Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin
Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.
Kommentit (1406)
Mitä jos lapsiperheet vaan laskisi vuosittaisen budjetin, millä hinnalla olettavat ihmisten ostavan heidän perheelle lahjoja: Tämän voisi sitten vaikka kerralla laittaa vanhempien tilille, niin pääsisi siitä vaivasta, että pitäisi jotain lahjoja koko ajan miettiä. Vanhemmat voisi sillä sitten vaikka ostaa uudet äänentoistolaitteet itselleen tms. mitä ikinä tahtovatkaan, mutta lahjavelvollisuus vuodeksi olis kerralla kuitattu.
On nykyään muutenkin mennyt sellaiseksi, että sanellaan mitä lahjoja ei saa ainakaan ostaa ja ollaan vihaisina jos tulee jotain "turhaa". Minkä toki ymmärrän, mutta sitten vain olisi reiluinta antaa mahdollisuus suoraan rahalahjoitukseen, ilman monimutkaisia lahjomiskuvioita tai sitä, että lahjansaaja määrää, mitä pitää ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vienyt jos oon ollut ees jotenkin kohtuullisissa varoissa. En oo vienyt, jos ei oo itselläkään meinannut rahat riittää ruokaan, mutta täytyykin vastedes vaan pysytellä poissa vauvaperheistä ettei tuu tuoreelle äidille paha mieli.
Miten köyhiä teillä oikein ollaan? Aina saa tehtyä jonkun itse leivotun jutun mukaan ja siihen vaikka pieni vauvan lelu ja suklaalevy äidille kylkeen. Jos ei edes kymppiä ylimääräistä ihmisellä ole niin on elämänhallinnassa isosti vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin tuo on ihan normaalia käytöstä, että vauvalle tuodaan jotain tuliaisia ja mikä ettei äidillekin. Meillä lähinnä miehen puolen suku muisti äitiäkin. Omat lähisukulaiset toivat lähinnä itsensä kylään, mitä äitini perusteli muiden lahjoista kuullessaan sillä, että oli ostanut ennen syntymää vaatteita lapselle. Oli myös ihmeissään, että ristiäisiin pitää ostaa lahja, kun auttaa jo tarjottavien teossa :'D Muut sukulaiset kysyivät, mitä tarvitaan/halutaan, äidilleni piti vihjailla.
Vastaavasti taas äidin sisar toi täytekakkua ja kukkakimpun tullessaan katsomaan vauvaa. Miehen mummolta sain kukkia, mistä ilahduin suuresti, vaikka olikin tuollainen 4 euron lähikaupan kimppu. En odottanut yhtään, kun ei omilla sukulaisilla käynyt edes mielessä, pois lukien kälyni.
Alan uskoa, että äitini on tulossa vähän vanhuuden höperöksi, kun ei synttärilahjaakaan 1v synttäreille ostanut, kun oli jo pari viikkoa aiemmin hommannut kypärämyssyn. Sitten kun muiden lahjoja availtiin, alkoi hävetä ja olisi se käytössä ollut myssy pitänyt käydä kaivamassa esiteltäväksi. En ole narissut, koska auttaa monissa asioissa, mutta että pitäisi päästä kiillottaa sädekehää muiden(kin) nähden, vaikka käytöstavat on hukassa.
Kuopus myös piti viedä vanhemmille näytettäväksi sen sijaan, että olisivat itse tulleet katsomaan. Äidin puolustukseksi hänellä oli jalka paketissa ja autoon raahautuminen liian vaikeaa. Eipä tuo haitannut, koska asun lähellä, mutta repesin synnytyksessä pahoin ja menetin paljon verta, joten en ollut kovin hyvässä kunnossa kaksosrattaiden työntelyyn lumihangessa.
Esikoisen, joka oli tässä vaiheessa alle 1,5v, myös piti olla hoidossa vanhemmillani sen aikaa, että isi pääsee kotiin, mutta saivat tarpeeksi jo yhdestä yöstä ja piti kesken kaiken järjestää asiat niin, että miehen vanhemmat kävi hakemassa taaperon luokseen pariksi yöksi, että päästiin koko perhe pois sairaalasta (joka sijaitsee yli 2h ajomatkan päässä). Kuopus oli vastasyntyneenä sokeriseurannassa ja sinivalohoidossa, ja minulla hemoglobiini niin matala, että oli hilkulla, etten joutunut tippaan, joten mies näki parhaaksi olla apuna kuopuksen kanssa, koska esikoisen hoitotilanne piti olla järjestetty. Vähän aiheutti kyllä turhaa stressiä, kun sitten pitikin muuttaa 150km päästä puhelimitse suunnitelmia. Onneksi miehen isä(kin) oli kotona ja hoiti lasta miehellään.
Taapero käy muuten edelleenkin 1-2 kertaa viikossa 1-5h kerrallaan leikkimässä ukin kanssa, että voidaan keskittyä vauvaan ja saadaan välillä omaa aikaakin. Miehen vanhemmat itse pyytää vs. omat vanhempani eivät koskaan pyydä lasta kylään vaan minun on sinne mentävä tai kysyttävä tulisiko äitini kylään. Usein tuleekin, jos on kotona.
Meni vähän ohikseksi, mutta nämä (käytös-)tavat tuntuu olevan vähän perhekohtaisia. Itsellä ei ole ystäviä, joilla olisi vauvoja, mutta meinasin kyllä sitten joskus jos/kun kälyt hankkivat lapsia, viedä kyllä sekä vauvoille että äideille lahjoja. Ja sitä syötävää, jota olisin itsekin kaivannut.
Olet kyllä aikamoinen turhasta valittaja. Ostakaa hoitoapua jos mummi on niin kaamea. Ja panosta hetki omiin käytöstapoihin. Ohis mutta ihan pakko sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis: Ensin pitää tuoda lahjoja kun käy ekaa kertaa kylässä vauvan syntymän jälkeen, sitten pitää tuoda lahja kun on vauvan nimijuhla, sitten lahjotaan jouluna ja synttäreinä ja synttäreinä pitää tuoda lahjat myös lapsen mahdollisille sisaruksillekkin.
Oliko vielä muuta? Oliko joku summa vielä paljonko niiden lahjojen tulee maksaa, että esim. 5e lahja ei kelpaa? (mitä joku vauva edes tekee 5 euron lahjalla?).
Aikamoinen lahjavyöry tiedossa lapsille ja ihan jatkuvasti tällä kaavalla :,D Kiva sitten taas lapsettomille ihmisille olla koko ajan törsmäässä hirveään lahjakasaan pakolla ja olla itse saamatta mitään vastakaikua kun ei jälkikasvua koskaan tule tehtyä.
Minua ei ainakaan kiinnosta edes missään juhlissa, että tuoko joku lahjoja: Mieluummin jätetään tuomatta kuin ostetaan v_äkisin jotakin turhaa. Tärkeintä on yhdessäolo eikä materia. Eihän niitä lahjoja vuoden päästä usein edes muista, että mitä kukakin on tuonut = kertoo aika paljon siitä turhuudesta. Harvemmin ja laatua/oikeasti sellaista haluttua, niin se on parempi ja sellaiset lahjat oikeasti muistaakin.
PS: Palstan modet, onko ihan pakko sensuroida tavallisia sanoja, vaikea laittaa tänne vastausta jos joku sana "v_äkisin" on sensuroitu.
Olen samanlainen ihminen mitä sinä. Mentiin miehen kanssa maistraatissa naimisiin salaa, järjestettiin joitakin kuukausia myöhemmin kavereille illanistujaiset, jossa ihan vain juhlittiin kaikkea. Valmistumisia, kesää, rakkautta, hyvää musiikkia jne. Osa toi lahjoja, kaikki ei. En todellakaan suuttunut tai harmistunut siitä, että jotkut eivät tuoneet, sillä oli vain ihana nähdä ihmisiä ja viettää aikaa heidän kanssaan.
Entisenä lapsettomana sitä kieltämättä välistä mietti, että tajuavatkohan vanhemmat miten paljon muiltakin ihmisiltä menee rahaa heidän piltteihinsä? Kutsutaan synttäreillekin monen sada kilsan päähän ja loukkaannutaan, jos ei pääse, koska matkaan menisi yksi vuorokausi ja paljon rahaa matkoineen päivineen. Lahjatoiveena saattaa olla tyyliin vähintään 50 euron juttuja. Tuntui että sai jatkuvasti olla lapsettomana lahjomassa lapsiperheitä, joulut vielä asia erikseen ja kaikille pitää ostaa jostain. Ja monta lahjaa sitä itse saa jouluna, vaikka rahaa on tungettu lapsiperheille? Tyyliin yhden omalta mieheltä. Parhaimmillaan menee monta sataa euroa pelkästään lapsiperheiden lahjoihin, vaikka yrittäisi ostaa vain niitä maks. parin kympin juttuja.
Oletteko perheelliset miettineet asiaa koskaan tältä kantilta? Miten kalliiksi teidän lapsenne muille tulevat?
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä olisi kohteliasta tuoda vauvalle jotain tuliaisia. Ei sen tarvitse olla kallista, riittää edes että toisi vaikka helistimen ja tutin, jokainen oman rahatilanteen mukaan. Ei tarvitse tuoda vanhemmille mitään suklaata eikä kahvipöytään mitään, kunhan muistaa sitä vauvaa.
Vauvaahan muistetaan nimeäisissä/ristiäisissä? Mikä ihmeen juttu tämä nyt on, että pitäisi lahja olla vauvalle jo kun käy ekaa kertaa kylässä vauvan syntymän jälkeen? Vai riittääkö sitten se kyläilylahja, eikä tarvitse uutta lahjaa sinne nimeäisiin? (entä jos on ollut vielä babyshoweritkin ennen lapsen syntymää ja sinnekkin on vienyt lahjan?).
Mitä te teette niillä 20 tutilla mitä ihmiset väkisin tuo? (eihän kaikki vauvat edes syö tuttia).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vienyt jos oon ollut ees jotenkin kohtuullisissa varoissa. En oo vienyt, jos ei oo itselläkään meinannut rahat riittää ruokaan, mutta täytyykin vastedes vaan pysytellä poissa vauvaperheistä ettei tuu tuoreelle äidille paha mieli.
Miten köyhiä teillä oikein ollaan? Aina saa tehtyä jonkun itse leivotun jutun mukaan ja siihen vaikka pieni vauvan lelu ja suklaalevy äidille kylkeen. Jos ei edes kymppiä ylimääräistä ihmisellä ole niin on elämänhallinnassa isosti vikaa.
Kyllä, Suomessa asuu paljon pienituloisia. Jos jokaisen luo pitää leipoa itse ja tuoda joku kympin juttu, siihen synttärit, joulut ja muut juhlat ja lahjavaatimukset lisäksi, niin vuodessa menee rahaa aika paljon.
Ei kiitos mitään muovirojua tai helistimiä vauvalle, niitä riittää. Samoin bodyja, vilttejä ym tuli enemmän kuin ehti käyttää. plus ristiäisiin koriste-esineitä, koruja, säästölippaita, valokuvakehyksiä - ne kaikki jäi käyttämättä. Turhaa luonnonvarojen tuhlausta.
Sen sijaan ihana oli saada ruokaa, leivonnaisia tai lämpimäisiä kahvipöytään, apua isompien sisarusten hoitoon, kaikenlaista apua. Olin ihan poikki synnytyksestä.
No jos joku haluaa edes tulla katsomaan mun vauvaa, se riittää kyllä. Ei tarvitse tuoda krääsää mukana. Haluatteko te vieraita vai lahjoja?? Jos ette jaksa keittää vieraille kahvia, se on ihan ok ja kuka vieras edes odottaa sitä jos on vastasyntynyt.
Meillä vieraat tulivat silloin, kun mieskin oli kotona. Sitten jompikumpi meistä keitti kahvit ja toinen huolehti vauvasta. Tarjottavat haettiin valmiina lähikaupasta tai sanottiin suoraan tulijalle, että tuo kahvitarjottavat, jos jotain haluaa. Mitään kukkakimppuja tmv en kaivannut, koska niissä on lopulta roskiinviemisen vaiva. Isovanhemmillekin ilmoitettiin etukäteen, ettei vauvalle saa ostaa yhtään mitään kysymättä, koska asutaan pienessä asunnossa, jossa on vähän säilytystilaa.
Meillä ei ole turhan paljon ystäviä ja sukulaisia. Olin ikionnellinen jokaisesta vieraasta ja otin niitä mielelläni vastaan heti synnäriltä kotiuduttuani.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiitos mitään muovirojua tai helistimiä vauvalle, niitä riittää. Samoin bodyja, vilttejä ym tuli enemmän kuin ehti käyttää. plus ristiäisiin koriste-esineitä, koruja, säästölippaita, valokuvakehyksiä - ne kaikki jäi käyttämättä. Turhaa luonnonvarojen tuhlausta.
Sen sijaan ihana oli saada ruokaa, leivonnaisia tai lämpimäisiä kahvipöytään, apua isompien sisarusten hoitoon, kaikenlaista apua. Olin ihan poikki synnytyksestä.
Uskallatko syödä niitä tuotteita, ties mitä muovia ovat niihin jauhaneet
Ei meillä käynyt kuin lähipiiri vierailulla ja jokainen toi jotakin (ruokaa, kakkua, vauvanvaatteita etc) ja laittoivat "kahvipöydänkin" ettei minun tarvitse.
Arvosteleva ja paheksuva asenteesi tuli selväksi jo otsikosta. Ehkä olisi ollut viisasta sinun informoida vieraaksesi mieliviä, että otat vieraita vastaan sitten kun olet toipunut. Väsyneenä ärsyttää kaikki.
Lisäksi sinut on nähtävästi kasvatettu siihen, että lahjoja pitää olla. Mitäpä jos opettelisit nauttimaan toisten ihmisten seurasta?
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohis, mutta ne markettien kimput ovat monesti tuoreempia ja siten kestävämpiä kuin kukkakauppojen. Olen ollut kukkakaupassa töissä ja sinne tuli kuorma kerran viikossa. Leikkokukat seisoivat ensin takakylmiössä päiväkausia ennen kuin tehtiin kimpuiksi ja tietenkin käytettiin aina vanhimmasta päästä ensin, ettei tule hävikkiä. Ruusuista vain karsittiin lurpahtaneita terälehtiä pois, että näyttäisi tuoreelta.
Marketteihin tulee kuormat monta kertaa viikossa, isoimpiin päivittäin, eikä siellä kukaan nypi niistä kimpuista rupsahtaneita kukkia pois ja töki tuoreempia tai lisää vihreää tilalle. Markettikimppu on yleensä juuri niin tuore kuin miltä se näyttää ja kestää parhaimmillaan pari viikkoa, kun viitsii leikata uutta imupintaa silloin tällöin. Ruusut eivät kestä, oli ne ostettu mistä tahansa, koska se on niiden ominaisuus. Silti marketista olen joskus ostanut ruusukimpun, joka on kestänyt viikon. Kukkakaupan kimpuista ruusut ovat nyykähtäneet pahimmillaan jo seuraavana päivänä, parhaimmillaan viimeistään kolmantena.
Kukkakaupoissa on nimenomaan juuri ne vanhemmat kukat. Yleensä ruusut siinä kunnossa, että hyvä jos terälehdet pysyy kiinni. Kannattaa kokeilla sitä ruusun pohjaa, jos on napakka, niin on tuore, jos on löysä, on jo biojätekamaa. Markettien kukista voi itse väsätä mieleisen kimpun. Joskus haen leikkovihreät kukkakaupasta ja kukat marketista. Marketin ruusuja kun ostaa pari kolme nippua, niin saa jo upean pyöreän kimpun alle kympillä.
Vierailija kirjoitti:
No jos joku haluaa edes tulla katsomaan mun vauvaa, se riittää kyllä. Ei tarvitse tuoda krääsää mukana. Haluatteko te vieraita vai lahjoja?? Jos ette jaksa keittää vieraille kahvia, se on ihan ok ja kuka vieras edes odottaa sitä jos on vastasyntynyt.
Ja se kannattaa ja pitää ehdottomasti sanoa, että vielä ei jaksa vieraita, halutaan olla perheen kesken. Ja kutsua ristiäisiin/nimiäisiin ja synttäreille vain niitä läheisimpiä. Ja muistakaa että jos odottaa esim. joululahjoja ja synttärilahjoja muilta, niin on vähintäänkin kohtuullista ostaa lahja myös tälle lahja-automaatille.
Miksi pitää viedä tuliaisia, kun menee johonkin kyläilemään?
Vierailija kirjoitti:
Meillä vieraat tulivat silloin, kun mieskin oli kotona. Sitten jompikumpi meistä keitti kahvit ja toinen huolehti vauvasta. Tarjottavat haettiin valmiina lähikaupasta tai sanottiin suoraan tulijalle, että tuo kahvitarjottavat, jos jotain haluaa. Mitään kukkakimppuja tmv en kaivannut, koska niissä on lopulta roskiinviemisen vaiva. Isovanhemmillekin ilmoitettiin etukäteen, ettei vauvalle saa ostaa yhtään mitään kysymättä, koska asutaan pienessä asunnossa, jossa on vähän säilytystilaa.
Meillä ei ole turhan paljon ystäviä ja sukulaisia. Olin ikionnellinen jokaisesta vieraasta ja otin niitä mielelläni vastaan heti synnäriltä kotiuduttuani.
Voi hyvät ihmiset, te voitte myös sanoa vieraille, että olette niin väsyneitä, että nyt ei ole tiedossa kahvia tai tarjottavia, nuoremmat sukupolvet ei ainakaan minun piireissäni edes odota sellaista: Mulla ei ole edes vauvaa, enkä silti lähtisi millekkään yllätysvierailijoille mitään kahvitarjottavia hakemaan (ja kaapeissa en voi vierasvaraa pitää, koska syön ne aika nopeasti itse).
Rentoutukaa vähän ja kun olette armollisempia itseänne kohtaan, ette lataa myöskään suuria odotuksia muille. Tämä nykymaailma on jo muutenkin ihan tarpeeksi stressiä ja pakkovelvollisuuksia, että voisiko edes kyläilyt ja vaikkapa vauvasta iltoiseminen pitää vapaana sellaisista? (ylimääräisest sresseistä huom.)
tuliaisilla maksetaan pääsymaksu, että pääsee katsomaan outoa otusta circus-mamman pinnasänkyhäkissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vieraille tarvitse tarjota mitään. Ap on nipo. Relaa. Eikä vieraiden siis tarvitse tuoda mitään.
No ei kyllä tyhjin käsin mennä vauva katsomaan!
Olen samaa mieltä. Käytöstavat puuttuu nykyaikuisilta.
Ei enää ymmärretä mitä tarkoittaa kohteliaisuus. Jos ei edes kukkakimppua haluta viedä, niin älkää menkö ollenkaan.
No, ihan nuorten perheeseen ei välttämättä se kukkakimppu ole odotettu. Vein itse kukkia kun menin katsomaan vauvaa, eikä heillä ollut minkäänlaista kukkamaljakkoa.
Aina tervetullut tuliainen voisi olla sitten vaikka paketti vauvanvaippoja. Viekää nyt kuitenkin edes jotain.
Kerran menin katsomaan koiranpentuja ja vein tuliaiseksi pentunappuloita ja emolle paketin puruluita. Kaverini sanoi, että olin ainoa, joka tajusi tuoda jotain ja vieläpä tarpeellista. Katsojia on kyllä laukannut ihan riittämiin.
onko nämä tuliaisia haluavat mammat niitä samoja joiden häihin pitää tuoda kulukorvaukseksi yhtä arvokas lahja kuin hääjärjestelyihin on kulunut rahaa?
Oikein. Mikään ei kuitenkaan kelpaa. Kaikki haukutaan takanapäin.