Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin

Pettynytvierailijoihin
28.08.2022 |

Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.

Kommentit (1406)

Vierailija
1241/1406 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että oikein sinisen tai punaisen kukkakaupan kimpun, eikä missään nimessä lähikaupan neljän euron kimppua. Aika ulkokultaista, kuten koko tuliaishommakin.

Niin, no, toisissa piireissä osataan käyttäytyä ja ottaa muut huomioon. Toisissa näköjään ei.

Mieluummin aitoa välittämistä ja yhdessäoloa kuin tuliaisten laadunvalvontaa ja niiden puutteesta itkemistä.

^ Mutta eihän nuo sulje toisiaan pois?

Aidosti voi välittää jaolla yhdessä ja viedä jonkun varoilleen sopivan tuliaisen? Käytöstavat!

Vierailija
1242/1406 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä nämä muutamat hokevat, että on ok mennä ilman tuliaisia katsomaan vauvaa. Ei se vaan ole, vaikka kuinka niin hokisitte. Se osoittaa vaan omat käytöstapojenne puutokset, ei muuta.

Monet nuoret eivät halua yhtään ylimääräistä tavaraa,mutta kaikki tuntevat varmaan omat tuttunsa niin hyvin,että tietävät miten menetellä.

Kahvileipää, kukkakimppu tms? Problem solved?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1243/1406 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä olisi kohteliasta tuoda vauvalle jotain tuliaisia. Ei sen tarvitse olla kallista, riittää edes että toisi vaikka helistimen ja tutin, jokainen oman rahatilanteen mukaan. Ei tarvitse tuoda vanhemmille mitään suklaata eikä kahvipöytään mitään, kunhan muistaa sitä vauvaa.

Ei vaan juuri päinvastoin; äitiä on hyvä muistaa (esim. kukat) ja tuoda kahvipöytään jotain, mutta vauvalle ei ole pakko tuoda mitään.

Miksi juuri äitiä? Eikö isäkin ole juuri tullut isäksi?

Joo, mutta äiti on juuri käynyt läpi aikamoisen fyysisen(kin) rutistuksen loppuraskauksineen, synnytyksineen, jälkipolttoineen, maidonnousuineen, imetyksineen, yhtäkkiä joku 24/7 siinä jne.

Siksi sitä äitiä nimenomaan muistetaan.

Äiti on käynyt läpi rutistuksen, mutta niin on myös isäkin. Ihan samalla tavalla se isä on nykyään synnytyksessä läsnä ja paikalla. Katsoo vierestä ja pelkää. Luo uskoa ja antaa voimaa. Tuntee iloa ja kiitollisuutta. Ja myös avuttomuutta.

Ei ole _ihan samalla tavalla_.

Ei jumalauda jos joku tosissaan luulee, että vastasyntyneen vauvan äiti ja isä ovat kokemukseltaan jotenkin samalla viivalla :D

Ei tod ole. Isä EI ole käynyt läpi mitään rutistusta, vaikka hänenkin maailma on toki mullistunut.

Älä viitsi edes vertailla näitä kahta asiaa, jotenkin koko raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan halveeraamista väittää noin.

Synnytys on maratoniin verrattavissa oleva tapahtuma ja sektio sydänleikkaukseen. Ei näidenkään jälkeen maratonin katsoja tai leikattavan omainen edes kuvittele kokeneensa samaa kuin itse toimenpiteiden kokija. Joku tässäkin ketjussa ihmetteli, että miksi sille äidille pitäisi tuoda ruokaa synnytyksen jälkeen. No siksi kun se on valvonut kaksi vuorokautta, kärsinyt sietämättömistä kivuista, jotka eivät edes lopu synnytykseen ja on fyysisesti aivan poikki. Lisäksi huonossa kunnossa pitää pystyä hoitamaan lasta. Että autettaisiin heikossa kunnossa olevaa ihmistä, kun hän ei pysty itse tekemään ruokaa tai ei ehdi koska vauva haluaa olla koko ajan sylissä.

Kiva olisi tuoda äidille ihan kunnon ravitsevaa itse tehtyä kotiruokaa esim. piirakka, sämpylöitä, laatikoita, pizzaa. Nämä edistävät myös imetyksen käynnistymistä tai jatkumista. Kysykää, mitä tavaroita äiti haluaa ja auttakaa ostamaan nämä kaupasta, ettei vastasyntyneen kanssa tarvitse lähteä kauppaan. Moni tietenkin ennakoi ja ostaa vauvan vaatteet ja omat ruoat etukäteen ja pakastimen täyteen ruokaa.

Mutta tyhjin käsin tuleminen on tosi ajattelematonta. Osoittaa, ettei ymmärrä, mitä toinen on käynyt läpi.

Meillä oli kyllä isä, joka kykeni hoitamaan kauppa-asiat ja kaiken muun. Ei tarvinnut tehdä ruokia etukäteen pakkseen. Puistattaa ajatuskin kädettömistä isistä.

Vierailija
1244/1406 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vauva joku nähtävyys sitten.

Vierailija
1245/1406 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että oikein sinisen tai punaisen kukkakaupan kimpun, eikä missään nimessä lähikaupan neljän euron kimppua. Aika ulkokultaista, kuten koko tuliaishommakin.

Niin, no, toisissa piireissä osataan käyttäytyä ja ottaa muut huomioon. Toisissa näköjään ei.

Jos sitä vauvaa käy esim. 7 vierailijaa katsomassa, niin johan se koti on kuin kukkakauppa. Joka puolella niitä punaisia tai sinisiä kimppuja riippuen vauvan sukupuolesta. 

Sopii toivoa, ettei vauva ainakaan ole allerginen. 

Meillä kävi lähes 10 vierailuporukkaa, mutta kaikki eivät tuoneet kukkia, kun tiesivät, että kukkia on jo tullut.  Monet toivat suklaata, jätskiä, vauvalle vaippoja ja itse tehtyjä sukkia, pipoja ja lapasia. Isommille lapsille oli askartelutavaroita. Olimme kovasti ilahtuneita, kun vieraat huomioivat sen, että vierailu oli hyvin erityinen; ts uuden perheenjäsenen esittely. Äitini oli tuonut monta pullapussia etukäteen pakastimeen, mikä auttoi kahvittelussa :)

Vierailija
1246/1406 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vauva joku nähtävyys sitten.

Ei sellainen, jota ventovieraat menevät katsomaan (=nähtävyys )

Mutta yleensä se on vauvan lähipiirille suuri tapahtuma, mitä odotetaan ja jännitetään.

Vierailija
1247/1406 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lähettää postissa onnittelukortti ja jättää vierailut väliin. Jos kysellään perään, voi sano, että on pitkittynyt yskä, ei viitsi tulla kylään. Niin ei kumpikaan osapuoli rasitu.

Hyvä tuo yskäperuste. Ettei tarttuisi vauvaan tautia. Saa siitä vielä suojelevaisen maineen.

Vierailija
1248/1406 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomesta valitettavasti on katoamassa sellainen kulttuuri jossa vastasynnyttänyttä autetaan.

Omat vanhempanikin tulivat istumaan valmiiseen pöytään ja vaatimaan kahvia. Olin synnyttänyt pari päivää aiemmin ja kotona on muitakin lapsia hoidettavana.

Sitä jotenkin toivoisi että tulisivat ruuan kanssa, kehittäisivät itse ne kahvit. Antaisivat äidin istua rauhassa imettämässä.

Pari ystävääni toivat ruokaa mukanaan. En unohda sitä koskaan, se oli kaunis ele.

Et sitten edes omille vanhemmillesi saanut sanottua, että keittäkää itse? Tai itse asiassa sen lapsen isän kyllä kuuluu passata vieraita eikä juuri synnttäneen äidin! Jessus. Meillä oli ihan automaatio, että mieheni/lapsen isä keittelee kahvit ja hommaa tarjottavat, kun vieraita tuli. Muutenkin oli päävastuussa perheemme ruokahuollosta tuolloin, jotta minä sain keskittyä vauvan imettämiseen.

Vierailija
1249/1406 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sain ensimmäiseni noin 10- vuotta sitten olisin halunnut rauhoittaa kotini vierailta ainakin 5 päiväksi sairaalasta kotiutumisen jälkeen. Mutta ei. Lauantaina kotiuduin vauvan kanssa niin jo seuraavana iltana pykäävät 200 metrin päässä asuvat sukulaiset. Kutsuivat itsensä kylään. Olin niin kipeä ja tietysti väsynyt koitoksen jäljiltä joten piruuttanikaan en tehnyt elettäkään heidän kestitsemiseen. Pari tuntia tuossa sohvalla istuivat ja höpöttelivät. Toivat kyllä lahjaksi vauvalle kaikke tarpeellista. Mutta kyllä minä olisin heille kahvit kastamisineen tarjonnut jos olisivat tulleet muutamaa päivää myöhemmin. Ja kyllä, jos minä menisin jonkun vauvaa katsomaan, en menisi tyhjin käsin.

Vierailija
1250/1406 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjan vieminen on selkeä symboli siitä, että pidät asian huomioimista (lapsen syntymä, vanhempien elämänmuutos) tärkeänä ja haluat osoittaa arvostusta. Jo se, että vieras on nähnyt hieman vaivaa, kertoo arvostuksesta.  

Vierailija
1251/1406 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä olisi kohteliasta tuoda vauvalle jotain tuliaisia. Ei sen tarvitse olla kallista, riittää edes että toisi vaikka helistimen ja tutin, jokainen oman rahatilanteen mukaan. Ei tarvitse tuoda vanhemmille mitään suklaata eikä kahvipöytään mitään, kunhan muistaa sitä vauvaa.

Ei vaan juuri päinvastoin; äitiä on hyvä muistaa (esim. kukat) ja tuoda kahvipöytään jotain, mutta vauvalle ei ole pakko tuoda mitään.

Miksi juuri äitiä? Eikö isäkin ole juuri tullut isäksi?

Joo, mutta äiti on juuri käynyt läpi aikamoisen fyysisen(kin) rutistuksen loppuraskauksineen, synnytyksineen, jälkipolttoineen, maidonnousuineen, imetyksineen, yhtäkkiä joku 24/7 siinä jne.

Siksi sitä äitiä nimenomaan muistetaan.

Äiti on käynyt läpi rutistuksen, mutta niin on myös isäkin. Ihan samalla tavalla se isä on nykyään synnytyksessä läsnä ja paikalla. Katsoo vierestä ja pelkää. Luo uskoa ja antaa voimaa. Tuntee iloa ja kiitollisuutta. Ja myös avuttomuutta.

Ei ole _ihan samalla tavalla_.

Ei jumalauda jos joku tosissaan luulee, että vastasyntyneen vauvan äiti ja isä ovat kokemukseltaan jotenkin samalla viivalla :D

Ei tod ole. Isä EI ole käynyt läpi mitään rutistusta, vaikka hänenkin maailma on toki mullistunut.

Älä viitsi edes vertailla näitä kahta asiaa, jotenkin koko raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan halveeraamista väittää noin.

Synnytys on maratoniin verrattavissa oleva tapahtuma ja sektio sydänleikkaukseen. Ei näidenkään jälkeen maratonin katsoja tai leikattavan omainen edes kuvittele kokeneensa samaa kuin itse toimenpiteiden kokija. Joku tässäkin ketjussa ihmetteli, että miksi sille äidille pitäisi tuoda ruokaa synnytyksen jälkeen. No siksi kun se on valvonut kaksi vuorokautta, kärsinyt sietämättömistä kivuista, jotka eivät edes lopu synnytykseen ja on fyysisesti aivan poikki. Lisäksi huonossa kunnossa pitää pystyä hoitamaan lasta. Että autettaisiin heikossa kunnossa olevaa ihmistä, kun hän ei pysty itse tekemään ruokaa tai ei ehdi koska vauva haluaa olla koko ajan sylissä.

Kiva olisi tuoda äidille ihan kunnon ravitsevaa itse tehtyä kotiruokaa esim. piirakka, sämpylöitä, laatikoita, pizzaa. Nämä edistävät myös imetyksen käynnistymistä tai jatkumista. Kysykää, mitä tavaroita äiti haluaa ja auttakaa ostamaan nämä kaupasta, ettei vastasyntyneen kanssa tarvitse lähteä kauppaan. Moni tietenkin ennakoi ja ostaa vauvan vaatteet ja omat ruoat etukäteen ja pakastimen täyteen ruokaa.

Mutta tyhjin käsin tuleminen on tosi ajattelematonta. Osoittaa, ettei ymmärrä, mitä toinen on käynyt läpi.

Meillä oli kyllä isä, joka kykeni hoitamaan kauppa-asiat ja kaiken muun. Ei tarvinnut tehdä ruokia etukäteen pakkseen. Puistattaa ajatuskin kädettömistä isistä.

Tämä juuri. Näitä kommentteja on ollut aika paljonkin tässä ketjussa. Vieraiden muka pitäisi kokkailla ja tuoda ruokia!? Ehei, kyllä se nimenomaan on sen ei-synnyttäneen vanhemman hommia. Kuten kaikki muukin kodinhoito sen hetken aikaa. Eri juttu joku yh.

Vierailija
1252/1406 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviin tapoihin kuuluu että vie edes jotain. Esim. keksipakettikin riittäisi.

Vierailija
1253/1406 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vieraille tarvitse tarjota mitään. Ap on nipo. Relaa. Eikä vieraiden siis tarvitse tuoda mitään.

No ei kyllä tyhjin käsin mennä vauva katsomaan!

Minun mieheni sukulaiset toivat vastasyntyneelle pienen pehmolelukoiran! Tulivat kutsumatta, en olisi jaksanut kestitä ketään. Sitten myöhemmin lähettivät mieheni mukana matonkuteita, kuulemma vauvan räteiksi. Huhuh, meillä käytettiin kyllä sideharsoja ja sitten vaippoja eikä mitään pölyisiä rättejä. Tällaista vielä -70-luvulla.

Vierailija
1254/1406 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten ns. maalaisjärki ja tapakulttuurin tuntemus on kadonnut. 

Ei ymmärretä perinteitä tai tapoja (ja ollaan liian moukkia ottamaan selvää niistä edes varmuuden vuoksi). 

Lippis päässä ja tennarit jalassa istutaan hienoissakin juhlissa syömässä. 

Vauvoille ei tuoda mitään, mutta eipä tuoda myöskään uudelle tuttavuudelle tai tupareihin: ruisleivälle ja suolalle naureskellaan kuin kyse olisi vitsilahjasta, kukkia ei osata antaa edes deittikumppanille kun kyläillään eka kerta tämän luona. 

Liikenteessä tungeksitaan äitien ja pikkulasten väliin, kaahataan ruumisautosta ohi ja jäädään kuvaamaan onnettomuuspaikalle eikä soiteta apua/tarkisteta tilannetta. Raavaat miehet tölläävät vierestä kun mummoilla on vaikeuksia kantamusten tai tien ylittämisen kanssa. Jne.

Vierailija
1255/1406 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni silloin, kun mennään katsomaan vastasyntynyttä vauvaa, kuuluvat viemiset sekä vauvalle, vanhemmille että mahdollisille isommille sisaruksille lahjat.

Viimeksi veimme vauvaperheeseen vauvalle pari bodya, housut ja paidan, isosiskolle kirjan ja paidan ja vanhemmille (ennalta sovitusti) suolaista ja makeaa kahvin kanssa tarjottavaksi.

Vierailija
1256/1406 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten ns. maalaisjärki ja tapakulttuurin tuntemus on kadonnut. 

Ei ymmärretä perinteitä tai tapoja (ja ollaan liian moukkia ottamaan selvää niistä edes varmuuden vuoksi). 

Lippis päässä ja tennarit jalassa istutaan hienoissakin juhlissa syömässä. 

Vauvoille ei tuoda mitään, mutta eipä tuoda myöskään uudelle tuttavuudelle tai tupareihin: ruisleivälle ja suolalle naureskellaan kuin kyse olisi vitsilahjasta, kukkia ei osata antaa edes deittikumppanille kun kyläillään eka kerta tämän luona. 

Liikenteessä tungeksitaan äitien ja pikkulasten väliin, kaahataan ruumisautosta ohi ja jäädään kuvaamaan onnettomuuspaikalle eikä soiteta apua/tarkisteta tilannetta. Raavaat miehet tölläävät vierestä kun mummoilla on vaikeuksia kantamusten tai tien ylittämisen kanssa. Jne.

Et kai tosissasi vie kenellekään ruisleipää ja suolaa!?

Vierailija
1257/1406 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pidettiin ystävälle baby showerit jossa lapsi sai paljon tavaraa ja äitiä huomioitiin, olin kai sitten pas ka kaveri kun en pers aukisena tuonut enää lapsen synnyttyä lisää lahjoja.

Minulle pidettiin baby showerit enkä todellakaan odottanut näiltä enää mitään lahjoja! Niin hienot juhlat järjestivät ja oli ihania lahjoja. Silti joku toi vielä jotain, kun tulivat katsomaan vauvaa ja todellakin sanoin kiitollisena, että ei todellakaan olisi tarvinnut enää mitään. Veljeni tuli tyhjin käsin, se loukkasi.

Vierailija
1258/1406 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun synnytän, odotan, että vierailijoiden maku ja maksukyky vastaa omaani. 

Kampasimpukoita äityli-minulle, ehkä pullo kuivaa kuplivaa (ei mitään kyykkykuoharia), muutama itseleipaistu pellillinen vähähiilarisia pikkuleipiä, eksoottisia hedelmiä, tryffeleitä sekä korkealaatuista juustoa.

Ilman vaaleanpunaisia pioneja on turha luonnollisesti yrittää tulla kurkkimaan minkälaisen hedelmän kupeeni kantoivat.

Lapselle jotain joka säilyttää arvonsa. 

Vierailija
1259/1406 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä esittelin omaa vastasyntynyttä vain 500 eur käteismaksua vastaan.

Vierailija
1260/1406 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää riippuu paljon perheestä. Meillä on ennestään yksi lapsi ja nyt 3kk vauva. Todella toivoin ettei kukaan olisi tuonut mitään tavaraa ainakaan, kun sitä on esikoisen ajalta jo ihan riittämiin ja muutenkin yritän välttää turha ostamista. Joku syötävä taasen olisi ollut ihan ok, mutta ei mitenkään pakollinen. Mielummin ei mitään tuomisia kuin turhaa kaapin täytettä. Eli sen mukaan menisin millainen peehe ja millaiset toiveet heillä. Tästä kyllä samaa mieltä, että vierailut lyhyinä ja hygienia kuntoon. Kipeenä ei tulla. Yksi sukulainen pelmahti ilmoittamatta ovelle pari tuntia sen jälkeen kun oltiin kotiuduttu ja synnytyksestä oli siis n. 30h aikaa. Sitten ihmetteli kun ei ollut jaksamista ja halua seurustella ja alkaa kestittämään. Yllätysvierailuista tuskin kukaan innostuu tässä kohtaa.