Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi vuotta aiemmin kouluun?

Vierailija
23.08.2022 |

Onko kukaan laittanut? Pitääkö lapsen aloittaa myös eskari vuotta aiemmin? Mun nuorempi lapsi täytti toukokuussa 5v. Osaa sujuvasti plus- ja miinuslaskut lukujen pysyessä alle 20 sekä yksinkertaisia jakolaskuja, kuten 102. Osaa tavuttaa lauseita esim. "Koira ui meressä" ja kertoa, että siinä on 6 tavua. Ei osaa lukea tai kirjoittaa, paitsi alkeet eli osaa kertoa millä kirjaimella mikäkin sana alkaa ja mikä kirjain tulee sitten, mutta omatoiminen sanojen kirjoittaminen ei onnistu. Olisiko fiksua vai pelkästään tyhmää laittaa hänet vuotta aiemmin kouluun? Mielipiteitä puolesta ja vastaan? "Lyhenisikö" lapsuus yms. mielipiteitä?

Kommentit (159)

Vierailija
101/159 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En laittaisi aiemmin kouluuun.

Oma lapseni on aivan tammikuun alussa syntynyt, oppi 5 v lukemaan, ja laskemaan jo 2 v iässä (esim plus laskuja). On mennyt normaaliin aikaan kouluun, koulu ollut aina helppoa ja matikka 10 läpi peruskoulun ja lukiossakin. Samoin äidinkieli. On ehtinyt harrastaa musiikkia, kuvataiteita, kilpaurheilla, olla kavereiden kanssa jne. kun koulu on helppoa eikä vienyt aikaa alakoulussa juuri yhtään.

Koulu on muutakin kuin akateemiset taidot. Esim yläkouluiässä on hyvä olla tarpeeksi vahvuutta kieltäytyä tyhmyyksistä ja selviytyä muutenkin sosiaalisissa tilanteissa. On helpompi olla taitava ja vanhimmasta päästä luokkaa, kuin nuorin ja lapsellinen esim.

Jotenkin hölmöä olettaa, että erot tempperamentissa häilyisivät jotenkin vuodessa pois. Menin itse vuotta aikaisemmin kouluun ja olin koko peruskoulun ajan luokkani parhaita. Olen aina ollut villi ja riehakas, mutta silti tehnyt paljon vähemmän tyhmyyksiä kuin vanhemmat ikätoverini. Teinivuosia muistelen lämmöllä ja 18v oli kiva päästä baariin koko porukalla eikä tarvinnut viettää ekaa puolta vuotta yksin kaikkien muiden vielä odottaessa täysikäistymistään. Ajokorttia en ole hankkinut. N27

Vierailija
102/159 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä testillä esim murrosiän ajankohtaa tutkitaan koulukypsyyttä mietittäessä? Hormonitoiminnan käynnistyminen vaikuttaa tosi paljon lapsen kehitykseen henkisesti ja fyysisesti. Kiusatuksi voi joutua vaikka siitäkin et on paljon nuoremman oloinen kuin muut luokalla. Siinä ei matikan taidot auta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/159 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä aina salaa tykkäsin saamastani huomiosta nuorimpana. Ei se kaikkia häiritse, varsinkin kun pärjäsin ihan hyvin kuin toisetkin. Monesti jopa paremmin.

Vierailija
104/159 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma lapseni on aivan tammikuun alussa syntynyt, oppi 5 v lukemaan, ja laskemaan jo 2 v iässä (esim plus laskuja). On mennyt normaaliin aikaan kouluun, koulu ollut aina helppoa ja matikka 10 läpi peruskoulun ja lukiossakin. Samoin äidinkieli. On ehtinyt harrastaa musiikkia, kuvataiteita, kilpaurheilla, olla kavereiden kanssa jne. kun koulu on helppoa eikä vienyt aikaa alakoulussa juuri yhtään.

Koulu on muutakin kuin akateemiset taidot. Esim yläkouluiässä on hyvä olla tarpeeksi vahvuutta kieltäytyä tyhmyyksistä ja selviytyä muutenkin sosiaalisissa tilanteissa. On helpompi olla taitava ja vanhimmasta päästä luokkaa, kuin nuorin ja lapsellinen esim.

Jotenkin hölmöä olettaa, että erot tempperamentissa häilyisivät jotenkin vuodessa pois. Menin itse vuotta aikaisemmin kouluun ja olin koko peruskoulun ajan luokkani parhaita. Olen aina ollut villi ja riehakas, mutta silti tehnyt paljon vähemmän tyhmyyksiä kuin vanhemmat ikätoverini. Teinivuosia muistelen lämmöllä ja 18v oli kiva päästä baariin koko porukalla eikä tarvinnut viettää ekaa puolta vuotta yksin kaikkien muiden vielä odottaessa täysikäistymistään. Ajokorttia en ole hankkinut. N27

Kiva kuulla hyviäkin puolia. Mäkin vähän epäilen, et se temperamentti koskaan muuttuisi. Rämäpää on aina rämäpää. Riippumatta siitä, minä vuonna koulun aloittaa.

