Ei ikinä enää kirpparipöytää!
10 päivän myyntijakso, kaikki vaatteet (naisten, miesten ja vauvojen) siistejä ja hintaa tuotteilla pääsääntöisesti 1e, yhdestä naisten takista (käyttämätön) pyysin 5e ja vauvan talvihaalarista 4e. Ei mennyt kaupaksi, ei edes -50% lapun kera. Ei ihan kauhean tiukkaa näytä perheillä olevan, kun ei käytetyt edulliset vaatteet kelpaa.
Kova työ pesussa, hinnoittelussa, ajoa monena päivänä kirpparille järjestelemään pöytää jne. Kerta riitti tätäkin kokemusta.
Kommentit (675)
Vierailija kirjoitti:
Äitini kuoli vuosi sitten syöpään.
Hän oli hoikka ja asiantuntijatehtävissä. Eli siis ei mitään mummotunikoita.
Laadukkaita merkkivaatteita ja urheiluvaatteita paljon. Kaikki merkkikamaa. Haltin vaelluskenkää, Haltin ulkoiluvaatetta.
Yritin parilla eurolla myydä Torissa.
Ihan toivotonta.
Kaikki lähti, neljä suurinta kokoa olevaa jätesäkkiä kotipihan Molokiin.
Otan osaa suruusi.
Ehkä tässä tapauksessa ongelma oli koko. Naisten vaatteiden suosituin koko on nyt L.
Tori.fi
Siellä olen myynyt ja paljon
Vaatteita ei saa laittaa roskikseen, lukuunottamatta pieniä määriä rikkinäisiä. Vaatekeräyksiä on paljon, viekää niihin.
Kyllä mä etsin mieluista kesämekkoa kirpparilta, mutta ei loputtomiin jaksa kierrellä, jos ei löydä sopivaa, istuvaa, sopivan pituista ja oikean kokoista. Ostan kaupasta jos en kahdella kerralla löydä. Sotkuiset tai liian täyteen ahdetut paikat sivuutan, tai jos on vähänkin likaista, sivuutan. Itse kun pidin hyväntekeväisyys kirpparia muutaman viikon, tavara meni kyllä - mutta ei vaatteet, muut tavarat esim. käyttöastioita tyyliin munaleikkuri, juustohöylä. leluja, palapelejä, mitä nyt tämmöistä oli lahjoitettu. Avainjuttu oli se, että pidin paikan väljänä ja kävin siivoamassa joka toinen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Veroja kiertävät ja epärehelliset ammattijobbarit pilaavat kaikki kirpputorit! Jobbarit ovat epärehellisiä ja kieroja ammattikauppiaita, jotka kiertävät veroja. Osa nostaa myös härskisti työttömyyskorvauksia tai on eläkkeellä. Jobbareilla on samat pöydät vuokralla 12 kuukautta vuodessa kirpputoreilla.
Ammattijobbarit repivät puoliväkisin tavarat kunniallisten yksityismyyjien pöydistä. Sitten vaihdetaan monta kertaa kalliimmat hintalaput alihinnoiteltuihin tuotteisiin ja laitetaan tavarat jobbaripöydille myyntiin. Missä on verottaja ja kiinnostaako veronkierto???
Hyvä esimerkki ammattijobbareiden valtaamasta kirpputorista on Tampereella, Jonnan Kirppis Lielahdessa!
Vierailija kirjoitti:
Todella huonokuntoista tavaraa oli ainakin Porin Patakirppiksellä kun sunnuntaina kävimme siellä. Ja käsittämättömiä hintoja: H&M akryylineuleesta 30e, Adidaksen kuluneesta verkkatakista 20e. Marimekon kangaskassi 38e :D Kaikki kengät olo likaisia ja lenkkarituppiaita, jotk aivan linttaan astuttuja.
Hyviäkin löytöjä on tullut, mm. keväällä just -50% pöydästä kevättakki, jolle jäi hintaa 2,25e. Siinä oli pieni tahra rinnuksella, jonka tulkitsin jäätelöksi ja tiesin saavani takin puhtaaksi. Ja hyvin puhdistui.
Täällä paras kirppispaikka on Kontti, jossa vaatteita on helppo löytää ja ovat siistissä kunnossa. Samoin astioita löytyy hyvin, viimeksi kristalliset samppanjalasit 6kpl 15e.
Kirppiksellä saa yksityishenkilö myydä ihan laillisesti max 5000€:lla vuodessa käytettyjä tavaroitaan ilman veroja. Eläkeläisellä ja työttömällä niinikään on joku summa, onko 300€, minkä saa tienata lisäksi kuussa, ettei vaikuta etuuksiin. Mitä pahaa siinä on, että koettaa hankkia lisätuloa siitä, että ostaa halvalla ja myy kalliimmalla? Jokainen myyjä saa tuotteesta sen minkä on hinnaksi laittanut, turha sitä on kitistä, jos toinen saa siitä myöhemmin enemmän. Ja mikä olisi se aika, joka tavara pitäisi olla omassa käytössä ennen kuin sen kirjoittajan mielestä saa myydä eteenpäin? Harvalla tehtaita on, jossa tavarat tehdään alusta lähtien, vaan jonkun muun tekemäähän kaikki käytetty tavara on, mitä myydään eteenpäin.
Vaateongelma on juuri se, että ihmiset ostavat halpaa HM: stä tai muualta ja halpa vaste kulahtaa käytössä kyllä. Jos sen pistää myyntiin, ei kukaan osta, koska uuden saa lähes samaan hintaan. Mistä sitä tietää, miten paljon sitä 3 e:n paitaa on pidetty ja pesty
. Pesut ja käytöt haurastuttavat muutenkin heikkoa kangasta ja voi olla että joudut pian ostamaan uuden paidan kirppispaidan oston jälkeen.
Lastenvaatteissakin huomaa, että kestävät juuri toisen kierroksen, mutta ei enää kolmatta. Painokuvat repeilevät, tulee reikiä, kuka sellaisia ostaa, jos ulkonäkö on ihan virahtanut.
Vierailija kirjoitti:
Netissähän nuo kannattaa nykyään myydä. Facebook on täynnä oman alueen ja koko suomen kirppisryhmiä ja sitten on tori.fi ja huuto.net. Ei tulisi mieleenkään alkaa viemään vaatteita/tavaroita kirppiksille! Bensan hinnatkin niin korkeita että saa hintoja nostaa jos kulut saa nollattua..
Juuri niin.
Myin harrastuskamppeet pois kun innostus lakkasi. Tavarat meni nopeasti kaupaksi ja sain niistä hyvin rahaakin, suurin piirtein puolet siitä mitä itse maksoin, toki myymäni tuotteet olivat hyvä-erinomainen kuntoisia. Melkein kaikki piti myöskin postittaa, että jossain oman kaupungin kirpparilla sen 1vk aikana ei olisi varmaan liikkunut mikään, ellei just oikeaa kokoa oleva hintatietoinen lajin harrastaja olisi kulkenut ohi.
Ehkä jos on vino pino jotain lastenvaatteita ja asuu kirppiksen vieressä, niin sitten. Mitään arvotavaraa tai harrastustavaraa en veisi myllerrettäväksi.
Tämä on totta, mahdollisimman paljon myynnistä suoraan nettiin. Ei se sitten pelasta jos tuotteiden hinnat ei kohdallaan, tiedot puutteelliset tai valokuvat sekavia. Lisäksi asiakasta tulee palvella ennen kaupantekoa tarjoamalla lisäinformaatiota yhteydenottojen aikana. Vaikkapa mistä kaupan oleviin lastenrattaisiin saa varaosia tai kuinka niitä voisi modata jne. Myyjä on myytävän tuotteen toivottavasti paras asiantuntija, toisinaan toki ostajakin.
Joskus ne liian matalat hinnat voivat karkoittaa ostajia. Jos joku myy alle eurolla samantyylistä ja -tasoista vaatetta kuin muut myyjät, tulee väistämättä mieleen, että mitä siinä on pielessä :). Vaikka joskus kyllä voi tehdä löytöjäkin.
Kaverini aina moittii, että mun hinnat on liian korkeat. No, siitä huolimatta saan yleensä myytyä omiani, kun hän taas niillä alle euron hinnoillaan ei. Tosin mun loosi on aina väljä ja vaatteet silitettyjä, hänen aivan täyteentupattu, vaatteet pinoissa, mitkä sitten leviävät kun jengi niitä katsoo. Lisäksi vaatteensa on pesty kaikki värit samassa koneessa ja ovat nukkaisia ja vanuneita.
Minulle on tullut tavaksi ottaa kahdesti vuodessa pöytä paikalliselta lastenkirppikseltä. Keväällä laitan myyntiin kesäsesongin vaatteet ja kengät, syksyllä talvikamppeet. Välikausivaatteita silloin, kun sattuu pieneksi jäämään, ja toki leluja ja muuta tavaraa sitten sitä mukaa, kun jäävät tarpeettomaksi. Aina on tullut ihan kivasti myyntiä ja pöytä mennyt liki tyhjäksi, loput olen lahjoittanut kirpparin kautta eteenpäin. Pöytää pidän kaksi viikkoa, viimeiset päivät -50%. Olen hinnoitellut suht halvalla, varmaan enemmänkin voisi monista jutuista pyytää, mutta mieluummin niin, että menevät varmasti kaupaksi, kuin että jäävät pöytään koristeeksi. Mitään hirveän ihmeellisiä tai hienoja kamppeita en yleensä myy, vaatteita on laidasta laitaan aina niistä Cirafeista satunnaisiin merkkituotteisiin. Voin myös ihan myöntää, että osa myytävistä on meillekin tullut second handina, mutta eipä senkään ole väliä jos ovat siistissä kunnossa.
Kummasti kauppa vaan käy, ja jopa ne "nuo nyt ei ainakaan mene kaupaksi" -artikkelit menevät. Kerran ensimmäisenä lähti nippu henkkamaukan jo kolmannelle kierrokselleen lähteviä housuja :D Luulen, että syynä hyvään myyntiin on se, että kaikki pöydässä oleva on siistiä ja ns. hyvin hoidettua tavaraa. Mitään kovin nyppääntyneitä saati tahraisia en myyntiin vie, ainoastaan sellaista mitä itsekin ostaisin. Rikkinäiset ja kestotahraiset päätyvät tekstiilikierrätykseen. Joskus tosin olen joitain satunnaisia pienellä tahralla tai paikatulla reiällä "koristettuja" vaatteita vienyt, hinta sen mukaan ja vika selkeästi hintalapussa mainittu. Jopa ne ovat menneet. Ja halpisvaatteetkin pysyy siisteinä niinkin vähäisellä vaivalla, kuin nurin päin pesemällä. Toinen syy lienee järkevä hinnoittelu, ja kolmas se, että lastenkirppiksellä tavara liikkuu nopeasti, kun asiakkaat tulevat yleensä hakemaan sieltä tarvitsemaansa ja jotkut saattavat käydä useammankin kerran viikossa katsastamassa uudet pöydät. Tavaraa vien yleensä ainakin parissa erässä, ettei pöytä tule kerralla liian täyteen, vaan sitä on helppo tutkailla.
Johan tässä alkaisikin kohta olla taas aika selvitellä tämän syksyn myytävät :)
Olen ostanut H&M alesta esimerkiksi: 2 farkkulegginssit 3e/kpl, rintsikoita 3e/kpl, t-paitoja myös sen 3e/kpl, kauniin ja laadukkaan pitsihameen 5e ja mekon 8e. Lidlistä ostin softshell takin 8,5e ja juoksutrikoot 4e. Jostain rytkykaupasta ostin kesäkengät 1e.
Ja nuo hinnat on samoja, mitä kirppareilla käytetyissä. Ja pakkohan myyjän on niitä hintoja pyytää, kun pöytävuokra ja bensat ovat niin kalliita. Mutta ehkä asiakkaat eivät niitä osta, kun uusia saa samaan hintaan sesongin alennusmyynneistä.
... edelliseen vielä jatkoa. Kirppiksillä huomaa kyllä hyvin selvästi sen, että kaikki eivät vaan osaa huoltaa vaatteita oikein mitenkään päin järkevästi. Itse kierrän kaukaa ne pöydät, joissa näkee jo ensi vilkaisulla, että on pesty mustat, pinkit ja valkoiset sekaisin (kaksi jälkimmäistä eivät yleensä tällä metodilla säilytä alkuperäistä väriään) tai että vaatteet on kutistettu kuivausrummussa pari kokoa alkuperäistä pienemmäksi. Enkä siis itsekään mitenkään silkkihansikkain vaatteita kohtele, mutta pesen ohjeen mukaan, sopivalla tuoksuttomalla pesuaineella (älkää hyvät ihmiset peskö esim. villaa sillä perus-Omolla), huuteluun käytän pyykkietikkaa josta ei jää sitä nenäkarvat kihartavaa käryä kankaaseen. Kuivausrumpua meillä ei edes ole, kesällä kuivatan monesti ulkona (aurinko myös kadottaa näppärästi monet tahrat), muina aikoina sisällä pyykkitelineellä. ILP ja riittävä ilmanvaihto pitävät huolta siitä, että pyykit kuivaa nopsaan eivätkä muutu tunkkaisiksi. Erityisesti pesulla on toki merkitystä silloin, kun kyseessä on ulkovaatteet, joissa jotain ominaisuuksia. Toisin sanoen, jos peset vaatteet pilalle, tuskin niitä kukaan enää haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut H&M alesta esimerkiksi: 2 farkkulegginssit 3e/kpl, rintsikoita 3e/kpl, t-paitoja myös sen 3e/kpl, kauniin ja laadukkaan pitsihameen 5e ja mekon 8e. Lidlistä ostin softshell takin 8,5e ja juoksutrikoot 4e. Jostain rytkykaupasta ostin kesäkengät 1e.
Ja nuo hinnat on samoja, mitä kirppareilla käytetyissä. Ja pakkohan myyjän on niitä hintoja pyytää, kun pöytävuokra ja bensat ovat niin kalliita. Mutta ehkä asiakkaat eivät niitä osta, kun uusia saa samaan hintaan sesongin alennusmyynneistä.
Mä luulen, että monella kirppiksille ohjaa myös halu ekologisuuteen. Ja jos tavara on siistiä, ei minua ainakaan hirveästi haittaa, jos onkin käytettyä. Sesonkialeista ostan kyllä itsekin, vielä suht pienten lasten kanssa se on helppoa, kun esim. tulevan talven vaatekoko on helppo arvioida ja vielä kelpuuttavat ne mutsin kuukausia sitten ostamat kamppeet päälleen. Kaikilla ei välttämättä tähänkään ole mahdollisuutta, ja sen sesonkialehaalarin -50% hinta, vaikkapa 50e voi olla vielä ihan liikaa, varsinkin jos käytetyn haalarin saa kirppikseltä kympillä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta, mahdollisimman paljon myynnistä suoraan nettiin. Ei se sitten pelasta jos tuotteiden hinnat ei kohdallaan, tiedot puutteelliset tai valokuvat sekavia. Lisäksi asiakasta tulee palvella ennen kaupantekoa tarjoamalla lisäinformaatiota yhteydenottojen aikana. Vaikkapa mistä kaupan oleviin lastenrattaisiin saa varaosia tai kuinka niitä voisi modata jne. Myyjä on myytävän tuotteen toivottavasti paras asiantuntija, toisinaan toki ostajakin.
Tuo on iso ongelma nettikirppareilla, tavarat kuvattu jollain perunalla vain yhdestä suunnasta (esim. paita edestä), ei ole mittoja, hinta käytettynä sama kuin uudella kaupassa. Ja jos sitten ostajakandidaattina uskaltaa kysyä mittoja/lisätietoja, tiuskitaan, ja käyttäydytään kuin ostaja olisi ei-toivottu kyselijä.
Kehitysmaassa on vaikea saada kaupaksi.
Esim. pitkän ja tosi hoikan aikuisen vaatteille ei Suomesta ei löydy ostajia.
Aika on yksi parhaista myyntimiehistä.
Vierailija kirjoitti:
Ja liiterin jumpparikoot on sama asia kuin merkkituotteet?....
Vierailija kirjoitti:
Ei jobbarit ole ongelma. Vaatteet saa myytyä MELKEIN kaikki jos hinnaksi laittaa 10, 20 ja 30 senttiä ja parhaimmille se 50 senttiä tai jopa euro. Itse myin noilla hinnoilla aiemmin ja sain parisataa voittoa. Vaatteita ja kamaa kun oli paljon, lappasin päivittäin lisää tavaraa.
Jos siitä nyt joku "jobbari" osti halvalla ja myi sitten kalliilla niin se ja sama mulle. Mun tarve oli saada kamat pois ja vähän rahaa palkaksi. Se onnistui.
Ei vaatteille voi laittaa hinnaksi n. 5 euroa jos se on käytetty. Nimittäin jostain halpisvaateketjusta saa sillä täysin uuden vaatteen. Puhumattakaan Sheinistä ja muista netin superhalpiskaupoista.
Kyllä en myy tuollaisilla hinnoilla mitään. Kauhea vaiva lajitella ja hinnoitella. Roskiin vaan jos ei mene säällisillä hinnoilla. Köyhälle ei pidä antaa mitään ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että monella kirppiksille ohjaa myös halu ekologisuuteen. Ja jos tavara on siistiä, ei minua ainakaan hirveästi haittaa, jos onkin käytettyä. Sesonkialeista ostan kyllä itsekin, vielä suht pienten lasten kanssa se on helppoa, kun esim. tulevan talven vaatekoko on helppo arvioida ja vielä kelpuuttavat ne mutsin kuukausia sitten ostamat kamppeet päälleen. Kaikilla ei välttämättä tähänkään ole mahdollisuutta, ja sen sesonkialehaalarin -50% hinta, vaikkapa 50e voi olla vielä ihan liikaa, varsinkin jos käytetyn haalarin saa kirppikseltä kympillä.
Ymmärrän tuon ekologisuusnäkökulman ja toki kierrättäminen on hyvä asia. Itsekin sitä harrastan astioiden ja huonekalujen kanssa. Mutta oikeasti tuo mun mainitsema vaateryhmä, tarkennan eli vaattee, jotka on suunnattu nuorille aikuisille-keski-ikäisille, niistä on ylitarjontaa kaupoissa. Niitä saa niin halvalla. Ja ne on uutena erilaiset kuin käytettynä. Kannattaa ostaa uutena siistit vaatteet ja käyttää loppuun kuin ostaa käytety vähän kuluneet vaatteet ja käyttää loppuun tai käyttää vähän, vuokrata pöytä ja myydä se 3e paita 1e. Ei siinäkään olisi järkeä. Toki eri asia sitten on merkkivaatteet.
Mutta joo lasten kanssa tuo yllämainittu ei päde ja varmasti kannattaa ostaa lapselle sesonkivaatteita käytettynä, kun niitä ei yksi muksu ehdi käyttää loppuun. Samoin ne varmaankin kannattaa myös myydä, varsinkin tuollaiset kalliimmat vaatteet, kuten haalarit.
Ja mä en taas osta alusvaatteita enkä jalkineita (ellei uudet) kirpparilta.