Lapsi vuotta aiemmin kouluun?
Onko kukaan laittanut? Pitääkö lapsen aloittaa myös eskari vuotta aiemmin? Mun nuorempi lapsi täytti toukokuussa 5v. Osaa sujuvasti plus- ja miinuslaskut lukujen pysyessä alle 20 sekä yksinkertaisia jakolaskuja, kuten 102. Osaa tavuttaa lauseita esim. "Koira ui meressä" ja kertoa, että siinä on 6 tavua. Ei osaa lukea tai kirjoittaa, paitsi alkeet eli osaa kertoa millä kirjaimella mikäkin sana alkaa ja mikä kirjain tulee sitten, mutta omatoiminen sanojen kirjoittaminen ei onnistu. Olisiko fiksua vai pelkästään tyhmää laittaa hänet vuotta aiemmin kouluun? Mielipiteitä puolesta ja vastaan? "Lyhenisikö" lapsuus yms. mielipiteitä?
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä kannata kysyä mitään. Juttele mielummin asiantuntijoiden kanssa. Ennen oli ihan normaalia, et luokalla oli vähintään yks aiemmin aloittanut. Ei ollut ongelmia, eikä tarvinut edes olla mitään järjenjättejä.
Näinpä! Munkin luokalla oli pari ja oon yllättynyt vastauksista, miten sitä pidetään täällä jotenkin tosi poikkeuksellisena. Kyllä niitä joka luokalla kuitenkin yleensä aina on. Samoin kuin niitä, jotka aloittaa vuotta myöhemmin. Isomman pojan kohdalla jopa mietin, joutuuko se kertaamaan eskarin eikä sekään ois ollut mitenkään poikkeuksellista.
Ap
Peruskoulun aloittaneista ei julkisteta julkisia tilastoja, mutta lopettaneista julkistetaan. Tänä vuonna peruskoulunsa päättäneistä noin 56 000 oppilaasta noin 150 oli 15-vuotiaita (syntymävuosi). 17-vuotiaita oli noin 3000.
Osa molemmista ikäryhmistä on toki ulkomailla koulunsa aloittaneita, mutta yhtä kaikki: koulun aloittaminen säädettyä aiemmin on huomattavan harvinaista. Niitä ei löydy yhtä edes joka kouluun, joka luokasta nyt puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielikin alkaa nykyään 1. luokalla ja Helsingissä A-kieleksi voi valita kiinan, venäjän, espanjan, ranskan, saksan... Tällaisilla valinnoilla saa haastavoitettua opiskelua sekä hieman säädeltyä keitä lapsella on luokkakavereina.
Ei mun pojalla, joka nyt aloitti koulun alkanut. Espoossa on koulussa.
ApNo, englanti on varmasti kuitenkin. Jos ei sitä osaa jo, niin kyllä sekin tuo haastetta.
Me asuimme ulkomailla ennen koulun alkua ja lapsi oli englanninkielisessä esikoulussa, joten olisin toivonut jotain muuta kieltä kuin englantia lapselle ekalla. Onneksi opettaja osaa tässäkin aineessa eriyttää ylöspäin. Suurin osa opettajista osaa.
Täällä ei voi valita muuta kieltä kuin enkun, ja vaikka monessa muussa aineessa ylöspäin eriyttäminen toimii, niin enkussa viikon eteneminen on se että väritetään appelsiini ja opitaan väri "orange".
Osaako sinun lapsesi istua rauhassa kun tilanne vaatii, osaako pestä käsiä, osaako olla ryhmässä, osaako käytöstavat, osaako kuunnella, osaako sitoa kengännauhat vai onko tarralenkkarit, tuleeko muiden lasten kanssa toimeen jne jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi myös käydä niin että ne taidot tasaantuu jossain välissä tai lapsi jää jopa jälkeen. Mitäs sitten tehdään?
Voi käydä. Tiedän tällaisenkin tapauksen, mun kaveri. Aloitti vuotta aiemmin koulun, mutta jäi luokalle ala-asteella. Että se siitä lystistä.
ApTämä viimeistään paljasti trolliksi.
Ei nykyään jätetä luokalle.
No mitähän hemmettiä taas?! Kyllä vaan jätetään. Molempien lasten luokalta on yksi jäänyt kertaamaan luokkaa.
Ohis
Ei luokalle kyllä jätetä muita kuin kehityshäiriöisiä, jotenkin vammaisia, vierasta kieltä äidinkielenään puhuvia, joille jo kielen ymmärrys on ongelma tai jotenkin mielenterveys/nepsyongelmaisia. Ei tavallinen lapsi mitenkään jää luokalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi myös käydä niin että ne taidot tasaantuu jossain välissä tai lapsi jää jopa jälkeen. Mitäs sitten tehdään?
Voi käydä. Tiedän tällaisenkin tapauksen, mun kaveri. Aloitti vuotta aiemmin koulun, mutta jäi luokalle ala-asteella. Että se siitä lystistä.
ApTämä viimeistään paljasti trolliksi.
Ei nykyään jätetä luokalle.
No mitähän hemmettiä taas?! Kyllä vaan jätetään. Molempien lasten luokalta on yksi jäänyt kertaamaan luokkaa.
Ohis
Kyllä vieläkin voi jättää luokalleen mutta todella harvinaista kun nykyään on myös mahdollista siirtää lapsi vuosiluokkiin sitomattomaan opiskeluun jolloin voi suorittaa loppuun ne tekemättä olevat jutut seuraavan vuoden aikana mutta saa suoritukset niistä oppiaineista jotka on tehty sen vuoden osalta loppuun. Eli jos jollain on esim. matikka tekemättä niin saa kaikesta muusta arvosanat ja seuraavana vuonna yritetään kiriä kiinni se yksi aine. Luokalle jäädessä joutuisi suorittamaan kaikki muutkin oppiaineet uudestaan. Lopulta sitten pääsee ysiltä kun kaikki on suoritettu, monesti saavat jossain kohtaa kurottua muut kiinni ja pääsevät ysiltä samaan aikaan muiden kanssa. Joskus jää ysi vielä kesken ja suorittavat sen loppuun seuraavana vuonna. Amiksiin on nykyään jatkuva haku joten voi aloittaa siellä kesken vuoden kunhan saa kaiken peruskoulussa valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata mennä aikaisemmin kouluun. Anna nauttia lyhyestä lapsuudesta ja leikin maailmasta!!! Ja ota huomioon, että lapsi kärsii tuosta myöhemmillä luokilla...esim lukiossa, kun kaikki muut jo 18 ja käy baareissa ja saa ajokortteja, hänellä on siihen vielä vuosi aikaa.
Hyvä pointti! Näitä just oon miettinyt ja sitä, et pääsiskö rippikouluun vuotta myöhemmin kuin muut ja eri ikätason harrastusjoukkueisiin kuin muut luokkalaisensa (lapsi harrastaa jalkapalloa) tällä hetkellä, niin olisko se sit tylsää yms. kaikki tällaiset jutut.
ApSiis aloitti jo vuosia sitten, nyt yläkoululainen. Oli jo päiväkodissa sosiaalinen ja reipas, ja emme Siis ole katuneet.
Meillä alkuvuodesta syntynyt lapsi, perheen kuopus, aloittaa koulun vuotta aiemmin. Ja siirtyi myös viskarista eskariin jo syyskuussa. Mitään ongelmia ei oppimisen ja kavereiden surheten ollut. Ainoa, että yläasteelle siirtyessään sai turhaa huomiota, kun oli vuotta nuorempi. Syntymävuodesta tuli hänen lempinimensä. Mutta Eipä hän siitä välittänyt ja se nimi hiipui nopeasti pois.
Rippikoulun ja muut harrastukset on saanut käydä luokkatovereidensa kanssa, joten ajokortit tulee olemaan eka oikea eriyttäminen. Mutta Onneksi aloitti koulun, kun aloitti, olisi ollut tylsiä vuosia, ilman haasteita. Vaakakupissa painoi Paljon hänen nopea oppimistyylinsä ja logiken ajattelukykynsä. Ei niinkään nerous
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä? Koulu on isolta osalta muuta kuin akateemisia taitoja. Myöskään akateemisilta taidoilta ei kuulosta aivan ihmelapselta. Unohda koko juttu ja anna lapsen olla lapsi. Suorittamaan ennättää myöhemminkin.
Omani luki 3v11kk täysin, ei tullut mieleenkään laittaa kouluun ennemmin. Oli koulukypsä normaalissa iässä.Minulla on toisenlaisia kokemuksia ja nytkin lapsi turhautuu liian helppoihin tehtäviin, niin voin vaan kuvitella mitä olisi, jos olisi mennyt kouluun "normaalisti".
Pitää miettiä kokonaisuutta. Joillekin sopii, joillekin ei.
Kaikkein pahinta on, jos lapsi oppii, ettei tarvitse tehdä töitä oppiakseen. Lahjakkuuskin menee silloin hukkaan. Itse suosiolla hyppäisin luokan ylöspäin. Meillä suvussa on tällainen luokalla ylöspäin hypännyt ja se toi vain etulyöntiaseman, kun pääsi elämässä eteenpäin muita vuotta aikaisemmin. Vuodenhan voi käyttää vaikka vaihto-oppilasvuoteen ja mihin tahansa järkevään.
Me olemme ratkaisseet asian niin, että lapsella on haastavia harrastuksia, joiden osaamiseen pitää panostaa oikeasti. Eikä anneta olla valmistautumatta kokeisiin, vaan pitää käydä vähintään kerran alue läpi, että voi olla varma, että osaa. Ollaan siis opetettu opiskelutaitoja, vaikka se tässä kohtaa olisikin vain nimellistä opiskelua.
Ja oikeasti koulussa osataan kyllä eriyttää niin, että jokainen saa tasoistaan tekemistä.
T. Tuo joka ei antanut lapsen mennä aikaisemmin kouluun eikä ole koulussa antanut siirtää lasta vuotta ylemmälle.
viimeistään lukio tuo haastetta kun ottaa pitkän matematiikan ja fyken jne. Tavoite, valmistua kolmessa vuodessa ja sitten sinne mihin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja täytynee lisätä, että en ole noita hänelle opettanut. Olin vain monttu auki, kun poika halusi yks päivä viime keväänä tehdä isoveljen eskaritehtäviä ja osasi ne! Olisin kuvitellut, ettei osaa, vaikka muuten fiksu lapsi onkin. Saattanut aina heittää omia kommentteja esim. yks päivä vastasin johonkin: "Ettei se ole tapana", johon tällöin 4v. poika tokaisi: "Papana, sehän on riimipari!" ja alkoi nauraa :D En silti olis kuvitellut, että yhteen- ja vähennyslaskuja niin sujuvasti osaa yms. eli tiedä sitten mistä oppinut. Katsonut varmaan mallia isoveljeltä.
ApAnteeksi mutta nyt täytyy tiputtaa äiti pilvilinnoista. Aivan normaali 5-vuotias. 2-vuotias osaa jo riimipareja. Ei todellakaan ihmeellistä jo 5-v osaa lukea tai laskea.
mun poika oppi VASTA koulussa, oli 6 vee ja täytti loppuvuodesta 7 v, koulussa 2 viikkoa niin luki sujuvasti ja kirjoitti äikästä een, tosin matemaattiset aineet meni paremmin ja enkku.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ekaluokkalainenkaan ei käytännössä lue "sujuvasti" tai "täysin". Lukutaito kehittyy vuosien mittaan ja vasta kun on useamman vuoden lukenut (ääneen myös) säännöllisesti, voidaan alkaa puhua sujuvasta lukemisesta, lukeminen kehittää taitoa myös edelleen. Yläkoulussa lukeminen alkaa isolla osalla olla ns normioppilaista sujuvaa. Tavallaan näillä termeillä ei ole väliä mutta tällainen puhe lisää ihmisten omia paineita ja paineita jotka he asettavat lapsilleen.
Meillä ekaluokkalaisen lukinopeustestitulos ylitti kutosluokkalaisen "hyvän" tason ja lapsi myös ymmärsi ja referoi lukemaansa hyvin (nämä terkut erityisopettajalta joka testit teki). Toisaalta lapsi saattoi kyllä unohtaa nostaa housut vessasta tullessa jos tuli muuta mielenkiintoista, että opeteltavaa riitti silti 🤣 Jokaisella vahvuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs nyt äippä elelee jossain pilvilinnoissa katsoen lastaan ruusunpunaisten lasien läpi. Oletin otsikosta että lapsi vähintäänkin lukee jo erittäin sujuvasti mutta kyse olikin 5-vuotiaasta joka ei vielä edes osaa lukea ja kaikki muutkin taidot täysin normaaleja tuon ikäisille. Käy kyllä opettajat sääliksi kun tällaisten vanhempien lapset menee kouluun ja vanhemmat luulee keskivertolastaan erityisen lahjakkaaksi.
Sä et tiedä mikä taso kouluissa nykyään on! Ennen oli tavallista, et lapset luki ennen kouluun menoa. Nykyään harvinaisempaa. Normaalit (lue, nimenomaan normaalit lapset) varmaan turhautuu. Katsoin mun ekaluokkalaisen matikan kirjan tehtäviä. En voi muuta sanoa, kuin että voi hyvää päivää sentään! 5-vuotiaskin osasi tehdä ne lähes kaikki, siis kevään harjoituksetkin mitä huvikseni testailin. Tuli vähän toivoton olo, että lapsiparkako opiskelee näitä reilu kahden vuoden päästä. No isompi poika ei välkyimmästä päästä ookaan, niin ihan hyvä vaan. Ja ohiksena, en sano näitä asioita koskaan lasteni kuullen, vaan kehun kumpaakin fiksuksi :) Mutta kyllä taso kouluissa on mennyt alaspäin. Se on fakta.
Ap
Olet pihalla. Päinvastoin nykyään Lukutaito koulun alkaessa on paljon tavallisempaa kuin ennen. Tästä on kirjoitettu lehdissäkin.
Jos lapsi on poika, en varsinkaan laittaisi. Poikien keskuudessa loppuvuoden pojatkin jää helpommin jälkeen fyysisissä jutuissa (poikkeuksiakin aina on), jotka on sen ikäisille tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
En ole 15 vuoden urani aikana tavannut yhtään lasta, joka olisi hyötynyt koulun aloittamisesta vuotta aiemmin. Olen nähnyt myös niitä, joiden olisi pitänyt jäädä eskariin vuodeksi muiden samanikäisten kanssa.
Jos jonkun voisi laittaa, niin tosi sosiaalisesti lahjakkaan ja motorisesti taitavan ja alkuvuodesta syntyneen lukevan eskarilaisen, mutta en laittaisi häntäkään. Koulu on niin eri kuin eskari. Lisäksi vielä esim. iltis, joka on myös ihan eri kuin päiväkoti.
Kysypä niiltä lapsilta. Varsinkin myöhemmin. Ehkä sun näkemys poikkeaa heidän näkemyksestään rajustikin. En kyllä oikein luota sun kykyyn arvioida objektiivisesti näitä asioita. Jotenkin paistaa asenteellisuus läpi
Vierailija kirjoitti:
Kouluvalmius on muutakin kuin lukemista ja matikkaa. Minä osasin lukea aikaisin, osasin numerot sekä sanavarasto ja yleistieto olivat reilusti ikätasoa edellä, mutta olin sellainen hästääjä enkä malttanut istua paikalla ja kuunnella ja sosiaaliset taidotkin oli mitä oli, joten kun kävin kouluvalmiustesteissä he olivat sitä mieltä että parempi vaan aloittaa 7-vuotiaana kuten muutkin.
ei pääse niin vaan aiemmin kouluun, koulu kypsyys, suorittaako sitten psykologi
Mielestäni on hassua miten moni täällä laukoo faktoina sitä miten on ehdottomasti virhe laittaa lapsi vuotta aikaisemmin kouluun ja miten taatusti kiusataan. Montako prosenttia lapsista menee vuotta aikaisemmin, 2-4%? Todennäköisesti ei näistä totuuden laukojista yksikään. Minä puolestani menin ja en nähnyt siinä mitään vikaa. Jos olisin ollut ujo ja arka lapsi, olisin todennäköisesti saanut kärsiä kaikesta yhtä lailla oman ikäisteni kanssa eikä minulle todennäköisesti edes olisi annettu puoltavaa lausuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sosiaalisesti millainen? Jos arka yms niin en pistäisi.
Ei ole arka. Muutenkin nerouden perinyt äidiltään. Itseäni ei koulu kiinnostanut, siinä suhteessa tullut isäänsä kun nyt "haluaa" kouluun.
En tiedä kuka tää aiempi vastaaja on :D Mutta lapsi on sosiaalisesti tosi reipas ja rohkea. Ei yhtään arka. Eniten mietin, onko vastuuta liikaa ja lyheneekö lapsuus tavallaan, jos aloittaa vuotta aiemmin koulun.
Ap
ensiksi pitää todeta onko lapsesi nk koulukypsä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä? Koulu on isolta osalta muuta kuin akateemisia taitoja. Myöskään akateemisilta taidoilta ei kuulosta aivan ihmelapselta. Unohda koko juttu ja anna lapsen olla lapsi. Suorittamaan ennättää myöhemminkin.
Omani luki 3v11kk täysin, ei tullut mieleenkään laittaa kouluun ennemmin. Oli koulukypsä normaalissa iässä.Minulla on toisenlaisia kokemuksia ja nytkin lapsi turhautuu liian helppoihin tehtäviin, niin voin vaan kuvitella mitä olisi, jos olisi mennyt kouluun "normaalisti".
Pitää miettiä kokonaisuutta. Joillekin sopii, joillekin ei.
Kaikkein pahinta on, jos lapsi oppii, ettei tarvitse tehdä töitä oppiakseen. Lahjakkuuskin menee silloin hukkaan. Itse suosiolla hyppäisin luokan ylöspäin. Meillä suvussa on tällainen luokalla ylöspäin hypännyt ja se toi vain etulyöntiaseman, kun pääsi elämässä eteenpäin muita vuotta aikaisemmin. Vuodenhan voi käyttää vaikka vaihto-oppilasvuoteen ja mihin tahansa järkevään.
Me olemme ratkaisseet asian niin, että lapsella on haastavia harrastuksia, joiden osaamiseen pitää panostaa oikeasti. Eikä anneta olla valmistautumatta kokeisiin, vaan pitää käydä vähintään kerran alue läpi, että voi olla varma, että osaa. Ollaan siis opetettu opiskelutaitoja, vaikka se tässä kohtaa olisikin vain nimellistä opiskelua.
Ja oikeasti koulussa osataan kyllä eriyttää niin, että jokainen saa tasoistaan tekemistä.
T. Tuo joka ei antanut lapsen mennä aikaisemmin kouluun eikä ole koulussa antanut siirtää lasta vuotta ylemmälle.
viimeistään lukio tuo haastetta kun ottaa pitkän matematiikan ja fyken jne. Tavoite, valmistua kolmessa vuodessa ja sitten sinne mihin haluaa.
En kyllä sanoisi lukiotakaan haastavaksi, vaan kyllä haasteet tulevat yliopiston matematiikassa, jos ovat tullakseen. Peruskoulu on ihan pilipalijuttu keskiverto-oppilaalle.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on hassua miten moni täällä laukoo faktoina sitä miten on ehdottomasti virhe laittaa lapsi vuotta aikaisemmin kouluun ja miten taatusti kiusataan. Montako prosenttia lapsista menee vuotta aikaisemmin, 2-4%? Todennäköisesti ei näistä totuuden laukojista yksikään. Minä puolestani menin ja en nähnyt siinä mitään vikaa. Jos olisin ollut ujo ja arka lapsi, olisin todennäköisesti saanut kärsiä kaikesta yhtä lailla oman ikäisteni kanssa eikä minulle todennäköisesti edes olisi annettu puoltavaa lausuntoa.
Jep! Ja must on hassua, miten monet täällä laukoo: "Ei sinne niin vaan mennä" yms., ihan kuin joku ois väittänyt. Tietty kypsyystestit sun muut, mutta huoltajathan sen nyt viime kädessä päättää mikäli katsotaan muuten kypsäksi. Halusin lähinnä kuulla kokemuksia ja niiden kautta mielipiteitä. Oon yllättynyt, miten poikkeuksellisena sitä täällä ajatellaan. Ihan ku ois jotenki ennenkuulumatonta, että lapsi aloittaa koulun vuotta aiemmin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Et kuitenkaan oppinut kauheasti tietoa etsimään. Juurihan tuossa muutamaa viestiä aiemmin oli lukemat, kuinka moni valmistuu peruskoulusta vuoden etuajassa. Muistaakseni pari-kolme promillea ikäluokasta.
Vierailija kirjoitti:
Suunnilleen 0,2 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep! Ja must on hassua, miten monet täällä laukoo: "Ei sinne niin vaan mennä" yms., ihan kuin joku ois väittänyt. Tietty kypsyystestit sun muut, mutta huoltajathan sen nyt viime kädessä päättää mikäli katsotaan muuten kypsäksi. Halusin lähinnä kuulla kokemuksia ja niiden kautta mielipiteitä. Oon yllättynyt, miten poikkeuksellisena sitä täällä ajatellaan. Ihan ku ois jotenki ennenkuulumatonta, että lapsi aloittaa koulun vuotta aiemmin.
Ap
Eipä muuten päätä. Rehtori päättää viime kädessä.
"Ja oikeasti koulussa osataan kyllä eriyttää niin, että jokainen saa tasoistaan tekemistä."
No tätä et voi luvata. Riippuu todella paljon koulusta, luokasta ja opettajasta millainen motivaatio kenelläkin on eriyttää milläkin tavalla.