Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi viet vauvan kokoaikaiseen varhaiskasvatukseen

Vierailija
27.08.2022 |

Me täällä päiväkotimaailmassa ja palveluohjauksessa tarkoitamme hyvää, kun ehdotamme tai kysymme kotihoidon jatkamisen mahdollisuutta edes muutamilla kk tai viikoilla. Terveisin alle vuoden ikäisiä tulokkaita jopa yli 9 tuntia viitenä päivänä kasvattava varhaiskasvatuksen ope.

Kommentit (312)

Vierailija
101/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kotihoito voi teoriassakaan olla niin laadukasta kuin päivähoito, kun päivähoidossa ulkoillaan kaksi tuntia, leikitään muiden lasten kanssa, joku laittaa ruoan ja siivoaa. Jos tähän vaaditaan päiväkodissakin kolmen ihmisen työpanoksen niin, miten kotihoito voisi olla samantasoista? Jos laittaa ruokaa itse niin työpäivästä jo tunti on mennyt pelkkään ruoanlaittoon ja lapsi on tällöin aivan yksin.

Ei Suomessa ole mitään päivähoitoa. Päivähoitolaki on kumottu. Nykyisin on varhaiskasvatusyksiköitä joissa tarjotaan varhaiskasvatusta lapsille ja joissa työskentelee varhaiskasvattajia.

Ja sen kyllä huomaa. Lapset huutavat pää punaisena ikäväänsä ja tädit pyörittelevät vieressä varhaiskasvatuslomakkeita. Sellaista "laadukasta" toimintaa....

Ja kotihoidossa olevat vuoden pari ikäiset lapset pelkäävät ihmisiä. Se on hyvin erikoista, kun tuossa iässä pitäisi lapsen olla hyvin utelias.

Ja äidit selittävät ilmiötä, jollakin kiintymyssuhteella tai kehitykseen kuuluvana asiana, kun lapsi ei ota mitään kontaktia vieraiseen ihmiseen, vaan huutaa pää punaisena, kun näkee vieraan ihmisen, joka tulee viittä metriä lähemmäksi.

Tätä ei missään muussa maassa tapahdu, kuin Suomessa. Eivät edes hymyile.

Se on hyvin surullista, eikä missään tapauksessa ole lapsen paras.

Missäs kaikissa maissa olet ollut ollut tätä syväluotavaa tutkimustasi tekemässä? :D

Vierailija
102/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen keskiluokkalaisia ihmisiä ketkä eivät pysty yli vuotta olemaan kotona. Itse olen luokanope ja kotona kolmatta vuotta. Laina tauolle hoitovapaaksi tai opiskelemaan. Säästöjä oli vähän(muutamia tonneja) mutta juuri tätä ajanjaksoa varten halusinkin ne käyttää. Minä saan olla se joka näkee lapseni tärkeät hetket ja opettaa tutustumaan maailmaan, ja lapsieni ei tarvitse kokea hylkäämistä ihan vaan siksi että yksilö ei osaa hoitaa asioitaan yhteiskunnassa paremmin.😊

Niin, mutta sinä et pysty muutaman tonnin säästöilläsi keskiluokkaista elämääsi rahoittamaan, tämä on vain fakta. Saat olla kotona, koska miehesi maksaa viulut.

Tottakai mieheni maksaa viulut. Miksi ei maksaisi jos jaamme elämämme kotimme ja lapsemme? Olen kuitenkin säästöistäni osallistunut sen verran mitä voin.oliko tän tarkotus olla joku servaus?

Tässä sinulle oma kirjoituksesi mietittäväksi: Itse ihmettelen keskiluokkaisia ihmisiä ketkä eivät pysty yli vuotta olemaan kotona. 

t. eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen keskiluokkalaisia ihmisiä ketkä eivät pysty yli vuotta olemaan kotona. Itse olen luokanope ja kotona kolmatta vuotta. Laina tauolle hoitovapaaksi tai opiskelemaan. Säästöjä oli vähän(muutamia tonneja) mutta juuri tätä ajanjaksoa varten halusinkin ne käyttää. Minä saan olla se joka näkee lapseni tärkeät hetket ja opettaa tutustumaan maailmaan, ja lapsieni ei tarvitse kokea hylkäämistä ihan vaan siksi että yksilö ei osaa hoitaa asioitaan yhteiskunnassa paremmin.😊

Paljonko miehesi tienaa?

Hän tienaa nettona 2300 e. Meillä asunto sekä autolaina, joista asunto tauolla näinä vuosina

En luule mitään. Kerroin vaan oman tarinani. Suomessa on aika monta meidänkaltaistamme perhettä kuitenkin. Totuus on että yksinhuoltajanakin pystyisin olemaan kotona, sillä aikuiskoulutustukea saan 1500 e kk. Sitten pitää vaan jaksaa opiskella. Mutta siihenhän eivät kaikki kykene toki.

Ja nyt luulet, että kaikilla on mies, joka tienaa edes tuon verran?

Vierailija
104/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko miehesi tienaa?

Hän tienaa nettona 2300 e. Meillä asunto sekä autolaina, joista asunto tauolla näinä vuosina

Niin kaikilla ei ole miestä ollenkaan. Aloitus vaikuttaa täysin provolta. Ei kukaan voi olla niin typerä, että kyselee tällaisia.

Vierailija
105/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras paikka kirjoitti:

0-3 vuotiaan lapsen paras paikka on kotonansa oman vanhempansa hyvässä hoidossa ja kasvatuksessa.

Puhu vaan omasta puolestasi. Lapseni olisi tullut hulluksi, jos olisi kolme vuotta pitänyt olla vaan kotona ilman päiväkodin aktiviteettejä. Harvalla on edes niin isoa pihaa, jossa voisi juosta niin paljon kuin sielu sietää, kuten päiväkodissa. Ei lapset ole mitään pitsinnyplääjiä, vaan aktiviteettejä on oltava PALJON tai ne hyppivät seinille.

Kotoa ja omasta pihasta voi poistua, vaikka lapsi ei olisikaan päiväkodissa.

Vierailija
106/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä mielenkiintoinen aihe, sillä yhteiskunnan odotukset tämän asian suhteen ovat ristiriitaiset. Toisaalla valitetaan miten äidit pitäisi saada melkein suoraan synnäriltä takaisin töihin, ettei vaan jää eläke pieneksi ja kilpailukykykin sitä vaatii. Sitten samaan aikaan ollaan heti syyllistämässsä, jos lasta ollaan viemässä hoitoon alle 3-vuotiaana. Se kun on vaan yksinkertaisesti mahdoton yhtälö, että molemmat vanhemmat menevät töihin lyhyen vanhempainvapaan jälkeen ja lapsi on silti kotona.

Sekin on ihan fakta, että ei Suomessa enää elätetä perhettä yhden ihmisen tuloilla. Kaikki maksaa niin hemmetisti ja hinnat vain nousevat palkkojen junnatessa paikoillaan, että ei ole varaa toisen olla kotona lasten kanssa. Kotihoidontukikin on täysi vitsi.

Tämän takia äidit ovat myös aika loppu. Ihan sama mitä teet, niin ei kelpaa. Jos viet lapsen hoitoon, niin valitetaan päiväkodista ja olet huono uraäiti.

Jos taas olet lapsen kanssa kotona olet loinen ja lapsikin oppii vätykseksi. Eikä omaa mitään sosiaalisia taitoja.

Ja kotihoidontuki on tosiaan täysi keskisormen näyttö perheille. Työttömänäkin saa paremmin rahaa. Vain opiskelijoilla menee huonommin. Ja ei, keskivertoisän palkka ei todellakaan riitä elämiseen. Ja mikäs järki olisi myydä esim asuntoa alta, kun lainanlyhennys on helposti halvempi kuin vuokra.

Vierailija
107/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko miehesi tienaa?

Mitä jos ei tienaa yhtä paljon, tai ei ole asuntolainaa jota laittaa tauolle?

Vierailija
108/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on käsittämättömän vihamielinen keskusteluilmapiiri kyllä. Turhaanhan täällä kai mitään näkökulmia vaihtaa kun aina minun kokemukseni on ilmeisesti väärä. Jos kommentointi on noin hyökkäävää ja käy noin tunteisiin se että joku voi olla kotona lapsensa kanssa niin kannattaa miettiä hetki miksi se harmittaa niin kovin.

Vierailija
109/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kotihoito voi teoriassakaan olla niin laadukasta kuin päivähoito, kun päivähoidossa ulkoillaan kaksi tuntia, leikitään muiden lasten kanssa, joku laittaa ruoan ja siivoaa. Jos tähän vaaditaan päiväkodissakin kolmen ihmisen työpanoksen niin, miten kotihoito voisi olla samantasoista? Jos laittaa ruokaa itse niin työpäivästä jo tunti on mennyt pelkkään ruoanlaittoon ja lapsi on tällöin aivan yksin.

Ei Suomessa ole mitään päivähoitoa. Päivähoitolaki on kumottu. Nykyisin on varhaiskasvatusyksiköitä joissa tarjotaan varhaiskasvatusta lapsille ja joissa työskentelee varhaiskasvattajia.

Ja sen kyllä huomaa. Lapset huutavat pää punaisena ikäväänsä ja tädit pyörittelevät vieressä varhaiskasvatuslomakkeita. Sellaista "laadukasta" toimintaa....

Ja kotihoidossa olevat vuoden pari ikäiset lapset pelkäävät ihmisiä. Se on hyvin erikoista, kun tuossa iässä pitäisi lapsen olla hyvin utelias.

Ja äidit selittävät ilmiötä, jollakin kiintymyssuhteella tai kehitykseen kuuluvana asiana, kun lapsi ei ota mitään kontaktia vieraiseen ihmiseen, vaan huutaa pää punaisena, kun näkee vieraan ihmisen, joka tulee viittä metriä lähemmäksi.

Missäs kaikissa maissa olet ollut ollut tätä syväluotavaa tutkimustasi tekemässä? :D

Ihmettelen myös. Ja kyllä mun lapset on vuoden ikäisinä inhonneet, jos kylään on tullut joku vieraampi tai ollaan menty vieraampaan paikkaan kylään. Ja ihan päiväkodissa ovat vuoden ikäisinä olleet.

Vierailija
110/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikkialla maailmassa lapset aluksi ujostelevat vieraita. Riippumatta siitä, missä heidät on hoidettu. Se on ihan normaalia. Ei sitä aikuinenkaan välttämättä heti ole luontevana vieraiden ihmisten kanssa. Ja Suomessa tuo ventovieraille hymyileminen nyt ei kuulu minkään ikäisten tapoihin. Lähinnä pidetään vähän yksinkertaisena, jos kadulla kaikille hymyilee. 

Vierailija
111/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on käsittämättömän vihamielinen keskusteluilmapiiri kyllä. Turhaanhan täällä kai mitään näkökulmia vaihtaa kun aina minun kokemukseni on ilmeisesti väärä. Jos kommentointi on noin hyökkäävää ja käy noin tunteisiin se että joku voi olla kotona lapsensa kanssa niin kannattaa miettiä hetki miksi se harmittaa niin kovin.

Mä en kyllä huomaa vihamielisyyttä kuin kotiäitien suunnalta. Sieltähän ne "te olette huonoja kun teillä ei ole varaa olla vuosia kotona" - kommentit tulee. Sieltä ja päiväkodin työntekijöiltä.

Vierailija
112/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko miehesi tienaa?

