Miten sähkölaskusta on tarkoitus selvitä, jos ei ole oikeutettu tukiin?
Omakotitaloasujalla, jolla asuntolaina on maksettu, ei ole oikeutta asumistukeen. Onko siis tarkoitus, että jos lämmityksestä alkaa tippua tonnin sähkölaskuja, niin pitäisi laittaa huusholli myyntiin ja muuttaa kerrostaloon vai miten on ajateltu että ihmisten tulisi selvitä? Eihän kukaan edes osta sähkölämmitteistä taloa juuri nyt ja esimerkiksi eläkeläisellä tulot ovat kiinteät, ei niitä voi kasvattaa mitenkään.
Kommentit (3546)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon näitä trollilankoja taas nousee. Turhaa vihan lietsontaa, todellisuudessa muutama kymppi ei mitään kaada ja Suomi seisoo yhtenä tänä putinin masinoimaa vaikuttamista vastaan.
Muutama kymppi? Nykyhinnalla itse joutuisin maksamaan sähköstä vuodessa melkein muutaman kymppitonnin, eli vaja 20 000€.
Meillä kulutus on noin 20000kwh vuodessa ja voisin keksiä vaikka mitä peikkohintoja, joilla pelotella muita. Vanha soppari loppuu helmikuussa ja uuteenkin on hinta sidottu hyvissä ajoin. Jos jotain irtisanomisia on sopimusten osalta tulossa meillä on sitäkin varten selustanturva suunnitelma.
Mikä hinta uudella sopimuksella? Puoli vuotta aikaisintaan ennen sopimuksen loppumista voi tehdä uuden sopparin, joten vaikea tällaiseen on varautua. Mikäs teidän selustanturvasuunnitelma on? Tännehän voi kuka tahansa viisastelija kirjoittaa mitä vain tarinoita, mutta tosiasia on että tähän ei kukaan ole pystynyt varautumaan.
Kerkeätte vielä laittaa ilman lämpöpumpun talveksi.
Joo, ei paljo naurata. Osittain sähkölämmitteinen ok-talo, onneks leivinuuni+puuhella lisäksi. Lapset pieniä ja itsellä vielä äitiysloma tän vuoden loppuun.
En todellakaan tiedä miten selvitään talven sähkölaskuista.
Toki rahaa on koitettu laitaa säästöön ajan mittaan, mutta nyt muutenkin kaikkien kustannuksien noustessa säästäminenkin on ollut haastavaa.
Konttaavat vauvan ja taaperon takia ei viitis sisälämpötilaa ihan 10 asteeseen tiputtaa. Kyllä kai sitä itse pärjäisi miten päin vaan yhden talven, mutta lasten takaisin tuntuu että pakko jonkulainen taso pitää kuitenkin. Niin lämmön, ruuanlaiton, peseytymisen yms. suhteen.
Ajatuksena lämmittää uunia päivittäin, tehdä kaikki mahdollinen ruoka siinä. Lisäksi saunanlämmitystä lisätään, jolloin saadaan toiseen päähän vähän lämpöä lisää ja voitas jättää lattialämmitys märkätiloissa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitätkö vielä, että miksi MINUN pitäisi maksaa SINUN sähkölasku?
Veronmaksaja-kolleegasi.
Talous pysähtyy, jos ihmisillä ei ole varaa kuluttaa. Nyt voit vielä rehvastella rahoillasi, mutta laman iskiessä joudut joka tapauksessa joko itse maksumieheksi tai sitten pöydän toiselle puolelle kerjäämään hattu kourassa, kun työpaikkasi on mennyt alta.
Jos näin kävisi, en edes kehtaisi pyytää valtiota maksamaan minulle omasta saamattomuudestani jotain korvauksia. Etsisin uutta työtä muualta.
Teillä sosialisteilla on selkeästi asennevamma, että se raha jonka kuvittelette ansaitsevanne ja omistavanne vain ilmestyy tilillenne hoitamaan itseaiheutettuja ongelmianne.
Sosiaalietuuksia saavillahan nimenomaan tätä ongelmaa ei ole. Tilanteesta kärsivät ne, jotka eivät ole tukiin oikeutettuja, mutta ovat kuitenkin matalatuloisia. Toimeentulotuella elelevä voi hummata sähköön mielin määrin, mutta itse sähkölaskunsa maksava joutuu tiukille.
No ei voi hummata. Tt-tuessa on sähkölle olemassa katto, ei ne todellakaan maksa mitään ylisuuria sähkölaskuja. Oisko se ollut jotain 40 - 45 euroa/kk, mikä katsotaan vielä hyväksyttäväksi menoksi yhdelle hengelle. Näin siis joitain vuosia sitten.
On tietty mahdollista, että tässä uudessa tilanteessa lakia/käytäntöä muutetaan, mutta en oikein siihenkään usko.
Todellakin toivon, että että ei 40-45€ per pää kuussa😂
Alapeukku tälle tullut. Paljonko tuilla elävät käyttävät sähköön jne? Meillä kerrostalossa noin vajaa 10€ per pää kuukaudessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa asua omakotitalossa niin kaippa on varaa hoitaa siihen liittyviä kulujakin?
Kyllä niitä kuluja ON OLLUT vara hoitaa tähän asti, mutta tämä nykyinen tilanne on aivan kestämätön. Miten itse reagoisit, jos 600 euron vuokrasi olisikin yht'äkkin 2400 euroa kuukaudessa?
Tämä on tiedetty vuosikausia. Vuosiakausia on uhuttu siitä miten maaseudun kustannukset tulevat kasvamaan huomattavasti. Vuosikausia on puhuttu siitä miten miten energiankäyttöä pitää vähentää. Puhuttu siitä miten pitää rakentaa aurinkopaneeleita ja tuulimyllyjä. Miksi oakotiasujat eivät ole tehneet asialle mitään?
Mitäs kun en asu omakotitalossa vaan pk-seudulla 500 m junaradasta? Ei olla rakennettu tuulimyllyä tai aurinkopanelia pihalle, me tyhmyrit.
Vielä ehtii.
En minäkään saa tältä yhteiskunnalta mitään tukia vaan aina tämä yhteiskunta ottaa minulta vain enemmän ja enemmän rahaa.
Käyn töissä ja palkkani ei nouse sitä mukaan mitä kalliimmaksi eläminen tulee täällä.
Palkastani menee jo pelkästään asumiskuluihin sekä auton kuluihin yli puolet! Nyt kun sähkön hinta nousee niin asumiskulut sekä auton kulut vievät palkastani entistä enemmän.
Minä en ole oikeutettu mihinkään tukiin koska minä käyn töissä ja minulla on asuntolainaa.
Onko maailman onnellinen maa tälläinen missä minä joka kuukausi maksan veroja 50% bruttopalkastani ja sitten ihmettelen kun mihinkään ei ole oikein varaa? Suomessa kokonaisveroaste on melkein 50% ja polttoaineesta veroa on 70%.
Päättäjät lupailee tukia mutta mikään niistä ei kosketa minua kuten lisää lapsilisää ja lisää asumistukea.
M32
Päättäjät sanoo että osta sähköauto ja että osta aurinkopanelit katolle, no miten noihin asioihin on varaa jos nettopalkka on kuukaudessa 2000e ja siitä asumiskulut,auto ja laskut vievät jo sen 1200e/kk? Sitten vielä ihminen tarvitsee ruokaa ja välillä rahaa remppoihin yms niin miten hemmetistä ihmisellä on varaa? Minä ostaisin vaikka heti aurinkopanelit asuntoni katolle tai ilmalämpöpumpun jos minulla olisi varaa niihin mutta kun ei mulla ole varaa ja tukia tältä yhteiskunnalta mitään ei heru.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa asua omakotitalossa niin kaippa on varaa hoitaa siihen liittyviä kulujakin?
Niinpä, jos ei ole niin talon voi myydä.
Ja kuka ostaa sähkölämmitteisen talon nyt?
Monet ovat säästäneet pahan päivän varalle. Se paha päivä on tulossa nyt.
Ensin maksetaan sähkölaskuja niillä pahanpäivänsäästöillä.
Sitten katsotaan mitä keinoja on keksitty vai onko.
Vierailija kirjoitti:
Sitten katsotaan mitä keinoja on keksitty vai onko.
Monet eivät suomessa kykene säästämään rahaa vaan he elävät kädestä suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon näitä trollilankoja taas nousee. Turhaa vihan lietsontaa, todellisuudessa muutama kymppi ei mitään kaada ja Suomi seisoo yhtenä tänä putinin masinoimaa vaikuttamista vastaan.
Muutama kymppi? Nykyhinnalla itse joutuisin maksamaan sähköstä vuodessa melkein muutaman kymppitonnin, eli vaja 20 000€.
Meillä kulutus on noin 20000kwh vuodessa ja voisin keksiä vaikka mitä peikkohintoja, joilla pelotella muita. Vanha soppari loppuu helmikuussa ja uuteenkin on hinta sidottu hyvissä ajoin. Jos jotain irtisanomisia on sopimusten osalta tulossa meillä on sitäkin varten selustanturva suunnitelma.
Mikä hinta uudella sopimuksella? Puoli vuotta aikaisintaan ennen sopimuksen loppumista voi tehdä uuden sopparin, joten vaikea tällaiseen on varautua. Mikäs teidän selustanturvasuunnitelma on? Tännehän voi kuka tahansa viisastelija kirjoittaa mitä vain tarinoita, mutta tosiasia on että tähän ei kukaan ole pystynyt varautumaan.
16,3 senttiä
Miten niin ei ole pystynyt varautumaan? Missä kuplassa ihmiset oikein elää? Entä työttömyys, sairaus, jne. Niiden varalle luotua turvaa ei voi nyt käyttää?
Meillä on esim 80 sähkölämmitteinen autotalli ja poreallas niistä luopumalla kulutusta saa alas aika reippaasti.
Kerrostalo ei ole mikään onni ja autuus. Korotukset siirtyvät viiveellä vuokriin ja vastikkeisiin. Rauhassa vain, eipäs hättäillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16,3 senttiä
Miten niin ei ole pystynyt varautumaan? Missä kuplassa ihmiset oikein elää? Entä työttömyys, sairaus, jne. Niiden varalle luotua turvaa ei voi nyt käyttää?
Meillä on esim 80 sähkölämmitteinen autotalli ja poreallas niistä luopumalla kulutusta saa alas aika reippaasti.
Kuinka saa kuluja alas jos on jo ennen tätä kriisiä elänyt ilman mitään turhuuksia ja rahasta on ollut tiukkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, jos ei ole niin talon voi myydä.
Ja kuka ostaa sähkölämmitteisen talon nyt?
Typerää se olisi nyt häiriötilanteessa myydäkin. Jos muuhun ei varaa niin sitten vaan sulakkeita pois päältä. Tulee varmasti esim. käytettyä lämmintä vettä vähemmän jos sen lämmittää 3l kattilassa kuin 300l varaajassa.
Mahtaakohan autokauppakaan käydä nyt, jos ajattelisi vaihtamista halvempaan autoon ja muutaman tonnin siirtoa autosta tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten katsotaan mitä keinoja on keksitty vai onko.Monet eivät suomessa kykene säästämään rahaa vaan he elävät kädestä suuhun.
Suomalaiset ovat tunnetusti huonoja säästämään rahaa, esim suomalaisten keskimääräinen säästöaste on -2,7%. 10% säästöasteella pääset Suomen rikkaimpaan kymmenykseen. Aika säälittävää vai mitä? En usko hetkeäkään, että noin moni oikeasti eläisi kädestä suuhun esim pienen palkan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten katsotaan mitä keinoja on keksitty vai onko.Monet eivät suomessa kykene säästämään rahaa vaan he elävät kädestä suuhun.
Suomeksi. "monet suomessa eivät hallitse rahankäyttöään ja osaa elää tulojensa mukaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki? Asumistukeenhan ei sähkölaskuja huomioida koskaan.
Missä harhassa elät? Ei omistusasuja mitään toimeentulotukea saa.
Kyllä voi saada. Faktaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi. "monet suomessa eivät hallitse rahankäyttöään ja osaa elää tulojensa mukaan".
Sinun "suomennoksessasi" ei ollut mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta eripuran lietsominen
Ehkä valtio voisi taata matalakorkoista lainaa tai sitten sossusta voisi poikkeuksellisesti saada, jos käyttörahat sähkölaskun maksamisen jälkeen jää tietyn rajan alle ja taloa ei voi myydä. Jotain tällaista varmaan kehittelevät. Mutta jokaisen pennin ja omaisuuserän tulevat sitten syynäämään tarkkaan, niin se on tt tuen saajillakin.