Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin
Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.
Kommentit (1406)
Vierailija kirjoitti:
Itseä aina jotenkin jopa hävettää mennä katsomaan vauvaa, kun tiedän, miten raskas vierailu voi olla perheelle! En anna passata itseäni, kysyn jo ennen menemistä, tuonko pullat mukanani ja jos vien ja isäntäväki alkaa kahvista puhua, keitän ne heidän puolestaan. Mutta kaikki ei tätä varmaan tajua, jos ei ole omia lapsia tai lähipiirissäkään. Mulla on 23 serkkua, joista 15 on mua nuorempia. Ehkä sain normaalia enemmän esimerkkiä, miten vauvaperheissä ollaan vieraina...
Miksi vierailu olisi raskas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi naiset osaavat tehdä tästäkin asiasta niin vaikeaa sääntöineen päivineen? Ei miehet valita toisilleen siitä, että et tuonut lahjaa tai ruokaa kun tulit piipahtamaan kahvilla. Välistä tuntuu, että naiset tekevät ihan tarkoituksella omasta ja muiden elämästä mahdollisimman hankalaa miljoonine sääntöineen, kun asiat voisi olla paljon suoraviivaisempia ja mutkattomampia. Ja sanon näin naisena. En ole ikinä ymmärtänyt nuita lukemattomia käyttäytymissääntöjä. Ja mikä järki niissä vielä on, kun mielihän siinä pahoitetaan, kun kaikki eivät yksinkertaisesti jaksa pelata mitään oikeasti turhia sosiaalisia kahvikutsuleikkejä. Eikä kaikki sellaisia osaa.
Ei kai sitä pelkälle kahville viedä mitään,mutta jos mennään vastasyntynyttä katsomaan,on kohteliasta viedä jotain,ei tietysti ole pakko,mutta onhan se eri asia kuin tavallinen kahvikutsu.Ainakin ennen oli.
En mä ihan ymmärrä mikä siinä on erilaista. Ja olen viimeisilläni oleva nainen. Vierailuissa pääpointtina on kuitenkin ihmisten tapaaminen, keskustelu ja muu sosiaalinen vuorovaikutus. Nimiäiset järjestetään erikseen, samoin synttärit. En ihan oikeasti ymmärrä tuota lahjahommaa, tuntuu todella turhalta ajatukselta. Tavaraa on jo nyt maailmassa liikaa, läsnäoloa ja aitoa välittämistä liian vähän.
himohamstraaja kirjoitti:
Kukat on niin last season. Samaten suklaat tai vauvan bodyt. Vauvaperheessä menee niitä vaippoja eivätkä taatusti jää käyttämättä. Siispä pari vaippapakettia viemisiksi. Voihan sitä vanhempiakin muistaa ja viedä joku supersize vessapaperipaketti.
Eivät taatusti jää tuliaiset nurkkiin pölyyntymään.
Sitten vinguttaisiin, että vääriä vaippoja.
Miksi niitä vauvoja kukaan edes haluaa nähdä? Kaikki saman näköisiä nuijapäitä,
Vierailija kirjoitti:
Miksi naiset osaavat tehdä tästäkin asiasta niin vaikeaa sääntöineen päivineen? Ei miehet valita toisilleen siitä, että et tuonut lahjaa tai ruokaa kun tulit piipahtamaan kahvilla. Välistä tuntuu, että naiset tekevät ihan tarkoituksella omasta ja muiden elämästä mahdollisimman hankalaa miljoonine sääntöineen, kun asiat voisi olla paljon suoraviivaisempia ja mutkattomampia. Ja sanon näin naisena. En ole ikinä ymmärtänyt nuita lukemattomia käyttäytymissääntöjä. Ja mikä järki niissä vielä on, kun mielihän siinä pahoitetaan, kun kaikki eivät yksinkertaisesti jaksa pelata mitään oikeasti turhia sosiaalisia kahvikutsuleikkejä. Eikä kaikki sellaisia osaa.
Minusta on aina mukava ollut viedä jotain,kun menen uutta vauvaa katsomaan,en osaisi olla viemättä mitään,pienet vauvat on niin suloisia,tulee heti halu ostaa jotain :) Mutta kyllä jotkut naiset osaavat tehdä elämästä vaikeaa liikaa draamaillen ja hurjilla odotuksilla :). Odotetaan vauvan syntymän jälkeen,että kaikki vain ihastelisivat hänen vauvelia ja sitten petytään kun huomiota tai kehuja ei tule tarpeeksi :) .
Vierailija kirjoitti:
himohamstraaja kirjoitti:
Kukat on niin last season. Samaten suklaat tai vauvan bodyt. Vauvaperheessä menee niitä vaippoja eivätkä taatusti jää käyttämättä. Siispä pari vaippapakettia viemisiksi. Voihan sitä vanhempiakin muistaa ja viedä joku supersize vessapaperipaketti.
Eivät taatusti jää tuliaiset nurkkiin pölyyntymään.
En suosittele. Tulee kuitenkin väärää merkkiä ja väärää kokoa. Lähettää onnittelukortin ja se on siinä.
Koon ja merkin voi kysyä etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Ennen pääsi vähällä, kun porukat kävi synnärillä katsomassa vauvaa, yleensä kukkapuskan kanssa. Itse ei oltu laittauduttu, muttei myöskään kukaan odottanut kahvitarjoilua.
Ilmeisesti kohta on muodissa lahjalista hääsellaisen tavoin, ettei tule vääriänlaisia lahjoja, tai väärän merkkisiä/ värisiä.
Jotenkin tuntuu että maailma pyörii enemmän ja enemmän materian ja muun hömpän ympärillä. Kaikki nämä vauvakutsut, suureelliset häät kalliine lahjatoiveineen, ennen häitä järjestettävät kalliit juhlat sulhaselle ja morsiammelle, vierailulahjat, lapsen katsomislahjat, ristiäislahjat, synttärilahjat.milloin aletaan järjestämään suureellisesti nimipäiviä lahjatoiveineen? Mitä muita juhlia vielä keksitään lahjalistoineen? Osaavatko ihmiset enää tavata toisiaan ilman lahjoja?
Olen kyllä mennyt ilman tuliaisia, apua, en ajatellut että sellainen normikyläily olisikin juhlatapahtuma. En ole käynyt vauvoja katsomassa sellaisten luona, missä ei muutenkin tulisi käytyä.
No pitänee jatkossa olla menemättä katsomaan vauvoja jos ei esim. keksi mitään järkevää viemistä tai ole just sillä hetkellä muuten kaupassa käyntiä.
On mulla nytkin yhdelle vauvalle lahja, mutta itse ajattelin, säästää sen nimeäisiin/ristiäisiin.
PS: Ihan maailman raivostuttavinta tällainen "lahjapakko", yhtään missään tilanteissa, olisi nykyajan hengen mukaista päästä tuollaisista typeristä perinteistä, kun maailma hukkuu jo muutenkin krääsään ja turhaan tuhlaamiseen.
Ja ps: En minä ainakaan oleta että olisi mitään vastaleivottua pullaa tai kahvia, ei ole mikään pakko sellaisia tarjota, jos se tuntuu jotenkin hankalalta/raskaalta.
Lahjaperinteet, hohhoijjaa, kai se sitten on parempi olla kyläilemättä kokonaan?
Täytyy kyllä sanoa, että en oo pistänyt merkille kuka toi mitäkin tai toiko mitään. Ainoastaan ollut iloinen, että meidän vauva kiinnostaa.
Siis: Ensin pitää tuoda lahjoja kun käy ekaa kertaa kylässä vauvan syntymän jälkeen, sitten pitää tuoda lahja kun on vauvan nimijuhla, sitten lahjotaan jouluna ja synttäreinä ja synttäreinä pitää tuoda lahjat myös lapsen mahdollisille sisaruksillekkin.
Oliko vielä muuta? Oliko joku summa vielä paljonko niiden lahjojen tulee maksaa, että esim. 5e lahja ei kelpaa? (mitä joku vauva edes tekee 5 euron lahjalla?).
Kun olin pieni, leivottiin rotinarinkeli eli ympyrän muotoinen iso lettipulla ja vietiin vauvaperheeseen.
Se oli hieno rituaalinomainen tapa ja kaikki olivat tärkeinä siitä. Tavanomainen lahja oli potkuhousut.
Kun omat lapset olivat vauvoja, sukulaiset tulivat katsomaan täytekakku mukanaan ja muuta ruokaa myös. Oli se kivaa ja tervetullutta apua pienen vauvan äidille, kun sai vähän jotain valmista jääkaappiinkin, vaikkei sillä sellaista merkitystä ollutkaan kuin varmaan aikoinaan eli tuomalla ravintoa oli tarkoitus taata äidille maidon riittävyys.
Itseä harmitti heittää komeita kukkakimppuja pihalle kun tuoksuivat voimakkaasti. Meillä ne pelkät ruusut tai tulppaanit on suunnilleen ainoita mitkä ei aiheuta allergiaoireita.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä sanoa, että en oo pistänyt merkille kuka toi mitäkin tai toiko mitään. Ainoastaan ollut iloinen, että meidän vauva kiinnostaa.
Lisään vielä, että kyllä mua vähän ihmetyttää nykymeno kaikkine kissanristiäisineen. Nykyään pidetään vaikka mitä sukupuolenpaljastusjuhlia, baby showereita, varpajaisia, vauvani on nyt 1/2/3/4jne kk, ristiäiset/nimiäiset, 1v synttärit.. sit vielä usein esikoisen saaneet menee samoihin aikoihin naimisiin, niin tähän vielä polttarit ja häät. Synttäreitäkin haluaa aikuiset juhlia jotenkin näyttävämmin.. Tän kaiken kun ynnää, niin yhden perheen juhliin kuluu parissa vuodessa kohtuuton määrä aikaa, resursseja ja rahaa. Ei ihme, että ihmiset ei jaksa enää nähdä toisiaan somen ulkopuolella. Paljon yksinkertaisempaa onnitella somessa ja ihastella vauvan kuvia etänä.
Minä taas toivoin kaikkien tulevan tyhjin käsin, koska en halunnut yhtään mitään ylimääräistä keräämään pölyä kotiini.
Vierailija kirjoitti:
Ja ps: En minä ainakaan oleta että olisi mitään vastaleivottua pullaa tai kahvia, ei ole mikään pakko sellaisia tarjota, jos se tuntuu jotenkin hankalalta/raskaalta.
Lahjaperinteet, hohhoijjaa, kai se sitten on parempi olla kyläilemättä kokonaan?
Ehkä tämän takia porukka ei jaksa eikä halua enää vierailla toistensa luona. Kun siitä vierailusta tehdään niin vaikeaa ja vaarana on, että joku suuttuu ja loukkaantuu kuitenkin. Että seuraavan kerran, kun joku ihmettelee, miksi ihmiset eivät tule synttäreille, tupareihin, valmistujaisiin, illanistujaisiin, kissanristiäisiin ja koiran hautajaisiin, niin ehkä syy voisi olla siinä, että vierailuista on tehty niin hemmetin raskaita lahjaperinteineen, käyttäytymissääntöineen ja muine ongelmineen, että ihmiset eivät vain enää jaksa? Mielummin ollaan oman perheen kesken missä oleminen on mutkattomampaa, omaa kumppania ei tarvitse lahjoa harva se päivä vaan voidaan ihan vain olla ja viettää aikaa rennosti yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Siis: Ensin pitää tuoda lahjoja kun käy ekaa kertaa kylässä vauvan syntymän jälkeen, sitten pitää tuoda lahja kun on vauvan nimijuhla, sitten lahjotaan jouluna ja synttäreinä ja synttäreinä pitää tuoda lahjat myös lapsen mahdollisille sisaruksillekkin.
Oliko vielä muuta? Oliko joku summa vielä paljonko niiden lahjojen tulee maksaa, että esim. 5e lahja ei kelpaa? (mitä joku vauva edes tekee 5 euron lahjalla?).
Aikamoinen lahjavyöry tiedossa lapsille ja ihan jatkuvasti tällä kaavalla :,D Kiva sitten taas lapsettomille ihmisille olla koko ajan törsmäässä hirveään lahjakasaan pakolla ja olla itse saamatta mitään vastakaikua kun ei jälkikasvua koskaan tule tehtyä.
Minua ei ainakaan kiinnosta edes missään juhlissa, että tuoko joku lahjoja: Mieluummin jätetään tuomatta kuin ostetaan v_äkisin jotakin turhaa. Tärkeintä on yhdessäolo eikä materia. Eihän niitä lahjoja vuoden päästä usein edes muista, että mitä kukakin on tuonut = kertoo aika paljon siitä turhuudesta. Harvemmin ja laatua/oikeasti sellaista haluttua, niin se on parempi ja sellaiset lahjat oikeasti muistaakin.
PS: Palstan modet, onko ihan pakko sensuroida tavallisia sanoja, vaikea laittaa tänne vastausta jos joku sana "v_äkisin" on sensuroitu.
No selkeintä on varmaan aina kylään menessä kysyä ihmisiltä että "Tuonko jonkun lahjan ja minkä hintainen oli toiveissa vai haluatteko kenties jotain muita tuomisia?". Sillähän tuostakin ongelmasta pääsee, voi jokainen itse sitten määritellä, mitä se kyläily kustantaa niille jotka on kylään tulossa ja kyläilevään menevä voi päättää itse, että onko pääsymaksu sopiva vai liian kallis.
Lahjan idea kärsii aika pahasti tällaisista "pakkolahjoista", mutta tosiaan, jos puhutaan asioista ääneen, niin säästytään kaikenlaiselta mielipihalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että kyllä mua vähän ihmetyttää nykymeno kaikkine kissanristiäisineen. Nykyään pidetään vaikka mitä sukupuolenpaljastusjuhlia, baby showereita, varpajaisia, vauvani on nyt 1/2/3/4jne kk, ristiäiset/nimiäiset, 1v synttärit.. sit vielä usein esikoisen saaneet menee samoihin aikoihin naimisiin, niin tähän vielä polttarit ja häät. Synttäreitäkin haluaa aikuiset juhlia jotenkin näyttävämmin.. Tän kaiken kun ynnää, niin yhden perheen juhliin kuluu parissa vuodessa kohtuuton määrä aikaa, resursseja ja rahaa. Ei ihme, että ihmiset ei jaksa enää nähdä toisiaan somen ulkopuolella. Paljon yksinkertaisempaa onnitella somessa ja ihastella vauvan kuvia etänä.
Mua ei haittaa tällaiset ylimääräiset juhlat, mutta se haittaa jos jokaisessa illanistujaisessa on joku lahjapakko vain siksi, että illanistujaisen tekosyynä on lapsi.
Vähän ohis, mutta ne markettien kimput ovat monesti tuoreempia ja siten kestävämpiä kuin kukkakauppojen. Olen ollut kukkakaupassa töissä ja sinne tuli kuorma kerran viikossa. Leikkokukat seisoivat ensin takakylmiössä päiväkausia ennen kuin tehtiin kimpuiksi ja tietenkin käytettiin aina vanhimmasta päästä ensin, ettei tule hävikkiä. Ruusuista vain karsittiin lurpahtaneita terälehtiä pois, että näyttäisi tuoreelta.
Marketteihin tulee kuormat monta kertaa viikossa, isoimpiin päivittäin, eikä siellä kukaan nypi niistä kimpuista rupsahtaneita kukkia pois ja töki tuoreempia tai lisää vihreää tilalle. Markettikimppu on yleensä juuri niin tuore kuin miltä se näyttää ja kestää parhaimmillaan pari viikkoa, kun viitsii leikata uutta imupintaa silloin tällöin. Ruusut eivät kestä, oli ne ostettu mistä tahansa, koska se on niiden ominaisuus. Silti marketista olen joskus ostanut ruusukimpun, joka on kestänyt viikon. Kukkakaupan kimpuista ruusut ovat nyykähtäneet pahimmillaan jo seuraavana päivänä, parhaimmillaan viimeistään kolmantena.
Se marketin 4 e kimppu on kyllä aivan hyvä. Paitsi itse esikoisen kohdalla meinasin hukkua niihin kimppuihin ja ne lähinnä ärsytti 😅
Ite oon saattanut viedä niitä kukkia, suklaata, naistenlehden, vauvalle esim värikkään harson/harsoja (ne ainaki tulee suurimmalla osalla käyttöön) tai jonkun söpön vaatteen tms.
Mäkin oon kyllä ollut hyvin varustautunut lapsille, joten periaatteessa vaikka vaatteille ei oo ollu niin tarvetta, mutta ite ku ostan kaiken käytettynä niin on ollu ihana saada jotain uusia vaatteita.
Mut vaatteet kannattaa ostaa ainakin 62 tai 68 koossa, koska joillakin vauvoilla ne 50/56 menee hirveen vähän aikaa.
Meillä on osa kävijöistä tuonut tuliaisia, osa ei. Moni on tullut niin ex tempore käymään että en ihmettele etteivät oo edes ehtineet hakee. Joistain tiedän et eivät vaan oo hoksanneet. Toiset taas sit tuo kunnon tuliaiset.
Anoppi on aina tuonut vauvatuliaisten lisäksi kokonaisen kakun, josta on sanonu että syökää heti tai laittakaa pakkaseen ristiäisiä varten. Se on ollu ihana, ja tainnu imetysnälkäiselle äidille maistua aina jo ennen juhlia 😅