Jos olisit rikkaan kumppanin kanssa naimisissa, voisitko vain katsoa vierestä köyhää ystävääsi vai auttaisitko?
Kysymys otsikossa. Enkä siis tarkoita, että toisen perheen (rikkaan) tulisi kustantaa toisen (köyhän) perheen elämä, mutta voisitko rikkaana silloin tällöin tarjota jotain vähätuloiselle ystävällesi ja tämän perheelle? Olen itse vähätuloisena tällaisessa tilanteessa, jossa ystäväni on naimisissa rikkaan miehen kanssa mutta mitään kahvikuppia tai jäätelötuuttia kalliimpaa ole voitu tarjota.
Kommentit (233)
Vierailija kirjoitti:
Ootte kyllä oikeasti vastenmielistä, empatiakyvytöntä porukkaa. Kaikki noi "mene töihin ja rikastu"-huutelut jne. Joo, tarjolla on vaan paskasti palkattua osa-aikatöitä, lisäksi mulla selkäongelmaa joka rajaa aika paljon töistä jo pois. Kaikki ei voida tehdä kivaa sisäsiistiä, hyvin palkattua etätöitä. Lisäksi jos menisin töihin, bensoihin menisi hirveästi rahaa ja kukas ne maksaisi.
En oo mikään lokki ja voin sanoa, että jos mulla olisi rahaa paljon (tai puolisolla), niin mielelläni veisin vähätuloisia kavereita syömään, leffaan, matkoille, shoppaileen, yms. pientä arjen luksusta, jos se mulla ei tuntuisi missään. Voisin jopa kuvitella, että se auttaminen tuntuisi auttajasta hyvältä.
ap
Hyvähän se on huudella, että kyllä minä maksaisin jos vain olisi rahaa. Mikä sitten olisi tarpeeksi, että oikeasti näin toimisit? Auttaa voi muullakin tavalla kuin lyömällä setelin kouraan. Miten sinä autat muita? Käytkö naapurin mummolle kauppa-apuna? Pidätkö seuraa yksinäiselle vanhukselle? Autatko kavereita lasten hoidossa ruuhkavuosien keskellä?
Ja johan sinulle tarjotaan kahvia ym. mutta se ei riitä. Pitäisi vielä matkalle viedä ja ilmeisesti maksaa myös siellä sinun kulusi? Ja kyllähän sinä lokki olet, olet käyttämässä muiden rahoja, ystäväsi puolison ja oman kuvitteellisen puolison rahat ovat sinun nähdäksesi vapaasti muille jaettavissa.
Moni kuvittelee, että kun olisi rahaa, sitä haluaisi jakaa muille. Ja kun sitä on, ei kukaan halua jakaa. Arvot muuttuvat talouden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Naurahdin ääneen tuolle Didriksonin takeille. Mun työpaikalla lähes kaikilla naisilla taitaa olla syksyisin Didriksonin takit. En ole ikinä pitänyt niitä minään merkkituotteina, ihan peruslaadukkaita syystakkeja. AP vaikuttaa katkeralta kyylältä.
Aika keskiluokkaiselta ap:n kaverin elämä kuullostaa eikä siitä todellakaan aleta kustantamaan mitään matkoja kavereille.
Onko ap tosissaan? Minusta tämä on provo, ei kukaan voi ajatella noin.
Kannettu vesi ei kaivossa pysy. Sille on yleensä syy miksi joku on köyhä. Suomessa on kaikilla samat mahdollisuudet käydä koulua ja opiskella hyvä ammatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurahdin ääneen tuolle Didriksonin takeille. Mun työpaikalla lähes kaikilla naisilla taitaa olla syksyisin Didriksonin takit. En ole ikinä pitänyt niitä minään merkkituotteina, ihan peruslaadukkaita syystakkeja. AP vaikuttaa katkeralta kyylältä.
Aika keskiluokkaiselta ap:n kaverin elämä kuullostaa eikä siitä todellakaan aleta kustantamaan mitään matkoja kavereille.
Niin, mutta ap vaikuttaa ihmiseltä joka näkee kaverin 3-vuotiaalla huuto.netistä ostetun talvihaalarin ja miettisi siitäkin, että miksi ette ostaneet mulle tuolla rahalla jotain! Näen, että teillä oli 20 euroa ylimäärästä, mutta törsäsitte kaikkin omaan lapseen hyi hyi.
Tunnen tuollaisen tapauksen ja hän asuu meillä. Musta lapukka on ja tottelee nimeä Tessu. Tuollainen kaikki mulle heti -asenne löytyy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän se jotain on, mitä ystävän perheelle pitäisi tarjota?
No jos näkee, että toisen perhe on vaikka koko kesän kotona, kun ei rahaa matkoihin, ja toinen taas reissaa ympäriinsä eri puolilla Eurooppaa, niin luulisi, että jo ihan HALUAISI tarjota toiselle jonkun elämyksen. En tarkoita tätä tarjoamista tietenkään, jos ei itsellään ole varaa, mutta jos oikeasti ei kukkarossa tunnu missään joku Linnanmäki-viikonlopun tarjoaminen kaverin perheelle, niin miksi sitten ei? Olen nähnyt verokoneesta ja lehdestä kaverin miehen verotiedot ja tulot, ei oikeasti tunnu missään heille. En puhu siis mistään 4000 keskipalkkalaisesta vaan ihan jostain muusta.
ap
Et voi olla tosissasi. Ensinnäkin, ne on kaverisi miehen rahoja, ei kaverisi. Toiseksi, mikä kateellinen hyyppä sä olet kun vakoilet ihmisten tuloja? Kolmanneksi, kaverisi ei ole sinulle mitään velkaa. Neljänneksi, olisi tosi tökeröä tulla ehdottamaan, että voi voi kun olette noin köyhiä, niin tässäpä teille matkaliput Kanarialle. Ottaisitko oikeasti edes vastaan? Missä itsetuntosi ja ylpeytesi on?
Eihan se niihin lippuihin loppuisi. Auta nyt kun ei ole matkalaukkuja eika sopivia vaatteita ja milla rahalla me siella syotaisiin? Auta ja anna.
Oikeesti täytyy sanoa, että haistakaa pitkä p---a! Joku tolla kehtasi kirjoittaa, että "mene kaverille töihin ja tienaa siitä 150 euroa/kk". Just joo, mitä piikomis-luokkayhteiskuntaa oikeen toivotte Suomeen?!?
ap
Olen joskus ostanut *omista rahoistani* pyörän kaverille, jotta hän pääsisi kulkemaan helpommin töissä ja koulussa.
Kenties en kuitenkaan kehtaisi pyytää miestäni maksamaan kaverini perheen huvituksia, vaikka hänellä varaa olisikin. Mutta voisin kutsua kaverin perheen vaikka vuokraamallemme mökille, eikä heidän tarvisi siitä maksaa mitään. Tässä on kyse muustakin kuin rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti täytyy sanoa, että haistakaa pitkä p---a! Joku tolla kehtasi kirjoittaa, että "mene kaverille töihin ja tienaa siitä 150 euroa/kk". Just joo, mitä piikomis-luokkayhteiskuntaa oikeen toivotte Suomeen?!?
ap
Meillä on suvussa niin piiottu kuin ollut piikoja ja eipä siinä mitään hävettävää ole. Kunnon työtä tekivät ja palkkansa ansaitsivat.
Vierailija kirjoitti:
Auttaisin ystävääni. En välttämättä antaisi rahaa, mutta muulla tavoin. Riippuu avun tarpeesta. Jos hänellä on esim. sähkölaskuja maksamatta voin maksaa ne, voin tuoda ruokakassin ja yrittää saada ystävän velkasaneeraukseen, jne.
Rikkaat jättää aina ne köyhät ystävät ja ottaa tilalle uusia rikkaita ystäviä, nähty niin moneen kertaan.
Ei ihmisillä useimmiten ole tapana lahjoitella rahojaan ympäriinsä on sitten rikas tai vähemmän rikas.
Voi jestas näitä köyhiä. Itsellänikin on rikkaita kavereita, jotka reissaa, sisustaa ja shoppailee. Itse ollaan koronavuosien takia ulosotossa ja reissut reissattu ja juhlat juhlittu. Ei tulisi mieleenkään olettaa, että ystävät maksaisi mulle jotain. Enkä ottaisi vastaankaan, ylpeys ei antaisi periksi. Nyt tehdään kovasti töitä, että päästään tästä suosta ylös. Sitten voidaan taas reissata.
T. Toinen köyhä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaisin ystävääni. En välttämättä antaisi rahaa, mutta muulla tavoin. Riippuu avun tarpeesta. Jos hänellä on esim. sähkölaskuja maksamatta voin maksaa ne, voin tuoda ruokakassin ja yrittää saada ystävän velkasaneeraukseen, jne.
Rikkaat jättää aina ne köyhät ystävät ja ottaa tilalle uusia rikkaita ystäviä, nähty niin moneen kertaan.
Meilläkin meni välit useampaan vähävaraiseen kaveriin kun miehen kanssa molemmat saatiin hyvät työt ja lopulta talokin ostettiin. Koko ajan sai nöyristellä ja olla pahoillaan parempaa tulotasoaan muutaman kaverin kanssa. Selvästi olivat vihaisia tai naljailivat. Mistään oman elämän ongelmasta ei voinut puhua, kun kaveri pyöritteli silmiä ja jeesusteli miten muilla menee vielä huonommin. Yksi jopa varasti meiltä käteiset eteisestä, luuli varmaan että "ei meillä lasketa". No heitä ei enää tavata, mutta oli se iso suru, edelleen välillä haikailen vanhoja hyviä aikoja.
Mutta yllättäen myös tällei hyvin toimeentulevana voi tutustua uusiin ihmisiin, joilla ei tartte olla sama elämäntilanne kuin mulla. Viimeisin uusi kaveri on pitkäaikaistyötön ja pahasti velkainen. Tavattiin vasta viime vuonna. Meidän välillä ei oo mitään vaivaannuttavaa pokkurointia kummankaan puolelta.
Ehkä tässä tosiaan huomaa mitä siitä seuraa, kun kaverille alkaa tarjoamaan juttuja. Ap:n kaveri on tarjonnut kahvia ja jäätelöä, josta ap ei ole kiitollinen vaan katkera ja aloittaa haukkumisketjun tänne :D
Jos kaveri ois antanut vaikka talvitakin niin oisitko sylkäissyt kasvoille? Jos se olisi vienyt sut ulkomaille olisit kakannut sen tyynylle?
Vierailija kirjoitti:
Ootte kyllä oikeasti vastenmielistä, empatiakyvytöntä porukkaa. Kaikki noi "mene töihin ja rikastu"-huutelut jne. Joo, tarjolla on vaan paskasti palkattua osa-aikatöitä, lisäksi mulla selkäongelmaa joka rajaa aika paljon töistä jo pois. Kaikki ei voida tehdä kivaa sisäsiistiä, hyvin palkattua etätöitä. Lisäksi jos menisin töihin, bensoihin menisi hirveästi rahaa ja kukas ne maksaisi.
En oo mikään lokki ja voin sanoa, että jos mulla olisi rahaa paljon (tai puolisolla), niin mielelläni veisin vähätuloisia kavereita syömään, leffaan, matkoille, shoppaileen, yms. pientä arjen luksusta, jos se mulla ei tuntuisi missään. Voisin jopa kuvitella, että se auttaminen tuntuisi auttajasta hyvältä.
ap
Ehkä sitten kun menet töihin ymmärrät miten paljon töitä joutuu tekemään ansaitakseen pari sataa euroa.
Yllätys, että kaikenlaista kremppaa ja selitystä löytyy miksi ei voi töitä tehdä.
Ja ihan itse työläiset maksavat ne bensansakin päästäkseen töihin, tiedoksi vaan.
Luulen, ettet AP tiedä, kuinka paljon niistä hyvistä tuloista jää käteen. Suomen verotus on kova, jos tienaat enemmän. Kannattaa miettiä sitäkin puolta.
Ei ne kovat tulot nyt välttämättä niin suuret nettona ole. Sen lisäksi myös heillä on oikeus toteuttaa haaveitaan. Todennäköisesti esim.asunnot ja autot vie kuukausittain aika ison siivun niistä tuloista.
Olen myös sitä mieltä, että kahvit/ ruoka tms.menee, mutta en maksaisi matkoja tai huvipuistoja. Ollaan myös eletty pienillä rahoilla opintojen vuoksi monta vuotta ja useampi lapsikin oli/on. En kehdannut edes ottaa mitään jäätelöäkään vastaan, jos nähtiin hyvätuloisten ystävän ja lapsien kanssa. Ostin -omilla rahoilla- lapsilleni jäätelöt ja olin tarvittaessa itse ilman.
Mee töihin, pummi.
En auttaisi. Kerjäläiselle keppiä.
Vierailija kirjoitti:
ap
Sellanen piika minäkin olen. Teen töitä mitä työnantaja pyytää ja työnantaja maksaa siitä palkkaa. Näin on tehtävä jos haluaa rahaa.
Palkallani voin sitten ostaa mitä tarpeelliseksi näen.
Köyhillä on käsitys, että normaalituloisella tai hieman varakkaammalla olisi rahaa kuin roskaa. Jospa he eivät halua antaa sinulle rahaa, koska ostavat mieluumin lapselleen pleikkarin tai uuden pyörän?
Sinusta varmaan tuntuu, että raha kuuluisi sinulle, mutta tuskin itsekään priorisoit enemmän ystäviisi kuin omaan perheeseen, lapsiin, kumppaniin.
Tämä pätee myös muihin ihmisiin, heille sinä olet merkityksetön, jonka "auttaminen" ei vain kiinnosta rahtuakaan.