yhteydessä vanhempiini useamman kerran viikossa. Moni haluaa omaa rauhaa.