Pikkulapsiperhearkea, koko ajan keittiössä
Onko teillä muilla lapsiperheillä ongelmana, että suurin osa arjesta ja vapaista menee keittiössä? Lapsille on tehtävä aamupala, lomapäivinä lounas, päivällinen ja vielä iltapala. Lapset syövät koulussa huonosti ja kiljuvat nälkää heti iltapäivällä.
Olen kotiorjana keittiössä enkä hädin tuskin ehdi harrastuksiini tai edes lenkille. Kotitöitä on koko ajan, ja lapset lahkeessa kiinni. Kun en tee kotitöitä, lapset tappelevat tai heitä pitää vahtia ulkona.
Onko tosiaan niin, että lapsiperhearki tuhoaa omasta elämästä kaikki ne tärkeät omat jutut? Ne kerrat kun mies lupaa katsoa lapsia, olen niin väsynyt että menen nukkumaan enkä jaksa ajatella edes ulos menemistä.
Kommentit (129)
Ei ole tuollaista kun mies tekee isoimman osan kotitöistä. Ruokaa laitan kyllä enemmän, mutta kouluikäinen lapsi osaa välillä itsekin ottaa leipää, hedelmää, jugurttia. Käytän myös puolivalmiita ruokia usein viikolla.
Kannattaa tutustua nopeisiin ruokiin, ja siihen, miten tehdä useampi ruoka kerralla. Esim. ostat 800g jauhelihaa ja paistat sen. Laitat puolet jauhelihakeittoon (tähänkin saa pakastealtaasta perunat ja porkkanat paloina) ja toisen puolen makaronilaatikkoon. Makaronilaatikon voi tehdä niin, että teet sen edellisenä iltana "paistovalmiiksi" eli lyöt vain seuraavana päivänä tunniksi uuniin.
Ei ole meillä noin. Mies hoitaa ruuanlaiton suurimmaksi osaksi, toki usein autan ja lapsetkin kykyjensä mukaan. Onhan sitä kotihommia paljon tehtävänä, mutta kyllä ehtii myös muuta tekemään. Toki joskus on sitten sotkuista kun on priorisoitu se muu mukavampi tekeminen, mutta sitten taas siivotaan. Jos ei jaksa kokata, tehdään jotain einestä tai tilataan pitsaa, mutta ei kovin usein kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Tuollaista se olisi ollut lasten ollessa pieniä, mutta totesin jossain vaiheessa ettei tästä tule mitään ja aloin tekemään isompia annoksia ruokaa niin, että syötiin lounaaksi aina edellisen päivän päivällistä. Tällai sai edes hieman enemmän vapaata aikaa päivään.
Ei toimi kaikilla. Jos teen isompia annoksia, niin mies syö ne silti. Ei jää mitään tähteitä. Ja ei, ei ole pakastinta mihin mahtuisi.
Puuroo ja leipää ja sämpylää. Omenat kouraan, niin on paljon terveellisempää. Pph:t on kyllä kookkaita niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Tuollaista se olisi ollut lasten ollessa pieniä, mutta totesin jossain vaiheessa ettei tästä tule mitään ja aloin tekemään isompia annoksia ruokaa niin, että syötiin lounaaksi aina edellisen päivän päivällistä. Tällai sai edes hieman enemmän vapaata aikaa päivään.
Ei toimi kaikilla. Jos teen isompia annoksia, niin mies syö ne silti. Ei jää mitään tähteitä. Ja ei, ei ole pakastinta mihin mahtuisi.
Ei kai siihen pakastinta tarvita. Ja tässä samoin kuin rahan säästämisessä, otat seuraavan påivän lasten lounaan ENSIN pois rasiaan ja jääkaappiin ja sitten alatte syömään.
Ekaluokkalainen osaa ottaa itse aamupalaksi jugurttia ja mysliä, joskus tosin nostelen paketit ja kupit valmiiksi sille pöytään ohi kulkiessani. Ei ole paljon vaivaa. Osaa myös laittaa jugurtin jääkaappiin ja kupin tiskipöydälle. Kouluruoka on niin aikaisin ettei tarvitse sen kummoisempaa aamupalaa. Lounaan ja välipalan saa iltapäiväkerhossa. Päiväkotilainen saa aamupalan, lounaan ja välipalan päiväkodissa. Iltaruuan teko on se haastavampi vaihe, koska koululainen on tosi nälkäinen jo ennen viittä (kai kun lounas on ennen yhtätoista ja välipala jotain kiisseliä). Käytännössä joko jotain tosi nopeaa ruokaa tai jo edellisenä päivänä valmiiksi tehtyä jota voi lämmittää. Tai sitten voileipää ja ruoka myöhemmin, jos ei ole valmista ruokaa. Iltapala taas ei ole vaiva eikä mikään, hedelmää, leipää tai jugurttia.
Erityislapset on toki varmasti haastavampia ja jos mies ei osallistu niin onhan siinä hommaa... Lisäksi loma-aikana tuntuu että kotityön määrä moninkertaistuu kun ei ole sitä koulu/päiväkotiruokaa. Välillä tosiaan tuntuu että koko ajan saa olla keittiössä jos ei käytä mitään puolivalmisteita. Tästä syystä tuli lomalla aika usein käytyä ulkona syömässä, kun ei vaan jaksanut koko aikaa kokata.
Eipä oikeastaan.
Viikonloppuna teen useamman päivän ruuat joita syödään su/ti ja ma/ke. Keskiviikkona saatan laittaa pataruuan tai laatikon muhimaan illalla ja sitä syödään sitten to-pe joten lauantaina vasta tehdään taas ruokaa. Tai sitten teen to jonkin nopean 2 pvän ruuan. 3x viikossa ruuan laittoa, muuten lämmitystä.
Aamupalan osaa koululaiset tehdä jo itse ja pienempi syö tarhassa. Iltapala syödään yhdessä joten samalla sen 1 ekstra voileivän voitelee kuin itselleen ja edelleenkin koululaiset tekee omansa.
Viikonloppu on ainoa jolloin saatamme syödä lounasta kotona, joskus sekin korvataan voileivillä, lihalevypiirakalla (itsetehdyllä) tai salaatilla.
En ole koskaan kokenut että asuisin keittiössä - ruuan valmstamiseen tai valmisteluihin menee max 30min ja itsekseen kypsyy loput. Lämmitys muutaman minuutin homma
Kotityöt jaetaan kahden vanhemman kesken ja kouluikäinen osaa tehdä itselleen aamupalan ja välipalan ihan omatoimisesti.
En todellakaan ole. Olisiko sulla ruuanlaitossa rima liian korkealla? Lapset 3 v ja 1 v. Aikaa ei hirveästi kulu kokatessa tai keittiössä, vaikka oma 3 vuotias on erittäin suuriruokainen, toinen syötettävä ja sotkua tulee.
Aamupalalla teen nopeasti toiselle leivät valmiiksi ja toiselle mikrossa puuron/syö jogurttia.
Lounas jääkaapin tai pakastimen ruokajämistä. Pienempi syö välillä pilttejä.
Välipala leipää, jogurttia, hedelmiä tms.
Mies laittaa päivällisen ellei ole töissä. Pari kertaa kuussa tilataan ulkoa. Jos olen yksin, laitan ison määrän jotakin helppoa ruokaa keittoa, laatikkoa, puuroa tms.
Iltapala samaan tapaan kuin aamupala.
Ei koskaan, kaksi lasta yksinhuoltajana kasvatin ja kaiken ruoan tein itse, tai no joskus lapset halusivat ranskanperunoita ja nakkeja, ne ostin. Hyvin ehdin neuloa, lenkkeillä, lukea ja tietysti leikkiä lasteni kanssa. Ja siivoutakin ehdin.
Opettele nopeita ruokia: linssikeittoa, kalakeittoa pakastevihanneksin, munakkaita jne.
Munakkaita lukuunottamatta myös yleensä ruokaa isot satsit, että riittää useammalle päivälle. Joskus eineksetkin ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa hankalalta. Olen itse pph ja ruokin hoitolapsieni (4kpl) lisäksi myös oman perheeni. Eli teen aamulla ruuaksi esim jauhelihakeittoa, samalla keitän puuron aamupalaksi ja samalla vielä pilkon jo vihanneksia/kasviksia yms rasiaan iltapäivän välipalaa varten tai teen leipiä valmiiksi lounaalle/välipalalle. Iltapäivällä saatan pyöräyttää aamupuuron jämistä sämpylät iltapalalle.
Miten sulla menee siellä koko päivä?Pph:lle onkin helppoa kun ei tarvitse keskittyä töihin, vaan voi kokkailla ihan rauhassa työajallakin. Muilta ei onnistu.
Teen nämä ennen kuin lapset tulevat hoitoon.
Iltapäivällä saatan pyöräyttää aamupuuron jämistä sämpylät iltapalalle.
Ei ihan siltä kuulosta....
Kuulossa vikaa? Lääkäriin mars! Vai onko vaan jääneet aamulla pesemättä?
Luuletko jostain syystä, että ruoanlaitto on jokin lapsiperheiden yksinoikeus ja vain heitä koskettava asia? Ihan samalla tavalla aamiaiset, lounaat, välipalat, illalliset ja iltapalat laittaa sinkku. Joitain harvoja pataruokia lukuun ottamatta en koskaan syö samaa ruokaa peräkkäin.
Kyllä toi on ihan normaalia. Se jatkuva kierre: suunnittele ruuat, käy kaupassa, raahaa ostokset kotiin, tee ruoka, tarjoa se, siivoa keittiö. Tee/tarjoile ruoka. Siivoa keittiö. Toista toista toista. Ja sit aloita taas alusta. Suunnittele ruuat. Käy kaupassa. Jne.
V*ttu oikeen päiväni murmelina. Nyt alkanut vähän helpottaa kun molemmat on koulussa (osaavat ottaa itse välipaloja ym pientä jo) ja tuli ero niin ovat joka toisen viikon poissa isänsä luona. Mut kesälomalla kun lapset oli kotona viis viikkoa niin meinas pää taas hajota tohon pesueen ruokintarumbaan 🤣🤣
Ei ole tuollaista. Koululaiset (myös ekaluokkalainen) ottavat ja tekevät itse välipalansa, autan toki, jos tarvitsevat. Iltapala syödään yhdessä ja silloin myös päiväkotilainen voitelee itse leipänsä. Päivällinen toki vaatii tekemistä, mutta senkin voi tehdä hyvin vähällä vaivalla esim. puolivalmisteista ja pakastekasviksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinien kanssa sitä vasta saakin kokata!
Meillä teinit kokkaavat osan ruuistaan ihan itse. En ole palvelija.
Etkä ole kelvollinen tai mainitsemisen arvoinen äiti, mutta sellaista se on.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko jostain syystä, että ruoanlaitto on jokin lapsiperheiden yksinoikeus ja vain heitä koskettava asia? Ihan samalla tavalla aamiaiset, lounaat, välipalat, illalliset ja iltapalat laittaa sinkku. Joitain harvoja pataruokia lukuun ottamatta en koskaan syö samaa ruokaa peräkkäin.
No henk.koht. ainakaan minä en tee puoltakaan siitä keittiössä mun lapsivapailla viikoilla, kuin mitä teen kun lapset on kotona. Ostosten määrä ja niiden kotiiraijaus on myös hiiren pieru, verrattuna siihen kun raahaa lapsiperheen ostoksia himaan. Itselle kun tekee salaatin se kestää helposti neljä päivää, lapset kun on kotona niin se sama määrä salaattia menee päivässä. Onhan siinä eroja.
Lapsesihan saa sitten välipalan jo iltapäiväkerhossa. Sitten jää vain päivällinen ja iltapala sinulle tehtäväksi.
Käytä hyvällä omallatunnolla valmiita ruokia. Ja iltapala on hyvä hetki ehkä opettaa lapselle sitä purtavan tekoa ihan jatkoelämää varten, tarpeeksi helpoista alottaa niin hiljakseen varmasti oppii. 💪 Voimia aherrukseen, uskotaan, että pian helpottaa, ihan pienillä muutoksilla.