Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

19v muuttamassa pois kotoa ja nyt tuli riita siitä, mitä saa ottaa mukaansa

Vierailija
27.08.2022 |

Lapsi haluaisi ottaa sängyn, vaatekaapin, kirjahyllyn, työpöydän ja oikeastaan kaikki oman huoneensa kalusteet. Minä olen kuitenkin kieltänyt tämän. Ovathan ne kuitenkin minun ostamiani. Antaisin toki ottaa mukaan omat vaatteet ja muut välttämättömyystarvikkeet mutta kyllä huonekalut saisi hommata ihan itse. Sitä vartenhan hän on käynyt töissä ja kerännyt rahaa. Miten teillä on tällaisissa tilanteissa toimittu?

Kommentit (228)

Vierailija
221/228 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmää on myös heittää astioita, vaatteita tai kalusteitakaan roskiin, jos ovat hyvässä kunnossa.

Kun joku jopa niin oikein "mainostaa" tekevänsä.

Tällaista en ole ikinä ymmärtänyt, lieneekö ihan vain ilkeyttä...

Voi lahjoittaa ukrainalaisille, johonkin esim. kunnan sosiaalipuolelle, Spr:n Konttiin tms.

Vierailija
222/228 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ugh kamala äiti, tsemppiä lapselle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/228 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hieman haastan tätä "ostetaan nuorelle kaikki mahdollinen tarvittava" -ajatusta. Tottakai on hyvä auttaa alkuun, mutta itsenäistyminen on kuitenkin sitä, että kaikilla tasoilla aletaan kantaa itse vastuuta. Tehdään omat valinnat, sopeutetaan oma elintaso siihen mihin on varaa jne. Jos tätä ihan liikaa silottelee, päädytään helposti siihen, että vaikka ollaan omillaan, ei välttämättä olla kunnolla itsenäisiä. Jäädään siihen "Kyllä vanhemmat pelastavat" -ajatteluun liian vahvasti.

Tämä on toki herkkää tasapainoilua enkä kyllä itsekään ymmärrä miksei lapsuudenkodista voisi ottaa omassa huoneessaan olleita tavaroita mukaan, jos ne haluaa.

Kyllä se itsenäisyys tulee, kun on oikea työ ja kunnon säännöllinen palkka. Miksi haluaisin lapseni köyhäillä äärirajoilla nuorena, kun voin häntä auttaa? Kyllä nuori ne seuraavat huonekalut ym. sitten haluaa itse ostaa, jos vain mahdollista.

Tarkoitan ihan sitä, että esimerkiksi se, että etsii Torista käytettyjä omaan budjettiin sopivia tavaroita on itsenäisyyttä ja pärjäävyyttä vahvistava kokemus. Nuori tarvitsee kokemuksia, että selviää ilman että jatkuvasti kannatellaan.

Liioitella ei tarvitse, eikä pakottaa köyhyyden äärirajoille, vaan vahvistaa itsenäistymisen kokemusta.

Eikö siinä ole nuorelle jo tarpeeksi kokemuksia, että hankkii ne päivittäistavarat? Ruuat kaappiin. Huolehtii siitä käytännön elämästä? Siellä tyhjässä asunnossa, kun ei ole yhtikäs mitään. Ei edes sitä vessapaperirullaa, ellei edelliseltä asukkaalta ole jäänyt. Tuossa tilanteessa jos autoton opiskelija alkaa selata toria, vuokraa pakettiauton,maksaa polttoaineet ja hakee huonekalut. Ehkä useammasta paikasta. On siinä kyllä nuoren opiskelijan budjetti melko tiukoilla. Torissakaan ne huonekalut eivät enää aivan halpoja ole. Kierrätyskeskukset ottavat kotiinkuljetuksesta myös ihan opiskelijabudjetilla kovaa hintaa. Toista oli 20 vuotta sitten, kun oman opiskelukaupungin kierrätyskeskuksesta löytyi sohvia yms 10-20e kotiinkuljetuksen sai 5-10e. Nykyään kierrätyskeskuksessa sohvasta pyydetään 50e ylöspäin ja kotiinkuljetus päälle, aletaan puhua jo sadasta eurosta.

Vierailija
224/228 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sitten, kun tällaiset vanhemmat tulevat vanhoiksi ja tarvitsevat itse apua?

Ovatko jatkuvasti soittelemassa ja kinuamassa sitä sun tätä ja olettavat että tottakai ne lapset nyt auttavat, koska "siksihän ne on tehtykin"...

Johnny Deppin sisko muuten kertoi, kuinka huonosti heidän äitinsä aikoinaan kohteli Johnnyä ( löi yms.).

Tästä kaikesta huolimatta Johnny huolehti sairaasta äidistään loppuun asti, järjesti sairaanhoidon kotiin yms.

Kaikilla ei tietenkään ole samoja taloudellisia mahdollisuuksia, mutta ei tarvitsekaan.

Toki voidaan ajatella, että Johnny on tässä ihmisyydeltään suurempi kuin häntä väärin kohdellut vanhempi.

Toivottavasti äiti silti pyysi edes anteeksi ja asia sai jonkinlaisen päätöksen.

Vaikka Depp sen kanssa luultavasti joutuukin elämään loppuelämänsä.

Vierailija
225/228 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain ottaa kotoa lähtiessäni kaikkea mitä huolin ja halusin. Enkä tietenkään ottanut sellaista, mitä tiesin porukoiden itse tarvitsevan.

Äidin kanssa ostimme vielä joitakin huonekaluja, verhot, lakanat, peitot, keittiötavaraa yms. Äiti halusi aina maksaa nämä, että pääsin alkuun. Kotoa sain pyyhkeitä, pesuaineita ja myöhemmin sain vielä lainaksi rahaa pyykinpesukoneeseen ja muihin isompiin hankintoihin. Vessa- ja talouspaperia äiti toi käydessään ja mausteita ja vedenkeittimen ja kassillisen ruokaa.

Äiti oli kaikessa tukena, kiitos äiti! toimin samoin, jos joskus saan lapsen. Olen myös toki vanhempieni tukena, kun he vanhenevat.

Vierailija
226/228 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siis vanhempia, joita itseään on kohdeltu huonosti ja jotka ajattelevat, että eivät niin omien lastensa kohdalla halua toimia.

Ja sitten niitä, jotka ajattelevat;

Kun ei minuakaan kohdeltu hyvin, miksi minunkaan pitäisi kohdella ketään hyvin / tai edes paremmin.

Näissä tapauksissa on vaikea ymmärtää, miksi ylipäätään hankitaan lapsia.

Vierailija
227/228 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin on saanut ottaa omasta huoneestaan kaiken, mitä ovat halunneet. Samoin liinavaatteista oman osuutensa. Ihan mielelläni olen ostanut uutta tilalle 🤗

Lähinnä keittiön pöytää, jotain astioita, keittiövälineitä ym. olen sitten sponsorointi maailmalle. Ja kunnollisen kahvinkeittimen olen myös kummallekin ostanut, että äiti saa varmasti hyvää kahvia 😂

Kummankin kanssa käytiin myös kaupassa ostamassa ns. peruselintarvikkeet, jauhot, makaronit, ryynit ja mausteet sekä pesuaineet omaan kotiin.

Vierailija
228/228 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoimme, että olisivat ottaneet enemmän mukaansa.

Olikohan aloittaja edes ihan vakavissaan?

Todella riidellyt noista ?