Niin kaikilla ei ole miestä ollenkaan. Aloitus vaikuttaa täysin provolta. Ei kukaan voi olla niin typerä, että kyselee tällaisia.

Tämän aloituksen tarkoitus on taas haukkua "väärin" eläviä. Jos ei ole rikasta miestä, niin ei saisi tehdä lapsia ollenkaan.

Vierailija
113/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opella meni tunteisiin, kun hänen ihmettelyihinsä tuotiin ripaus realismia :D Katse pois omasta navasta niin ei tarvitse kilareita vetää, kun kaikilla ei olekaan samanlaista tilannetta kuin sinulla :D

Vierailija
114/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin siellä mitään laadukasta on

Vierailija
115/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän viikonlopun saldoa:

-Päiväkodissa ei saa olla alle 1v ikäisiä

-päiväkodissa ei saa olla lapsia, joiden sisarus on kotona

-päiväkodissa ei saa olla sellaisia lapsia jotka tuodaan heti kun päiväkoti aukeaa eikä mielellään niitä jotka tulee heti 7

-päiväkodissa ei saa olla lapsia, jotka haetaan lähempänä 5

-päiväkodissa ei saa mistään syystä olla maa Han muu tt aj ien lapsia, koska niiden vanhemmat loisii kotona

-päiväkodissa ei saa olla työttömien lapsia

-päiväkodissa ei saa olla lapsia, joiden vanhemmilla on pitkä työmatka

-päiväkodissa ei saa olla etätyöntekijöiden lapsia

Kenen ihmeen lapsia siellä päiväkodissa saa olla? Vain niiden, jotka ovat osa-aikatyössä ja hoitoaika on max 8h tai hoitohenkilökunnan lapsia.

Surullista mutta totta. Voisiko joku päiväkodin työntekijä kommentoida? Kenen lapsi sinne hoitoon saa tulla?

Vierailija
116/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opella meni tunteisiin, kun hänen ihmettelyihinsä tuotiin ripaus realismia :D Katse pois omasta navasta niin ei tarvitse kilareita vetää, kun kaikilla ei olekaan samanlaista tilannetta kuin sinulla :D

Tämä palsta saa minut äärettömän huolestuneeksi. Miten kasvattajat sekä päiväkodeissa että kouluissa on noin pihalla ihmisten elämästä?

Vierailija
117/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse puhua holhoavasti, tiedän elämän realismista ihan tarpeeksi. Sen lisäksi tiedän vähemmin tienaavia jotka ovat kotona lastensa kanssa. Kaikki kaupankassat ja vuokralla asuvatkaan eivät ole samasta puusta veistettyjä.

Vierailija
118/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä VAUVA on aika pieni olemaan 9 tuntia päivässä hoidossa. N. vuodenikäinen jo eri juttu. Toki aina ei voi vaan valita, mutta en kyllä itse pistäisi vauvaa hoitoon, jos ei ole ihan pakko.

Kolme kuukautta sinne tai tänne. Muualla maailmassa lapsi viedään hoitoon 2 kk:n iässä, kun ei ole mitään vanhempainvapaita. Suomi on saanut lukuisia huomautuksia talousasiantuntijoilta siitä, että äidit eivät siirry nopeasti työelämään. On ihan käsittämätöntä olla vuosia pois työelämästä, koska saa lapsen.

Mitä käsittämätöntä siinä on? Ei Suomi ole ainut maa, jossa on kotiäitejä. Niissä maissa, joissa äitiysloma on lyhyt tai sitä ei ole lainkaan on myös kotiäitejä. Osassa jopa enemmän ja pidempään kotona olevina kuin Suomessa. Mies elättää perheet. 

Suomessa vaan mies ei elätä perhettä, kun ei ole niin hyvää palkkaa, että voisi elättää, ellei kuulu johonkin parhaimpaan 5 %:n tuloihin. Suomessa ei ole juuri lainkaan kotiäitejä nykyaikana. Jossain lestadiolaispiireissä voi olla, mutta ei ole muualla.

Missä sinun lukutaitosi on? Eihän tuossa sanottu, että Suomessa mies elättäisi perheen. Puhuttiin nimenomaan niistä MUISTA maista, joissa ollaan kotiäitinä pidempäänkin kuin Suomessa. 

Mies ei elätä perhettä jos nainen on kotona? No kuka ne laskut sinun mielestäsi maksaa? Naisen isä vai äiti? Älä nyt ole huvittava. 

Meillä laskut maksettiin minun säästöistäni. Ei kannata näsäviisastella, kun ei osaa :)

Eikä v*ttuilla. Varsinkin piilov*ttuilu on taitolaji, jota sinä et hallitse.

Vierailija
119/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä VAUVA on aika pieni olemaan 9 tuntia päivässä hoidossa. N. vuodenikäinen jo eri juttu. Toki aina ei voi vaan valita, mutta en kyllä itse pistäisi vauvaa hoitoon, jos ei ole ihan pakko.

Kolme kuukautta sinne tai tänne. Muualla maailmassa lapsi viedään hoitoon 2 kk:n iässä, kun ei ole mitään vanhempainvapaita. Suomi on saanut lukuisia huomautuksia talousasiantuntijoilta siitä, että äidit eivät siirry nopeasti työelämään. On ihan käsittämätöntä olla vuosia pois työelämästä, koska saa lapsen.

Mitä käsittämätöntä siinä on? Ei Suomi ole ainut maa, jossa on kotiäitejä. Niissä maissa, joissa äitiysloma on lyhyt tai sitä ei ole lainkaan on myös kotiäitejä. Osassa jopa enemmän ja pidempään kotona olevina kuin Suomessa. Mies elättää perheet. 

Suomessa vaan mies ei elätä perhettä, kun ei ole niin hyvää palkkaa, että voisi elättää, ellei kuulu johonkin parhaimpaan 5 %:n tuloihin. Suomessa ei ole juuri lainkaan kotiäitejä nykyaikana. Jossain lestadiolaispiireissä voi olla, mutta ei ole muualla.

Missä sinun lukutaitosi on? Eihän tuossa sanottu, että Suomessa mies elättäisi perheen. Puhuttiin nimenomaan niistä MUISTA maista, joissa ollaan kotiäitinä pidempäänkin kuin Suomessa. 

Mies ei elätä perhettä jos nainen on kotona? No kuka ne laskut sinun mielestäsi maksaa? Naisen isä vai äiti? Älä nyt ole huvittava. 

Suosittelen kehittämään lukutaitoa. Lue ihan rauhallisesti ja tuo viestiketju alusta alkaen niin alkaa sinullekin ehkä hahmottua, mistä puhutaan. Ennen kuin rupeat saivartelemaan muille pitää sinun opetella lukemisesta edes alkeet. 

P.S. Aika monesti suomalaisäidillä on myös säästöjä, joilla hän osallistuu perheen kuluihin. Mies ei siis sellaisessa tapauksessa yksin elätä perhettä. 

Kuule älä sinä tyttö viitsi viisastella minulle. Olen sinua ainakin 20 vuotta vanhempi, kasvattanut omat lapseni aikuiseksi joten tiedän tasan tarkkaan mitä mikäkin maksaa, mikä on mahdollista ja mikä ei. Sinun on turha tulla minulle jeesustelemaan siinä asiassa. 

Vierailija
120/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse puhua holhoavasti, tiedän elämän realismista ihan tarpeeksi. Sen lisäksi tiedän vähemmin tienaavia jotka ovat kotona lastensa kanssa. Kaikki kaupankassat ja vuokralla asuvatkaan eivät ole samasta puusta veistettyjä.

No mitä sitten ihmettelet itsestäänselvyyksiä? Ei voi tulla yllätyksenä, että keskiluokkaisillakaan ei kaikilla ole identtinen elämä.