Roikkujat ohituskaistalla
Arvon autoilijat, jotka roikutte moottoritiellä ohituskaistalla ettekä väistä jos taakse tulee auto.
Ostaisitteko kertoa tai jotenkin sanoin kuvailla miksi toimitte näin?
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylinopeutta ja liian lähellä törttäävää kusjpiätä ei tarvitse väistää.
Tieliikkennelain mukaan pitää.
Laki ei myönnä lakia rikkomassa olevalle tuollaista oikeutta. Jos ajat ylinopeutta sinulla ei ole oikeutta vaatia muita antamaan sinulle tietä, jotta voit jatkaa lain rikkomista. Huvittavaa vedota lakiin, jotta voisi rikkoa lakia. Ei se noin mene.
Totta kai menee. Kun olet ohittanut, teet tilaa nopeammille vaihtamalla takaisin oikealle kaistalle. Hyvin yksinkertaista.
Vain jos nopeampi on hälytysajoneuvo tai nopeusrajoutuksen puitteissa ajava. Liikennesääntöjä rikkovalle en tee tilaa. En takapuskurissa roikkuvalle, en kaahaushaluiselle. Ei voi vedota lakiin, jotta pääsisi rikkomaan lakia.
Kyllä teet. Tämä on hyvin yksinkertaista. Joko palaat takaisin oikealle kuten sinun kuuluukin, ja ajan ohitsesi vasemmalta, tai jäät nirppanokkana osoittamaan mieltäsi vasemmalle, ja ohitan sinut oikealta.
Jos se toimii noin, miksi sitten ajat kilometrikaupalla puskurissani kiinni valojasi väläytellen?
No enhän aja, ääliö.
Siellä sinä tai joku kaltaisesi väläyttelee, joka kerta kun ajan moottoritiellä, vaikka itsekin ajan ylinopeutta. Ei ap olisi tätä ketjua avannut, ellei hänellä olisi ollut minulta kysyttävää.
Luulisi tyhmemmänkin jo tuossa kohtaa tajuavan pysyvän poissa moottoritieltä jos ei koskaan onnistu ajamaan niin että ei häiritse muiden matkantekoa. Itse asiassa kannattaisi luopua autoilusta kokonaan.
En voi häiritä toisten matkantekoa, jos itsekin ajan ylinopeutta. Ei voi vedota lakiin, jotta voisi rikkoa lakia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylinopeutta ja liian lähellä törttäävää kusjpiätä ei tarvitse väistää.
Tieliikkennelain mukaan pitää.
Laki ei myönnä lakia rikkomassa olevalle tuollaista oikeutta. Jos ajat ylinopeutta sinulla ei ole oikeutta vaatia muita antamaan sinulle tietä, jotta voit jatkaa lain rikkomista. Huvittavaa vedota lakiin, jotta voisi rikkoa lakia. Ei se noin mene.
Totta kai menee. Kun olet ohittanut, teet tilaa nopeammille vaihtamalla takaisin oikealle kaistalle. Hyvin yksinkertaista.
Tässä vielä jotain yksinkertaisempaa: jos ei pää kestä nopeusrajoituksen mukaan ajamista, niin sitten menee junalla. Hyvää matkaa!
Miksi Suomalaiset eivät voi olla joustavia liikenteessä?
Ei luulisi olevan vaikeata ohittaa rivakasti ja palata oikealle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieliikennelain mukaan ajoneuvoa on ajettava pääsääntöisesti oikealla kaistalla. Vasemmalla roikkuvat näin ollen rikkovat itse lakia ja aiheuttavat turhaa haittaa liikenteen sujuvuudelle.
Vaikea ap:n vedota tuohon pykälään, kun itsekin haluaa siinnr vasemmalle kaistalle.
Kerropa minulle, jos itsekin ajan moottoritien vasemmalla kaistalla 1-3 km/h ylinopeutta,
niin miksi tekisin tilaa sellaiselle jola haluaa ajaa vielä lujempaa?
Koska sä et ole poliisi, joka valvoo ylinopeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mä teen nopean ohituksen enkä jää roikkumaan ohitettavan rinnalle. Tarvittaessa hetkellisesti kaasua vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieliikennelain mukaan ajoneuvoa on ajettava pääsääntöisesti oikealla kaistalla. Vasemmalla roikkuvat näin ollen rikkovat itse lakia ja aiheuttavat turhaa haittaa liikenteen sujuvuudelle.
Vaikea ap:n vedota tuohon pykälään, kun itsekin haluaa siinnr vasemmalle kaistalle.
Kerropa minulle, jos itsekin ajan moottoritien vasemmalla kaistalla 1-3 km/h ylinopeutta,
niin miksi tekisin tilaa sellaiselle jola haluaa ajaa vielä lujempaa?Koska sä et ole poliisi, joka valvoo ylinopeuksia.
Ei sillä ole mitään sen kanssa tekemistä olenko poliisi vai ei, tai valvonko muiden nopeuksia. Tosin jos tuulilasikameraani taltioituisi joku törkeällä vauhdilla tehty ohitus, ei minulla olisi estettä laittaa video poliisille.
Ei, syy on helppo. En tee tilaa sellaiselle, joka haluaa kaahata, koska itsekin ajan 1-3 km/h ylinopeutta. Jos itsekin ajan ylinopeutta, ei kenelläkään tavan autoilijalla ole saumaa tulla sanomaan että pitää päästä vielä lujempaa. Saahan sitä valoja vilkutella, mutta ei se vaikuta minuun.
Kun ohittaa moottoritiellä siten, että todellinen nopeus on 120km/h, se ohitus joskus kestää kohtuullisen pitkään. Jos takapuskuriin tulee joku mulkku roikkumaan, jonka pitäisi omasta mielestään saada ajaa 140km/h, niin se nyt vaan on ko. mulkun ongelma eikä vaikuta omaan ohitukseeni millään tavalla.
Ykköstiellä menen vasemmalle kaistalle vain ohittaessa, mutta esim. kehä ykkösen alussa, kamerat ja 60n rajoitus, on helpompi ajaa vasemmalla, jos on menossa vasemmalle, oikealla kaistalla on oikealle menevää liikennettä.
Vaikea ymmärtää miksi joko haluaa estää toisen jouhevan etenemisen?
Vain siksi että hänellä on oikeus tai haluaa opettaa kanssaautoilijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä taakseni autoa ajaessa katsele, kun pitää keskittyä ettei törmää mihinkään edellä ajavaan. Ajan yleensä vasenta kaistaa, koska siellä on aina vähemmän edessä ketään, eikä ole törmäysvaaraa. Turha hosua, perille pääsee kiirehtimättäkin!
PS Usein voi ajaa myös toisen kanssa rinnakkain, niin ei tule ollenkaan vaarallisia ohituksia.
"Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."
Eli ajelet päin persettä
Sana "yleensä" tekee tuosta vain suosituksen, jos kyseessä ei ole moottoritie.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se, kun siinä oikealla ajetaan huomattavasti alle rajoituksen pitkässä jonossa. Uskaltaako edes jarruttaa päästäkseen siihen, kun joku roikkuu puskurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea ymmärtää miksi joko haluaa estää toisen jouhevan etenemisen?
Vain siksi että hänellä on oikeus tai haluaa opettaa kanssaautoilijoita.
On varmaan vaikea ymmärtää, jos lukemastaan kykenee omaksumaan vain opetus-motiivin. Uskoakseni se johtuu siitä, että haluat nähdä asian noin. Siihen puolestaan on syynä, ettet pysty argumentoimaan sitä vastaan, ettei lakiin voi vedota voidakseen rikkoa lakia.
Oikealta ohi jos kotipoliisi jarruttaa liilennettä.
Siis oikeesti,
En todellakaan halua olla muille autoilijoille tukkona. Ilma muuta väistän jos joku haluaa tietä.
Sujuva liikenne on kaikkien et.
Jos autoilijan taakse kertyy jono, onko vika muissa autoilijoissa?
Lahdentien alussa pohjoiseen mentäessä on usein pakettiautonkuljettajia jotka roikkuu ohituskaistalla.
Pyynnöstä huolimatta eivät anna tietä.
Koska mittarissa on sellainen kriittinen lukema n 140 jolla ei mitään ihan älyttömiä sakkoja saa, mutta en viitsi sen kovempaa ajaa. Jos takana oleva haluaa ajaa kovempaa niin sitten haluaa. No, usein kyllä toki väistän, mutta en sen takia että takana oleva ajaa kovempaa vaan koen luontevaksi välillä siirtyä taas oikealle kaistalle.
Vierailija kirjoitti:
Mä ajan 120 alueella 130 km/h. Jos olen ohittamassa vaikkapa viiden auton letkaa jonkun tupatessa takapuskuriin kiinni, niin en tosiaan tunge autoani ton ohittamani letkan keskelle vaan ohitan ne ja siirryn vasta sitten oikealle päästäen sen perskärpäsen ohi. En myöskään itse savusta eteeni tupsahtavaa hitaampaa ohittajaa vaan pidän turvallisen välin ja kun se siirtyy oikealle niin porhallan ohi.
Ihanan piristävän elävää kielenkäyttöä, siis nuo verbit porhaltaa, tupsahtaa, savustaa, tupata. Vähän ohi aiheen, mutta kiinnitin huomiota tähän. Kivasti kirjoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillisellä roikkujalla ei ole yleensä vauhtia 120 vaan 100 ja 120 välillä. Oikeelta ohi vaan vaikka onkin kiellettyä motarilla jos ei hetken takana ajon jälkeen vaihda kaistaa. Yleensä silloin alkaa kyllä löytymään nopeutta.
Ohitettava näkyvissä ja sulla nopeutta 1 km/h enemmän niin ohitushan käy nopeesti jopa alle 10 min.
Nää taitaa vaan tehdä kiusaa muille, on yleistynyt kiusanteko liikenteessä paljon. En ainakaan keksi muuta syytä esim sille että kehällä harvassa jonossa joku vaihtaa vasemmalle kaistalle ja jatkaa ihan samaa vauhtia estäen edes rajoituksen mukaisen vauhdin vasemmalla kaistalla.
Minä ajan aina vähintään 10% yli korkeimman sallitun, siis maantiellä tai moottoritiellä. Siitä huolimatta, tai ehkä juuri siksi, saan melkein joka kerran jonkun agitoitua roikkumaan takakontissa kiinni kun käytän vasempaa kaistaa hitaampia ohittaakseni. Ja kyllä, tunnen autoni mittarivirheen, ja kyllä, olen todentanut nopeuteni GPS mittaria hyödyntäen. Veneen kanssa ajaessa noin 90 km /h, väistän ilman muuta nopeampia. Mutta jos itsekin ajan yli sallitun, en ole mitenkään velvollinen väistämään jotakuta joka aiemman ohitukseni triggeröimänä syöksyy kiinni perälautaan välkyttelemään valoja.
Yrittäkää nyt kuumakallet älytä, että tienkäyttöoikeus kuuluu kaikille, oli alla sitten rättäri tai sadan tonnin mersu.