Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sähkölaskusta on tarkoitus selvitä, jos ei ole oikeutettu tukiin?

Vierailija
28.08.2022 |

Omakotitaloasujalla, jolla asuntolaina on maksettu, ei ole oikeutta asumistukeen. Onko siis tarkoitus, että jos lämmityksestä alkaa tippua tonnin sähkölaskuja, niin pitäisi laittaa huusholli myyntiin ja muuttaa kerrostaloon vai miten on ajateltu että ihmisten tulisi selvitä? Eihän kukaan edes osta sähkölämmitteistä taloa juuri nyt ja esimerkiksi eläkeläisellä tulot ovat kiinteät, ei niitä voi kasvattaa mitenkään.

Kommentit (3546)

Vierailija
21/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunto myyntiin, muutto kerrostaloon. Elämä on välillä tälläistä. Sinun pitää vain sopeutua.

Kuinka moni seuraa esim kotikuntansa myytäviä taloja? Meidän kunnassa on normaalisti myynnissä reilu 20 taloa, mutta nyt niitä on yli 70. Tälläistä huippua ei ole koskaan ennen ollut.

Vierailija
22/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on varaa asua omakotitalossa niin kaippa on varaa hoitaa siihen liittyviä kulujakin? 

Kyllä niitä kuluja ON OLLUT vara hoitaa tähän asti, mutta tämä nykyinen tilanne on aivan kestämätön. Miten itse reagoisit, jos 600 euron vuokrasi olisikin yht'äkkin 2400 euroa kuukaudessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selitätkö vielä, että miksi MINUN pitäisi maksaa SINUN sähkölasku?

Veronmaksaja-kolleegasi.

Kyse ei nyt mielestäni ole tuosta. Voisivat ottaa niistä kymmenistä tuhansista, joita olen vuosittain maksanut. Kyse on siitä, että hallitus ei tee mitään toimia vaan jättää sadat tuhannet pulaan. Jos tän annetaan tapahtua, mun puolesta lapsilisät pois, päivähoito omakustanteiseksi, sairaanhoito todellisen kustannuksen mukaan, koulutus maksulliseksi jne.

Vierailija
24/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän talven käytän säästöjäni sähkölaskuihin, sitten laitan torpan myyntiin. Pakko vaan tehdä ja sen jälkeen jään yhteiskunnan loisijaksi koska heitä nyt autetaan kaikista eniten. Ei ole muita vaihtoehtoja enää.

Vierailija
25/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä paniikinlietsontaa. Omistusasuntoon saa toimeentulotukea.

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-asumismenot

Vierailija
26/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selitätkö vielä, että miksi MINUN pitäisi maksaa SINUN sähkölasku?

Veronmaksaja-kolleegasi.

Talous pysähtyy, jos ihmisillä ei ole varaa kuluttaa. Nyt voit vielä rehvastella rahoillasi, mutta laman iskiessä joudut joka tapauksessa joko itse maksumieheksi tai sitten pöydän toiselle puolelle kerjäämään hattu kourassa, kun työpaikkasi on mennyt alta.

Vierailija
27/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole niin hullu että ostaisi tällä hetkellä omakotitaloa Suomesta suuren maariskin vuoksi. Nurmijärvi-ilmiökin taitaa huveta kalliisiin energia ja elinkustannuksiin.

Vierailija
28/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuen saamiseksi ei tarvitse myydä omistusasuntoa. Mökit tms. kyllä.

Vierailija
29/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo vuosikausia on puhuttu, että omakotitaloissa pitäisi olla hyvä varaava tulisija, ihan huoltovarmuudenkin kannalta. Lisäksi pitäisi olla säästössä puolen vuoden nettotulot hätätilanteen varalta.

Meidän perheeltä löytyy molemmat. Selviämme tästä talvesta ainakin, tosin ruokakaupassa jää lohi ostamatta. Toinen juttu sitten, jos työttömyys iskee molemmille puolisoille.

Vierailija
30/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä energiakriisiä ei nyt kuule ratkaista sillä, että kaikki sähkölämmitteisen talon omistajat siirtyvät toimeentulotuen asiakkaiksi. Tuo on ratkaisu vain niille, joilla on mennyt persiilleen jo pidemmän aikaa ja pankkitili on jo tyhjä.

Vierailija
31/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostaloasuminen tulee kallistumaan vielä roimasti, nyt vielä laahaa hieman perässä koska tämä iski ok-talo asujiin ensin. Kaukolämmöt sun muut nousee ja mites sit suut pannaan kun vuokrat tuplaantuu? Ei Kela mikään pohjaton kassa ole.

Vierailija
32/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole niin hullu että ostaisi tällä hetkellä omakotitaloa Suomesta suuren maariskin vuoksi. Nurmijärvi-ilmiökin taitaa huveta kalliisiin energia ja elinkustannuksiin.

Niin kauan kuin mulla on työpaikka Suomessa ja lapset suomalaisissa kouluissa, se maariski on vähän pakko kestää.

Vierailija
33/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkön käyttämistä pitäisi vähentää todella paljon, oman asumismukavuutensa kustannuksella.

Opetella syömään valmisruokaa, jota ei kotona valmisteta, eikä lämmitetä. Pitää aina päällään lämpimiä vaatteita ja asuinlämpötila 10-15 asteessa. Oppia peseytymään kahden viikon välein litralla vettä. Pestä likaisia vaatteita vain kerran kuukaudessa.

Ovatko nuo realistisia vaihtoehtoja? Että menisi esim. töihin likaisena ja likaisilla vaatteilla. Tuntuu, että pitäisi palata elintasossa 1960-luvulle, mutta silti ympäristön normit ovat muuttuneet, eikä se ole käytännössä mahdollista.

"Ympäristön normit" ovat helposti muutettavissa.

Vierailija
34/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä energiakriisiä ei nyt kuule ratkaista sillä, että kaikki sähkölämmitteisen talon omistajat siirtyvät toimeentulotuen asiakkaiksi. Tuo on ratkaisu vain niille, joilla on mennyt persiilleen jo pidemmän aikaa ja pankkitili on jo tyhjä.

Tietenkin, se on viimesijainen tuki. Kaikille, myös omistusasujille. Ihmisillä on kummia uskomuksia, moni kuvittelee myös ettei omistusasuntoon saisi asumistukea. Kyllä saa, kun ehdot täyttyvät.

Vierailija
35/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on varaa asua omakotitalossa niin kaippa on varaa hoitaa siihen liittyviä kulujakin? 

Osuu tämä sinne vuokraluukkuunkin aika nopeasti. Kunhan ensitalven kaukolämpöhinnat tulevat yhtiökokouksiin, vastikkeet nousevat useita 10% ja vuokranantajalla on validi peruste siirtää se sinunkin vuokraasi.

Jos maksat kerrostalokaksiosta nyt 790€/kk. Vuoden alusta maksat noin 1050€/kk. Tällainen on arvio tällä hetkellä.

Voi olla että netflixillä ja Viasatilla myynti sakkaa ensivuonna Suomessa?

Vierailija
36/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on säästöjä, niin toki ne ensisijaisesti kuluihin.

Vierailija
37/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä kuluja ON OLLUT vara hoitaa tähän asti, mutta tämä nykyinen tilanne on aivan kestämätön. Miten itse reagoisit, jos 600 euron vuokrasi olisikin yht'äkkin 2400 euroa kuukaudessa?

Tuolla välillä ei ole mitää muuta vaihtoehtoa? Olen asunut kohta 10 vuotta velattomassa asunnossa, ja kyllä omat kuluni tulevat nousemaan, MUTTA kun elämässä ei ole sitä ennustettavuutta olen varautunut. Kuten tuolla yllä jo sanoin sille on syynsä miksi sähkönkulutukseni on 1100kwh vuodessa. Olen suhteuttanut menoni tuloihin niin että pärjään jos se elämä ns yllättää. Äläkä jaksa olla niin lapsellinen että seuraavaksi jankutat meistä sossupummeista. Sitäkään ei tällainen töissä käyvä lähihoitaja ei ole.

Vierailija
38/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis,

Rehellisesti täytyy kyllä sanoa, että usein oma vs. vuoralla asuminen ketjuissa okt-asuvat ovat keulineet sillä että 'vuokraa halvemmalla asuu omassa x neliön talo ja x kokoinen piha'.

Noissa ketjuissa moni on koittanut tuoda esiin näkökulmaa, että joissakin (juuri tämän kaltaisissa) tilanteissa vuokralla asumisessa on myös hyvät puolensa.

Kyllä: vuokra voi pompata, muttaa asunnosta pääsee ennen korotusta muuttamaan pois (korotus pitää ilmoittaa ns.. hyvissä ajoin) ja useimmilla on myös ns. 'joustonvaraa' (muuttaa pienempään/edullisempaan, toiselle paikkakunnalle jne.) vs. oma mikä pitää myydä pois, mihin yleensä (nykysein kaltaisissa) tilanteissa voikin mennä pitkään/kukaan ei osta.

Vierailija
39/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen väite ei pidä paikkaansa. Omakotiasujalla on oikeus tukiin jos tulot alittavat hyväksyttäväksi katsottavat asumismenot. Ei siinä rajata jotain tiettyä asumismuotoa muiden ulkopuolelle, eikä muuten oteta lainaa huomioon ollenkaan, sillä jokainen saa ihan itse hoitaa ottamansa lainat. Ei niitä sossu tai kela maksele. 

Vierailija
40/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että jos kerrostaloasujallakin vastike nousisi kymmenkertaiseksi niin turha ulista, kun on itse asumismuotonsa valinnut, vai? Eiköhän se, että onko "varaa" asua omakotitalossa, ole laskettu silloin, kun sähkön hinta oli vähän eri...

Minulla on yhtiövastike noussut jo pari vuotta sitten hintaan 220€ kuukaudessa, ja aivan hyvin olen pärjännyt alle 4000€ kuukausituloilla. Enkä ole ruikuttanut yhtiövastikkeen suuruudesta netissä, vaikka vastike nousi korkeaksi. Aiemmin vastike oli n. 150€.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi