Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin
Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.
Kommentit (1406)
Vierailija kirjoitti:
Odotat loppumatonta vauvan ihastelua ja lässytystä ja vielä pitäisi sinulle kestitykset ja kukatkin tuoda? Älä kutsu ketään, jos on noin vaikeaa ja olet noin ahne.
Onpa kurja asenne. Jos ei vauvoista pidä, ei tarvitse mennä katsomaan. Minusta vauvat ovat suloisia ja vien (reilun kokoisen) vauvan vaatteen ja jotain syötävää kahvipöytään mielelläni. Itsekin tykkäsin että vieraat toivat jotain kahvipöytään, kun etenkin esikoinen nukkui aluksi huonosti ja olin itsekin väsynyt.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiusasi eniten se, että tultiin kipeänä, ei pesty käsiä ja tultiin heti vauvaa katsomaan, kun pääsin synnäriltä kotiin.
Miehellä on paljon sisaruksia ja heillä jokaisella ainakin 4 lasta.
Tuliaisena saatiin flunssa ja vauva oli aivan tukkoinen. Ensimmäinen ab kuuri tuli 3vkon iässä.
En kaipaa lahjoja tai tuomisia. Vaan hyviä käytöstapoja. Ja sitä ettei notkuta mitään 2-3 tuntia ja odoteta kestityksiä.
Itse käyn frendien vauvoja katsomassa ja vien toki muistamiset. Vauvat olleet jo tuossa vaiheessa muutaman kk ikäisiä (saaneet ekat rokotukset) ja viivan max 30min.
Meillä laitettiin raja kahteen viikkoon. Sitä ennen ei saanut tulla, koska halusimme totutella ja luoda oman rytmin. Kyllä se 2-viikkoinenkin on vielä hyvin pieni ja siinä ajassa synnytyksestäkin toipuu niin, että jaksaa hetken vieraiden kanssa iloisesti seurustella.
Kun itse menen uutta vauvaa katsomaan, niin suihkun kautta, puhtain vaattein.
Nykyisin on syytä testata koronakin lähtiessä. Tämän teen silloinkin, kun säännöllisesti vierailen erään hyvin iäkkään sukulaisen luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Markkinatalouteen syntyvälle jäsenelle on tietenkin oltava kilpailukykyinen vastaanotto... Tuo ap:n vauva putosi jo alkumetreillä, kun muut vauvat saa lahjoja ja tuo ei?
Itse asiassa nykyiset vauvat syntyvät, kasvavat ja joutuvat elämään elämänsä jatkuvasti pahenevan ilmasto- ja energiakriisin, lajikadon, liikaväestön, kuivuuden ja siitä johtuvien pakolaisvirtojen, säännöstelyn, pandemioiden ja korostuvan eriarvoisuuden maailmassa, joten ehkä koko syntymä ja tervetuloa planeetalle toivotukset kannattaisi miettiä uusiksi. Ainakin se, millaisia ihmisiä haluaa lapsensa ympärille ja miksi - pitkällä tähtäimellä.
Tavaraan ja kuluttamiseen juuttuminen on "so last season" .
Punaiset ja siniset segregaatiomerkit yms. luokittelut ovat myös "out of date".
Ihmisten arvottaminen omasta hyötynäkökohdasta käsin on kestämätöntä.Nykyvauvat joutuvat opettelemaan kestävää kehitystä joka aspektilla halusivat tai eivät. Jokaisella tuoreella äidillä ja isällä tulee olemaan paljon opeteltavaa omassa vastuuroolissaan, vaikkei olisikaan ap:n kaltainen kermareliikki keisariajalta.
Rotinoiden tarkoitus ei ole lahjoa vauvaa vaan huomioida synnytyksestä toipuva äiti.
Rotinoita tai ihan mitä vain voi tilata parilla naputuksella omalle ovelle. Ap:llä on älylaite käytössään, kun tännekin kirjoittaa. Ruokaa hän ja lapsi saa takuuvarmasti. Lapsilisät, äitiysajan tuet ja vauvatarvikkeet maksetaan verovaroista jokaiselle äidille, tarvitsi rahaa tai ei.
Jos syntyneellä ihmisellä on isä eikä spermapankin anonyymi luovuttaja syö sekin tyyppi todennäköisesti ruokaa ja kykenee jakamaan kokkauksensa muulle perheelle. Tuskin se missään tukkijoella on raatamassa. Ap itse sanoo leipovansa hiki hatussa vieraille, joten eipä tuo näyttäisi minkään lapsivuoderotinan tarpeessa olevan, ihan on tolpillaan ja touhussa mukana.
Ap sanoi odottavansa muiden ihmisten tuovan lahjoja. Olisi sanonut sen kutsussa, jos niin haluaa.
Vauva saa lahjan ristiäisjuhlissa
Vanhemmilla on jo palkattu äitiäisloma, ilmainen terveyshoito jne jonka jokainen veronmaksaja kustantaa. Mitä te vielä tarvitte?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vienyt vauvalle pehmolelun ja jos isompia sisaruksia jotain pientä niille.Mistään rotinoista en ole ennen kuullutkaan ja olen kohta 51v.
On enemmän itäisen Suomen perinne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan kun oli oletus, että talon emäntä kahvittaa vieraat niin juuri synnyttäneen naisen taloon mentäessä oli ajatus, että talossa ei ole nyt voimissaan olevaa kahvittajaa.
Nykyaikana vaan jos isä asustaa samaa huushollia, ajatuksena on että hän se kestittää vieraat. Vaiva ei ainakaan kaupungissa ole suuri, kun lähikaupasta hakee nopeasti kahvit ja pullat.
Siksi rotinat ovat nykyään oleelliset vain kun mennään yksinhuoltajan taloon, taikka tiedossa on että mies on saamaton vätys.
Tottakai se on joka tapauksessa kohtelias ja kaunis perinne. Vien aina rotinat jokaiselle,
vähintään kahvileipää ja joskus kukkia ja ruokaa. Lapselle vien lahjan vähintäänkin, jos saan kutsun kastajaisiin / nimiäisiin.Alkujaan ei ole ollut tarkoitus jäädä edes sitä kahvia ryystämään. Tarkoitus on ollut antaa äidille rauha keskittyä lapsesta huolehtimiseen ja omaan toipumiseen. Ettei tarvitse siellä kyökissä hääräillä heti synnytyksen jälkeen.
Kiinnostaisiko kuulla, hyörivätkö siellä kyökissä nyt isät?
Kyllä kunnon mies hyörii ja kestitsee vieraat tai katsoo vauvaa sillä aikaa, kun äiti tekee sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Markkinatalouteen syntyvälle jäsenelle on tietenkin oltava kilpailukykyinen vastaanotto... Tuo ap:n vauva putosi jo alkumetreillä, kun muut vauvat saa lahjoja ja tuo ei?
Itse asiassa nykyiset vauvat syntyvät, kasvavat ja joutuvat elämään elämänsä jatkuvasti pahenevan ilmasto- ja energiakriisin, lajikadon, liikaväestön, kuivuuden ja siitä johtuvien pakolaisvirtojen, säännöstelyn, pandemioiden ja korostuvan eriarvoisuuden maailmassa, joten ehkä koko syntymä ja tervetuloa planeetalle toivotukset kannattaisi miettiä uusiksi. Ainakin se, millaisia ihmisiä haluaa lapsensa ympärille ja miksi - pitkällä tähtäimellä.
Ihmisten arvottaminen omasta hyötynäkökohdasta käsin on kestämätöntä.Nykyvauvat joutuvat opettelemaan kestävää kehitystä joka aspektilla halusivat tai eivät. Jokaisella tuoreella äidillä ja isällä tulee olemaan paljon opeteltavaa omassa vastuuroolissaan, vaikkei olisikaan ap:n kaltainen kermareliikki keisariajalta.
Rotinoiden tarkoitus ei ole lahjoa vauvaa vaan huomioida synnytyksestä toipuva äiti.
Rotinoita tai ihan mitä vain voi tilata parilla naputuksella omalle ovelle. Ap:llä on älylaite käytössään, kun tännekin kirjoittaa. Ruokaa hän ja lapsi saa takuuvarmasti. Lapsilisät, äitiysajan tuet ja vauvatarvikkeet maksetaan verovaroista jokaiselle äidille, tarvitsi rahaa tai ei.
Jos syntyneellä ihmisellä on isä eikä spermapankin anonyymi luovuttaja syö sekin tyyppi todennäköisesti ruokaa ja kykenee jakamaan kokkauksensa muulle perheelle. Tuskin se missään tukkijoella on raatamassa. Ap itse sanoo leipovansa hiki hatussa vieraille, joten eipä tuo näyttäisi minkään lapsivuoderotinan tarpeessa olevan, ihan on tolpillaan ja touhussa mukana.
Ap sanoi odottavansa muiden ihmisten tuovan lahjoja. Olisi sanonut sen kutsussa, jos niin haluaa.
Aika ilkeä kommentti
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla on jo palkattu äitiäisloma, ilmainen terveyshoito jne jonka jokainen veronmaksaja kustantaa. Mitä te vielä tarvitte?
Olen sitä mieltä, että vain kerran lahjotaan vauvaa. Baby shower ei ole suomalainen juhla. Sinne vien vain helpon nyyttäriherkun. Ristiäisiin vauvalle lahjan. Jos menen katsomaan vauvaa jo ennen ristiäisiä, vien pienet rotinat eli kahvileivän tullessani ja kenties kukkakimpun vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Käytöstapoja tarvitaan. Uuden perheenjäsenen kunniaksi on tapana huomioida perhettä jotenkin.
Sen sijaan nykyään mennään lääppimään pesemättömin ja tyhjin käsin vauvaa, koska suurin osa vaikuttaa olevan tosi pihejä.
Toiset on vaan tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Odotat loppumatonta vauvan ihastelua ja lässytystä ja vielä pitäisi sinulle kestitykset ja kukatkin tuoda? Älä kutsu ketään, jos on noin vaikeaa ja olet noin ahne.
Ja sulle pitäis tarjotakin jotain? Vaikka menet mieluusti tyhjin käsin odottamaan tarjoilua.
Älä työnnä itseäs kylään minnekkään. Asentees on saa__nasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vienyt vauvalle pehmolelun ja jos isompia sisaruksia jotain pientä niille.Mistään rotinoista en ole ennen kuullutkaan ja olen kohta 51v.
On enemmän itäisen Suomen perinne
Enpä ole minäkään kuullut. Asun Etelä-Suomessa
Vierailija kirjoitti:
Ja sulle pitäis tarjotakin jotain? Vaikka menet mieluusti tyhjin käsin odottamaan tarjoilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta ei kyllä minullekaan mitään tarvetta tuoda, enkä odota emännältä kestitystä. Jos menen katsomaan vaivaa, menen katsomaan vauvaa. En syömään kakkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika ilkeä kommentti
Ilkeä? Millä tavalla ilkeä kommentti?
Mielestäni on ilkeää kutsua ihmisiä kylään katsomaan omaa vauvaa, leipoa heille ja tarjoilla ja sitten kuitenkin takanapäin haukkua omat vieraansa huonoiksi, kun söivät ne tarjoilut, tervehtivät vauvaa ja äitiä, mutta eivät tuoneet mitään lahjaksi. Ap halusi vieraita, jotka "eivät tule tyhjin käsin", mutta ei silti kerro sitä noille vieraille vaan haukkuu palstalla. Ei ihmiset voi tietää, mitä toinen haluaa tai on haluamatta, jos ei sitä kerrota etukäteen. Ehkei vieraistakaan kaikki halunneet mennä katsomaan vauvaa, mutta menivät silti, koska eivät halunneet loukata sanomalla, ettei kiinnosta.
Tuore äiti on keskellä hormoni- ja tunnemyrskyä. Sellaisessa tilassa itkettää juuri tuollaiset olot, että on yksin, ei saa huomiota, tunnustusta, apua ja hoivaa. Se on etenkin lapsen isän ja isovanhempien tehtävä tukea uutta äitiä. Suomessa ulkoistettu julkisille palveluille kuten neuvola, lastensuojelu, sosiaalipalvelut, rahallinen toimeentulo- ja elätystuki, päiväkotilaitos jne. Netistäkin saa kaikenlaisia vinkkejä ja vertaisryhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varminta pysyä poissa vaan.
Mikään ei riitä eikä kelpaa. Eikä vauvaa mennä katsomaan omaksi huviksi vaan kohteliaisuudesta. Jos se ei äitiä ilahduta voi huokaista helpotuksesta ja heittää fasessa onnittelugifin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kurja asenne. Jos ei vauvoista pidä, ei tarvitse mennä katsomaan. Minusta vauvat ovat suloisia ja vien (reilun kokoisen) vauvan vaatteen ja jotain syötävää kahvipöytään mielelläni. Itsekin tykkäsin että vieraat toivat jotain kahvipöytään, kun etenkin esikoinen nukkui aluksi huonosti ja olin itsekin väsynyt.
Just, jos aikoo olla niin kauan, että kahvit keitetään, niin sitten tarjottavaat mukaan.
Sen sijaan ymmärrän, jos joku ei tuo mitään muita lahjoja. Ristiäisiin kun kuitenkin pitää jotakin ostaa.
Eiköhän aika monia huoleta sekin, miten tulevaisuudessa rahat riittävät. Pääministrin aika menee juopotellessa, joten tässä ollaan kaikki hallitsemattomassa seilissä tulevaisuuden suhteen.
Mutta OIKEIN PALJON ONNEA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla on jo palkattu äitiäisloma, ilmainen terveyshoito jne jonka jokainen veronmaksaja kustantaa. Mitä te vielä tarvitte?Käytöstapoja tarvitaan. Uuden perheenjäsenen kunniaksi on tapana huomioida perhettä jotenkin.
Sen sijaan nykyään mennään lääppimään pesemättömin ja tyhjin käsin vauvaa, koska suurin osa vaikuttaa olevan tosi pihejä.
Toiset on vaan tyhmiä.
No sitä vauvaa tungetaan syliin kaikille!!
Tosi inhottavaa jos et ole vauvoihin tottunut. Luuletko että siihen muuten koskisi muut kuin yli.innokas anoppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika ilkeä kommentti
Ilkeä? Millä tavalla ilkeä kommentti?
Mielestäni on ilkeää kutsua ihmisiä kylään katsomaan omaa vauvaa, leipoa heille ja tarjoilla ja sitten kuitenkin takanapäin haukkua omat vieraansa huonoiksi, kun söivät ne tarjoilut, tervehtivät vauvaa ja äitiä, mutta eivät tuoneet mitään lahjaksi. Ap halusi vieraita, jotka "eivät tule tyhjin käsin", mutta ei silti kerro sitä noille vieraille vaan haukkuu palstalla. Ei ihmiset voi tietää, mitä toinen haluaa tai on haluamatta, jos ei sitä kerrota etukäteen. Ehkei vieraistakaan kaikki halunneet mennä katsomaan vauvaa, mutta menivät silti, koska eivät halunneet loukata sanomalla, ettei kiinnosta.
Tuore äiti on keskellä hormoni- ja tunnemyrskyä. Sellaisessa tilassa itkettää juuri tuollaiset olot, että on yksin, ei saa huomiota, tunnustusta, apua ja hoivaa. Se on etenkin lapsen isän ja isovanhempien tehtävä tukea uutta äitiä. Suomessa ulkoistettu julkisille palveluille kuten neuvola, lastensuojelu, sosiaalipalvelut, rahallinen toimeentulo- ja elätystuki, päiväkotilaitos jne. Netistäkin saa kaikenlaisia vinkkejä ja vertaisryhmiä.
Ihan oikeasti, olet kamala ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuolto kuuluu sinullekin, ja äitiyslomalle pääset jos saat lapsen. Kukaan lapsen saanut ei saa mitään sellaista, mihin muillakin täällä asuvilla ei olisi oikeutta.
On ihan kohteliasta viedä jotain syötävää ja vaikka pieni lahjakin. Samoin voi tietysti tehdä muidenkin merkittävien tapahtumien kohdalla kun käy kylässä, ei siis koske vain lapsen syntymää. Mutta ei ole varmaan pakko mennä jos on liikaa vaivaa. Itse en ainakaan haluaisi sinun kaltaisia vieraita.
Mielestäni mitään tavaraa ei tarvitse tuoda, toki se on kiva juttu mutta ei todellakaan pakollista.
Sen sijaan jotkut pullat/keksit kahvin kylkeen on hyvä olla mukana kun mennään vauvaa katsomaan, ihan käytännön syistä. Meillä ainakin ravasi vauvan katsojia tosi paljon ja olin aina tosi kiitollinen kun joku oli niin ajattelevainen että toi herkut mukanaan ja meidän ei tarvinnut kuin keittää kahvit pöytään.
Keskimäärin ne joilla on omia lapsia, toivat kahviherkut ja lapsettomat eivät. Eli kyseessä lienee ihan kokemuksen kautta syntyvä ymmärtäminen.