Jos olisit rikkaan kumppanin kanssa naimisissa, voisitko vain katsoa vierestä köyhää ystävääsi vai auttaisitko?
Kysymys otsikossa. Enkä siis tarkoita, että toisen perheen (rikkaan) tulisi kustantaa toisen (köyhän) perheen elämä, mutta voisitko rikkaana silloin tällöin tarjota jotain vähätuloiselle ystävällesi ja tämän perheelle? Olen itse vähätuloisena tällaisessa tilanteessa, jossa ystäväni on naimisissa rikkaan miehen kanssa mutta mitään kahvikuppia tai jäätelötuuttia kalliimpaa ole voitu tarjota.
Kommentit (233)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän se jotain on, mitä ystävän perheelle pitäisi tarjota?
No jos näkee, että toisen perhe on vaikka koko kesän kotona, kun ei rahaa matkoihin, ja toinen taas reissaa ympäriinsä eri puolilla Eurooppaa, niin luulisi, että jo ihan HALUAISI tarjota toiselle jonkun elämyksen. En tarkoita tätä tarjoamista tietenkään, jos ei itsellään ole varaa, mutta jos oikeasti ei kukkarossa tunnu missään joku Linnanmäki-viikonlopun tarjoaminen kaverin perheelle, niin miksi sitten ei? Olen nähnyt verokoneesta ja lehdestä kaverin miehen verotiedot ja tulot, ei oikeasti tunnu missään heille. En puhu siis mistään 4000 keskipalkkalaisesta vaan ihan jostain muusta.
ap
Mitä helvettiä nyt taas? Jos haluat ulkomaille matkoille, niin mene TÖI-HIN ja maksa itse matkasi. Ihan naurettavaa tuo ruikutuksesi miten toisten pitäisi kustantaa sinulle sama elintaso kuin heille itselleen.
Mistä tiedät että ap työkykyinen? Jos vaikka sairaseläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia on syytä tuntea vain omalla tasolla olevia.
Lokkeja pitää varoa, ne vie jäätelöt vaikka kädestä.
Eli hylkäät ystävän jos tämä köyhtyy? Menee vaikka yritys konkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät tulot vai miljonääri?On minullakin ihan hyvät tulot,uusi auto ja Didriksonin takki,mutta rahat menee peruselämiseen.Ei siis ole varaa tarjota mitään matkoja ja muuta,kahvit ja lounas ehkä.No jos olisin miljonääri niin ehkä sitten tarjoaisin.
En ollu kuullukkaa moisista takeista, ny katoin että monen satasen takkeja. Ei olis varaa. Rikas työpaikka jos kaikilla tollaset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on oma vika jos on köyhä. Kela hankkii köyhälle asunnon, vuokratuen, kelakorvauksen taskurahoiksi, kortin jolla saa kaupasta ruokaa, lääkärit, sähkön, lääkkeet, pesukoneen , lapsille harrastuksia, joulurahaa ym, ym,ym. Sit on seurakunnan, vapaakirkon ruuanjaot, ruokailut, leipäjonot ym, y yltäkylläisyydet. Ylimäärisiä onnenonkijoita tuskin hyväksyy. Ja miehen rahoista päättää kyllä mies itse. Piste.
Kiinnostaisi tuo kela-kortti jolla saa kaupasta ruokaa! Voisitko tarkentaa?
Myös tuo jouluraha ja Kelan hankkima asunto kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä mikä on ystävän tilanne ja mistä vähävaraisuus johtuu. Suomessa saat kuitenkin tukea asumiseen ja muihin kuluihin. Jos vähävaraisuus sitä, että töörätään rahaa turhuuksiin tai päihteisiin ja rahat loppu, niin rahallisesti en rupeaisi auttamaan. Monilla on juuri tuo tilanne ja elävät jatkuvasti velaksi, kun ovat koko ajan lainailemassa kavereilta tai muuten lokkeilevat ylläpitoa.
Tukea saa vain jos ei omista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Hyödyllisempää olisi varmaan tarjota vinkkejä talouden hoitoon.
Ai sellaisia muka-hyödyllisiä, itsestäänselvyyksiä, mitä rikkaat sanoo köyhille? Tyyliin syökää kauden kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolison rahat ei ole minun rahojani.
Ja minun rahat ei ole puolison rahoja.
Siinä se kaikessa yksinkertaisuudessaan.
Oon kyllä ihan omin silmin nähnyt, että kaverilla on miehensä vuoksi asioita, joita ei muuten ostaisi ellei miehellä olisi kovat tulot. On kallis auto (uusi aina 2 vuoden välein), on Didriksonin takit aina uuden kauden väreissä, silmälasit merkkituotetta jne. Ei omalla palkallaan pääsisi noihin, vaan mies auttaa. Joten heillä ei ole puolison tulot = puolison vaan yhteiset rahat ihan selvästi.
ap
Kyllä minäkin tiedän naisia,joilla ei välttämättä ole edes työpaikkaa,mutta hyväsydämisestä miehestähän se on kiinni,jos mies haluaa antaa. Eikä se muille kuulu. Eikä ole hyvätuloisen miehen tai pariskunnan velvollisuus maksaa mitään kenellekään muulle kuin omia menojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sellaisia muka-hyödyllisiä, itsestäänselvyyksiä, mitä rikkaat sanoo köyhille? Tyyliin syökää kauden kasviksia.
Yksi julkkisköyhä osti kahvinsa R-kioskilta ja käytti 200€/kk musiikkiharrastukseen.Köyhien neuvominen voi tosiaan olla tarpeen.
Meillä on tilanne jossa toinen puolisoista on huomattavasti varakkaampi.
Köyhemmän sukulainen on sitkeästi yrittänyt päästä osingoille vuosikaudet: on haluttu asua tyhjässä asunnossa ilmaiseksi, lainata peräkärryä, autoa, elektroniikkaa ja moneen otteeseen rahaa toinen toistaan hellyttävimmillä tarinoilla höystettynä.
Turhaa -joka ikinen kerta.
Luottamus tähän henkilöön meni kerran ihan pienessä rahajutussa kun sovittu ei pitänytkään. Ja luottamuksenhan voi menettää vaan kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos näkee, että toisen perhe on vaikka koko kesän kotona, kun ei rahaa matkoihin, ja toinen taas reissaa ympäriinsä eri puolilla Eurooppaa, niin luulisi, että jo ihan HALUAISI tarjota toiselle jonkun elämyksen. En tarkoita tätä tarjoamista tietenkään, jos ei itsellään ole varaa, mutta jos oikeasti ei kukkarossa tunnu missään joku Linnanmäki-viikonlopun tarjoaminen kaverin perheelle, niin miksi sitten ei? Olen nähnyt verokoneesta ja lehdestä kaverin miehen verotiedot ja tulot, ei oikeasti tunnu missään heille. En puhu siis mistään 4000 keskipalkkalaisesta vaan ihan jostain muusta.
ap
Mitä helvettiä nyt taas? Jos haluat ulkomaille matkoille, niin mene TÖI-HIN ja maksa itse matkasi. Ihan naurettavaa tuo ruikutuksesi miten toisten pitäisi kustantaa sinulle sama elintaso kuin heille itselleen.
Mistä tiedät että ap työkykyinen? Jos vaikka sairaseläkkeellä.
Jos AP kykenee matkustamaan ja pyörimään huvipuistossa, niin hän kykenee myös jotain töitä tekemään.
Kysyt siltä kaverilta töitä, niin saat sitä kautta rahaa.
Jos olisin itse rikas (ei siis puolisoni) niin saattaisin jopa auttaa kuten nyt autan tarvittaessa siskoni perhettä joilla on tiettyjen sattumusten takia tiukkaa rahasta, vaikka en rikas olekaan mutta hyvätuloisempi kuin he. Samoin autan äitiäni vaikka ostamalla lääkkeet ja ruokaa. Mutta riippuu avusta, ystävästä, tilanteesta ja monesta muustakin asiasta....vastaus ei suinkaan ole yksiselitteinen.
Puolisoni rahoilla en lähtisi leikkimään...joskin tämänhetkinen puolisoni joskus tarjoaa rahallista apuaan myös siskoni perheelle (esim. kustansi omat ja siskon lapset päiväksi Särkänniemeen). Emme siis kumpikaan ole rikkaita, mutta hyvin toimeentulevia. Siskoni perhe taas puolestaan auttaa meitä vaikka polttopuuhommissa jne. töissä - olemme siis läheisiä ja paljon tekemisissä toistemme kanssa.
Ei ikinä kannata sotkea raha-asioita ystävyyssuhteisiin. Se ei pääty hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ootte kyllä oikeasti vastenmielistä, empatiakyvytöntä porukkaa. Kaikki noi "mene töihin ja rikastu"-huutelut jne. Joo, tarjolla on vaan paskasti palkattua osa-aikatöitä, lisäksi mulla selkäongelmaa joka rajaa aika paljon töistä jo pois. Kaikki ei voida tehdä kivaa sisäsiistiä, hyvin palkattua etätöitä. Lisäksi jos menisin töihin, bensoihin menisi hirveästi rahaa ja kukas ne maksaisi.
En oo mikään lokki ja voin sanoa, että jos mulla olisi rahaa paljon (tai puolisolla), niin mielelläni veisin vähätuloisia kavereita syömään, leffaan, matkoille, shoppaileen, yms. pientä arjen luksusta, jos se mulla ei tuntuisi missään. Voisin jopa kuvitella, että se auttaminen tuntuisi auttajasta hyvältä.
ap
Siitä paskasti palkatusta osa-aika työstäkin saa rahaa, jolla huvipuistoreissut voi maksaa.. se kaveri ei auta siksi, ettet itse laita tikkuakaan ristiin oman toimeentulon eteen.
AP, täällä on nyt useampi sanonut, että kysy siltä kaverilta hommia. Kerro huonosta rahatilanteesta, niin varmaan keksii jotain hommaa. Hän saa vielä kotitalousvähennyksetkin. Ja jos summa on 150€ kuussa, niin ei edes pienennä tt-tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No nyt on oikein kunnon lokki kyseessä. Kehtaa stalkata kaverin puolison verotulot ja sitten vinkuu, kun ei saa muutaman satasen reissua kaverilta.
Kaikkea sitä kuuleekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni on köyhä ihan omista valinnoista johtue. Tai ainakin rahat menee ihan vääriin asioihin. Vanha lapsuuden kaveri valittaa, kun on aina rahat niin vähissä, mutta röökiä ja viinaa kyllä kuluu. En ole edes yrittänyt neuvoa, koska se nyt olisi ihan turhaa.
Olen varakas, mutta en koe, että mun pitää antaa ystäville mitään muuta kuin ystävyyttä. Olen köyhistä oloista, opiskellut, rakentanut uraa ja rakentanut yritystäni, kun kaverit katsoivat telkkaria tai joivat baarissa.
Tein työn kun muut lepäsivät ja nyt nautin, ja nyt minun pitäisi kokea syyllisyyttä siitä, että uhraukseni kannatti?
Nimim Mene töihin
Muistan kun olin 13v ja vietin TÄTINI perheen kanssa paivan. Kaytiin merella ja syotiin jossain halvassa ravintolassa. Mietin kuumeisesti pitaako mun maksaa omat ruuat ja huvitukset vai antaa tadin maksaa.
Ehka koska kavin jo toissa ja tienasin omat taskurahat lapsenhoidolla ja lehtienjakauksella.
Sitten paatin antaa aikuisten selvittaa asian itse ja annoin tadin maksaa. Mutta oli tosi lokki olo ja vielakin pahoillani.
Olin 13 vuotias.
Jos ois mennyt tosin pain niin tietenkin vanhempani olisivat maksanneet vaikka lintsin serkuille.
En voi uskoa, että ap on tosissaan, onko noin tyhmiä ihmisiä edes olemassa?
Muutama hajatelma vain.. Luuletko, että oma miehesi antaisi ilomielin rahaa kaverillesi, koska hän on köyhä? Aika harvassa tällaiset miehet.
Vaikka verotiedot olisivat korkeat, sinä et tiedä menoista, veloista jne, joten käteen ei välttämättä jää niin paljon, kuin luulet.
Et varmaan halua kuulla tätä, mutta kerjääminen ja pummaamminen ovat merkki laiskuudesta (suomessa, jossain muualla tietenkään asiaan ei välttämättä voi vaikuttaa). Miksi kaverisi pitäisi elättää sinua vain, koska olet laiska? He tekivät töitä kun sinä laiskottelit.
Mä en anna rahaa tai kalliita lahjoja köyhemmille kavereille, koska en halua että kukaan on ystäväni siksi, että hyötyy minusta.
Et kuulosta ollenkaan ystävälle.