Ap

Vierailija
105/159 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ekaluokkalainenkaan ei käytännössä lue "sujuvasti" tai "täysin". Lukutaito kehittyy vuosien mittaan ja vasta kun on useamman vuoden lukenut (ääneen myös) säännöllisesti, voidaan alkaa puhua sujuvasta lukemisesta, lukeminen kehittää taitoa myös edelleen. Yläkoulussa lukeminen alkaa isolla osalla olla ns normioppilaista sujuvaa. Tavallaan näillä termeillä ei ole väliä mutta tällainen puhe lisää ihmisten omia paineita ja paineita jotka he asettavat lapsilleen.

No, kyllä lukee. Itse esimerkiksi luin jo viisivuotiaana kaikki Viisikko-romaanit. Minua oltiin laittamassa kouluun vuotta aiemmin, mutta lopulta vanhempani päättivät toisin. Onneksi, sillä olisin ollut tällöin esimerkiksi omissa penkkareissani alaikäinen eli ihan ulkopuolinen.

Vierailija
106/159 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi myös käydä niin että ne taidot tasaantuu jossain välissä tai lapsi jää jopa jälkeen. Mitäs sitten tehdään?

Käsittääkseni nuo kypsyystestit antaa aika hyvin osviittaa siitä, mitä tuleman pitää. Varsinaisia älykkyystestejä ei niin nuorille tehdä, mutta jonkinlainen taso niillä voidaan arvioida.

Meillä ainakin mennyt testien antamien tulosten mukaan jo vuosia.

Tehdään, WISC. Tulokset ovat suorien numeroiden sijasta persentiileja.

Vierailija
107/159 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä testillä esim murrosiän ajankohtaa tutkitaan koulukypsyyttä mietittäessä? Hormonitoiminnan käynnistyminen vaikuttaa tosi paljon lapsen kehitykseen henkisesti ja fyysisesti. Kiusatuksi voi joutua vaikka siitäkin et on paljon nuoremman oloinen kuin muut luokalla. Siinä ei matikan taidot auta.

Mutta nämä eroavuuden riskit ovat kyllä kaikilla. Ei ole myöskään helpointa olla se ensimmäinen. Ei muiltakaan mitata tällaisia asioita etukäteen

Vierailija
108/159 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs nyt äippä elelee jossain pilvilinnoissa katsoen lastaan ruusunpunaisten lasien läpi. Oletin otsikosta että lapsi vähintäänkin lukee jo erittäin sujuvasti mutta kyse olikin 5-vuotiaasta joka ei vielä edes osaa lukea ja kaikki muutkin taidot täysin normaaleja tuon ikäisille. Käy kyllä opettajat sääliksi kun tällaisten vanhempien lapset menee kouluun ja vanhemmat luulee keskivertolastaan erityisen lahjakkaaksi.

Sä et tiedä mikä taso kouluissa nykyään on! Ennen oli tavallista, et lapset luki ennen kouluun menoa. Nykyään harvinaisempaa. Normaalit (lue, nimenomaan normaalit lapset) varmaan turhautuu. Katsoin mun ekaluokkalaisen matikan kirjan tehtäviä. En voi muuta sanoa, kuin että voi hyvää päivää sentään! 5-vuotiaskin osasi tehdä ne lähes kaikki, siis kevään harjoituksetkin mitä huvikseni testailin. Tuli vähän toivoton olo, että lapsiparkako opiskelee näitä reilu kahden vuoden päästä. No isompi poika ei välkyimmästä päästä ookaan, niin ihan hyvä vaan. Ja ohiksena, en sano näitä asioita koskaan lasteni kuullen, vaan kehun kumpaakin fiksuksi :) Mutta kyllä taso kouluissa on mennyt alaspäin. Se on fakta.

Ap

Alkaa ap mennä osaltasi jo vähän noloksi tämä homma kun et selvästi tiedä nykyisen koulun tasoista ja tavoitteista mitään ja väkisin intät ja jankkaat asiaa niin että saisit itsellesi todisteita siitä että todellisuudessa täysin tavallinen 5 vuotiaasi olisi jotenkin erityisen lahjakas ja kannattaisi laittaa aikaisemmin kouluun. Näin ei valitettavasti kuitenkaan ole.

Vierailija
109/159 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Murrosikä alkaa muutenkin hyvin laajalla skaalalla, 9-14 vuotta. Erittäin todennäköisesti se väärän ikäinen ei ole luokan eka eikä vika murrosiässä.

Vierailija
110/159 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä? Koulu on isolta osalta muuta kuin akateemisia taitoja. Myöskään akateemisilta taidoilta ei kuulosta aivan ihmelapselta. Unohda koko juttu ja anna lapsen olla lapsi. Suorittamaan ennättää myöhemminkin.

Omani luki 3v11kk täysin, ei tullut mieleenkään laittaa kouluun ennemmin. Oli koulukypsä normaalissa iässä.

Minulla on toisenlaisia kokemuksia ja nytkin lapsi turhautuu liian helppoihin tehtäviin, niin voin vaan kuvitella mitä olisi, jos olisi mennyt kouluun "normaalisti".

Pitää miettiä kokonaisuutta. Joillekin sopii, joillekin ei.

Kaikkein pahinta on, jos lapsi oppii, ettei tarvitse tehdä töitä oppiakseen. Lahjakkuuskin menee silloin hukkaan. Itse suosiolla hyppäisin luokan ylöspäin. Meillä suvussa on tällainen luokalla ylöspäin hypännyt ja se toi vain etulyöntiaseman, kun pääsi elämässä eteenpäin muita vuotta aikaisemmin. Vuodenhan voi käyttää vaikka vaihto-oppilasvuoteen ja mihin tahansa järkevään.

Me olemme ratkaisseet asian niin, että lapsella on haastavia harrastuksia, joiden osaamiseen pitää panostaa oikeasti. Eikä anneta olla valmistautumatta kokeisiin, vaan pitää käydä vähintään kerran alue läpi, että voi olla varma, että osaa. Ollaan siis opetettu opiskelutaitoja, vaikka se tässä kohtaa olisikin vain nimellistä opiskelua.

Ja oikeasti koulussa osataan kyllä eriyttää niin, että jokainen saa tasoistaan tekemistä.

T. Tuo joka ei antanut lapsen mennä aikaisemmin kouluun eikä ole koulussa antanut siirtää lasta vuotta ylemmälle.

Vierailija
111/159 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä kannata kysyä mitään. Juttele mielummin asiantuntijoiden kanssa. Ennen oli ihan normaalia, et luokalla oli vähintään yks aiemmin aloittanut. Ei ollut ongelmia, eikä tarvinut edes olla mitään järjenjättejä.

Näinpä! Munkin luokalla oli pari ja oon yllättynyt vastauksista, miten sitä pidetään täällä jotenkin tosi poikkeuksellisena. Kyllä niitä joka luokalla kuitenkin yleensä aina on. Samoin kuin niitä, jotka aloittaa vuotta myöhemmin. Isomman pojan kohdalla jopa mietin, joutuuko se kertaamaan eskarin eikä sekään ois ollut mitenkään poikkeuksellista.

Ap

Vierailija
112/159 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi myös käydä niin että ne taidot tasaantuu jossain välissä tai lapsi jää jopa jälkeen. Mitäs sitten tehdään?

Voi käydä. Tiedän tällaisenkin tapauksen, mun kaveri. Aloitti vuotta aiemmin koulun, mutta jäi luokalle ala-asteella. Että se siitä lystistä.

Ap

Tämä viimeistään paljasti trolliksi.

Ei nykyään jätetä luokalle.

Vierailija
113/159 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva kuulla hyviäkin puolia. Mäkin vähän epäilen, et se temperamentti koskaan muuttuisi. Rämäpää on aina rämäpää. Riippumatta siitä, minä vuonna koulun aloittaa.

Ap

Yleensä ne pahimmat naukujat on niitä, joilla ei ole mitään kokemusta asiasta. Ennakkoluulojaan täällä purkavat ja yleistä peemäistä luonnettaan. Oma lapsi on ainakin kokenut hyötyvänsä monin tavoin siitä, että pääsi aloittamaan koulun aiemmin. Ja hän osaa olla rasavillikin, vaikka on hyvin tunnollinen pääsääntöisesti. Mutta se kulkee suvussa. Tasoittuu vasta aikuisiässä (jos silloinkaan)

Vierailija
114/159 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sosiaalisesti millainen? Jos arka yms niin en pistäisi.

Tämä on kaikkein tärkein kysymys! Jos ei ole emotionaalisesti ja sosiaalisesti valmis, niin älä missään tapauksessa laita.

Minun tapauksessani vuotta liian aikaisin kouluun laittaminen on ollut suurin virhe, minkä vanhempani tekivät. Opin itse lukemaan 5-vuotiaana ja kun minut laitettiin 6-vuotiaana testeihin, psykologi hehkutti, miten minusta tulee vielä hyvän koulun priimusoppilas ja miten olen 9-vuotiaan tasolla!

No miten kävi? Olin pieni, ujo enkä mitenkään päin sosiaalisilta taidoitani hyvä. Olin kömpelö. Ja varsinkin ylemmillä luokilla sain luokan "hallitsevia" tyttöjä parempia numeroita. Lopputulos: syrjitty yksinäinen alisuoriutuja.

Opin, että jos on hyvä koulussa, kannattaa olla ihan hiljaa, koska ei ole viisasta olla parempi kuin muut. Olin aina se, joka valittiin viimeisenä liikuntatunnilla esim pesäpallojoukkueeseen. Minua ei otettu mukaan porukoihin, ei varsinaisesti kiusattu mutta koska olin nuorempi kuin muut ja sosiaalisilta taidoiltani huono, en löytänyt ystäviä. Opin pärjäämään yksin ja olemaan ulkopuolinen.

Vierailija
115/159 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harvoin on järkevää. Kyse ei ole vain akateemisista taidoista vaan kokonaisuudesta, myös tunne-elämän kehittyneisyydestä jne.

Vierailija
116/159 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs sosiaalisten taitojen kanssa, miten sujuu kavereiden kanssa ja pystyykö toimimaan isossa ryhmässä?

En suosittele.

Vierailija
117/159 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi käydä. Tiedän tällaisenkin tapauksen, mun kaveri. Aloitti vuotta aiemmin koulun, mutta jäi luokalle ala-asteella. Että se siitä lystistä.

Ap

No mitähän hemmettiä taas?! Kyllä vaan jätetään. Molempien lasten luokalta on yksi jäänyt kertaamaan luokkaa.

Ohis

Vierailija
118/159 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole 15 vuoden urani aikana tavannut yhtään lasta, joka olisi hyötynyt koulun aloittamisesta vuotta aiemmin. Olen nähnyt myös niitä, joiden olisi pitänyt jäädä eskariin vuodeksi muiden samanikäisten kanssa.

Jos jonkun voisi laittaa, niin tosi sosiaalisesti lahjakkaan ja motorisesti taitavan ja alkuvuodesta syntyneen lukevan eskarilaisen, mutta en laittaisi häntäkään. Koulu on niin eri kuin eskari. Lisäksi vielä esim. iltis, joka on myös ihan eri kuin päiväkoti.

Mitä merkitystä motorisilla taidoilla eli liikunnalla, käsitöillä ja kuviksella oikeastaan on?

Vierailija
119/159 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En tiedä miten nykyään, tää tapahtui 2000-luvulla, kun aloitin itse ala-asteen. Kyse siis mun kaverista. Tuskinpa täällä kukaan 8v. on kirjoittelemassa kuinka hänen kaverinsa jäi luokalle.

Ap

Vierailija
120/159 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata mennä aikaisemmin kouluun. Anna nauttia lyhyestä lapsuudesta ja leikin maailmasta!!! Ja ota huomioon, että lapsi kärsii tuosta myöhemmillä luokilla...esim lukiossa, kun kaikki muut jo 18 ja käy baareissa ja saa ajokortteja, hänellä on siihen vielä vuosi aikaa.

Hyvä pointti! Näitä just oon miettinyt ja sitä, et pääsiskö rippikouluun vuotta myöhemmin kuin muut ja eri ikätason harrastusjoukkueisiin kuin muut luokkalaisensa (lapsi harrastaa jalkapalloa) tällä hetkellä, niin olisko se sit tylsää yms. kaikki tällaiset jutut.

Ap

Meillä alkuvuodesta syntynyt lapsi, perheen kuopus, aloittaa koulun vuotta aiemmin. Ja siirtyi myös viskarista eskariin jo syyskuussa. Mitään ongelmia ei oppimisen ja kavereiden surheten ollut. Ainoa, että yläasteelle siirtyessään sai turhaa huomiota, kun oli vuotta nuorempi. Syntymävuodesta tuli hänen lempinimensä. Mutta Eipä hän siitä välittänyt ja se nimi hiipui nopeasti pois.

Rippikoulun ja muut harrastukset on saanut käydä luokkatovereidensa kanssa, joten ajokortit tulee olemaan eka oikea eriyttäminen. Mutta Onneksi aloitti koulun, kun aloitti, olisi ollut tylsiä vuosia, ilman haasteita. Vaakakupissa painoi Paljon hänen nopea oppimistyylinsä ja logiken ajattelukykynsä. Ei niinkään nerous

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän