Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin

Pettynytvierailijoihin
28.08.2022 |

Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.

Kommentit (1406)

Vierailija
101/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista tekstiä ajatellen sitä, että koko vauvan katsomaan meno on velvollisuus mitä nimenomaan ne vanhemmat odottaa: en tätä tuoreille vanhemmille sanoisi, mutta itse en ainakaan saa oikein mitään irti sellaisesta tosi pienestä vauvasta, joka lähinnä syö, piereskelee, oksentaa, nukkuu ja tuuttaa sinappia tulemaan, onhan ne söpöjä joo mutta siinäpä se sitten onkin, ei saa mitään kontaktia (edes katse-sellaista) ja sylissä pitäessäkin saa pelätä että menee palasiksi koko vauva.

Eli oletetaan että tulen kylään (= pahoitettaan mieli jos ei tule) ja nytkö tässä on lisäksi lahjapakkokin tullut kuvioon mukaan, harmi etten ole tuollaista tiennyt, huoh, aika raskaaksi menee.

Vierailija
102/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noutoruokaa tuokoon kukin perhe, esim pizzaa ja kuivakakkuja sekä vastaleivottua pullaa. Muuten pysyy ovet lukossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää viedä tuliaisia, kun menee johonkin kyläilemään?

No siinäpä sulle mietittävää. Vaikka loppuiäksesi.

Olisko kohteliaisuudella jotain tekemistä asian kanssa?

Vierailija
104/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vieraille tarvitse tarjota mitään. Ap on nipo. Relaa. Eikä vieraiden siis tarvitse tuoda mitään.

No ei kyllä tyhjin käsin mennä vauva katsomaan!

Olen samaa mieltä. Käytöstavat puuttuu nykyaikuisilta.

Ei enää ymmärretä mitä tarkoittaa kohteliaisuus. Jos ei edes kukkakimppua haluta viedä, niin älkää menkö ollenkaan.

No, ihan nuorten perheeseen ei välttämättä se kukkakimppu ole odotettu. Vein itse kukkia kun menin katsomaan vauvaa, eikä heillä ollut minkäänlaista kukkamaljakkoa.

Aina tervetullut tuliainen voisi olla sitten vaikka paketti vauvanvaippoja. Viekää nyt kuitenkin edes jotain.

Kerran menin katsomaan koiranpentuja ja vein tuliaiseksi pentunappuloita ja emolle paketin puruluita. Kaverini sanoi, että olin ainoa, joka tajusi tuoda jotain ja vieläpä tarpeellista. Katsojia on kyllä laukannut ihan riittämiin.

Moni ihminen nykyään pitää kukkakimppujakin aivan turhana törsäyksenä, eikä ole välttämättä edes maljakoita mihin sellaisia laittaa. Ja mitä se kukkakimppu niitä vanhempia vauvanhoidossa edes auttaa?

Vierailija
105/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis, jos käyn kaverin luona kylässä jokatoinen viikko, niin pitäisi aina viedä jotain tuliaisia? Hahhahhahahahahahahahhahaha :D No ei todellakaan tarvi.

Vierailija
106/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoista tekstiä ajatellen sitä, että koko vauvan katsomaan meno on velvollisuus mitä nimenomaan ne vanhemmat odottaa: en tätä tuoreille vanhemmille sanoisi, mutta itse en ainakaan saa oikein mitään irti sellaisesta tosi pienestä vauvasta, joka lähinnä syö, piereskelee, oksentaa, nukkuu ja tuuttaa sinappia tulemaan, onhan ne söpöjä joo mutta siinäpä se sitten onkin, ei saa mitään kontaktia (edes katse-sellaista) ja sylissä pitäessäkin saa pelätä että menee palasiksi koko vauva.

Eli oletetaan että tulen kylään (= pahoitettaan mieli jos ei tule) ja nytkö tässä on lisäksi lahjapakkokin tullut kuvioon mukaan, harmi etten ole tuollaista tiennyt, huoh, aika raskaaksi menee.

Voi voi miten raskas elämä sulla.

Vierailija
107/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on epäkohteliasta odottaa ihmisiltä lahjoja ja suuttua jos ei sellaista saa/saa vääränlaisen.

Tässäkin ketjussa jakaa aika paljon mielipiteitä, että mikä sen lahjan edes tulisi olla.

Vierailija
108/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis, jos käyn kaverin luona kylässä jokatoinen viikko, niin pitäisi aina viedä jotain tuliaisia? Hahhahhahahahahahahahhahaha :D No ei todellakaan tarvi.

Et maininnut käyväsi saman kaverin luona joka toinen viikko.

Ja tässä oli kyse siitä, että käydään katsomassa vauvaa ensimmäisen kerran.

Siitä kyläilystähän tässä ketjussa on kyse.

Mikään ei kuitenkaan ole pakollista, sinä sen kyllä tiedät.

Vierailija
109/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meidän piireissä ainakaan tuliaisia aina viedä kun kyläillään, suhteet ovat aidosti lämpimiä, eikä mitään kerran vuodessa kyläilyjä. Minulle on ainakin tärkeintä että ihmisiä kävisi kylässä (aika harvoin käy, kun lapsettoman helpompi liikkua sinne lapsiperheiden luokse, kuin toisinpäin) enkä todellakaan halua mitään virallista kyläilyetikettiä tänne: Saa vieraat mennä vaikka jääkaappiakin halutessaan penkomaan jos nälkä iskee jne.

Sellaisia oudompia vierailijoita en itse edes jaksaisi, juurikin näiden todella väsyttävien "oletusten" ja "velvollisuuksien" vuoksi sellaisten vieraiden vastaanottaminen on todella suuri stressi, helpompi kun ei sellaisia kulje ollenkaan, niin ei tarvitse miettiä jotain ääneensanomattomia vanhoja perinteitä, joista en välttämättä ole koskaan kuullutkaan.

Vierailija
110/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ikinä tulla katsomaan vauvaa "tyhjin käsin". Jokaisen maksamista verorahoista on kudtannettu äitiyspakkaus. Lapsettomat eivät ikinä tätäkään etuutta saa.

Vierailija
111/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et maininnut käyväsi saman kaverin luona joka toinen viikko.

Ja tässä oli kyse siitä, että käydään katsomassa vauvaa ensimmäisen kerran.

Siitä kyläilystähän tässä ketjussa on kyse.

Mikään ei kuitenkaan ole pakollista, sinä sen kyllä tiedät.

Sori olin eri kuin jolle vastasit, mutta tuli spontaanireaktio.

Vierailija
112/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole nykyaikaa viedä yhtään mitään materiaa pyytämättä kenellekään, useimmilla on kaapit täynnä jo kaikkea, vauvan vanhemmilla myös vauvanvaatteita ja leluja. Jotain syötävää tai kahvipaketin voi viedä, mutta niidenkin kanssa voi mennä metsään, kun on olemassa miljoonaa eri yliherkkyyttä ja allergiaa ja dieettiä. Imetysaikanakaan ei suositella kahvin juomista?

Vierailija
113/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeastipa siitä p*rsehedelmästä tuli koko maailman napa ja lapsipyhimys, jonka ympärillä kaikki pyörii. Edes lähikaupan ruusukimppu ei täydelliselle äidille ja ihmiselle ja hänen täydelliselle vauvalleen kelpaa. Hei ihan oikeasti, ap, sinä ponnistit ihan tavallisesta pill*stasi ihan tavallisen vauvan. Olisit kiitollinen, että ympärilläsi edes on ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita näkemään lapsesi.

Vierailija
114/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vieraille tarvitse tarjota mitään. Ap on nipo. Relaa. Eikä vieraiden siis tarvitse tuoda mitään.

No ei kyllä tyhjin käsin mennä vauva katsomaan!

Olen samaa mieltä. Käytöstavat puuttuu nykyaikuisilta.

Ei enää ymmärretä mitä tarkoittaa kohteliaisuus. Jos ei edes kukkakimppua haluta viedä, niin älkää menkö ollenkaan.

No, ihan nuorten perheeseen ei välttämättä se kukkakimppu ole odotettu. Vein itse kukkia kun menin katsomaan vauvaa, eikä heillä ollut minkäänlaista kukkamaljakkoa.

Aina tervetullut tuliainen voisi olla sitten vaikka paketti vauvanvaippoja. Viekää nyt kuitenkin edes jotain.

Kerran menin katsomaan koiranpentuja ja vein tuliaiseksi pentunappuloita ja emolle paketin puruluita. Kaverini sanoi, että olin ainoa, joka tajusi tuoda jotain ja vieläpä tarpeellista. Katsojia on kyllä laukannut ihan riittämiin.

En ymmärrä mitä käytöstapaa on muka pakkolahjassa? Että joka tilanteessa ja kohdassa on pakko olla jokin lahja? Ja yleensä se on vielä niin, että ne lapsettomat ovat maksajapuolella ympäri vuoden, heitä ei tarvitse muistaa mitenkään, edes synttärilahjalla. Mielestäni tuollainen pakkolahjan vaatiminen on huonoa, pinnallista ja itsekästä käytöstä, missä ei ollenkaan oteta huomioon edes vierailijoiden varallisuutta ja sitä, että kuinka monta pakkolahjaa tämän kyseisen ihmisen pitää vuoden aikana eri paikkoihin viedä.

Näillä vaatimuksilla on vain paljon parempi jäädä kotiin ja skipata ihan kaikki kutsut. Jättää lapsiperheet selviämään keskenään.

Vierailija
115/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän syystä juuri sukulaiseni olivat niin pihejä, ettei mitään pientä tuoneet vauvaperheeseen?

Yhtä pihejä miehen kuin minunkin sukulaiset. Muutama ystävä sen sijaan toi tuoreeseen vauvaperheeseemme käydessään jotain pientä.

Mitä tuumaatte tästä. Veljeni alkoi kummisedäksi esikoisellemme. Hän toi kastejuhlaan kädessään tien vierustalta ruusupensaan piikkisen oksan. Ei mitään kummilapselleen. Siinä muillakin pyörähteli silmät, kuin minulla.

Pidän melko omituisena, ettei vauvaa muista mitenkään, kun tullaan katsomaan ensimmäistä kertaa.

Minulla on kyllä ollut tapana viedä jotain. Esim. kummilapselleni kummilahja kultaliikkeestä kaiverrettuna nimensä.

Vierailija
116/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista, ettei lähikaupan kukkakimppu kelpaa ja lahjoja pitäisi tuoda sylikaupalla. Kaikilla ei ole tuollaiseen varaa ja noin isoa panostusta odottaisin ehkä lähisukulaiselta.

Siitä olen samaa mieltä, että tyhjin käsin ei ole menemistä, vaan jotakin viemisiä on oltava. Varsinkin silloin, jos tarkoituksena on istuutua kahvipöytään.

Vierailija
117/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia mulla on nykyään tapana mainita jokaisessa kutsussa erikseen, että EN TARVITSE LAHJOJA! Varmaan huokaisee jokainen synttäreille/kissanristiäisiin/tupareihin tms. tuleva helpotuksesta: Ahh..vastuuvapautus. Sellaiset tuovat jotka keksivät jotakin oikeasti järkevää, mutta en halua yhtäkään väkisinväännettyä pakkolahjaa, joka pitää sitten viedä kierrätyskeskukseen suoraan, en tajua mikä idea tuollaisissa lahjoissa edes on, silkkaa kerskakulutusta.

Vierailija
118/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää tuliaisjuttu on kyllä ongelmallinen. Jotain pitää viedä, mutta joku loukkaantuu aina:

- Makeaa: perhe laihduttaa / diabetes / lapset ei saa syödä sokeria.

- Tuoretta syötävää: perheellä on hurjasti omaa tarjottavaa ja syötävä on liikaa. Menee roskiin.

- Kivoja vaatteita: väärän värisiä tai tyylisiä tms. Kuitenkin löytyy jo valmiiksi.

- Leluja: turhaa muovikrääsää ja/tai muuten vääränlaisia / löytyy jo.

- Vaippoja: väärä merkki / meillä kestoillaan...

- Kukkia: perheessä allergioita.

Jne. joskus olen hetken viettänyt kaupassa, kun mietin mitä voi viedä puolituttuun perheeseen, johon menen ekan kerran kylään. Sanomattakin selvää, että meni pieleen. Vein karkkirasian ja tuolloin loukkaannuttiin, kun ilmeisesti tuputin lapsille sokeria. Mun mielestä lahjasta yleensä kiitetään ja kylään mennessä viedään jotain, jos ei ole erikseen toivottu, että ei tuoda mitään. 

Vierailija
119/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut on viitanneet perinteisiin tässä: Olisko niin, että ennenvanhaan ei ole juhlittu esim. lasten synttäreitä niin että olisi koko suvun pitänyt ostaa muiden lapsille lahjoja? Ja joulunakin on tainnut olla perheen oma velvollisuus niitä lahjoja ostaa? Muutenkin ennen on osattu tehdä itse käyttötavaraa: Nykyään ei kaikki osaa (esim. minä, en osaa tehdä yhtään mitään käsitöitä) ja vaikka osaisisikin, niin tuskin sellainen itsetehty karkeahko puuauto enää kelpaa lasten leluksi.

Maailma nyt vain muuttuu ja nykyään lahjoja pitäisi olla ihan joka asiassa, eikä todellakaan kelpaa se mitä lahjan antaja sattuu antamaan.

Vierailija
120/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sit on myös muuten tää suomalainen tapa sanoa, että älkää vaan tuoko mitään, vaikka oikeesti pitää tuoda. ARGH!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä