Jos olisit rikkaan kumppanin kanssa naimisissa, voisitko vain katsoa vierestä köyhää ystävääsi vai auttaisitko?
Kysymys otsikossa. Enkä siis tarkoita, että toisen perheen (rikkaan) tulisi kustantaa toisen (köyhän) perheen elämä, mutta voisitko rikkaana silloin tällöin tarjota jotain vähätuloiselle ystävällesi ja tämän perheelle? Olen itse vähätuloisena tällaisessa tilanteessa, jossa ystäväni on naimisissa rikkaan miehen kanssa mutta mitään kahvikuppia tai jäätelötuuttia kalliimpaa ole voitu tarjota.
Kommentit (233)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän se jotain on, mitä ystävän perheelle pitäisi tarjota?
No jos näkee, että toisen perhe on vaikka koko kesän kotona, kun ei rahaa matkoihin, ja toinen taas reissaa ympäriinsä eri puolilla Eurooppaa, niin luulisi, että jo ihan HALUAISI tarjota toiselle jonkun elämyksen. En tarkoita tätä tarjoamista tietenkään, jos ei itsellään ole varaa, mutta jos oikeasti ei kukkarossa tunnu missään joku Linnanmäki-viikonlopun tarjoaminen kaverin perheelle, niin miksi sitten ei? Olen nähnyt verokoneesta ja lehdestä kaverin miehen verotiedot ja tulot, ei oikeasti tunnu missään heille. En puhu siis mistään 4000 keskipalkkalaisesta vaan ihan jostain muusta.
ap
Minä en tiedä edes oman puolisoni palkkaa tai verotietoja täysin, meillä on omat rahat. Eikä tulisi mieleen googlata ketään muutakaan. Useimmilla meistä ei ole aina rahaa tehdä mitä haluaa mutta ei voi odottaa että ystävä maksaa puolison rahoilla hyväntekeväisyyttä. En tiedä tarkemmin tilannettasi mutta itse olen kerännyt pulloja ja tölkkejä tai ekstrannut kaupassa jotta saa lomarahaa. Suosittelen miettimään miten itse voi parantaa omaa tilannetta eikä odottaa että joku muu maksaa. Kaikella ystävyydellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootte kyllä oikeasti vastenmielistä, empatiakyvytöntä porukkaa. Kaikki noi "mene töihin ja rikastu"-huutelut jne. Joo, tarjolla on vaan paskasti palkattua osa-aikatöitä, lisäksi mulla selkäongelmaa joka rajaa aika paljon töistä jo pois. Kaikki ei voida tehdä kivaa sisäsiistiä, hyvin palkattua etätöitä. Lisäksi jos menisin töihin, bensoihin menisi hirveästi rahaa ja kukas ne maksaisi.
En oo mikään lokki ja voin sanoa, että jos mulla olisi rahaa paljon (tai puolisolla), niin mielelläni veisin vähätuloisia kavereita syömään, leffaan, matkoille, shoppaileen, yms. pientä arjen luksusta, jos se mulla ei tuntuisi missään. Voisin jopa kuvitella, että se auttaminen tuntuisi auttajasta hyvältä.
ap
Ihan sama mitä sulla on, mutta kukaan ei ole elatusvelvollinen.
Tässähän ei oo ees kyse elannosta, vaan siitä että jonkun muun pitäis kustantaa hänen perheelleen elämys, josta maksaja ei itse nauttis, tuskin on ees aateltu että tulis mukaan. Eikä ees kaverin rahoja kyttää, vaan kaverin miehen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikissa näissä köyhien aloituksissa on mukana oletus, että muiden pitäisi olla jatkuvasti tunkemassa rahaa heille? Rikkaat maksavat jo enemmän veroja, joilla teidän elämänne kustannetaan muutenkin.
No monesti se rikas on saanut helpommin sen työpaikan tai suhteilla. Tai perintöjä. Jos saan hyvän työpaikan,maksan mielellään veroja,sillä tiedän,mitä on vaikka jäädä työttömäksi.
Tämä olikin harvinaisen ärsyttävä trolli =/
Ehkäpä siksi, että tällaisia ihmisiä on ilmeisesti oikeastikin olemassa ainakin tuosta yhdestä kommentoijasta päätellen. Missä ihmisten käytöstavat, huh.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä sun paras ystävä? Rakastatte toisianne ja sen lapset on kuin omiasi ja toisinpäin? No sit ymmärrän että maksaisi sun perheen Linnanmäkireissun. Mutta jos te ootte vain kavereita niin ei Jeesus KUKA muka haluaa viedä kaverin perheen lintsille, ihan sama paljonko on tilillä rahaa :D
Kaveri vei, kun oli perheeseen tullut ero ja ajatteli että lapset kaipaa piristystä, eikä oo ehkä varaa käydä lintsillä. Olivat yhdessä menneet sinne, niin nää otti kaverilta rannekkeet ja häipyi omille teilleen, ihan koko porukka! Kaveri oli aatellut että viettävät yhteisen päivän lintsillä, mutta ei hän kelvannutkaan kuin maksajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikissa näissä köyhien aloituksissa on mukana oletus, että muiden pitäisi olla jatkuvasti tunkemassa rahaa heille? Rikkaat maksavat jo enemmän veroja, joilla teidän elämänne kustannetaan muutenkin.
No monesti se rikas on saanut helpommin sen työpaikan tai suhteilla. Tai perintöjä. Jos saan hyvän työpaikan,maksan mielellään veroja,sillä tiedän,mitä on vaikka jäädä työttömäksi.
Täällä myös maksan mielellään veroja ja paljon maksankin. Siinä on ihan tarpeeksi apua työttömille. Kiittämättömiä käsi ojossa kulkevia ei kannata auttaa ikinä. Hyväsydämisiä ihmisiä jotka eivät yritä hyötyä kaikin tavoin sen sijaan autan mielelläni huomaavaisesti, niin että ei tunnu köyhäinavulta.
En kai minä toisen rahoilla alkaisi kustannella perheen ulkopuolisille matkoja. Ei ne ole minun rahoja.
Jos mulla olisi omia rahoja, autan sukulaisia. En niilläkään alkaisi ostella ystäville jotain, veisin kyllä aikuisen lapseni matkalle enemmin puolisonsa kanssa. Ennemmin tosiaan tarjoaisin matkan miniälle tai äidille, kuin jollekin suvun ulkopuoliselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että on saanut työt suhteella, tai sitten ei. Kyllä moni rikaskin on joutunut aloittamaan jostain ja opiskelemaan ammattinsa ennen kuin on päässyt hyvään virkaan. Harvoin mihinkään hyväpalkkaiseen hommaan ketään elämämkoululaista valitaan. Ja tuosta perinnöstä mussuttamista en ymmärrä. Perintönä kun tulee muiden sukulaisten, yleensä omien vanhempien, omaisuutta mikä saattaa vielä mennä jakoon monen ihmisen kesken. Perinnöstä maksetaan myös verot. Ei se perinnön saaja ole tietenkään tehnyt töitä sen rahan eteen, mutta se nyt hänelle kuuluu ihan samalla kuin kaikille muillekin. Kukaan ei valitse millaiseen perheeseen syntyy, voi vain yrittää valita millaisen elämän siitä itselleen rakentaa. Se että on siunaantunut rahaa ei ole mikään automaattinen velvoite jakaa sitä pois. Hyväntekeväisyys on aina vapaaehtoista.
Jos ystävä tarjoaisi jatkuvasti sille köyhemmälle ruuat ym. Niin luultavasti täällä olisi aloitus siitä, miten ystävä nyt säälii minua, kun olen köyhä.
Silloin tällöin voi varmaan tarjota, jos toinen vaikka oma-aloitteisesti tuo esiin ettei ole rahaa. Mutta muuten se suhde muuttuu aika äkkiä vähän epätasa-arvoiseksi, kun toinen kenties jää kiitollisuuden velkaan tai ajattelee muuten, että hän on jotenkin "alempana."
Minulla on varakas kumppani, mutta ei se vaikuta rahankäyttööni. Olen itsekin varakas ja harrastan jossain määrin hyväntekeväisyyttä. Eilen viimeksi laitoin rahaa löytökissojen hoitoyhdistykselle. Anna myös ihmisille apua eri muodoissaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän se jotain on, mitä ystävän perheelle pitäisi tarjota?
No jos näkee, että toisen perhe on vaikka koko kesän kotona, kun ei rahaa matkoihin, ja toinen taas reissaa ympäriinsä eri puolilla Eurooppaa, niin luulisi, että jo ihan HALUAISI tarjota toiselle jonkun elämyksen. En tarkoita tätä tarjoamista tietenkään, jos ei itsellään ole varaa, mutta jos oikeasti ei kukkarossa tunnu missään joku Linnanmäki-viikonlopun tarjoaminen kaverin perheelle, niin miksi sitten ei? Olen nähnyt verokoneesta ja lehdestä kaverin miehen verotiedot ja tulot, ei oikeasti tunnu missään heille. En puhu siis mistään 4000 keskipalkkalaisesta vaan ihan jostain muusta.
ap
Jokainen hoitaa itse perheensä lintsittelyt ja huvit.
Voisin jostain isommasta palveluksesta tai työstä viedä koko porukan kiitokseksi Lintsille, mutta tosta noin muuten vainei, miksi?
Ja veisin omalla rahalla. Mieheni ei kuulu maksaa muiden ihmisten lintsejä tai vastaavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että on saanut työt suhteella, tai sitten ei. Kyllä moni rikaskin on joutunut aloittamaan jostain ja opiskelemaan ammattinsa ennen kuin on päässyt hyvään virkaan. Harvoin mihinkään hyväpalkkaiseen hommaan ketään elämämkoululaista valitaan. Ja tuosta perinnöstä mussuttamista en ymmärrä. Perintönä kun tulee muiden sukulaisten, yleensä omien vanhempien, omaisuutta mikä saattaa vielä mennä jakoon monen ihmisen kesken. Perinnöstä maksetaan myös verot. Ei se perinnön saaja ole tietenkään tehnyt töitä sen rahan eteen, mutta se nyt hänelle kuuluu ihan samalla kuin kaikille muillekin. Kukaan ei valitse millaiseen perheeseen syntyy, voi vain yrittää valita millaisen elämän siitä itselleen rakentaa. Se että on siunaantunut rahaa ei ole mikään automaattinen velvoite jakaa sitä pois. Hyväntekeväisyys on aina vapaaehtoista.
Totta,opiskella täytyy,eikä kaikista ole lukemaan pitkälle. Eikä rikkaudet ole automattinen velvoite jakaa rikkauksia pois,mutta jos olisin hyväpalkkaisessa työssä,en valittaisi kun maksan veroja kun kuitenkin tulisin toimeen,sillä tiedän,että jollakin voi olla huonommin vaikka olisi yrittänyt mitä elämässään(niinkin voi olla).
En auta edes mummoani.
Jokainen rakentaa oman elaman.
Ole onnellinen etta synnyit sossulaan muuten sulla ei ois edes kattoa paan paalla.
Lellivauvat
Tarjoaisin vähävaraiselle ystävälle mahdollisuuden tehdä töitä mieheni yrityksessä. Tietysti ensin miehen kanssa neuvoteltuani.
Sitten ystävä voisi lähteä omilla rahoillaan kanssani Lintsille tai Eurooppaan lomalle.
Ai että jokainen ansaitsee samat rahat vai mitä yrität selittää?
Tarjoudu tekemään jotain hommaa esim. ikkunan pesu tai lasten hoito, josta kaverisi voi maksaa. Näin me ollaan autettu kaveria, kun on ollut vähissä rahoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai se rikas on opiskellut ahkerasti ja tehnyt paljon töitä uransa eteen. Ja sitten tulee nämä käsi ojossa-tyypit, joiden pitäisi myös päästä Eurooppaan lomailemaan, Lintsille jne. nauttimaan näiden ihmisten rahoista.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla? En saa mitään tukia. Pienellä palkalla elän.
T. Köyhä
Mitenpä minä kumppanini rahoilla ketään auttelisin.
Onko tämä sun paras ystävä? Rakastatte toisianne ja sen lapset on kuin omiasi ja toisinpäin? No sit ymmärrän että maksaisi sun perheen Linnanmäkireissun. Mutta jos te ootte vain kavereita niin ei Jeesus KUKA muka haluaa viedä kaverin perheen lintsille, ihan sama paljonko on tilillä rahaa :D