Miten sähkölaskusta on tarkoitus selvitä, jos ei ole oikeutettu tukiin?
Omakotitaloasujalla, jolla asuntolaina on maksettu, ei ole oikeutta asumistukeen. Onko siis tarkoitus, että jos lämmityksestä alkaa tippua tonnin sähkölaskuja, niin pitäisi laittaa huusholli myyntiin ja muuttaa kerrostaloon vai miten on ajateltu että ihmisten tulisi selvitä? Eihän kukaan edes osta sähkölämmitteistä taloa juuri nyt ja esimerkiksi eläkeläisellä tulot ovat kiinteät, ei niitä voi kasvattaa mitenkään.
Kommentit (3546)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitätkö vielä, että miksi MINUN pitäisi maksaa SINUN sähkölasku?
Veronmaksaja-kolleegasi.
Talous pysähtyy, jos ihmisillä ei ole varaa kuluttaa. Nyt voit vielä rehvastella rahoillasi, mutta laman iskiessä joudut joka tapauksessa joko itse maksumieheksi tai sitten pöydän toiselle puolelle kerjäämään hattu kourassa, kun työpaikkasi on mennyt alta.
Jos näin kävisi, en edes kehtaisi pyytää valtiota maksamaan minulle omasta saamattomuudestani jotain korvauksia. Etsisin uutta työtä muualta.
Teillä sosialisteilla on selkeästi asennevamma, että se raha jonka kuvittelette ansaitsevanne ja omistavanne vain ilmestyy tilillenne hoitamaan itseaiheutettuja ongelmianne.
Sosiaalietuuksia saavillahan nimenomaan tätä ongelmaa ei ole. Tilanteesta kärsivät ne, jotka eivät ole tukiin oikeutettuja, mutta ovat kuitenkin matalatuloisia. Toimeentulotuella elelevä voi hummata sähköön mielin määrin, mutta itse sähkölaskunsa maksava joutuu tiukille.
No ei voi hummata. Tt-tuessa on sähkölle olemassa katto, ei ne todellakaan maksa mitään ylisuuria sähkölaskuja. Oisko se ollut jotain 40 - 45 euroa/kk, mikä katsotaan vielä hyväksyttäväksi menoksi yhdelle hengelle. Näin siis joitain vuosia sitten.
On tietty mahdollista, että tässä uudessa tilanteessa lakia/käytäntöä muutetaan, mutta en oikein siihenkään usko.
Todellakin toivon, että että ei 40-45€ per pää kuussa😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkön käyttämistä pitäisi vähentää todella paljon, oman asumismukavuutensa kustannuksella.
Opetella syömään valmisruokaa, jota ei kotona valmisteta, eikä lämmitetä. Pitää aina päällään lämpimiä vaatteita ja asuinlämpötila 10-15 asteessa. Oppia peseytymään kahden viikon välein litralla vettä. Pestä likaisia vaatteita vain kerran kuukaudessa.Ovatko nuo realistisia vaihtoehtoja? Että menisi esim. töihin likaisena ja likaisilla vaatteilla. Tuntuu, että pitäisi palata elintasossa 1960-luvulle, mutta silti ympäristön normit ovat muuttuneet, eikä se ole käytännössä mahdollista.
Se on mitä vihervasemmisto haluaa keskiluokalle.
Laskin, että yhtiövastikkeeni saisi nousta 13 kertaiseksi ettei rahaa jäisi enää yhtään säästöjä kuukaudessa. On tää pienituloisen elämä rankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki? Asumistukeenhan ei sähkölaskuja huomioida koskaan.
Missä harhassa elät? Ei omistusasuja mitään toimeentulotukea saa.
Saahan se!
ei saa, jos on hiukankin tuloja ja on valkoinen suomalainen
Vierailija kirjoitti:
Paljon näitä trollilankoja taas nousee. Turhaa vihan lietsontaa, todellisuudessa muutama kymppi ei mitään kaada ja Suomi seisoo yhtenä tänä putinin masinoimaa vaikuttamista vastaan.
Sitten, jos joskus tulen noin tyhmäksi, toivon tulevani samalla mykäksi ja kirjoitustaidottomaksi. Juuri kukaan tässä maassa ei tule selviämään tästä muutamalla kympillä kk.
Ilmeisesti kelan on pakko maksaa niille, joilla ei ole tuloja vai laitetaanko heidät yhteisasuntolaan. Mutta entä he, jotka nykyhetkellä eivät yllä kelan asiakkuuteen, mutta palkka ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Joson tehnyt sen päätöksen että hankkii sähkölämmityksellisen omakotitalon, niin sen päätöksen seuraukset ei kuulu minulle.
päätöstä tehdessä ei vielä oltu kuultukaan vihreistä. se pahuus nousi maanpäälle vasta myöhemmin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veronmaksaja-kolleegasi.
Talous pysähtyy, jos ihmisillä ei ole varaa kuluttaa. Nyt voit vielä rehvastella rahoillasi, mutta laman iskiessä joudut joka tapauksessa joko itse maksumieheksi tai sitten pöydän toiselle puolelle kerjäämään hattu kourassa, kun työpaikkasi on mennyt alta.
Jos näin kävisi, en edes kehtaisi pyytää valtiota maksamaan minulle omasta saamattomuudestani jotain korvauksia. Etsisin uutta työtä muualta.
Teillä sosialisteilla on selkeästi asennevamma, että se raha jonka kuvittelette ansaitsevanne ja omistavanne vain ilmestyy tilillenne hoitamaan itseaiheutettuja ongelmianne.
Sosiaalietuuksia saavillahan nimenomaan tätä ongelmaa ei ole. Tilanteesta kärsivät ne, jotka eivät ole tukiin oikeutettuja, mutta ovat kuitenkin matalatuloisia. Toimeentulotuella elelevä voi hummata sähköön mielin määrin, mutta itse sähkölaskunsa maksava joutuu tiukille.
Pienituloisimmat tämä nouseva sähkönhinta + muu inflaatio todellakin ajaa tiukimmille. Pienituloiselle vaihtoehto työssäkäymisen ja työttömänä oleminen yhteiskunnan tukien varassa on ihan vakavan pohtimisen paikka.
Toimeentuloasiakas voi huoleti pitää kasvulamput ja tuulettimet päällä 24/7 pilveä kasvatellessaan, kun sähkölasku ei tunnu omassa pussissa, ainoastaan lisätuloa tiedossa sadon kypsyttyä.
Pienituloiset, pienituloiset ja pienituloiset. Hittoako pitää elää keskituloisen elämään niillä pienillä tuloilla?
Se että saa talvella kämppänsä pidettyä lämpimänä ei ole kyllä mitään keskituloista pröystäilyä vaan ihan ihmisen perusoikeus.
Sähkön hinta 4.4 centtiä/kwh+siirrot. Eipä paljon pakkaset haittaa:)
Vierailija kirjoitti:
Laskin, että yhtiövastikkeeni saisi nousta 13 kertaiseksi ettei rahaa jäisi enää yhtään säästöjä kuukaudessa. On tää pienituloisen elämä rankkaa.
pientä sulla on vain tissit/penis
Vierailija kirjoitti:
Jännä tulla keskustelemaan yhteiskunnallisesta kriisistä vain omaan napaan peilaten. Aika narsistinen lähestymistapa.
Vierailija kirjoitti:
Et kovin pienituloinen ole, mikäli käteen jää 3 000€ kuukaudessa. Mitään velkoja ei edes vielä vähennettäisi tälläkään tulolla, eli sinulla on velaton asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon näitä trollilankoja taas nousee. Turhaa vihan lietsontaa, todellisuudessa muutama kymppi ei mitään kaada ja Suomi seisoo yhtenä tänä putinin masinoimaa vaikuttamista vastaan.
Muutama kymppi? Nykyhinnalla itse joutuisin maksamaan sähköstä vuodessa melkein muutaman kymppitonnin, eli vaja 20 000€.
Meillä kulutus on noin 20000kwh vuodessa ja voisin keksiä vaikka mitä peikkohintoja, joilla pelotella muita. Vanha soppari loppuu helmikuussa ja uuteenkin on hinta sidottu hyvissä ajoin. Jos jotain irtisanomisia on sopimusten osalta tulossa meillä on sitäkin varten selustanturva suunnitelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa asua omakotitalossa niin kaippa on varaa hoitaa siihen liittyviä kulujakin?
Kyllä niitä kuluja ON OLLUT vara hoitaa tähän asti, mutta tämä nykyinen tilanne on aivan kestämätön. Miten itse reagoisit, jos 600 euron vuokrasi olisikin yht'äkkin 2400 euroa kuukaudessa?
Tämä on tiedetty vuosikausia. Vuosiakausia on uhuttu siitä miten maaseudun kustannukset tulevat kasvamaan huomattavasti. Vuosikausia on puhuttu siitä miten miten energiankäyttöä pitää vähentää. Puhuttu siitä miten pitää rakentaa aurinkopaneeleita ja tuulimyllyjä. Miksi oakotiasujat eivät ole tehneet asialle mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa asua omakotitalossa niin kaippa on varaa hoitaa siihen liittyviä kulujakin?
Niin että jos kerrostaloasujallakin vastike nousisi kymmenkertaiseksi niin turha ulista, kun on itse asumismuotonsa valinnut, vai? Eiköhän se, että onko "varaa" asua omakotitalossa, ole laskettu silloin, kun sähkön hinta oli vähän eri...
Vuosikausia on toitotettu jullkisuudessa sitä että maaseudun palvelut kuolevat ja sitä että vihreä siirtymä nostaa energian ja asumisen kustannuksia erittäin runsaasti. Miksi maaseudun omakodeissa asuvat eivät ole reagoineet tähän?
Aika iso osa omakotitaloasujista, joilla talossa on sähkölämmitys, asuu ihan kaupungissa palveluiden lähettyvillä, tavallisissa 80-90-luvulla rakennetuissa taloissa. Ei tämä ole mikään maalaisten ongelma joka ratkeiaisi kaupunkiin muuttamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä kuluja ON OLLUT vara hoitaa tähän asti, mutta tämä nykyinen tilanne on aivan kestämätön. Miten itse reagoisit, jos 600 euron vuokrasi olisikin yht'äkkin 2400 euroa kuukaudessa?
Tämä on tiedetty vuosikausia. Vuosiakausia on uhuttu siitä miten maaseudun kustannukset tulevat kasvamaan huomattavasti. Vuosikausia on puhuttu siitä miten miten energiankäyttöä pitää vähentää. Puhuttu siitä miten pitää rakentaa aurinkopaneeleita ja tuulimyllyjä. Miksi oakotiasujat eivät ole tehneet asialle mitään?
Mitäs kun en asu omakotitalossa vaan pk-seudulla 500 m junaradasta? Ei olla rakennettu tuulimyllyä tai aurinkopanelia pihalle, me tyhmyrit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veronmaksaja-kolleegasi.
No ei voi hummata. Tt-tuessa on sähkölle olemassa katto, ei ne todellakaan maksa mitään ylisuuria sähkölaskuja. Oisko se ollut jotain 40 - 45 euroa/kk, mikä katsotaan vielä hyväksyttäväksi menoksi yhdelle hengelle. Näin siis joitain vuosia sitten.
On tietty mahdollista, että tässä uudessa tilanteessa lakia/käytäntöä muutetaan, mutta en oikein siihenkään usko.
Todellakin toivon, että että ei 40-45€ per pää kuussa😂
Heh, no ei todellakaan ole. Jos sähkönsiirron perusmaksu on 25e/kk, niin siinä ei loppurahoilla pidetä edes yhtä lamppua päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossuelätit ei ymmärrä että suurin osa normaaleista ihmisistä maksaa ihan omilla rahoillaan kohonneet elinkustannukset.
Jos sähkölasku tms nousee tingitään ostoksista ja hankinnoista, palveluiden käytöstä ja terveydenhuollosta. Jos ei ole muutenkaan ollut varaa em tingitään ruuasta. Jos ruokalasku on vedetty minimiin muutetaan pienempään ja halvempaan asuntoon.
Ja samaan aikaan maksellaan veroja että sossupummit saa tukensa. Luv ya!
Niin, ihminen on heti sossuelätti, kun häneltä ei heru empatia ja sympatiaa ihmisille, jotka on vuosia eläneet leväperäisesti.
Leväperäisesti? Luuletko tosiaan, että pieni/keskituloiset työläiset on elänyt tähänkään asti? Ihan yleisesti ottaen kannattaisi osoittaa edes vähän kunnioitusta niitä kohtaan, jotka käytännössä elättää teidät. V#ttuiletko työnantajallekin, jos firmalla meneekin huonommin?
Kyllä tässä on niin nähty miten ihmiset elää. Ja sieltä se taas tuli, v i tun sossuelätti, jota SINÄ elätät.🤣 Ja mille työnantajalle? Minähän olen sossuelätti.
Miten ne elää? Monet tuilla elävät elää esimerkiksi paljon isommassa asunnossa kuin me. Rikkaat on niitä, jotka matkustelee, pitää kesämökkiä ja isoa taloa. Ja tässä tapauksessa se sinun "työnantaja" eli maksaja on työssäkäyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama kymppi? Nykyhinnalla itse joutuisin maksamaan sähköstä vuodessa melkein muutaman kymppitonnin, eli vaja 20 000€.
Meillä kulutus on noin 20000kwh vuodessa ja voisin keksiä vaikka mitä peikkohintoja, joilla pelotella muita. Vanha soppari loppuu helmikuussa ja uuteenkin on hinta sidottu hyvissä ajoin. Jos jotain irtisanomisia on sopimusten osalta tulossa meillä on sitäkin varten selustanturva suunnitelma.
Meillä kulutus yli 35 000kWh per vuosi vanhassa talossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kovin pienituloinen ole, mikäli käteen jää 3 000€ kuukaudessa. Mitään velkoja ei edes vielä vähennettäisi tälläkään tulolla, eli sinulla on velaton asunto.
Kyllä, minulla on velaton asunto, jonka vastine on 93e/kk.