Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sähkölaskusta on tarkoitus selvitä, jos ei ole oikeutettu tukiin?

Vierailija
28.08.2022 |

Omakotitaloasujalla, jolla asuntolaina on maksettu, ei ole oikeutta asumistukeen. Onko siis tarkoitus, että jos lämmityksestä alkaa tippua tonnin sähkölaskuja, niin pitäisi laittaa huusholli myyntiin ja muuttaa kerrostaloon vai miten on ajateltu että ihmisten tulisi selvitä? Eihän kukaan edes osta sähkölämmitteistä taloa juuri nyt ja esimerkiksi eläkeläisellä tulot ovat kiinteät, ei niitä voi kasvattaa mitenkään.

Kommentit (3546)

Vierailija
1421/3546 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on varaa asua omakotitalossa niin kaippa on varaa hoitaa siihen liittyviä kulujakin? 

Niinpä, jos ei ole niin talon voi myydä.

Kenellä on varaa enää ostaa sähkölämmitteinen talo? Ei pankki anna sulle lainaa ostaa sitä minun taloani kun pankki laskee ettet sinä selviydy lämmityskuluista.

Talon myyntihinta pitää suhteuttaa sen vaatimiin tuleviin remontteihin ym. kuluihin. Niin se aina ennenkin on ollut ja on jatkossakin.

Vierailija
1422/3546 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

myy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuen saamiseksi ei tarvitse myydä omistusasuntoa. Mökit tms. kyllä.

Pitääkö nykyään mökki myydä, että saa toimeentulotukea?

Eilen A-studiossa Kelan edustaja sanoi, että Kela korvaa pienituloisille sähkölaskut, kunhan kulutus ei ole noussut.

Minä ihmettelen, kun työssäkäyvistä pienituloisista ei kanna huolta kukaan. Paitsi sanotaan että säästä sähköä.

Kyllä, mökkiä ei saa nykyään omistaa, jos hakee toimeentulotukea.

Esim. kun teet 30 vuotta töitä 2400 brutto palkalla niin saat eläkettä 1100 netto etkä saa toimeentulotukea lääkkeisiin, jos on kesämökki. Kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon. Ja nyky Hallitus muutti leskeneläkkeen niin, että sitä saa vain 10 vuotta, jos on syntynyt 1975 tai nuorempi.

Ihan oikein. Ei ilmaista rahaa kuulukaan tulla hanasta loputtomiin, jos pystyisi itsekin maksamaan. En ikinä kehtaisi valittaa toimeentulotuen "puutoksista", jos itsellä on varaa kakkosasuntoon eli kesämökkiin. Yhtälailla voisi verrata että on vene, tai uusi auto pihassa. Meillä on ne, enkä ikinä ikinä kehtaisi valittaa että yhteiskunta ei maksa lääkkeittäni, kun minulla on omaisuutta.

Toimeentulotuki on tarkoitettu niille, joilla ei ole toimeentuloa, joilla ei ole varaa perusjuttuihin.

Kesämökki (tai vene tai uusi auto) ei ole joku "perusoikeus". 

Niistä veneistä on jo maksettu verot aikanaan. Ja siitä duunista, minkä tehden tai sijoituksesta jonka avulla vene on ostettu on maksettu verot. Paljon veroja. Jos nyt koko kansakuntaa koskevassa kriisissä veronmaksaja haluaisi tasaväkisen kohtelun, ei ole kohtuuton pyyntö.

P.s. Ei ole minulla venettä, mökkiä tai sähköautoa, ei edes omakotitaloa

Verot? Mitä verot liittyy mihinkään? Veroahan maksetaan koko ajan. Ruoasta, sähköstä, kiinteistöstä joka on jo oma, siitäkin maksetaan veroa. Erilaisista tuistakin maksetaan veroa. 

Tasaväkinen kohtelu tarkoittaa sitä, että jokainen saa elämisen perusedellytykset. Jokainen pääsisisi samalle lähtöviivalle.

Liikuntavammainen saa yhteiskunnalta paljon enemmän tukea kuin tavallinen ihminen. Saattaa saada 25 000 euroa asunnon muutostöihin ja apuvälineisiin. Kuuluuko sinullekin antaa 25 000 asunnon muutostöihin, ja käsikaiteisiin ja pyörätuoliin, koska liikuntavammainen sai, hän ei pysty muuten toimimaan kodissaan itsenäisesti? Vai pystytkö sinä jo toimimaan itsenäisesti, ilmankin apuvälineitä? Silloin sinä et tarvi sitä samaa tukea. 

Sitä on hyvinvointiyhteiskunnan tasaväkisyys. Jokaiselle samat edellytykset. Ei niin, että jokaiselle sama summa, vaan  Jokaiselle tarpeen mukaan. 

Jos on omaisuutta, ei ole tarvetta toimeentulotuelle. Niin yksinkertaista sen pitäisi olla. 

Eläkeläiset ei saa ilmaista asunnon siivousta eikä avustajaa joten on ihan oikein, että joutuvat ostamaan asunnon siivouksen yksityiseltä siivousyritykseltä. Iso asunto ja iso siivousmaksu on oma valinta.

Jos eläkeläinen joutuu lonkkaleikkaukseen, tulee syöpä tai täyttää 95 - vuotta niin ei silloinkaan kukaan tule ilmaiseksi siivoamaan kotia, koska kunnilla ja kaupungeilla ei ole siivouspalveluita ja yksityinen siivousyritys ottaa siivouksesta maksun eli lasku tulee kotiin.

Eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta, joten ei mitenkään voitaisi alkaa ilmaiseksi heidän asuntoja siivoamaan ja pyykkejä pesemään. Heidän on vain maksettava palveluista, paitsi jos on omaisia, jotka siivoavat heidän kotinsa.

Kotihoitaja käy 2-3 kertaa päivässä ja on 10 minuuttia kerralla, he auttavat vain lääkkeissä ja pukemisessa, eivät siivoa eivätkä pese pyykkejä.

Kenellä käy 2-3x päivässä?

Anoppi on 83v, dementoitunut ja kerran päivässä käy antamassa lääkkeet. Ei mitään muuta. Mummo soittaa meille 7x päivässä kesken töiden, palaverien ja yölläkin kun on muka asiaa tai hätä. Tai sitten sulkee puhelimen pari kertaa päivässä ja joudumme lähtemään avaamaan sitä. Suomessa vanhukset on kyllä ihan oman perheen hoidokkeina. 

Tätäkään emme olisi saaneet vaikka olemme 3v jo hakeneet apua ellei anoppi olisi joutunut sairaalaan koronan takia tammikuussa. Siellä pääsi ns putkeen ja sai edes tämän avun, vanhainkotiin ei vieläkään pääse.

Pk seudulla ystävälleni sanottiin että sitten dementikko pääsee hoitokotiin kun hyppää ikkunasta tai löytyy alasti kadulta. Ehkä. Hän hoiti dementoitunutta äitiään 10v tämän kotona oman työn ja perheen ohella. 

Sellaisella dementikolla käy joka ei omassa kotonaan osaa enää ottaa lääkkeitään, syödä tai käydä vessassa. Vanhus on siis muun ajan käytännössä heitteillä. Ilmaista ei tietenkään hoito ole vaan jokaisesta viiden minuutin piipahduksesta maksetaan vähintään 15 min käyntimaksu n. 15 €.

Aivan järkyttävää! Meilläkin mummoa pitäisi vahtia, ei syö oikeastaan mitään. Olemme ostaneet energiajugurtteja apteekista, niitä menee 1-2 päivässä (400-800kcal yht). Ei vaan rahkeet riitä kaikkeen kun töissäkin pitää olla. Lääkkeitä ei ole osannut ottaa enää pitkään aikaan. Kaikki pyykit, siivoamiset, petaamiset yms on meidän varassa. 

Ja toki mekin tästä maksetaan useampi satanen kuussa. 

on olemassa hoitokoteja ja aina parempi jos vain eläke ja sekin pieni muuten ne ottaa omaisuudesta kuukausittain osansa. 

Hoitomaksuihin ei oteta rahaa omaisuudesta, ainoastaan tuloista. Tosin se eläke menee käytännössä viimeistä latinkia myöten hoitomaksuihin ja lääkkeisiin.

Kyllä omaisuuteen saatetaan koskea jos tililtä rahat lopppuvat.

Eräs lapseton poikamies sairastui niin, että joutui kunnan hoitokotiin, ennen sanottiin vanhainkotiin. Ei siis olisi päässyt koskaan omaan kotiin takaisin.

Ensin käytettiin niitä rahoja joita oli tilillä ja pieni eläke lisäksi. Kun tililtä loppuivat rahat virkaihmiset alkoivat kysella tyhjillään olevaa rintamamiestaloa maalta myytäväksi. Hoidettava siis omisti sen yksin.

Omaiset eivät asiasta tykänneet, en tiedä miten olisi ratkennut, mutta hoidettava sitten kuoli, eli asia ratksesi sillä.

Ei ainakaan minun äitini hoitomaksuihin otettu omaisuudesta mitään. Muuta rahaa meni tietysti äidin talon sähkölaskuun ja muihin menoihin siellä talossa, mutta se itse hoito hoitokodissa, se maksoi lääkkeineen juuri sen mitä äiti eläkettä ja tukia sai. Hoitokodissa haettiin tietysti kaikki mahdolliset asumistuet yms ja ne meni suoraan hoitopaikkaan myös.

Riippuu varmaan kunnastakin. Ja tietysti eläkkeen suurudestakin.

Tällä miehellä oli uskoakseni hyvin pieni eläke. Olisiko äidilläsi sitten ollut isompi? Ja tilillä rahaa koko hoidon ajaksi.

Ilmeisesti eläke ei kattanut kuin hyvin pienen osan todellisista kuluista ja tämä henkilö oli monia vuosia hoidettavana.

Luulen, että hänen asioitaan hoitava henkilö oli hakenut kaikki mahdolliset tuet, olin hänen hyvä ystävänsä. Siksi uskon, että hän puhui totta talon myyntiin liittyvistä asioista.

Sinä työssäkäyvänä maksat veroista noita hoitokotimaksuja ja asumistukia.

Meidän suvussa on 40 vuotta eläkkeellä ollut pariskunta ja toinen heistä saa asumistukea hoitokotiin. Heillä on 2 omistusasuntoa ja toinen asuu vielä kotona.

Eläkeläinen saa myös leskeneläkettä, vaikka menee uudelleen naimisiin, kunhan on yli 50 - vuotta mennessään naimisiin.

Ei kaikki eläkeläiset ole köyhiä, saavat eläkkeen, leskeneläkkeen, vuokratulot sijoitusasunnosta ja ovat uudelleen naimisissa.

Kannattaisi tuon kateuden keskellä tutustua tuohon kadehtimaasi leskeneläkkeeseen hiukan tarkemmin. Vaatii ensinnäkin melkoisen tuloeron kuolleen ja jälkeenjääneen välillä että ylipäätään saa leskeneläkettä. Ainakin aiemmin se myös katkesi jos leski meni uudestaan naimisiin.

Jos on sijoitusasuntoja, silloin on pitänyt jossakin vaiheessa olla niihin myös rahaa. Sijoitusasunnotkaan eivät tipu omaisuudeksi taivaasta.

Kyllä nykyään saa leskeneläkettä, vaikka menee uudelleen naimisiin.

Ja osa saa leskeneläkettä hyvin, mitä vanhempi sitä paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1423/3546 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sota tulee Suomeenkin. Voin luvata sen. Itse olen varautunut siihen kuolin_apteekilla.

Toivottavasti ei, nuorempi sukupolvi on haukuttu eikä he vuokra-asuntoja puolusta.

Olen tahtomattani asemassa, jossa tiedän sodan syttyvän. Helpompaa olisi olla tietämättä, mutta juhlitaan niin kauan kuin pystytään.

Ja mistä tiedät, kerro.

Minä en tällä huonolla kohtelulla ja työttömien haukkumisella auta ketään, jos tulee tositilanne. Itseni pelastan korkeintaan.

En voi kertoa, mutta sanompahan vaan.

Vierailija
1424/3546 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joson tehnyt sen päätöksen että hankkii sähkölämmityksellisen omakotitalon, niin sen päätöksen seuraukset ei kuulu minulle.

Alivuokralaisia vaan sinne kämppään, niin saa kuluja jaettua. Ei ole mitään järkeä, että 2 80v vanhuksella on 150 neliön omakotitalo ja sen kuluihin pitäisi yhteiskunnan osallistua.

Niin, eivätkä pelkät vanhukset.

Mikä estää näitä, nuorempiakin omakotitalon omistajia ottamaan vuokralaisia.

Kun paljon puhutaan miten oli ennen, niin ennen oli aivan yleistä, että esimerkiksi rintamiestalon yläkertaan otettiin vuokralainen tai parikin.

Kun nyt eläkeläisenä katselen, asun kaupungissa omakotialueella, noita uudehkoja, suuria, usein juuri kahden kerroksen omakotitaloja niin ne ovat päivät ihan tyhjillään ja hiljaisia.

Lapset ovat koulussa ja hoidossa, vanhemmat töissä.

Usein viikonloppuisinkin lähtevät johonkin autoillaan tai asuntoautoillaan. Kesälomat ovat missä ovat ja talvella ulkomailla.

Mikä estää, etteivät silloin ota asumiskuluja tasatakseen vuokralaisen?

Ennen sen luulisi olevan järkevää kuin hakea yhteiskunnan apuja.

Selitykseksi ja syyksi ei riitä, että "kun en mä haluu ottaa".

Hätä keinot keksii.

Tuollaisessa tilanteessa on liian iso riski sille, että alivuokralainen ottaa liikaa vapauksia isäntäväen ollessa pois. Otetaan omin luvin isäntäväen tarvikkeita käyttöön, "lainataan" elintarvikkeita, pengotaan tavaroita jne. Jos osan talosta saa lukittua siten, että vuokralaiselle oma puoli, isäntäväelle oma puoli, niin se voisi toimia. Tai jos vuokralainen on muuten tuttu ja luotettavaksi todettu.

Minulla kolmikerroksinen talo ja voisin majoittaa näin kaksikin perhekuntaa omamme lisäksi, koska  jokaisen kerroksen voi halutessaan eristää omakseen, mutta meillä ei ole hätää lämmitysten kanssa, olemme osanneet varata puskurirahaa ja osamme myös sitä täydentää. Sukulaisille on kyllä tupa aina auki, joten jos joku tarvitsee hätämajoitusta, niin meiltä saa.

Työmarkkinatuki on 540 netto eikä vuokralainen saisi asumistukea teidän tulojen takia, joten joutuisitte ostamaan sille ruoat.

No voi elämän kevät teidän nykyihmisten kanssa. Saa kädestä pitäen kaikki vanha ihminen neuvoa.

Ei se vuokralainen nyt tietenkään siellä koko talossa huseeraa ja isöntäväen jääkaappia käytä.

Kun nyt katselen ikkunasta, niin monessa omakotitalossa on esimerkiksi kolmekin sisäänkäyntiä, voi olla enemmänkin. Varmaan on useita vessojakin ja suihkuja.

Sille vuokralaiselle tejdään joku niistä sisäänkäynneistä sellaiseksi josta pääsee esimerkiksi yläkerran hänelle tarkoitettuun asuntoon jossa on suihku ja vessa. Tai sitten alakerrassa oma asuintila pelkästään vuokrakaisen käyttöön. Siihen hänellä on omat avaimet. Asunnon omistajalla on eri avaimet muihin, yksityisiin tiloihin.

Ensin pitää siis tietysti tehdä jotain järjestelyjä, että omakotitalossa on vuokralle sopivat tilat.

Tämähän oli ihan yleistä vielä 70-luvullakin. Voi olla myöhemminkin.

Itsekin asuin parissakin omakotitalossa vuokralla, jossa oli vuokralaisille varattu asunto. Myös monet tuttavani asuivat niin.

Moni omakotitalon haluava sai sen omakotitalon ja siihen liittyvät kulunsa pyörimään pitämällä vuokralaisia.

Miksei siis nytkin?

Vaatii tietysti hieman soputumista, mutta niinhän tämä aika vaatii sitä miltei kaikilta.

Vuokralainen ei saa tuollaiseen asuntoon tukia.

Tehdään niinkuin ennen. Eläkkeet pois ja eläkeläiset omaisten nurkkiin asumaan ja äidit kotiin.

Puolisoni kummatkaan mummut eivät olleet kodin ulkopuolella töissä.

Nykyään kotiäitejä ja työttömiä äitejä haukutaan joten täytyisikö perustaa mummojen haukkumis ketju, jotka ei ole olleet kodin ulkopuolella töissä. Ei niitä peltotöitäkään ympäri vuoden tehty esim. talvella, kun lumi maassa, lapset kantoivat vedet sisälle ja pyykkiä pestiin joskus ja jouluna.

Meidän mummu oli koko ikänsä kotona ja yksi lehmä heillä oli ja monta lasta kyllä, mutta silloin vanhemmat lapset vahti pienempiä. Lapset kantoivat vedet sisällä ja mummu pesi miehensä työhousut yhden kerran vuodessa.

Ja minkä ikäinen tuo teidän mummu on nyt?

Kuoli muutama vuosi sitten.

Vierailija
1425/3546 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sota tulee Suomeenkin. Voin luvata sen. Itse olen varautunut siihen kuolin_apteekilla.

Toivottavasti ei, nuorempi sukupolvi on haukuttu eikä he vuokra-asuntoja puolusta.

Olen tahtomattani asemassa, jossa tiedän sodan syttyvän. Helpompaa olisi olla tietämättä, mutta juhlitaan niin kauan kuin pystytään.

Ja mistä tiedät, kerro.

Minä en tällä huonolla kohtelulla ja työttömien haukkumisella auta ketään, jos tulee tositilanne. Itseni pelastan korkeintaan.

Itse luin, että Eurooppaan voisi tulla sota, koska hinnat nousevat, mutta jutussa luki, että ei välttämättä Suomeen.

Itse en auta muita, armeija velvollisuutta minulla ei ole, jos tulee sota.

Vierailija
1426/3546 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulle tuli perussähkö, tuulisähkö, ympäristösähkö, aikasähkö, tehosähkö, pitää yksi valita??????? Pitääkö soittaa minkä noista haluan???? 23,21    23,68    24,09   päivä 27,39 yö 19,03 siis aikasähkö 

tehosähkö  perusmaksu kk 4,63  tehomaksu 0,68 kesäpväsähkö 25,48  kesäyösähkö 17,12 talvipväsähkö 28,31 talviyösähkö 19,03

Voit kysyä muiltakin sähkönmyyjiltä. Sitten mietit, miten paljon ja mihin aikaan sähköä käytät

Vierailija
1427/3546 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo olisi totta niin olisi tehty isot virheet työttömien haukkumisella.

Miksi auttaisin ketään, kun on pakotettu ilmaistöihin ja vielä haukuttu päälle.

Vierailija
1428/3546 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen varma, että ihmiset siirtyvät harmaaseen talouteen sähkön hintojen nousun myötä. Siitä en ole varma, ett tajuaako päättäjät tämän. Sähkön hinnoille on laitettava maksimihinnat. Sähköyhtiöiden ei saa antaa riistää ihmisiä  sähkö kun on nykyajansuomessa elämisen elinehto. Jos sähkön hintoja ei rajoiteta, niin sitten esim. sähköllä lämpiävien ok-talojen omistajille on annettava avustuksia (ja runsaita) varaavien takkojen ja uunien rakentamiseen /vanhojen muuttamiseen varaaviiksi, jotta voivat siirtyä lämmittämään talonsa puulla. 

En vaan käsitä miksi nämä omakotiasujat eivät ole varautuneet jo ajoissa? 

Osa on tietysti varautunut ja uusinut lämmitysmuotonsa. Toki se on vaatinut isot rahat investointiin. Mutta kukaan ei ole tietenkään osannut kuvitella, että Eurooppaan syttyy sota ja sähkön hinta yht´ äkkiä kymmenkertaistuu. Sitä kun ei ole tapahtunut aiemmin.

Hiukan uskallan epäillä oletko itse osannut ja kyennyt omasta puolestasi varautumaan vaikkapa vuokrasi tai vastikkeesi kymmenkertaistumiseen. 

Ai, sotiako ei ole syttynyt aikaisemmin?

En ole varautunut vastikkeen kymmenkertaistumiseen, eikä se ole todennäköistä, mutta kyllä, minulla on varasuunnitelma.

Sähkön osalta kestän kymmenkertaisen laskun, siitähän tässä oli kysymys.

Pitää olla tyhmä ettei tajua tämän sähkön hinnan nousun nostavan elinkustannuksia ihan kaikilla osa-alueilla. Ei tämä tietenkään pelkkään sähkön hintaan jää.

Sodan takia Euroopan sähkönsyöttö ei ole loppunut koskaan ennen. 

Mikset ole varautunut vastikkeen kymmenkertaistumiseen, jos kerran muiden on pitänyt varautua mahdottomana pidettyyn sähkön hinnan kymmenkertaistumiseen?

Vierailija
1429/3546 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mistä tiedät, kerro.

Itse luin, että Eurooppaan voisi tulla sota, koska hinnat nousevat, mutta jutussa luki, että ei välttämättä Suomeen.

Jos tulee sota, kaltaisesi loisijat laitetaan etulinjaan miinoja raivaamaan. Vapaaehtoisuutta ei silloin kysellä.

Vierailija
1430/3546 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo olisi totta niin olisi tehty isot virheet työttömien haukkumisella.

Miksi auttaisin ketään, kun on pakotettu ilmaistöihin ja vielä haukuttu päälle.

Samaan aikaan eläkeläisillä olisi ollut asunnot, mökit ja ovat matkustelleet meidänkin suvussa.

Vierailija
1431/3546 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mistä tiedät, kerro.

Jos tulee sota, kaltaisesi loisijat laitetaan etulinjaan miinoja raivaamaan. Vapaaehtoisuutta ei silloin kysellä.

Ei laiteta, olen nainen eikä ole armeija velvollisuutta.

Vierailija
1432/3546 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mistä tiedät, kerro.

Työttömiä on työkokeiluissa, kuntouttavassa työtoiminnassa, palkkatukityössä ja kursseilla 90 000 ja heidät on haukuttu täällä palstoilla.

Vierailija
1433/3546 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mistä tiedät, kerro.

Olet huvittava, luuletko että henkeni on minkään arvoinen minulle itsellenikään?

Vierailija
1434/3546 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joson tehnyt sen päätöksen että hankkii sähkölämmityksellisen omakotitalon, niin sen päätöksen seuraukset ei kuulu minulle.

Alivuokralaisia vaan sinne kämppään, niin saa kuluja jaettua. Ei ole mitään järkeä, että 2 80v vanhuksella on 150 neliön omakotitalo ja sen kuluihin pitäisi yhteiskunnan osallistua.

Kun paljon puhutaan miten oli ennen, niin ennen oli aivan yleistä, että esimerkiksi rintamiestalon yläkertaan otettiin vuokralainen tai parikin.

Kun nyt eläkeläisenä katselen, asun kaupungissa omakotialueella, noita uudehkoja, suuria, usein juuri kahden kerroksen omakotitaloja niin ne ovat päivät ihan tyhjillään ja hiljaisia.

Usein viikonloppuisinkin lähtevät johonkin autoillaan tai asuntoautoillaan. Kesälomat ovat missä ovat ja talvella ulkomailla.

Hätä keinot keksii.

Luuletko olevasi fiksu?

Vai vuokralainen viikonlopuksi, koomista.

Itse olet vähemmän fiksu. Missä minä mainitsin, että vuokralainen vain viikonlopuksi??? Voi aaarghhh. Koomista itsellesi.

Tietenkin vuokralainen on kokoaikaisesti.

Mutta nämä omakotiasujat harvoin ovat ITSE kotona. Siksi se vuokralainen ei haittaa omistajia niin paljon eivätkä omistajat vuokralaista kun iso talo on tyhjillään ison osan aikaa.

Milloin töissä, milloin lomilla tai viikonloppua viettämässä jossain.

Siksi mainitsin esim. viikonnlopusta.

"Silllon" tarkoitti tätä kokonaisuutta.

Vilä hullummaksi näkyy menevän vai oikein kolhoosi pitäisi pistää pystyyn. Vai ei haittaa, minua nuorena naisena se voisi haitata, mikäli omaan makuuhuoneeseen tunkee vieraita miehiä. Pitäisikö sänkykin jakaa vuokralaisen kanssa?

Vierailija
1435/3546 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hätä keinot keksii.

Luuletko olevasi fiksu?

Vai vuokralainen viikonlopuksi, koomista.

Itse olet vähemmän fiksu. Missä minä mainitsin, että vuokralainen vain viikonlopuksi??? Voi aaarghhh. Koomista itsellesi.

Tietenkin vuokralainen on kokoaikaisesti.

Mutta nämä omakotiasujat harvoin ovat ITSE kotona. Siksi se vuokralainen ei haittaa omistajia niin paljon eivätkä omistajat vuokralaista kun iso talo on tyhjillään ison osan aikaa.

Milloin töissä, milloin lomilla tai viikonloppua viettämässä jossain.

Siksi mainitsin esim. viikonnlopusta.

"Silllon" tarkoitti tätä kokonaisuutta.

Vilä hullummaksi näkyy menevän vai oikein kolhoosi pitäisi pistää pystyyn. Vai ei haittaa, minua nuorena naisena se voisi haitata, mikäli omaan makuuhuoneeseen tunkee vieraita miehiä. Pitäisikö sänkykin jakaa vuokralaisen kanssa?

Työttömillä on lapsia, olisivat lapsenvahtina.

Vierailija
1436/3546 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hätä keinot keksii.

Tuollaisessa tilanteessa on liian iso riski sille, että alivuokralainen ottaa liikaa vapauksia isäntäväen ollessa pois. Otetaan omin luvin isäntäväen tarvikkeita käyttöön, "lainataan" elintarvikkeita, pengotaan tavaroita jne. Jos osan talosta saa lukittua siten, että vuokralaiselle oma puoli, isäntäväelle oma puoli, niin se voisi toimia. Tai jos vuokralainen on muuten tuttu ja luotettavaksi todettu.

Minulla kolmikerroksinen talo ja voisin majoittaa näin kaksikin perhekuntaa omamme lisäksi, koska  jokaisen kerroksen voi halutessaan eristää omakseen, mutta meillä ei ole hätää lämmitysten kanssa, olemme osanneet varata puskurirahaa ja osamme myös sitä täydentää. Sukulaisille on kyllä tupa aina auki, joten jos joku tarvitsee hätämajoitusta, niin meiltä saa.

Työmarkkinatuki on 540 netto eikä vuokralainen saisi asumistukea teidän tulojen takia, joten joutuisitte ostamaan sille ruoat.

No voi elämän kevät teidän nykyihmisten kanssa. Saa kädestä pitäen kaikki vanha ihminen neuvoa.

Ei se vuokralainen nyt tietenkään siellä koko talossa huseeraa ja isöntäväen jääkaappia käytä.

Kun nyt katselen ikkunasta, niin monessa omakotitalossa on esimerkiksi kolmekin sisäänkäyntiä, voi olla enemmänkin. Varmaan on useita vessojakin ja suihkuja.

Sille vuokralaiselle tejdään joku niistä sisäänkäynneistä sellaiseksi josta pääsee esimerkiksi yläkerran hänelle tarkoitettuun asuntoon jossa on suihku ja vessa. Tai sitten alakerrassa oma asuintila pelkästään vuokrakaisen käyttöön. Siihen hänellä on omat avaimet. Asunnon omistajalla on eri avaimet muihin, yksityisiin tiloihin.

Ensin pitää siis tietysti tehdä jotain järjestelyjä, että omakotitalossa on vuokralle sopivat tilat.

Itsekin asuin parissakin omakotitalossa vuokralla, jossa oli vuokralaisille varattu asunto. Myös monet tuttavani asuivat niin.

Moni omakotitalon haluava sai sen omakotitalon ja siihen liittyvät kulunsa pyörimään pitämällä vuokralaisia.

Miksei siis nytkin?

Vaatii tietysti hieman soputumista, mutta niinhän tämä aika vaatii sitä miltei kaikilta.

Tehdään niinkuin ennen. Eläkkeet pois ja eläkeläiset omaisten nurkkiin asumaan ja äidit kotiin.

Miten niin eivät saa tukia? Ihan normaali vuokra-asuntohan se on.

Tietenkin tehdään virallinen vuokrasopimus. Siihen vuokran määrä ja vesimaksu jne.

Jos vuokralainen maksaa sähköstä se myös mainitaan.

On myös huomioitavaa, että jos on maininta että sähkö sisältyy vuokraan niin talon omistaja, eli vuokranantaja saa sen sähkön osuuden verovähennyksenä. Tietenkin vuokrassa on huomioitu sen sähkön osuus, eli vuokra on silloin korkeampi.

Juuri tässä naapurissa on tapaus että omistaja asuu itse talon toisessa päässä ja toinen puoli omakotitalosta on vuokrattu.

Kyllä ne vuokralaiset ihan normaalisti saavat hakea tukia siihen.

Miten tämä on niin vaikeata ymmärtää?

Tässä aluella on muitakin taloja, joissa omistaja itse asuu ja myös on vuokrannut jonkun osan.

Ei kai tämä nyt niin harvinaista ole.

Vierailija
1437/3546 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hätä keinot keksii.

Miksei siis nytkin?

Miten niin eivät saa tukia? Ihan normaali vuokra-asuntohan se on.

Tietenkin tehdään virallinen vuokrasopimus. Siihen vuokran määrä ja vesimaksu jne.

Jos vuokralainen maksaa sähköstä se myös mainitaan.

On myös huomioitavaa, että jos on maininta että sähkö sisältyy vuokraan niin talon omistaja, eli vuokranantaja saa sen sähkön osuuden verovähennyksenä. Tietenkin vuokrassa on huomioitu sen sähkön osuus, eli vuokra on silloin korkeampi.

Juuri tässä naapurissa on tapaus että omistaja asuu itse talon toisessa päässä ja toinen puoli omakotitalosta on vuokrattu.

Kyllä ne vuokralaiset ihan normaalisti saavat hakea tukia siihen.

Miten tämä on niin vaikeata ymmärtää?

Tässä aluella on muitakin taloja, joissa omistaja itse asuu ja myös on vuokrannut jonkun osan.

Ei kai tämä nyt niin harvinaista ole.

Mutta sitten täytyy olla 2 eri asuntoa, koska asumistukeen vaikuttavat kaikkien aikuisten tulot ja työmarkkinatuki on 540 netto, 680 jos 2 lasta. Itse en ole ikinä työttömänä saanut asumistukea, koska puolisoni käy töissä.

Me harrastetaan paljon seksiä joten talon omistavan perheen pitäisi se kestää.

Vierailija
1438/3546 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen varma, että ihmiset siirtyvät harmaaseen talouteen sähkön hintojen nousun myötä. Siitä en ole varma, ett tajuaako päättäjät tämän. Sähkön hinnoille on laitettava maksimihinnat. Sähköyhtiöiden ei saa antaa riistää ihmisiä  sähkö kun on nykyajansuomessa elämisen elinehto. Jos sähkön hintoja ei rajoiteta, niin sitten esim. sähköllä lämpiävien ok-talojen omistajille on annettava avustuksia (ja runsaita) varaavien takkojen ja uunien rakentamiseen /vanhojen muuttamiseen varaaviiksi, jotta voivat siirtyä lämmittämään talonsa puulla. 

Osa on tietysti varautunut ja uusinut lämmitysmuotonsa. Toki se on vaatinut isot rahat investointiin. Mutta kukaan ei ole tietenkään osannut kuvitella, että Eurooppaan syttyy sota ja sähkön hinta yht´ äkkiä kymmenkertaistuu. Sitä kun ei ole tapahtunut aiemmin.

Hiukan uskallan epäillä oletko itse osannut ja kyennyt omasta puolestasi varautumaan vaikkapa vuokrasi tai vastikkeesi kymmenkertaistumiseen. 

En ole varautunut vastikkeen kymmenkertaistumiseen, eikä se ole todennäköistä, mutta kyllä, minulla on varasuunnitelma.

Pitää olla tyhmä ettei tajua tämän sähkön hinnan nousun nostavan elinkustannuksia ihan kaikilla osa-alueilla. Ei tämä tietenkään pelkkään sähkön hintaan jää.

Mikset ole varautunut vastikkeen kymmenkertaistumiseen, jos kerran muiden on pitänyt varautua mahdottomana pidettyyn sähkön hinnan kymmenkertaistumiseen?

Aivan, älä tee niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä sanon. Siitähän tässä on kyse, että tarkoituksena on pelkästään vittuilla ja esiintyä FIKSUNA.

Vierailija
1439/3546 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole pystynyt varautumaan, kas, kun sairaseläkkeellä olen. Mutta nyt puhutaan sähköstä, muitakin lämmönlähteitä on. Olisiko sittenkin kannattanut sijoittaa myös muihin lämmitysvaihtoehtoihin? Jättää pari etelänmatkaa väliin? Asua vaatimattomammin? Ai, eikö? Ei sitten.

Vierailija
1440/3546 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ratkaisu olisi se, että hallitus takaisin jokaiseen talouteen vähimmäisen tarvittavan määrän sähköä edulliseen hintaan ja kaikki ylimenevä sähkö olisi sitten todella kallista. Perustarve laskettaisiin asujien (henkilömäärä, onko lapsia jne) sekä asunnon ominaisuuksien mukaan (miten eristetty, rakennusvuosi jne). Perustarve olisi siis se, että koti pysyy lämpimänä esim 20 astetta, lyhyet suihkut kaikille kerran päivässä, yksi koneellinen pyykkiä per nenä viikossa jne jne.

Ensimmäinen järkevä ehdotus koko putkessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän