Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi viet vauvan kokoaikaiseen varhaiskasvatukseen

Vierailija
27.08.2022 |

Me täällä päiväkotimaailmassa ja palveluohjauksessa tarkoitamme hyvää, kun ehdotamme tai kysymme kotihoidon jatkamisen mahdollisuutta edes muutamilla kk tai viikoilla. Terveisin alle vuoden ikäisiä tulokkaita jopa yli 9 tuntia viitenä päivänä kasvattava varhaiskasvatuksen ope.

Kommentit (312)

Vierailija
61/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen keskiluokkalaisia ihmisiä ketkä eivät pysty yli vuotta olemaan kotona. Itse olen luokanope ja kotona kolmatta vuotta. Laina tauolle hoitovapaaksi tai opiskelemaan. Säästöjä oli vähän(muutamia tonneja) mutta juuri tätä ajanjaksoa varten halusinkin ne käyttää. Minä saan olla se joka näkee lapseni tärkeät hetket ja opettaa tutustumaan maailmaan, ja lapsieni ei tarvitse kokea hylkäämistä ihan vaan siksi että yksilö ei osaa hoitaa asioitaan yhteiskunnassa paremmin.😊

Niin, mutta sinä et pysty muutaman tonnin säästöilläsi keskiluokkaista elämääsi rahoittamaan, tämä on vain fakta. Saat olla kotona, koska miehesi maksaa viulut.

Vierailija
62/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kotihoito voi teoriassakaan olla niin laadukasta kuin päivähoito, kun päivähoidossa ulkoillaan kaksi tuntia, leikitään muiden lasten kanssa, joku laittaa ruoan ja siivoaa. Jos tähän vaaditaan päiväkodissakin kolmen ihmisen työpanoksen niin, miten kotihoito voisi olla samantasoista? Jos laittaa ruokaa itse niin työpäivästä jo tunti on mennyt pelkkään ruoanlaittoon ja lapsi on tällöin aivan yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvokysymyksiä. Kaikilla on mahdollisuus tiputtaa sen verran elintasoa että pystyy oleen esim. sen kolme vuotta lapsen kanssa kotona. Tietysti jos pitää olla muotivaatetta, erikoisruokaa ja kalliita harrastuksia ja lomamatkoja niin sitten ei. Sitä aikaa ei takaisin saa kun lapsi kasvaa ja yhtäkkiä havahdutaan että nyt se muuttaa pois.

Vierailija
64/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kotihoito voi teoriassakaan olla niin laadukasta kuin päivähoito, kun päivähoidossa ulkoillaan kaksi tuntia, leikitään muiden lasten kanssa, joku laittaa ruoan ja siivoaa. Jos tähän vaaditaan päiväkodissakin kolmen ihmisen työpanoksen niin, miten kotihoito voisi olla samantasoista? Jos laittaa ruokaa itse niin työpäivästä jo tunti on mennyt pelkkään ruoanlaittoon ja lapsi on tällöin aivan yksin.

😁😁

Vierailija
65/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tekee juuri suomalaisesta lapsesta niin erityisen ja hoitoa vaativan, kun tarvitsee yhden aikuisen kotihoidon, neljän seinän sisällä, eikä saa viettää aikaansa ja leikkiä ikäistensä seurassa?

Miten kotihoito yli vuoden, tuonne 3v asti näkyy lapsen kehityksessä, älyssä, terveydessä, sosiaalisissa taidoissa jne. myöhemmällä iällä. Tai koulussa koulumenestyksessä ja Pisa menestyksessä?

Suomi lienee harvoja maita, missä lapsia hoidetaan kotona mahdollisimman pitkään, jopa 3v asti.

Monessa lapset menevät hoitoon 1-6kk iässä ja ikäistensä seuraa, harjoittelemaan sosiaalisia taitoja ja ryhmässä oloa , toisin kuin Suomessa.

Euroopassa lapsi menee jo kouluun 4v Ranskassa pakollinen koulu alkaa 3v ja sitä ennen lapsella pitäisi olla jo sosiaaliset taidot ja ryhmässä työskentely hallinnassa.

Vai onko suomalaiset lapset niin heikkoa ainesta vai päiväkotien varhaiskasvatus ja hoito niin ala-arvoista, että lapsi voi huonosti. Eikö Suomessa ole kaikilla, myös päiväkodissa hoitajilla koulutus, ainakin alemmantason?

Vierailija
66/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän viikonlopun saldoa:

-Päiväkodissa ei saa olla alle 1v ikäisiä

-päiväkodissa ei saa olla lapsia, joiden sisarus on kotona

-päiväkodissa ei saa olla sellaisia lapsia jotka tuodaan heti kun päiväkoti aukeaa eikä mielellään niitä jotka tulee heti 7

-päiväkodissa ei saa olla lapsia, jotka haetaan lähempänä 5

-päiväkodissa ei saa mistään syystä olla maa Han muu tt aj ien lapsia, koska niiden vanhemmat loisii kotona

-päiväkodissa ei saa olla työttömien lapsia

-päiväkodissa ei saa olla lapsia, joiden vanhemmilla on pitkä työmatka

-päiväkodissa ei saa olla etätyöntekijöiden lapsia

Kenen ihmeen lapsia siellä päiväkodissa saa olla? Vain niiden, jotka ovat osa-aikatyössä ja hoitoaika on max 8h tai hoitohenkilökunnan lapsia.

Vierailija
67/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme ihmistä per vähintään 20 lasta. Kotihoidossa on yleensä 1-3 lasta kerralla. Reilusti yli 90% vanhemmista onnistuu lastensa kanssa ulkoilemaan, leikkimään ja samalla vielä tekemään kotihommatkin. Ei ole edes vaikeaa. Lapsia voi myös viedä paikkoihin, joissa on muita lapsia. 

Vierailija
68/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa ole mitään päivähoitoa. Päivähoitolaki on kumottu. Nykyisin on varhaiskasvatusyksiköitä joissa tarjotaan varhaiskasvatusta lapsille ja joissa työskentelee varhaiskasvattajia.

Vierailija
69/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kysymykseen: Koska mammat eivät osaa itse kasvattaa.

Vierailija
70/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvokysymyksiä. Kaikilla on mahdollisuus tiputtaa sen verran elintasoa että pystyy oleen esim. sen kolme vuotta lapsen kanssa kotona. Tietysti jos pitää olla muotivaatetta, erikoisruokaa ja kalliita harrastuksia ja lomamatkoja niin sitten ei. Sitä aikaa ei takaisin saa kun lapsi kasvaa ja yhtäkkiä havahdutaan että nyt se muuttaa pois.

Ajat on muuttuneet. 20 vuotta sitten saattoi olla vielä mahdollista, mutta asumisen ja elämisen kustannukset oli ehkä puolet nykyisestä. Rakentaminen oli puolta halvempaa, bensa maksoi vähemmän ja niin edelleen. Palkasta jäi vielä käteen järkevä summa elämiseen, nykyään normaalipalkasta ei jää mitään käteen. Ei tässä ole mistään arvoista kyse, eikä sen varaan voi elämää laittaa. Elämä täytyy suunnitella niin, ettei mene konkurssiin. Mikäli ei pysty tarjoamaan lapselle kunnollista elämää, lastensuojelukin puuttuu asiaan vielä helpommin kun aikoinaan.

Vierailija
71/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Vierailija
72/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa ole mitään päivähoitoa. Päivähoitolaki on kumottu. Nykyisin on varhaiskasvatusyksiköitä joissa tarjotaan varhaiskasvatusta lapsille ja joissa työskentelee varhaiskasvattajia.

Ja sen kyllä huomaa. Lapset huutavat pää punaisena ikäväänsä ja tädit pyörittelevät vieressä varhaiskasvatuslomakkeita. Sellaista "laadukasta" toimintaa....

Vierailija
73/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä VAUVA on aika pieni olemaan 9 tuntia päivässä hoidossa. N. vuodenikäinen jo eri juttu. Toki aina ei voi vaan valita, mutta en kyllä itse pistäisi vauvaa hoitoon, jos ei ole ihan pakko.

Kolme kuukautta sinne tai tänne. Muualla maailmassa lapsi viedään hoitoon 2 kk:n iässä, kun ei ole mitään vanhempainvapaita. Suomi on saanut lukuisia huomautuksia talousasiantuntijoilta siitä, että äidit eivät siirry nopeasti työelämään. On ihan käsittämätöntä olla vuosia pois työelämästä, koska saa lapsen.

Mitä käsittämätöntä siinä on? Ei Suomi ole ainut maa, jossa on kotiäitejä. Niissä maissa, joissa äitiysloma on lyhyt tai sitä ei ole lainkaan on myös kotiäitejä. Osassa jopa enemmän ja pidempään kotona olevina kuin Suomessa. Mies elättää perheet. 

Suomessa vaan mies ei elätä perhettä, kun ei ole niin hyvää palkkaa, että voisi elättää, ellei kuulu johonkin parhaimpaan 5 %:n tuloihin. Suomessa ei ole juuri lainkaan kotiäitejä nykyaikana. Jossain lestadiolaispiireissä voi olla, mutta ei ole muualla.

Vierailija
74/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvinaisen huonolaatuinen provoyritys. Toki mielelläni otan vastaan tietoja päiväkodeista, joissa on yksi aikuinen per lapsi. 

Vierailija
75/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sen kyllä huomaa. Lapset huutavat pää punaisena ikäväänsä ja tädit pyörittelevät vieressä varhaiskasvatuslomakkeita. Sellaista "laadukasta" toimintaa....

No sittenhän päiväkodit voidaan laittaa kiinni. Jos on 2 tai enemmän lapsia hoidossa, niin aupairin saa samalla hinnalla kuin hoitomaksut. Au pair vielä siivoaakin kaupan päälle ja saattaa tehdä ruokaa.

Vierailija
76/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä VAUVA on aika pieni olemaan 9 tuntia päivässä hoidossa. N. vuodenikäinen jo eri juttu. Toki aina ei voi vaan valita, mutta en kyllä itse pistäisi vauvaa hoitoon, jos ei ole ihan pakko.

Kolme kuukautta sinne tai tänne. Muualla maailmassa lapsi viedään hoitoon 2 kk:n iässä, kun ei ole mitään vanhempainvapaita. Suomi on saanut lukuisia huomautuksia talousasiantuntijoilta siitä, että äidit eivät siirry nopeasti työelämään. On ihan käsittämätöntä olla vuosia pois työelämästä, koska saa lapsen.

Mitä käsittämätöntä siinä on? Ei Suomi ole ainut maa, jossa on kotiäitejä. Niissä maissa, joissa äitiysloma on lyhyt tai sitä ei ole lainkaan on myös kotiäitejä. Osassa jopa enemmän ja pidempään kotona olevina kuin Suomessa. Mies elättää perheet. 

Suomessa vaan mies ei elätä perhettä, kun ei ole niin hyvää palkkaa, että voisi elättää, ellei kuulu johonkin parhaimpaan 5 %:n tuloihin. Suomessa ei ole juuri lainkaan kotiäitejä nykyaikana. Jossain lestadiolaispiireissä voi olla, mutta ei ole muualla.

Missä sinun lukutaitosi on? Eihän tuossa sanottu, että Suomessa mies elättäisi perheen. Puhuttiin nimenomaan niistä MUISTA maista, joissa ollaan kotiäitinä pidempäänkin kuin Suomessa. 

Vierailija
77/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvinaisen huonolaatuinen provoyritys. Toki mielelläni otan vastaan tietoja päiväkodeista, joissa on yksi aikuinen per lapsi. 

No mulla on 5 lasta täällä kotona. (nuorimmat on kaksosvauvat) muut 2v, 3v ja 5v eli tässä talossahan lapset on aivan hunningolla, kun ei edes hoitajamitoitus täyty.

Vierailija
78/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sittenhän päiväkodit voidaan laittaa kiinni. Jos on 2 tai enemmän lapsia hoidossa, niin aupairin saa samalla hinnalla kuin hoitomaksut. Au pair vielä siivoaakin kaupan päälle ja saattaa tehdä ruokaa.

Ei, vaan päiväkodeista pitäisi tehdä taas päiväHOITOpaikkoja ja keskittyä turhan byrokratian sijaan siihen hoitotyöhön. Aupairia nyt kukaan täysijärkinen ei ota, jos vaihtoehtona on kunnollinen päivähoito. 

Vierailija
79/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikutat aika yksinkertaiselta. Päiväkodissa on siivooja ja keittäjä erikseen ja sitten hoitajat ja opettajat.

Vierailija
80/312 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulla on 5 lasta täällä kotona. (nuorimmat on kaksosvauvat) muut 2v, 3v ja 5v eli tässä talossahan lapset on aivan hunningolla, kun ei edes hoitajamitoitus täyty.

Ja olet ihan yksin niiden kanssa. Tuskinpa.