Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi viet vauvan kokoaikaiseen varhaiskasvatukseen

Vierailija
27.08.2022 |

Me täällä päiväkotimaailmassa ja palveluohjauksessa tarkoitamme hyvää, kun ehdotamme tai kysymme kotihoidon jatkamisen mahdollisuutta edes muutamilla kk tai viikoilla. Terveisin alle vuoden ikäisiä tulokkaita jopa yli 9 tuntia viitenä päivänä kasvattava varhaiskasvatuksen ope.

Kommentit (312)

Vierailija
81/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kotihoito voi teoriassakaan olla niin laadukasta kuin päivähoito, kun päivähoidossa ulkoillaan kaksi tuntia, leikitään muiden lasten kanssa, joku laittaa ruoan ja siivoaa. Jos tähän vaaditaan päiväkodissakin kolmen ihmisen työpanoksen niin, miten kotihoito voisi olla samantasoista? Jos laittaa ruokaa itse niin työpäivästä jo tunti on mennyt pelkkään ruoanlaittoon ja lapsi on tällöin aivan yksin.

Ei Suomessa ole mitään päivähoitoa. Päivähoitolaki on kumottu. Nykyisin on varhaiskasvatusyksiköitä joissa tarjotaan varhaiskasvatusta lapsille ja joissa työskentelee varhaiskasvattajia.

Ja sen kyllä huomaa. Lapset huutavat pää punaisena ikäväänsä ja tädit pyörittelevät vieressä varhaiskasvatuslomakkeita. Sellaista "laadukasta" toimintaa....

No sittenhän päiväkodit voidaan laittaa kiinni. Jos on 2 tai enemmän lapsia hoidossa, niin aupairin saa samalla hinnalla kuin hoitomaksut. Au pair vielä siivoaakin kaupan päälle ja saattaa tehdä ruokaa.

Ei, vaan päiväkodeista pitäisi tehdä taas päiväHOITOpaikkoja ja keskittyä turhan byrokratian sijaan siihen hoitotyöhön. Aupairia nyt kukaan täysijärkinen ei ota, jos vaihtoehtona on kunnollinen päivähoito. 

No täällähän on koko viikonlopun päiväkodin henkilökunta kertonut vanhemmille, että päiväkoti on niin hirveä paikka että vain lastaan vihaava vanhempi tuo lapsen hoitoon. Pois sellainen palvelu. Ennemmin sitten työpaikoille joku lapsiparkki

Vierailija
82/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kotihoito voi teoriassakaan olla niin laadukasta kuin päivähoito, kun päivähoidossa ulkoillaan kaksi tuntia, leikitään muiden lasten kanssa, joku laittaa ruoan ja siivoaa. Jos tähän vaaditaan päiväkodissakin kolmen ihmisen työpanoksen niin, miten kotihoito voisi olla samantasoista? Jos laittaa ruokaa itse niin työpäivästä jo tunti on mennyt pelkkään ruoanlaittoon ja lapsi on tällöin aivan yksin.

Harvinaisen huonolaatuinen provoyritys. Toki mielelläni otan vastaan tietoja päiväkodeista, joissa on yksi aikuinen per lapsi. 

No mulla on 5 lasta täällä kotona. (nuorimmat on kaksosvauvat) muut 2v, 3v ja 5v eli tässä talossahan lapset on aivan hunningolla, kun ei edes hoitajamitoitus täyty.

No faktahan on, että tuolla kokoonpanolla vanhemmat lapset jäävät väistämättäkin huonommalle hoidolle kuin siinä tapauksessa, että olisi 1-2 lasta per aikuinen. Ei sinullakaan kuitenkaan ole kuin yksi syli ja kaksi kättä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvinaisen huonolaatuinen provoyritys. Toki mielelläni otan vastaan tietoja päiväkodeista, joissa on yksi aikuinen per lapsi. 

No mulla on 5 lasta täällä kotona. (nuorimmat on kaksosvauvat) muut 2v, 3v ja 5v eli tässä talossahan lapset on aivan hunningolla, kun ei edes hoitajamitoitus täyty.

Ja olet ihan yksin niiden kanssa. Tuskinpa. 

Tottakai olen. Kuka muu täällä päivisin olisi?

Vierailija
84/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä VAUVA on aika pieni olemaan 9 tuntia päivässä hoidossa. N. vuodenikäinen jo eri juttu. Toki aina ei voi vaan valita, mutta en kyllä itse pistäisi vauvaa hoitoon, jos ei ole ihan pakko.

Kolme kuukautta sinne tai tänne. Muualla maailmassa lapsi viedään hoitoon 2 kk:n iässä, kun ei ole mitään vanhempainvapaita. Suomi on saanut lukuisia huomautuksia talousasiantuntijoilta siitä, että äidit eivät siirry nopeasti työelämään. On ihan käsittämätöntä olla vuosia pois työelämästä, koska saa lapsen.

Mitä käsittämätöntä siinä on? Ei Suomi ole ainut maa, jossa on kotiäitejä. Niissä maissa, joissa äitiysloma on lyhyt tai sitä ei ole lainkaan on myös kotiäitejä. Osassa jopa enemmän ja pidempään kotona olevina kuin Suomessa. Mies elättää perheet. 

Suomessa vaan mies ei elätä perhettä, kun ei ole niin hyvää palkkaa, että voisi elättää, ellei kuulu johonkin parhaimpaan 5 %:n tuloihin. Suomessa ei ole juuri lainkaan kotiäitejä nykyaikana. Jossain lestadiolaispiireissä voi olla, mutta ei ole muualla.

Missä sinun lukutaitosi on? Eihän tuossa sanottu, että Suomessa mies elättäisi perheen. Puhuttiin nimenomaan niistä MUISTA maista, joissa ollaan kotiäitinä pidempäänkin kuin Suomessa. 

Mies ei elätä perhettä jos nainen on kotona? No kuka ne laskut sinun mielestäsi maksaa? Naisen isä vai äiti? Älä nyt ole huvittava. 

Vierailija
85/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa ole mitään päivähoitoa. Päivähoitolaki on kumottu. Nykyisin on varhaiskasvatusyksiköitä joissa tarjotaan varhaiskasvatusta lapsille ja joissa työskentelee varhaiskasvattajia.

Ja sen kyllä huomaa. Lapset huutavat pää punaisena ikäväänsä ja tädit pyörittelevät vieressä varhaiskasvatuslomakkeita. Sellaista "laadukasta" toimintaa....

No sittenhän päiväkodit voidaan laittaa kiinni. Jos on 2 tai enemmän lapsia hoidossa, niin aupairin saa samalla hinnalla kuin hoitomaksut. Au pair vielä siivoaakin kaupan päälle ja saattaa tehdä ruokaa.

Ei, vaan päiväkodeista pitäisi tehdä taas päiväHOITOpaikkoja ja keskittyä turhan byrokratian sijaan siihen hoitotyöhön. Aupairia nyt kukaan täysijärkinen ei ota, jos vaihtoehtona on kunnollinen päivähoito. 

No täällähän on koko viikonlopun päiväkodin henkilökunta kertonut vanhemmille, että päiväkoti on niin hirveä paikka että vain lastaan vihaava vanhempi tuo lapsen hoitoon. Pois sellainen palvelu. Ennemmin sitten työpaikoille joku lapsiparkki

Miksi luulet, että yksi kirjoittaja=kaikki Suomen päiväkotien työntekijät?

Vierailija
86/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras paikka kirjoitti:

0-3 vuotiaan lapsen paras paikka on kotonansa oman vanhempansa hyvässä hoidossa ja kasvatuksessa.

Puhu vaan omasta puolestasi. Lapseni olisi tullut hulluksi, jos olisi kolme vuotta pitänyt olla vaan kotona ilman päiväkodin aktiviteettejä. Harvalla on edes niin isoa pihaa, jossa voisi juosta niin paljon kuin sielu sietää, kuten päiväkodissa. Ei lapset ole mitään pitsinnyplääjiä, vaan aktiviteettejä on oltava PALJON tai ne hyppivät seinille.

Sekö koti ja omapiha ovat ainoat paikat lasta kasvattaa? Hyvin oltiin kotona kunnes lapsi meni päiväkotiin.

Vierailija
87/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No faktahan on, että tuolla kokoonpanolla vanhemmat lapset jäävät väistämättäkin huonommalle hoidolle kuin siinä tapauksessa, että olisi 1-2 lasta per aikuinen. Ei sinullakaan kuitenkaan ole kuin yksi syli ja kaksi kättä. 

Niinpä. Eli mun kotihoito ei ole yhtä hyvää kuin päiväkodin hoito. Mutta eipä ole mun kersat päiväkodin riesana. Että olkaa hyvä vain.

Vierailija
88/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaispiireistähän se yksivuotias auton alle jäänyt oli, kun valvonta oli pettänyt, kun lapsia oli vähän liikaa. Säälittää eniten tuo 5-vuotias. Hän tarvitsisi ikäistään seuraa.

Vierailija
89/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä VAUVA on aika pieni olemaan 9 tuntia päivässä hoidossa. N. vuodenikäinen jo eri juttu. Toki aina ei voi vaan valita, mutta en kyllä itse pistäisi vauvaa hoitoon, jos ei ole ihan pakko.

Kolme kuukautta sinne tai tänne. Muualla maailmassa lapsi viedään hoitoon 2 kk:n iässä, kun ei ole mitään vanhempainvapaita. Suomi on saanut lukuisia huomautuksia talousasiantuntijoilta siitä, että äidit eivät siirry nopeasti työelämään. On ihan käsittämätöntä olla vuosia pois työelämästä, koska saa lapsen.

Mitä käsittämätöntä siinä on? Ei Suomi ole ainut maa, jossa on kotiäitejä. Niissä maissa, joissa äitiysloma on lyhyt tai sitä ei ole lainkaan on myös kotiäitejä. Osassa jopa enemmän ja pidempään kotona olevina kuin Suomessa. Mies elättää perheet. 

Suomessa vaan mies ei elätä perhettä, kun ei ole niin hyvää palkkaa, että voisi elättää, ellei kuulu johonkin parhaimpaan 5 %:n tuloihin. Suomessa ei ole juuri lainkaan kotiäitejä nykyaikana. Jossain lestadiolaispiireissä voi olla, mutta ei ole muualla.

Missä sinun lukutaitosi on? Eihän tuossa sanottu, että Suomessa mies elättäisi perheen. Puhuttiin nimenomaan niistä MUISTA maista, joissa ollaan kotiäitinä pidempäänkin kuin Suomessa. 

Mies ei elätä perhettä jos nainen on kotona? No kuka ne laskut sinun mielestäsi maksaa? Naisen isä vai äiti? Älä nyt ole huvittava. 

Suosittelen kehittämään lukutaitoa. Lue ihan rauhallisesti ja tuo viestiketju alusta alkaen niin alkaa sinullekin ehkä hahmottua, mistä puhutaan. Ennen kuin rupeat saivartelemaan muille pitää sinun opetella lukemisesta edes alkeet. 

P.S. Aika monesti suomalaisäidillä on myös säästöjä, joilla hän osallistuu perheen kuluihin. Mies ei siis sellaisessa tapauksessa yksin elätä perhettä. 

Vierailija
90/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaispiireistähän se yksivuotias auton alle jäänyt oli, kun valvonta oli pettänyt, kun lapsia oli vähän liikaa. Säälittää eniten tuo 5-vuotias. Hän tarvitsisi ikäistään seuraa.

No mutta sitten hän olisi hoidossa, vaikka äiti on muiden kanssa kotona. Ja siitä tulee lapselle trauma. Näin olen palstalla oppinut.

Vierailija
91/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä laskut maksettiin minun säästöistäni. Ei kannata näsäviisastella, kun ei osaa :)

Vierailija
92/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän viikonlopun saldoa:

-Päiväkodissa ei saa olla alle 1v ikäisiä

-päiväkodissa ei saa olla lapsia, joiden sisarus on kotona

-päiväkodissa ei saa olla sellaisia lapsia jotka tuodaan heti kun päiväkoti aukeaa eikä mielellään niitä jotka tulee heti 7

-päiväkodissa ei saa olla lapsia, jotka haetaan lähempänä 5

-päiväkodissa ei saa mistään syystä olla maa Han muu tt aj ien lapsia, koska niiden vanhemmat loisii kotona

-päiväkodissa ei saa olla työttömien lapsia

-päiväkodissa ei saa olla lapsia, joiden vanhemmilla on pitkä työmatka

-päiväkodissa ei saa olla etätyöntekijöiden lapsia

Kenen ihmeen lapsia siellä päiväkodissa saa olla? Vain niiden, jotka ovat osa-aikatyössä ja hoitoaika on max 8h tai hoitohenkilökunnan lapsia.

Lapset hoidetaan kotona, kunnes menevät kouluun. Jos siihen ei pysty niin lapsia ei tehdä muiden hoidettaviksi.

Vierailija
93/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikutat aika yksinkertaiselta. Päiväkodissa on siivooja ja keittäjä erikseen ja sitten hoitajat ja opettajat.

Ei sillä ole väliä miltä vaikutan. Fakta on kuitenkin se, että päiväkodissa hoitajilla on enemmän lapsia vastuullaan kuin kotiäidillä keskimäärin. Se, että paikalla on keittäjä lämmittämässä ruokaa ja siivooja tunnin-pari siistimässä paikkoja, ei lisää hoitajien aikaa lasten kanssa. Kotiäitinä ruuanlaitot yms. voi hoitaa sitten, kun mies on kotona. Tai mies voi olla se keittäjä ja siivooja. 

Vierailija
94/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen keskiluokkalaisia ihmisiä ketkä eivät pysty yli vuotta olemaan kotona. Itse olen luokanope ja kotona kolmatta vuotta. Laina tauolle hoitovapaaksi tai opiskelemaan. Säästöjä oli vähän(muutamia tonneja) mutta juuri tätä ajanjaksoa varten halusinkin ne käyttää. Minä saan olla se joka näkee lapseni tärkeät hetket ja opettaa tutustumaan maailmaan, ja lapsieni ei tarvitse kokea hylkäämistä ihan vaan siksi että yksilö ei osaa hoitaa asioitaan yhteiskunnassa paremmin.😊

Paljonko miehesi tienaa?

Hän tienaa nettona 2300 e. Meillä asunto sekä autolaina, joista asunto tauolla näinä vuosina

Vierailija
95/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen keskiluokkalaisia ihmisiä ketkä eivät pysty yli vuotta olemaan kotona. Itse olen luokanope ja kotona kolmatta vuotta. Laina tauolle hoitovapaaksi tai opiskelemaan. Säästöjä oli vähän(muutamia tonneja) mutta juuri tätä ajanjaksoa varten halusinkin ne käyttää. Minä saan olla se joka näkee lapseni tärkeät hetket ja opettaa tutustumaan maailmaan, ja lapsieni ei tarvitse kokea hylkäämistä ihan vaan siksi että yksilö ei osaa hoitaa asioitaan yhteiskunnassa paremmin.😊

Paljonko miehesi tienaa?

Hän tienaa nettona 2300 e. Meillä asunto sekä autolaina, joista asunto tauolla näinä vuosina

Ja nyt luulet, että kaikilla on mies, joka tienaa edes tuon verran?

Vierailija
96/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kotihoidossa olevat vuoden pari ikäiset lapset pelkäävät ihmisiä. Se on hyvin erikoista, kun tuossa iässä pitäisi lapsen olla hyvin utelias.

Ja äidit selittävät ilmiötä, jollakin kiintymyssuhteella tai kehitykseen kuuluvana asiana, kun lapsi ei ota mitään kontaktia vieraiseen ihmiseen, vaan huutaa pää punaisena, kun näkee vieraan ihmisen, joka tulee viittä metriä lähemmäksi.

Tätä ei missään muussa maassa tapahdu, kuin Suomessa. Eivät edes hymyile.

Se on hyvin surullista, eikä missään tapauksessa ole lapsen paras.

Vierailija
97/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-päiväkodissa ei saa olla sellaisia lapsia jotka tuodaan heti kun päiväkoti aukeaa eikä mielellään niitä jotka tulee heti 7

-päiväkodissa ei saa mistään syystä olla maa Han muu tt aj ien lapsia, koska niiden vanhemmat loisii kotona

Kenen ihmeen lapsia siellä päiväkodissa saa olla? Vain niiden, jotka ovat osa-aikatyössä ja hoitoaika on max 8h tai hoitohenkilökunnan lapsia.

Lapset hoidetaan kotona, kunnes menevät kouluun. Jos siihen ei pysty niin lapsia ei tehdä muiden hoidettaviksi.

Eli pääasia, ettei lapsia synny ollenkaan, kun asetetaan mahdottomat ehdot. Ainoat lisääntyvät olisi sitten työttömiä ja maahan muut t ajia.

Vierailija
98/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä mielenkiintoinen aihe, sillä yhteiskunnan odotukset tämän asian suhteen ovat ristiriitaiset. Toisaalla valitetaan miten äidit pitäisi saada melkein suoraan synnäriltä takaisin töihin, ettei vaan jää eläke pieneksi ja kilpailukykykin sitä vaatii. Sitten samaan aikaan ollaan heti syyllistämässsä, jos lasta ollaan viemässä hoitoon alle 3-vuotiaana. Se kun on vaan yksinkertaisesti mahdoton yhtälö, että molemmat vanhemmat menevät töihin lyhyen vanhempainvapaan jälkeen ja lapsi on silti kotona.

Sekin on ihan fakta, että ei Suomessa enää elätetä perhettä yhden ihmisen tuloilla. Kaikki maksaa niin hemmetisti ja hinnat vain nousevat palkkojen junnatessa paikoillaan, että ei ole varaa toisen olla kotona lasten kanssa. Kotihoidontukikin on täysi vitsi.

Vierailija
99/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ne voi hoitaa kotona, kun ei kuitenkaan saa loisia muiden rahoilla?

Vierailija
100/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta sinä et pysty muutaman tonnin säästöilläsi keskiluokkaista elämääsi rahoittamaan, tämä on vain fakta. Saat olla kotona, koska miehesi maksaa viulut.

Tottakai mieheni maksaa viulut. Miksi ei maksaisi jos jaamme elämämme kotimme ja lapsemme? Olen kuitenkin säästöistäni osallistunut sen verran mitä voin.oliko tän tarkotus olla joku servaus?