Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsilla yksi osoite eron jälkeen

Vierailija
22.08.2022 |

Onko kenelläkään toiminut ainakin tilapäisesti järjestely, jossa lapset jäävät eron jälkeen asumaan vanhaan kotiin vanhempien vaihtaessa asuntoa vuoroviikoin? Ollaan puolison kanssa eroamassa ja harkitsen tällaista systeemiä ainakin aluksi. Toisella vanhemmalla ei tule olemaan resursseja perheasunnon hankkimiseen, joten vaihtoehto on joko tämä tai totaali-yh.

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaako miehesi tuollaisen ratkaisun? Entä, jos hän ei edes halua viikko-viikko -systeemiä? Jospa hänelle riittääkin joka toinen viikonloppu ja pari kertaa viikolla iltaisin? Yksiön lattialle saa kyllä kolmelle pikkulapselle patjat. Tarkoitushan ei olekaan, että lapset asuisivat isänsä luona. 

Siinä vaan käy nopeasti niin, että lapset ei suostu lähtemään isälleen nukkumaan kylki kyljessä yksiön lattialla, vaan haluavat jäädä kotiin, missä on oma huone, lelut ja kaverit lähellä.

Ja sitten syytetäänkin apta vieraannuttamisesta ja isän mustamaalaamisesta lapsille. 

Noinkin voi käydä, mutta siltikään ketjun aloittaja ei päätä, mitä hänen miehensä eron jälkeen tekee. Mies päättää siitä ihan itse. Hienoa, että ap tarjoaa erilaisia vaihtoehtoja, mutta miehen ei tarvitse hyväksyä yhtäkään ap:n ehdottamista vaihtoehdoista. 

No enhän minä ole puolison puolesta päättänytkään, miksi täällä sellaista jankutetaan? Mutta kyllä joku vaihtoehto on pakko valita, joko tavata lapsia täällä tai jossain muualla tai olla tapaamatta.

-Ap

Vierailija
82/92 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oltaisiin varmasti päädytty tähän ainakin väliaikaisesti, jos olisi ollut varaa yksiön vuokraan järkevällä etäisyydellä. Talous oli vaan jo valmiiksi niin tiukalle kiristetty, että se ei ollut mahdollista. 

Nykyinenkin järjestely on ihan toimiva, lapset olivat isompia kuin teillä, joten se vaikutti. Asutaan edelleen samalla seudulla, parin korttelin päässä toisistamme. Lapset pääsevät liikkumaan itsenäisesti ja vaikka mennään viikko-viikkosysteemillä, kummassakin kodissa on aina ovet avoinna ja järjestellään joustavasti lasten ja aikuisten tarpeiden mukaan, missä kodissa milloinkin ovat.  

Minusta lapsilla, jotka eivät itse pääse liikkumaan, pitäisi olla vain yksi oikea koti. Jos vaan talous kestää, ette menetä mitään kokeilla tuota ratkaisua. Sopikaa joku määräaika, esim. kerran puolessa vuodessa arvioidaan, voidaanko jatkaa taas seuraavat puoli vuotta. 

Meillä se on tosiaan niin päin, että toisen osapuolen talous ei kestä yksiötä isompaa asuntoa. Minun talouteni kestää juuri ja juuri talomme, mutta hyvin vähän enää ylimääräistä sen päälle. Kuitenkin tämä tuntuu minusta helpommalta ajatukselta kuin täällä ehdotettu vaihtoehto, jossa minä maksaisin puolisolle (exälle) isomman asunnon. Puolison velkakierre on yksi osasyy eroon ja tuhonnut lähes koko perheen talouden, jos tästä vielä jotenkin rämmin omille jaloilleni niin minun olisi kyllä todella vaikea hyväksyä ajatusta että pitäisi vielä eron jälkeenkin joutua joka asiassa maksamaan omien ja lasten kulujen lisäksi vielä exänkin kuluja.

-Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaako miehesi tuollaisen ratkaisun? Entä, jos hän ei edes halua viikko-viikko -systeemiä? Jospa hänelle riittääkin joka toinen viikonloppu ja pari kertaa viikolla iltaisin? Yksiön lattialle saa kyllä kolmelle pikkulapselle patjat. Tarkoitushan ei olekaan, että lapset asuisivat isänsä luona. 

En tiedä, keskustelut vielä kesken, siksi kysyinkin kokemuksia. Aiemmin on kyllä itse toivonut vuoroviikkotyyppistä ratkaisua. Minulle käy 50-50, totaali-yh tai mikä tahansa siltä väliltä. Olen kyllä äärimmäisen yllättynyt, jos mies haluaa nukuttaa lapset yksiön patjoille, koska nukuttaminen on muutenkin välillä haastavaa ja tuo rajoittaisi hyvin paljon sitä mitä voi lasten nukahtamisen jälkeen tehdä (esim. TV:n katselu). Mutta jos puoliso noin haluaisi niin ilman muuta se minulle käy. Säästän oman vuoroviikkoyksiön vuokran ja saan asua koko ajan isossa asunnossa.

-Ap

Voit jo valmiiksi lähteä siitä, että jos isä on edes jollain lailla tolkun ihminen, kukaan tai mikään ei voi viedä häneltä huoltajuutta vaikka kuinka haluaisit.

Vierailija
84/92 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaan käy nopeasti niin, että lapset ei suostu lähtemään isälleen nukkumaan kylki kyljessä yksiön lattialla, vaan haluavat jäädä kotiin, missä on oma huone, lelut ja kaverit lähellä.

Ja sitten syytetäänkin apta vieraannuttamisesta ja isän mustamaalaamisesta lapsille. 

Noinkin voi käydä, mutta siltikään ketjun aloittaja ei päätä, mitä hänen miehensä eron jälkeen tekee. Mies päättää siitä ihan itse. Hienoa, että ap tarjoaa erilaisia vaihtoehtoja, mutta miehen ei tarvitse hyväksyä yhtäkään ap:n ehdottamista vaihtoehdoista. 

Ei päätä ei, mutta itse koen aika hedelmättömäksi käydä aina keskusteluja sillä oletuksella, että ap on idiootti. Varsinkaan kun apn tekstit eivät ole antaneet mitään syytä olettaa niin. 

Ap tässä keskustelussa harkitsee antaako kotinsa miehen käyttöön lasten tapaamiseen ja se on apn päätettävissä. Hän haluaa tietää, onko jollain toiminut sellainen ratkaisu. 

Missä mies sitten päättää asua, on miehen oma päätös, mutta uskon vahvasti, että ap tuntee miehensä ja tämän taloudellisen tilanteen antamat mahdollisuudet paremmin kuin me muut keskustelijat. 

Vierailija
85/92 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuossa tilanteessa olisi parasta, että ex hankkisi sen yksiönsä mahdollisimman läheltä. Lapset voisi vapaasti käydä siellä aina halutessaan ja sovitusti ex myös teillä. Ap jäisi taloon asumaan. Ja lapset tulee sitten aina yöksi kotiin.

Joskus jos aplla on menoja, niin voi pyytää exää taloon lasten kanssa.

Sitten jos exä saa asiansa kuntoon ja hommattua isomman asunnon, niin vaihtaa järjestelyä.

86/92 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös se nimenomaan tule kalliimmaksi, kun maksaa puolet kuluista yhdesta isosta perheasunnosta sekä lisäksi omasta pikkuasunnosta? Muutenhan tuo olisi paras ratkaisu.

Vierailija
87/92 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa lainaus:Kuten Hotakainen uudessa kirjassaan sanoo että keskiluokkaiset luopuvat liiasta kulutuksesta..köyhempi kansa ei ole päässyt edes kuluttamaan ( vrt kaksi asuntoa)

Vierailija
88/92 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on vaikea nähdä, että kaksi yhteistä kotia toimisi pitkällä juoksulla, etenkään sitten, kun toisella on se uusi kuvioissa.

Itse olen ajatellut, että jos ero joskus tulee, ostamme molemmat omat asunnot ja vuorottelemme sitten omakotitalossa jossa lapset asuvat. Meillä on nyt jo lähes velaton talo joten näkisin tämän taloudellisesti mahdollisena, kaikille se ei tietenkään ole vaihtoehto.

Tässä mallissa olisi jotenkin helppo elää sitä perhe-elämää ja omaa elämää ja luonnollisesti sitten päättää siteet exään ilman draamaa kun lapset muuttavat kotoa ja talon voi vain yksinkertaisesti myydä ja se oma elämä on jo valmiiksi muualla.

Jos kolme asuntoa ei ole taloudellisesti mahdollista, niin sanoisin minäkin, että toinen muuttaa yksinkertaisesti pois ja lapset vierailevat etävanhemmalla ja etävanhempi voi vierailla lasten luona. Voihan se vanhempi silti olla aktiivinen, vaikkei olisikaan vuoroviikkosysteemiä. Muistan omasta lapauudestani ystävän, jonka vanhemmat olivat eronneet mutta etävanhemmalla oli avain myös lähivanhemman asuntoon ja kulki siellä ihan vapaasti tarpeen mukaan hakemaan lapsia ja tekemässä näille ruokaa, pesemässä lasten vaatteita yms. kun lähivanhempi oli töissä.

Ehdottomasti olen kuitenkin sillä kannalla, että lasten ei tarvitsisi muuttaa juuri silloin kun elämässä on muitakin isoja muutoksia.

Vierailija
89/92 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vaatii paljon kotitöitä. Aina pitää siivota kumpikin koti vaihtoa varten.

Ajattelin, että vain lasten koti olisi yhteinen, ne omat sinkkukopit olisi kokonaan omat.

Kolme asuntoa? No mikäs siinä jos siihen on varaa.

No joo, käytännössä itse maksaisin talon kulut lainoineen ja lisäksi jonkun pikkuruisen alivuokralaishuoneen tms sinkkuviikoille. Puoliso hommaa sitten itselleen millaisen asunnon haluaa ja pystyy.

Sinä olet ilmeisesti huomattavasti parempituloinen, joten sellainenkin vaihtoehto on että puoliso jää siihen nykyiseen ja sinä hommaat itsellesi sen perheasunnon. Joudut todennäköisesti maksamaan elatusmaksuja niin ne voidaan hoitaa myös ennakkoon osana sitä nykyistä taloa. Eli kun puoliso jää siihen, et joudu maksamaan elatusta, vaan se sun puolisko on elatusmaksujen ennakkoa.

Siinä vielä yksi vaihtoehto pohdittavaksi.

No ei minullakaan ole taloon JA perheasuntoon mitenkään varaa. Ei tule ainakaan isoja elatusmaksuja exälle, hän on hyvätuloinen mutta ylivelkaantunut, käsittääkseni näitä velkoja ei kuitenkaan elatusapulaskuissa huomioida? Vai onko oikeasti niin, että exän pelivelat kaatuu elareiden muodossa minulle?

-Ap

Saahan se exä varmasti kaupungin asunnon. Ei todellakaan ole niin, että sulle myönnettäisiin lasten huoltajuus kokonaan, koska toinen vanhempi on köyhä, eikä pysty ilman tukea asumaan.

Vierailija
90/92 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin, että vain lasten koti olisi yhteinen, ne omat sinkkukopit olisi kokonaan omat.

No joo, käytännössä itse maksaisin talon kulut lainoineen ja lisäksi jonkun pikkuruisen alivuokralaishuoneen tms sinkkuviikoille. Puoliso hommaa sitten itselleen millaisen asunnon haluaa ja pystyy.

Sinä olet ilmeisesti huomattavasti parempituloinen, joten sellainenkin vaihtoehto on että puoliso jää siihen nykyiseen ja sinä hommaat itsellesi sen perheasunnon. Joudut todennäköisesti maksamaan elatusmaksuja niin ne voidaan hoitaa myös ennakkoon osana sitä nykyistä taloa. Eli kun puoliso jää siihen, et joudu maksamaan elatusta, vaan se sun puolisko on elatusmaksujen ennakkoa.

No ei minullakaan ole taloon JA perheasuntoon mitenkään varaa. Ei tule ainakaan isoja elatusmaksuja exälle, hän on hyvätuloinen mutta ylivelkaantunut, käsittääkseni näitä velkoja ei kuitenkaan elatusapulaskuissa huomioida? Vai onko oikeasti niin, että exän pelivelat kaatuu elareiden muodossa minulle?

-Ap

Saahan se exä varmasti kaupungin asunnon. Ei todellakaan ole niin, että sulle myönnettäisiin lasten huoltajuus kokonaan, koska toinen vanhempi on köyhä, eikä pysty ilman tukea asumaan.

Kuka tässä on huoltajuudesta puhunut?

Vierailija
91/92 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

eikös se nimenomaan tule kalliimmaksi, kun maksaa puolet kuluista yhdesta isosta perheasunnosta sekä lisäksi omasta pikkuasunnosta? Muutenhan tuo olisi paras ratkaisu.

Perheasuntoa ei makseta puoliksi, vaan minä maksaisin sen kokonaan yksin.

-Ap

Vierailija
92/92 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Kuka tässä on huoltajuudesta puhunut?

Ap itse. Ihan aloitusviestissään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi