Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin

Pettynytvierailijoihin
28.08.2022 |

Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.

Kommentit (1406)

Vierailija
41/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vietiin vaatesetti, niin ihan hukkaan kuulemma meni rahat, kun on jo kasoittain vaatteita ostettu kirpparilta. Toiseen paikkaan vietiin kakku, niin edes kahvia ei keitetty.

Vierailija
42/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullutkaan mistään tuliaisista, olen oppinut sellaisille tavoille, että juhliin tuodaan lahja. En ole osannut pienessä mielessäkään ajatella, että lahja pitää tuoda ihan perus vierailulla. Olen piakkoin synnyttämässä enkä myöskään vastavuoroisesti vaadi itse mitään lahjoja itselleni enkä lapselle. En halua nurkkiin mitään turhaa krääsää pyörimään. Enkä halua että kukaan tuo ruokaa, kun tuskin muistaa erikoisruokavaliotani. Kahvien keittäminen ei mielestäni iso vaiva ole eikä taloutemme mene siitä vararikkoon. En tietenkään ala erikseen leipomaan vieraita varten, jos en jaksa. Jos tullaan lasta katsomaan, niin ei siinä tarvitse mitään ristiäispöytää kattaa vai kuinka?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä aloittajan pitäis sitten laatia jokaiselle pentuaan "ihailemaan" tulevalle lista vähimmäishintoineen, josta valitsevat, mitä tuovat, niin tietävät tuoda sellaista, mikä "hänen ylhäisyydelleen" jolle ajatus ei todellakaan ole tärkein, mahdollisesti kelpaa.

Tai tietävät olla tulematta ollenkaan ...

Vierailija
44/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olishan se kohteliasta ja mitä hienompi lahja, sitä parempi, vai mitä , äiti?

Minulla käy silloin tällöin tällöin vieras, ei siis vauvaa katsomassa, mutta muuten. Tarjoan hänelle kahvit ja jotakin kaupan pullaa, kun en itse leivo. Olen itse hänet kylään pyytänyt, kun hän tulee.

Satun tietämään hänestä, että elää aina erittäin tiukilla ja kuitenkin tuo minulle joka kerran kaupan kukkakimpun. Ja ihan kelpoinen ja vieläpä kaunis. En tiedä, onko eilinen vai sen päivän tuote. Olen myös itse nähnyt, kuin joku erittäin vaatimattoman näköinen vanhus on valitsemassa kukkapuskaa (4e?) joko ystävälleen tai itselleen. (Sitä paitsi ainakin minun läjikauppa S-marketin kukat ovat hyviä. )

Joten kirjoituksesi tuntui ikävältä, äiti.

Lisään vielä, että jos saat vielä toisen vauvan, voit ystävällisesti ilmoittaa, että olette jonkin aikaa rauhassa perheen kesken. (tai sitten voit sanoa niille, jotka sinä haluat tulevan, että tulkaa vaan kunnon lahjan kanssa ja lähtekää viimeistään 2 tunnin kuluttua) se, mikä mua eniten tökki tässä kirjoituksessa oli ns. moite kaupan halpaa kukkakimpun tuojaa kohtaan.

Vierailija
45/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse tuoda kahvipöytään mitään, kunhan ei sitten myöskään oleta saavansa kahvia tai mitään muutakaan tarjoilua. Vastasyntyneen kanssa on tarpeeksi tekemistä ilman vieraiden kestitsemistäkin.

Ap itse sanoi leiponeensa jokaiselle. No, ehkä hänkään ei sitten tarjonnut leipomuksiaan vieraille, jotka tulivat tyhjin käsin. 

Vierailija
46/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naiset osaavat tehdä tästäkin asiasta niin vaikeaa sääntöineen päivineen? Ei miehet valita toisilleen siitä, että et tuonut lahjaa tai ruokaa kun tulit piipahtamaan kahvilla. Välistä tuntuu, että naiset tekevät ihan tarkoituksella omasta ja muiden elämästä mahdollisimman hankalaa miljoonine sääntöineen, kun asiat voisi olla paljon suoraviivaisempia ja mutkattomampia. Ja sanon näin naisena. En ole ikinä ymmärtänyt nuita lukemattomia käyttäytymissääntöjä. Ja mikä järki niissä vielä on, kun mielihän siinä pahoitetaan, kun kaikki eivät yksinkertaisesti jaksa pelata mitään oikeasti turhia sosiaalisia kahvikutsuleikkejä. Eikä kaikki sellaisia osaa.

Vierailija
47/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse tuoda kahvipöytään mitään, kunhan ei sitten myöskään oleta saavansa kahvia tai mitään muutakaan tarjoilua. Vastasyntyneen kanssa on tarpeeksi tekemistä ilman vieraiden kestitsemistäkin.

Ap itse sanoi leiponeensa jokaiselle. No, ehkä hänkään ei sitten tarjonnut leipomuksiaan vieraille, jotka tulivat tyhjin käsin. 

Miksi ihmeessä leipoo jokaiselle jotain, jos ei oikeasti jaksa ja halua ja suuttua sitten siitä, kun porukka ei tajua, että näistä leipomuksista olisi nyt ilmeisesti pitänyt jotain maksaakin? Mikä pointti tällaisessa toiminnassa on?

Vierailija
48/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiusasi eniten se, että tultiin kipeänä, ei pesty käsiä ja tultiin heti vauvaa katsomaan, kun pääsin synnäriltä kotiin.

Miehellä on paljon sisaruksia ja heillä jokaisella ainakin 4 lasta.

Tuliaisena saatiin flunssa ja vauva oli aivan tukkoinen. Ensimmäinen ab kuuri tuli 3vkon iässä.

En kaipaa lahjoja tai tuomisia. Vaan hyviä käytöstapoja. Ja sitä ettei notkuta mitään 2-3 tuntia ja odoteta kestityksiä.

Itse käyn frendien vauvoja katsomassa ja vien toki muistamiset. Vauvat olleet jo tuossa vaiheessa muutaman kk ikäisiä (saaneet ekat rokotukset) ja viivan max 30min.

Monikin rauhoittaa tuon tilanteen ja syystä ja teille vaan tullaan sairaana ja odotetaan kestityksiä! Jokin mättää tarinassa, ootko joku 20v?

En mene kenenkään vauvaa katsomaan, jos ei pyydetä ja silloin on hyvä sopia vielä ajankohdastakin.

En ole 20v, olen 52v ja kokemusta 3lapsen vauvaiästä.

Sama

Vierailija
49/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai viedään jotain vauvalle liittyvää .  Missä käytöstavat? Ylipäätään jos kutsusta visiitille käymään niin kahvipakka on hyvä koska on nyt aika kallista ja sitten jos yön yli niin osallistutaan ruokalaskuun jos kaupassa käydään. 

Vierailija
50/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Rotinat-juttu on oikeasti maakuntakohtainen, kaikki ei tiedä!

En ole itse koskaan törmännyt tähän ja en ollut koko sanaa kuullutkaan. Muutin itä-Suomeen ja sitten työkaveri sai vauvan, menin katsomaan vauvaa (mukana oli pieni lahja vauvalle ja kukat muttei muuta) ja hän LOUKKAANTUI kun en tuonut rotinoita. En edes oikein tajunnut mistä hän pahoitti mielensä kun en ollut koko asiasta koskaan kuullut (toinen työkaveri selitti sitten mitä tässä kävi). Rotinat ei ole tuttu asia joka puolella suomea!!

Vierailija
51/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on ihmisten käytöstavat? Ei tulisi mieleenkään mennä ilman MITÄÄN tuliaisia. Ja huom! Jokainen vie oman raha tilanteen mukaan. Uskomatonta, en kehtaisi:(

Vierailija
52/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai viedään jotain vauvalle liittyvää .  Missä käytöstavat? Ylipäätään jos kutsusta visiitille käymään niin kahvipakka on hyvä koska on nyt aika kallista ja sitten jos yön yli niin osallistutaan ruokalaskuun jos kaupassa käydään. 

Jos minä kutsun jonkun ihmisen kotiini, niin en odota mitään lahjaa tai kahvipakettia siitä. Itseasiassa huono juttu tuoda kahvia, koska refluksitautisena pystyn juomaan vain tiettyjä kahveja mitä ihmiset eivät tiedä ostaa. Jos kutsun ihmisen kotiini, haluan aidosti nähdä hänet ja haluan viettää aikaa hänen seurassaan. Miksi muuten kutsuisin?

Vierailija
53/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne vieraat voi tietää miten juuri sinä haluat toimittavan. Itse en ainakaan olisi halunnut mitään lahjoja vauvalle. Olimme itse hankkineet tarvittavat vauvalle ja iso osa niistä lahjoista päätyi vain käyttämättömänä kirpparille. Suklaata oli yhtäkkiä puolen vuoden tarpeisiin enkä minä jokaisen vieraan kanssa olisi jaksanut syödä mitään pullia ja kakkuja, vaikka niitä toivat. Yksi kaveri tosin toi vaippapaketin ja kosteuspyyhkeitä. Se oli paras lahja mikä saatiin.

Itse kysyn vauvaperheistä, että tarvitseeko vauva mitään. Jos ei tarvitse vien vain kortin. Varmaan siitäkin joku loukkaantuu, mutta en halua ostaa vain tavan vuoksi mitään, mikä ei tule käyttöön.

Vierailija
54/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä leipoo jokaiselle jotain, jos ei oikeasti jaksa ja halua ja suuttua sitten siitä, kun porukka ei tajua, että näistä leipomuksista olisi nyt ilmeisesti pitänyt jotain maksaakin? Mikä pointti tällaisessa toiminnassa on?

Olen nainen ja yli hilseen menee minullakin. Voisko joku selittää? Tehkää ennen vauvan syntymää lahjalista : D D    On ulkokultaista ja pinnallista touhua!

Vierailija
55/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä halpaa krääsää tarvitse tuoda... itse olen muun muassa vienyt vauvan lakanasettejä, bodyjä, 3kk leluja, kertisvaipanvaihtoalustoja, oppi&ilo vauvakortit jne. En tietenkään kaikkia samaan paikkaan, mutta pyrkinyt miettimään jotain järkevää lahjaa ensi käynnille uuteen vauvaperheeseen. Me ollaan muun muassa saatu peppupyyhkeitä, leluja, vaatteita.. peppupyyhkeet oli mielestäni erinomainen lahja, koska niitä ei ikinä voi olla liikaa!

Vierailija
56/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen ja yli hilseen menee minullakin. Voisko joku selittää? Tehkää ennen vauvan syntymää lahjalista : D D    On ulkokultaista ja pinnallista touhua!

Nimenomaan ulkokultaista ja pinnallista. Eikö ihmisten tapaamisissa pääpointtina ole nimenomaan se tapaaminen, ei lahjat tai maakuntakohtaiset säännöt lahjoista ja antoajankohdista? Siis miksi ihmiset tapaavat toisia ihmisiä, jos eivät aidosti halua nähdä ja kohdata toista? Lahjojen takia? Miksi?

Vierailija
57/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi naiset osaavat tehdä tästäkin asiasta niin vaikeaa sääntöineen päivineen? Ei miehet valita toisilleen siitä, että et tuonut lahjaa tai ruokaa kun tulit piipahtamaan kahvilla. Välistä tuntuu, että naiset tekevät ihan tarkoituksella omasta ja muiden elämästä mahdollisimman hankalaa miljoonine sääntöineen, kun asiat voisi olla paljon suoraviivaisempia ja mutkattomampia. Ja sanon näin naisena. En ole ikinä ymmärtänyt nuita lukemattomia käyttäytymissääntöjä. Ja mikä järki niissä vielä on, kun mielihän siinä pahoitetaan, kun kaikki eivät yksinkertaisesti jaksa pelata mitään oikeasti turhia sosiaalisia kahvikutsuleikkejä. Eikä kaikki sellaisia osaa.

Ei kai sitä pelkälle kahville viedä mitään,mutta jos mennään vastasyntynyttä katsomaan,on kohteliasta viedä jotain,ei tietysti ole pakko,mutta onhan se eri asia kuin tavallinen kahvikutsu.Ainakin ennen oli.

Vierailija
58/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia sitä vauvaa pitää kaikkien ystävien ja kylänmiesten  mennä heti katsomaan, en ymmärrä. Isovanhemmat ja sisarukset tietysti haluavat nähdä uuden tulokkaan mahdollisimman pian mutta he eivät tarvitse ohjeistusta tuliaisista ja tarjottavista. Miksi pitää joku kyläilyrumba järjestää heti sairaalasta palattua. Ne vauvat nyt ovat kaikki samannäköisiä joka tapauksessa.

Vierailija
59/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen pääsi vähällä, kun porukat kävi synnärillä katsomassa vauvaa, yleensä kukkapuskan kanssa. Itse ei oltu laittauduttu, muttei myöskään kukaan odottanut kahvitarjoilua.

Ilmeisesti kohta on muodissa lahjalista hääsellaisen tavoin, ettei tule vääriänlaisia lahjoja, tai väärän merkkisiä/ värisiä.

Vierailija
60/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin tuo on ihan normaalia käytöstä, että vauvalle tuodaan jotain tuliaisia ja mikä ettei äidillekin. Meillä lähinnä miehen puolen suku muisti äitiäkin. Omat lähisukulaiset toivat lähinnä itsensä kylään, mitä äitini perusteli muiden lahjoista kuullessaan sillä, että oli ostanut ennen syntymää vaatteita lapselle. Oli myös ihmeissään, että ristiäisiin pitää ostaa lahja, kun auttaa jo tarjottavien teossa :'D Muut sukulaiset kysyivät, mitä tarvitaan/halutaan, äidilleni piti vihjailla.

Vastaavasti taas äidin sisar toi täytekakkua ja kukkakimpun tullessaan katsomaan vauvaa. Miehen mummolta sain kukkia, mistä ilahduin suuresti, vaikka olikin tuollainen 4 euron lähikaupan kimppu. En odottanut yhtään, kun ei omilla sukulaisilla käynyt edes mielessä, pois lukien kälyni.

Alan uskoa, että äitini on tulossa vähän vanhuuden höperöksi, kun ei synttärilahjaakaan 1v synttäreille ostanut, kun oli jo pari viikkoa aiemmin hommannut kypärämyssyn. Sitten kun muiden lahjoja availtiin, alkoi hävetä ja olisi se käytössä ollut myssy pitänyt käydä kaivamassa esiteltäväksi. En ole narissut, koska auttaa monissa asioissa, mutta että pitäisi päästä kiillottaa sädekehää muiden(kin) nähden, vaikka käytöstavat on hukassa.

Kuopus myös piti viedä vanhemmille näytettäväksi sen sijaan, että olisivat itse tulleet katsomaan. Äidin puolustukseksi hänellä oli jalka paketissa ja autoon raahautuminen liian vaikeaa. Eipä tuo haitannut, koska asun lähellä, mutta repesin synnytyksessä pahoin ja menetin paljon verta, joten en ollut kovin hyvässä kunnossa kaksosrattaiden työntelyyn lumihangessa.

Esikoisen, joka oli tässä vaiheessa alle 1,5v, myös piti olla hoidossa vanhemmillani sen aikaa, että isi pääsee kotiin, mutta saivat tarpeeksi jo yhdestä yöstä ja piti kesken kaiken järjestää asiat niin, että miehen vanhemmat kävi hakemassa taaperon luokseen pariksi yöksi, että päästiin koko perhe pois sairaalasta (joka sijaitsee yli 2h ajomatkan päässä). Kuopus oli vastasyntyneenä sokeriseurannassa ja sinivalohoidossa, ja minulla hemoglobiini niin matala, että oli hilkulla, etten joutunut tippaan, joten mies näki parhaaksi olla apuna kuopuksen kanssa, koska esikoisen hoitotilanne piti olla järjestetty. Vähän aiheutti kyllä turhaa stressiä, kun sitten pitikin muuttaa 150km päästä puhelimitse suunnitelmia. Onneksi miehen isä(kin) oli kotona ja hoiti lasta miehellään.

Taapero käy muuten edelleenkin 1-2 kertaa viikossa 1-5h kerrallaan leikkimässä ukin kanssa, että voidaan keskittyä vauvaan ja saadaan välillä omaa aikaakin. Miehen vanhemmat itse pyytää vs. omat vanhempani eivät koskaan pyydä lasta kylään vaan minun on sinne mentävä tai kysyttävä tulisiko äitini kylään. Usein tuleekin, jos on kotona.

Meni vähän ohikseksi, mutta nämä (käytös-)tavat tuntuu olevan vähän perhekohtaisia. Itsellä ei ole ystäviä, joilla olisi vauvoja, mutta meinasin kyllä sitten joskus jos/kun kälyt hankkivat lapsia, viedä kyllä sekä vauvoille että äideille lahjoja. Ja sitä syötävää, jota olisin itsekin kaivannut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi