Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keisarin uudet vaatteet - kaupunginosien arvostus

Vierailija
28.08.2022 |

Torstaina 25.8. oli Hesarissa mielipidekirjoitus, jossa vaadittiin Itä-Helsinkiä leimaavan uutisoinnin lopettamista.

Itsekin nyt 10 vuotta Vuosaaressa asuneena olen monasti miettinyt, miksi tätä kaunista kaupunginosaa jaksetaan väheksyä.

Ennen Vuosaareen muuttamista asuimme jonkin aikaa keski-Euroopassa, pidemmän ajan USA:ssa ja Helsingissä olin asununut sitä ennen Kampissa, Punavuoressa, Munkkiniemessä ja Kruununhaassa

Kaikialla olen viihtynyt ja jokaisessa näissä kaupunginosassa oli hyvät ja huonot puolensa.

Munkkiniemessä oli kiva kun pääsi melkein kotiovelta veneelleen ja läntiseen saaristoon ja raitiovaunulla (kuvittelin) kolistelevani nopeasti keskustaan. Silloin kun asuin siellä, oli Puistotiellä vielä monta kauppaa, mutta silloinkin ne olivat vähentyneet entisiltä vuosikymmeniltä, jolloin siellä oli kuulemma niin Primulat, Hildeenit, Valiot kuin Varubodenit, kalakaupat, Elannot, HOK:it, Talouskaupat, ja leipomot ja vaatekauppojen runsaus.

Palvelut vähenivät Munkkiniemestä kovaa vauhtia ja nyt siellä ei taida olla kuin pari Alepaa. Sitä enemmän kahviloita (!). Poissa ovat Raikan Rauta ja ihana Annima-kauppa. Uusi suutari sentään löytyi kun vanha lopetti, mutta muuten on koko Munkkiniemi muuttunut hieman nuhjaantuneeksi.

Omistusasuntojen hinnat hipovat silti pilviä, vaikka ihan yhtä lailla on Munkkiniemessä vuokrakasarmeja kuin myös Vuosaaressa.

Kjell Westön ja hänen veljen haastattelusta vastikään kävi ilmi, että veljekset olivat kokeneet Munkkiniemen pelottavana ja turvattomana kaupunginosana asua.

Mutta miksi kukaan ei puhu Munkkiniemestä levottomana ja "huonona" kaupunginosana?

Voisiko olla, että tämän kaupunginosan asukkaat itse nostavat itseään ja kaupunginosaansa jalustalle siitä systä, että kalliilla ostamiennsa asuntojen hinnat lähtevät muuten halpenemaan?

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla