Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isovanhemman näkökulmaa kaivataan? Miksi et halua olla mukana lapsenlapsen elämässä?

Vierailija
18.08.2022 |

Isovanhemmat kertokaa!

Kommentit (138)

Vierailija
61/138 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko tohon avaukseen ehkä voinu vähän laittaa, et mitä tää avauksessa peräänkuulutettu lapsen elämässä mukanaolo ap:n mielestä tarkoittaa?

Haetaan päiväkodista, viedään kesällä uimakoulu, hoidetaan viikonloppuisin. Sellaista tavallista

Hölmö. Se elämässä mukanaolo tarkoittaa että tavataan, soitellaan, käydään synttäreillä. Ei mitään hoitamista!

Mutta TÄMÄKÄÄN ei käy isovanhemmille, heitä ei kiinnosta.

Omat vanhempani on nähneet esikoiseni kerran sukujuhlissa ja kahta nuorempaa ei koskaan. Heitä ei kiinnosta. Eivät välitä. Eivät piittaa.

Miten tätä on niin vaikea ketjussa hyväksyä? Intetään vaan jostain että vaaditaan mummoja hoitamaan. Mä olisin ikionnellinen jos ne edes soittaisi tai kävisi kerta vuoteen. Mutta kun niitä ei kiinnosta.

Sellaista ihmistä jota ei kiinnosta, ei voi millään ilveellä motivoida tai pakottaa kiinnostumaan.

kun sille ei vaan voi mitään, jos ei kiinnosta

omat vahingot kun sai kasvatettua, niin ei kiitos enempää

Vierailija
62/138 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännön esteitä ollut, että emme ole pystyneet olemaan lastenlasten elämässä mukana täysin. Rakkaita ovat silti. Vanhuudenpäivien hoitovastuun itsestämme pidämme itsellämme emmekä halua sälyttää sitä sukulaisille.

Ihmetyttää tämä vanhojen ihmisten epärealistisuus. Ettekö siis ihan oikeasti edes ymmärrä, että jäätte ilman hoitoa, jos joku sukulaisistanne ei auta teitä? Kyllä se on vaan joku toinen, joka teidän puolestanne tekee hakemuksen vanhainkotiin tai tilaa teille kotipalvelun, ette te sitä itse siinä tilassa enää tee. Te olette täysin heitteillä, jos katkotte suhteet sukulaisiinne, lapsiinne. Kukaan muu ei tule valvomaan teidän oikeuksianne, yleinen edunvalvoja ei sitä taatusti tee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/138 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännön esteitä ollut, että emme ole pystyneet olemaan lastenlasten elämässä mukana täysin. Rakkaita ovat silti. Vanhuudenpäivien hoitovastuun itsestämme pidämme itsellämme emmekä halua sälyttää sitä sukulaisille.

Ihmetyttää tämä vanhojen ihmisten epärealistisuus. Ettekö siis ihan oikeasti edes ymmärrä, että jäätte ilman hoitoa, jos joku sukulaisistanne ei auta teitä? Kyllä se on vaan joku toinen, joka teidän puolestanne tekee hakemuksen vanhainkotiin tai tilaa teille kotipalvelun, ette te sitä itse siinä tilassa enää tee. Te olette täysin heitteillä, jos katkotte suhteet sukulaisiinne, lapsiinne. Kukaan muu ei tule valvomaan teidän oikeuksianne, yleinen edunvalvoja ei sitä taatusti tee.

Ehkä heitteillä on kuitenkin parempi, kuin häijyjen ja kiristävien (jos et tee niinkuin minä tahdon, hylkään sinut vanhana) lasten armoilla?

Vierailija
64/138 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain millään jaksaisi. Meillä 4 lapsenlasta, kaksi kummakin lapsella.

Olen ollut eläkkeellä muutaman vuoden, oma terveys reistailee, voimat vähenevät ja usein jäseniä kolottaa. Oman haasteensa tuo mies, jolla samat haasteet ja äksyilee siitä.

Ja hoidettava on iäkkäät vanhemmat ja käy auttamassa useamman kerran viikossa ja soitellaan päivittäin puolin ja toisin.

Ja jos lapsenlapset olisivat hoidossa pari kertaa kuukaudessa, niin meille isovanhemmille se tarkoittaa joka viikonloppun meteliä, kun kahden perheen lapset.

Ja voi kun se olisikin vain lapsenlapsien kanssa yhdessäoloa ja seurustelua, vaan meille mummoille se tietää ylimääräistä ruuanlaittoa, välipaloja, siivousta, pyykinpesua jne.

Jos lapset ovat viikonlopun, koti on kuin pomminjäljiltä ja alkuviikko menee lepäämiseen ja siivoukseen ja pyykinpesuun.

Sori ap. tiedän ettet tykkää, mutta pieni purkaus.

Joskus kuvittelin, kun lapset oli pieniä ja työelämässä kiireitä, eläkeiässä saan harrastaa ja elää, mutta niin ei ole käynyt, tahti vain koventunut, kun ruokapöydässä saattaa olla 12 ihmistä ja jokaisella omat mieltymykset ja rajoitukset.

Vierailija
65/138 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä heitteillä on kuitenkin parempi, kuin häijyjen ja kiristävien (jos et tee niinkuin minä tahdon, hylkään sinut vanhana) lasten armoilla?

Ne on kuule ne isovanhemmat häijyjä ja kiristäviä. Tietäisitpä millä omat vanhemmatkin on mua uhkailleet ja kiristäneet. Lähinnä poliisiasia niiden uhkailut

Vierailija
66/138 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sata kertaa tämä. Kuolema tulee kuitenkin, mitä sitten jos se tulee hiukan aikaisemmin.

Vierailija
67/138 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsien syntyminen ollut mikään paha joka ei olisi ollut vältettävissä, ainakaan nykyisin vielä elossa oleville. Housut voi pitää jalassaan.

Vierailija
68/138 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on kuule ne isovanhemmat häijyjä ja kiristäviä. Tietäisitpä millä omat vanhemmatkin on mua uhkailleet ja kiristäneet. Lähinnä poliisiasia niiden uhkailut

Haista jo halivilivoo

t. onnellinen, lapseton vanhapiika

Vierailija
69/138 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tein päätelmäni sen kommentin perusteella, johon vastasin.

Vierailija
70/138 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole halusta kiinni, vaan yhteiskunnan muutoksista viimeisen 50 vuoden aikana, kun nykyään tuskin kukaan asuu samassa taloudessa tai edes samalla paikkakunnalla isovanhempien kanssa.

Ainakin omassa ja ystäväpiirissä, välimatkat ovat isovanhempiin pitkät, satoja, jopa tuhansia kilometrejä. Siinä on vaikea hoitaa lastenlapsia, vaan yhteydenpito pidetään muuten.

Ja Eu:n ansiosta unelmien täyttäminen on mahdollista ja helpompaa ja nuoret lähtevät opiskelun ja työn perässä maailmalle, eikä jää vanhempien kotinurkille.

Sama myös isovanhemmilla, kun jäävät eläkkeelle ja viimein on mahdollisuus toteuttaa omia unelmia.

Ja tämän päivän lasten aikuisihmissuhteet ovat laajentuneet, eikä ole pelkästään isovanhemmat ja läheisiä ja luotettavia aikuisia löytyy vanhempien ystävistä, harrastuksista jne. Samoin on kunnallinen päivähoito- ja koulu.

Vierailija
71/138 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsistä ja sairasta uhittelua.

Siinä vaiheessa kun vanhus tarvitsee kotiin palveluita tai sen hoitopaikan, lasten käskystä tai pyynnöstä sitä ei tapahdu. Sitä varten on viranomaiset jotka arvioivat tilaa.

Ja Suomessa jokainen vanhus kuuluu terv.hoidon piiriin ja heillä on omahoitaja. Yleensä moni vanhus tarvitsee lääkkeitä ja heidän terveyden tilaa on seurattu jo vuosia ja kartutettu avun tarvetta.

Jokaisella oma terv.hoitajan ja lääkärin terv.tarkastuksessa arvioidaan terveyden ja avun tarvetta. Ja jokaisella yli 80v jo laki velvoittaa tekemään hoitosuunnitelman.

Ja moni vanhus on itsekin tehnyt hoitotahdon, johon kirjataan pienetkin asiat.

Vanhusten asiat ei todella ole noin huonosti ja kyllä hoitavanlääkärin velvollisuus on laiittaa prosessi käyntiin, kun tarvitaan edunvalvoja tai muuta apua.

Sen takia yhdenkään isovanhemmat ei tarvitse hoitaa lastenlapsiaan, jotta itse saa vanhana hoitoa. Ja nykyään monella vanhuksella ei ole edes lapsia ja silti tulevat asiat hoidettua.

Jos vanhusten hoito olisi Suomessa lasten vastuulla, olisivat he kuolleet tai olisivat oman onnensa nojassa paskoissaan. Hyvä jos käyvät katsomassa pari kertaa vuodessa.

Vierailija
72/138 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut täältä, millaisia miniät ovat. Parempi pysyä erossa, niin säästyy mielipahalta.

Vierailija
73/138 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Entä odotatteko hoitoapua, kun itse olette vanhuksia, muistisairaita tms.?

-ap

Tämä on inhottava ilmiö. Laiskat vanhemmat ovat vinkumassa äitejään ja anoppejaan hoitamaan lapsia, jotka vanhempien kuuluu itse hoitaa. Inhottaa kuunnella töissä sitä kerjäämistä sivusta. Halveksin todella.

Kyllä ne on ne ISOVANHEMMAT niitä laiskoja. Itse hoidattivat meidät aikuiset lapsensa mummoilla ja sukulaisilla ja vastavuoroisesti itse eivät SEKUNTIAKAAN auttaneet omia lapsiaan.

Meillä on suvussa ollut satoja vuosia sukupolvien auttamisen ketju jossa on kunnia-asia ollut että tuoretta äitiä autetaan ja suku auttaa lapsiperheitä. Ketju katkesi omiin vanhempiini. Eivät ole auttaneet mitenkään eivätkä pidä yhteyttä. Keskittyvät tuhlaamaan useiden sukupolvien ajan kertynyttä suvun perintö ajatuksena tuhlata se kaikki että mitään ei jää lapsille.

Kuka yllättyy kun sanon että ovat boomereita

Sinä et tarvitse apua. Hoida itse vastuusi. Siihen kuuluu oma työsi, oma kotisi ja omat lapsesi.

Tehdään tehdään. Juuri noin niin kuin kirjoitat. Koskee myös sitä hetkeä, kun alkaa muisti vanhuksilta prakaamaan. Siinä vaiheessa dumpataan yhtäläisesti susille. Vinkukoot sielä sitten sairaalan päivystyksessä hoitsulle, että on niin yksinäistä ja ihmetelkööt kun ainoa kontakti on se kotipalvelu joka viiden minuutin ajan käy kattomassa, pitääkö tilata se harmaa paku sillä kertaa.

Mutta ihan turhaa alkaa läpättämään että "on se julmaa kun lapset eivät käy katsomassa vanhuksiaan". Sitä saa mitä tilaa.

Eri

Sun vanhemmathan on sua jo katsoneet 18 vuotta, mitä vielä vaadit siihen päälle? Miksi sinun vanhempiesi pitäisi hoitaa sinut ensin 18 vuotta, ja sitten 18 vuotta sun lapsias, saadakseen lapsensa kylään parina viimeisenä vuotenaan?? En usko että noin katkeraa ihmistä kukaan edes haluaisi nähdä.

Vierailija
74/138 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukana lapsenlapsen elämässä = hoitaa vanhemmille kuuluvat työt, kun vanhemmat ovat liian pihejä maksamaan lapsenvahdille.

Idari. Mukana losenlpsen elämässä tarkoittaa että soittaa joskus, käy joskus, halua pitää yhteyttä.

Ei onnistu tämäkään vähä isovanhemmilta.

Soitteletko itse? Entö käytkö lapsen kanssa mummolassa? Vai odotatko vain että isovanhempi tekee kaiken?

Miten olet noin naiivi? Etkö tajua että NE EI HALUA PITÄÄ YHTEYTTÄ. Eivät vastaa jos soittaa, sinne ei saa mennä kylään. Eivät HALUA tavatq lapsenlapsia koska ne ei kiinnosta.

Kato kaikilla ei ole hyviä vanhempia jotka olisi kiinnostuneet aikuisen lapsen elämästä ja perheestä. Kiva että sulla on. Kaikilla ei.

Mitä ihmettä huudat kun itse annat vajavaiset tiedot ensin, ota silmä käteen ja lue omat viestisi ennen kuin alat möyhäämään. Toivottavasti et ole lastesi ainoa huoltaja kun vaikutat noin epävakaalta ja raivostut muille siitä että sinä olet itse tehnyt virheen. 

Vierailija
75/138 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko tohon avaukseen ehkä voinu vähän laittaa, et mitä tää avauksessa peräänkuulutettu lapsen elämässä mukanaolo ap:n mielestä tarkoittaa?

Haetaan päiväkodista, viedään kesällä uimakoulu, hoidetaan viikonloppuisin. Sellaista tavallista

Hölmö. Se elämässä mukanaolo tarkoittaa että tavataan, soitellaan, käydään synttäreillä. Ei mitään hoitamista!

Mutta TÄMÄKÄÄN ei käy isovanhemmille, heitä ei kiinnosta.

Omat vanhempani on nähneet esikoiseni kerran sukujuhlissa ja kahta nuorempaa ei koskaan. Heitä ei kiinnosta. Eivät välitä. Eivät piittaa.

Miten tätä on niin vaikea ketjussa hyväksyä? Intetään vaan jostain että vaaditaan mummoja hoitamaan. Mä olisin ikionnellinen jos ne edes soittaisi tai kävisi kerta vuoteen. Mutta kun niitä ei kiinnosta.

Sellaista ihmistä jota ei kiinnosta, ei voi millään ilveellä motivoida tai pakottaa kiinnostumaan.

Voit myös itse sottaa ja käydä heiläl kylässä. Miksi kaikki yhteydenpito pitäisi tulla isovanhemmilta?

Vierailija
76/138 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan isäni puolesta.

On vaan tosiasia se että uuden vaimon kanssa tehty uusi pikkuperhe on kivempi kuin se vanha, johon kuuluvilla lapsilla on lapsia. Odotan vain että tästä uudesta violiitosta syntyneestä isin pikkuprinsessasta tulisi iti, sitten niitä lapsen lapsia rakastaisin yli kaiken ja meillä olisivat tämän tästä hoidossa.

Ehkä tässä vaikuttaa vaimoni asenne vanhoja lapsiani kohtaan.

ehkä.

Vierailija
77/138 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Entä odotatteko hoitoapua, kun itse olette vanhuksia, muistisairaita tms.?

-ap

Tämä on inhottava ilmiö. Laiskat vanhemmat ovat vinkumassa äitejään ja anoppejaan hoitamaan lapsia, jotka vanhempien kuuluu itse hoitaa. Inhottaa kuunnella töissä sitä kerjäämistä sivusta. Halveksin todella.

Kyllä ne on ne ISOVANHEMMAT niitä laiskoja. Itse hoidattivat meidät aikuiset lapsensa mummoilla ja sukulaisilla ja vastavuoroisesti itse eivät SEKUNTIAKAAN auttaneet omia lapsiaan.

Meillä on suvussa ollut satoja vuosia sukupolvien auttamisen ketju jossa on kunnia-asia ollut että tuoretta äitiä autetaan ja suku auttaa lapsiperheitä. Ketju katkesi omiin vanhempiini. Eivät ole auttaneet mitenkään eivätkä pidä yhteyttä. Keskittyvät tuhlaamaan useiden sukupolvien ajan kertynyttä suvun perintö ajatuksena tuhlata se kaikki että mitään ei jää lapsille.

Sinä et tarvitse apua. Hoida itse vastuusi. Siihen kuuluu oma työsi, oma kotisi ja omat lapsesi.

Tehdään tehdään. Juuri noin niin kuin kirjoitat. Koskee myös sitä hetkeä, kun alkaa muisti vanhuksilta prakaamaan. Siinä vaiheessa dumpataan yhtäläisesti susille. Vinkukoot sielä sitten sairaalan päivystyksessä hoitsulle, että on niin yksinäistä ja ihmetelkööt kun ainoa kontakti on se kotipalvelu joka viiden minuutin ajan käy kattomassa, pitääkö tilata se harmaa paku sillä kertaa.

Mutta ihan turhaa alkaa läpättämään että "on se julmaa kun lapset eivät käy katsomassa vanhuksiaan". Sitä saa mitä tilaa.

Eri

Älä jaksa. Ei nekään lapset tai lastenlapset, joita mummu on auttanut ja hoitanut, käy vanhuksiaan katsomassa. Nähty on.

TÄMÄ!

On kuivtelmaa että kun annan koko elämäni lapsilleni ja sitten heidän lapsilleen, niin saan jotain takaisin kun olen 80v. Ajatelkaa nyt itskin. Oletko sinäkin siis valmis uhraamaan itsesi ensin lapsillesi, ja sitten lapsenlapsillesi terveytesi ja jaksamisesi, sekä oman elämäsi kustannuksella jotta saat sitten sinne vanhainkotiin käymään lapsenlapsia? Enpä usko.

Kumpikaan mummoloistani ei hoitanut minnua sekuntiakaan, ja ihan normaalisti pidin heihin yhteyttä kunnes kuolivat, kävin katsomassa jne, ja niin kävi kaikki serkkunikin, joita myöskään ei ollut hoidettu. Vanhempani hoitivat meidät lapset ihan itse, ja näin oli muillakin kavereillani kotona. Mummoloissa vierailtiin, ja heitä kohdeltiin hyvin ja kauniisti, mummo ei passannut ketään, vaan heidän lapsensa passasivat mummoa.

Oma lapseni käy aina isovanhemmillaan kun on täällä päin käymässä, laittaa viestiä/soittaa silloin tällöin heille, mutta sisarukseni lapset, ne joita vanhempamme katsoivat 70% ajasta eivät soita koskaan ja käyvätkin vain jos sisarukseni välisin heitä pakottaa, vaikka asuvat samalla paikkakunnalla kuin he. 

Minun lastani ei hoidettu kuin joskus  ja jouluna, ja silti hän näkee mummia ja ukkia enemmän kuin sisaruksen lapset joita hoidettiin alvariinsa, monta yötäkin viikossa.

Vierailija
78/138 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, kun minua on kielletty. En saanut tulla ensimmäisten kuukausien aikana, kun äidin äiti asui heillä viikkoja apuna.

Ristiäisiin sain tulla. Sitten taas ei saanut, kun oltiin väsyneitä ja oikea mummi auttoi.

Olen vielä työelämässä ja en voinut ottaa palkatonta, kun oikea mummi sairastui, ilmoitettiin, että se on annettu, mikä tarjottu. Jos en halua lasta hoitaa, ei tarvitse enää ottaa yhteyttä.

Joten en pidä yhteyttä lapsenlapseen

Mikä tossu poikasi on? Eikö voi tulla yksin lapsen kanssa kylään luoksesi?

Vierailija
79/138 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset luovat ihmissuhteet lapsen elämään.

Jos isovanhemmat eivät ole lapsen elämässä, taustalla voi olla mitä tahansa, ehkä lasten vanhempien ja isovanhempian kemiat ja ihmissuhteet eivät vain toimi. Syytä voi olla molemmissa.

Minulla kaksi lasta ja molemmilla perheet.

Toisen poikani perheen kanssa tapaan harvoin, muutaman kerran vuodessa ja ehkä siksi lapsenlapsiin vieraamnat välit, vaikka asuvat lähempänä. Ja lapsenlapsenikin näin eka kerran vasta ristiäisissä, eikä juuri kutsuja tule perhepäivällisille tai kylään.

Ja sitten toinen poikani perhe, minäni on kuin tyttäreni ja jo seurusteluaikana läheinen ja ystävä, minut otettiin mukaan jo raskausaikana ja koko perhe on hyvin läheinen ja molemmin puolin pidetään paljon yhteyttä ja ollaan yhdessä. Ja suhde on välitön ja lämmin.

Vierailija
80/138 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Tälle joka syytti että isovanhemmat olisi hoitaneet lapset heidän vanhemmilttaan.

Isovanhempia on kaikenikäisiä mutts suuret ikäluokat muuttivat kaupunkeihin ja äitinsä jäi sinne maalle satojen kilometrien päähän. Ei ollut apuja, ei.

Minulle on tuo isojen talojen maalaiselämä niin vierasta, että sukupolvien ajan vanhat olisivat hoitaneet lapset. Paljon täällä tuntuu olevan kirjoittajia näistä sukuviiri-maalaistaloista.

Lapset laitettiin lomiksi sinne maalle. Kuukausitolkulla.

En tiedä ketään 70- luvulta jonka lapset omisivat olleet kuukausia lomilla maalla. Kyllä ne kersat juoksenteli lähiön pihalla kesät, ehkä kerran kesässä joku kävi junalla "pohjoisessa" . Autoja ei vielä joka huushollissa ollut eikä sitä rahaakaan.

Mistä johtuu käsitys että suuret iläluokat olisivat kaikki jostain övereistä maalaistaloista?

Niin monet meistä oli monilapsisya harmaista mökeistä. Kun viimenen lähti vanhemmat olivat jo vanhoja, ehkä.muuttivat kirkonkyliin pieniin asuntoihin

Minä tunnen, yksi serkkuni oli aina koko kesän mummoni luona asumassa. Hän oli YH-äidin lapsi. Suurperheellinen mummo asui pienessä rintamiestalossa loppuun saakka. Joskus 70 luvulla oli vielä kantovesi ja huussi pihan perällä. Samoin peseytymistilat eli sauna. Sai jossain vaiheessa veden sisään ja pienen vedenlämmittimen keittiön seinälle tiskivesiä varten. ja sähköpatterit huoneisiin lämmittämään taloa.