Isovanhemman näkökulmaa kaivataan? Miksi et halua olla mukana lapsenlapsen elämässä?
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Mukana lapsenlapsen elämässä = hoitaa vanhemmille kuuluvat työt, kun vanhemmat ovat liian pihejä maksamaan lapsenvahdille.
Idari. Mukana losenlpsen elämässä tarkoittaa että soittaa joskus, käy joskus, halua pitää yhteyttä.
Ei onnistu tämäkään vähä isovanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Entä odotatteko hoitoapua, kun itse olette vanhuksia, muistisairaita tms.?
-ap
Tämä on inhottava ilmiö. Laiskat vanhemmat ovat vinkumassa äitejään ja anoppejaan hoitamaan lapsia, jotka vanhempien kuuluu itse hoitaa. Inhottaa kuunnella töissä sitä kerjäämistä sivusta. Halveksin todella.
Kyllä ne on ne ISOVANHEMMAT niitä laiskoja. Itse hoidattivat meidät aikuiset lapsensa mummoilla ja sukulaisilla ja vastavuoroisesti itse eivät SEKUNTIAKAAN auttaneet omia lapsiaan.
Meillä on suvussa ollut satoja vuosia sukupolvien auttamisen ketju jossa on kunnia-asia ollut että tuoretta äitiä autetaan ja suku auttaa lapsiperheitä. Ketju katkesi omiin vanhempiini. Eivät ole auttaneet mitenkään eivätkä pidä yhteyttä. Keskittyvät tuhlaamaan useiden sukupolvien ajan kertynyttä suvun perintö ajatuksena tuhlata se kaikki että mitään ei jää lapsille.
Kuka yllättyy kun sanon että ovat boomereita
Sinä et tarvitse apua. Hoida itse vastuusi. Siihen kuuluu oma työsi, oma kotisi ja omat lapsesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Entä odotatteko hoitoapua, kun itse olette vanhuksia, muistisairaita tms.?
-ap
Tämä on inhottava ilmiö. Laiskat vanhemmat ovat vinkumassa äitejään ja anoppejaan hoitamaan lapsia, jotka vanhempien kuuluu itse hoitaa. Inhottaa kuunnella töissä sitä kerjäämistä sivusta. Halveksin todella.
Kyllä ne on ne ISOVANHEMMAT niitä laiskoja. Itse hoidattivat meidät aikuiset lapsensa mummoilla ja sukulaisilla ja vastavuoroisesti itse eivät SEKUNTIAKAAN auttaneet omia lapsiaan.
Meillä on suvussa ollut satoja vuosia sukupolvien auttamisen ketju jossa on kunnia-asia ollut että tuoretta äitiä autetaan ja suku auttaa lapsiperheitä. Ketju katkesi omiin vanhempiini. Eivät ole auttaneet mitenkään eivätkä pidä yhteyttä. Keskittyvät tuhlaamaan useiden sukupolvien ajan kertynyttä suvun perintö ajatuksena tuhlata se kaikki että mitään ei jää lapsille.
Kuka yllättyy kun sanon että ovat boomereitaSinä et tarvitse apua. Hoida itse vastuusi. Siihen kuuluu oma työsi, oma kotisi ja omat lapsesi.
Tälle joka syytti että isovanhemmat olisi hoitaneet lapset heidän vanhemmilttaan.
Isovanhempia on kaikenikäisiä mutts suuret ikäluokat muuttivat kaupunkeihin ja äitinsä jäi sinne maalle satojen kilometrien päähän. Ei ollut apuja, ei.
Minulle on tuo isojen talojen maalaiselämä niin vierasta, että sukupolvien ajan vanhat olisivat hoitaneet lapset. Paljon täällä tuntuu olevan kirjoittajia näistä sukuviiri-maalaistaloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukana lapsenlapsen elämässä = hoitaa vanhemmille kuuluvat työt, kun vanhemmat ovat liian pihejä maksamaan lapsenvahdille.
Idari. Mukana losenlpsen elämässä tarkoittaa että soittaa joskus, käy joskus, halua pitää yhteyttä.
Katsokaapa peiliin omaa töykeyttänne. Jos tehdään selväksi että " ollaan jo isoja eikä meitä saa häiritä "
En halunnut sitoutua uudelleen kasvatusvastuuseen, tunsin että minulla ei ollut henkisiä voimia eikä varaa tukea taloudellisesti. Sittemmin minulta on kaikki yhteydenpito on kielletty.
Tiedän, että vanhenemiseen liittyvät asiat joudun itse järjestämään, ellei kuolo korjaa sitä ennen. Onneksi muisti pelaa vielä ja olen kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitteletko itse? Entö käytkö lapsen kanssa mummolassa? Vai odotatko vain että isovanhempi tekee kaiken?
Miniä pelkää koiraani. On hyvin koulutettu ja lapsiin tottunut, mutta miniän mielestä vaarallista rotua. Omat lapset kasvoivat näiden kanssa. En ala siihen, että auttaisin ja samalla mulle saneltaisit ehdot, miten omassa kodissani eletään kun lapsenlapset luonani.
Vierailija kirjoitti:
Miniä pelkää koiraani. On hyvin koulutettu ja lapsiin tottunut, mutta miniän mielestä vaarallista rotua. Omat lapset kasvoivat näiden kanssa. En ala siihen, että auttaisin ja samalla mulle saneltaisit ehdot, miten omassa kodissani eletään kun lapsenlapset luonani.
Mikä rotu kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
-ap
Tähän voin vastata, että en odota apua, kun olen vanha. Sen verran olen varannut rahaa, että saan yksityisen hoitajan palveluja 3 vuotta ja suurin osa tarvitsee apua vain muutaman kuukauden. Palvelutaloissa asuu aika lailla itsenäistä väkeä, senioritaloissa jopa työssäkäyviä.
Kuinkahan monta kertaa täälläkin on ollut ketju, missä isovanhempia on haukuttu siitä että kyläilevät liian usein tai haluavat liian paljon hoitaa lapsenlapsia tai olla mukana näiden elämässä.
Joten ihmettelet ihan tosiaan, että miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Kuka yllättyy kun sanon että ovat boomereitaSinä et tarvitse apua. Hoida itse vastuusi. Siihen kuuluu oma työsi, oma kotisi ja omat lapsesi.
Tälle joka syytti että isovanhemmat olisi hoitaneet lapset heidän vanhemmilttaan.
Isovanhempia on kaikenikäisiä mutts suuret ikäluokat muuttivat kaupunkeihin ja äitinsä jäi sinne maalle satojen kilometrien päähän. Ei ollut apuja, ei.
Minulle on tuo isojen talojen maalaiselämä niin vierasta, että sukupolvien ajan vanhat olisivat hoitaneet lapset. Paljon täällä tuntuu olevan kirjoittajia näistä sukuviiri-maalaistaloista.
Lapset laitettiin lomiksi sinne maalle. Kuukausitolkulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa tää myös! Meillä ei kummatkaan isovenhemmat ole mitenkään lastemme elämässä, eivät soittele, eivät käy, eivät pidä yhteyttä. Ei ole mitään riitaa, mutta heitä ei vaan kiinnosta. Epäilen että kyse on siitä että oma aikuinen lapsi ei kiinnosta eikä ole rakas (ja sitä myöten ne lapsenlapsetkaan ei kiinnosta kun ovat ikäänkuin ventovieraan ipanoita).
Mun vanhemmat oli kyllä huonot ja piittaamattomat lapsuudessanikin jotan omien osalta ei yllätä. Sen sijaan miehen vanhemmat oli ok vanhemmat lapsena, mutta lopettivat kontaktit poikaansa kun tämä muutti opiskelemaan toiseen kaupunkiin. No, sentään kerran kahdessa vuodessa nää soittavat, omani ei sitäkään vähää.
Ja ei, en ole ollut ilkeä lapsi vaan aina kiltti, ahkera ja yrittänyt miellyttää vanhempia - siinä onnistumatta.Lähes sama tarina. Ihmetyttää, miksi niitä lapsia sitten piti (heidän) tehdä, kun selkeästi suhtauduttiin meihin, kuin oltaisiin ei-toivottuja. Kaipa se oli ysärillä sitten vielä "pakollinen normi", onneksi nykyään jokainen voi valita eikä se ole mitenkään paheksuttavaa.
MISSÄ asut, jos lapsettomuutta ei siellä paheksuta?
Sukuun naidut miniät myt on vaan hirviöitä ja pilaa kaikkien väliset suhteet mustasukkaisuuttaan. Sitten itketään kun ei kiinnosta lapsenlapset kautta riiviötz jotka tottuu olemaan kunnioittamatta vanhempia sulupolvia. Kaikki kiertää. Nyt se sukupoövi voi todella huonosti.
Kyllä tää milleniaalisukupolvi on sitten vastenmielistä, että eipä paljon kaipaa kyllä tavata. Otetaan vaan mutta mitään ei kyllä anneta. Ei edes yhtä kiitos sanaa osata lausua.
Vierailija kirjoitti:
-ap
Olen itse vauvan juuri saanut, mutta: Hyvä ap, älä viitsi edes esittää, että hoitaisit appivanhempiasi myöhemmin. Se ei vaan mene enää niin. Ällöttävää uhittelua muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Tehdään tehdään. Juuri noin niin kuin kirjoitat. Koskee myös sitä hetkeä, kun alkaa muisti vanhuksilta prakaamaan. Siinä vaiheessa dumpataan yhtäläisesti susille. Vinkukoot sielä sitten sairaalan päivystyksessä hoitsulle, että on niin yksinäistä ja ihmetelkööt kun ainoa kontakti on se kotipalvelu joka viiden minuutin ajan käy kattomassa, pitääkö tilata se harmaa paku sillä kertaa.
Mutta ihan turhaa alkaa läpättämään että "on se julmaa kun lapset eivät käy katsomassa vanhuksiaan". Sitä saa mitä tilaa.
Eri
Käytännön esteitä ollut, että emme ole pystyneet olemaan lastenlasten elämässä mukana täysin. Rakkaita ovat silti. Vanhuudenpäivien hoitovastuun itsestämme pidämme itsellämme emmekä halua sälyttää sitä sukulaisille.
Olisko tohon avaukseen ehkä voinu vähän laittaa, et mitä tää avauksessa peräänkuulutettu lapsen elämässä mukanaolo ap:n mielestä tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Tehdään tehdään. Juuri noin niin kuin kirjoitat. Koskee myös sitä hetkeä, kun alkaa muisti vanhuksilta prakaamaan. Siinä vaiheessa dumpataan yhtäläisesti susille. Vinkukoot sielä sitten sairaalan päivystyksessä hoitsulle, että on niin yksinäistä ja ihmetelkööt kun ainoa kontakti on se kotipalvelu joka viiden minuutin ajan käy kattomassa, pitääkö tilata se harmaa paku sillä kertaa.
Mutta ihan turhaa alkaa läpättämään että "on se julmaa kun lapset eivät käy katsomassa vanhuksiaan". Sitä saa mitä tilaa.
Eri
Siinäpä taasen yksi ällöttävä uhittelija, hyi. Tuollaista kukaan edes halua vierailulle.
En oikein enää jaksa terveydentilan ja iän takia. Sain lapseni itse vanhana, lähes nelikymppisenä, ja lapset myös päättivät hankkia lapsia vasta pitkälti yli kolmenkympin iän. Olen nyt 76-vuotias, ja fyysinen jaksaminen ei ole kuten nuorempana. Olen hidastunut, vaikea olisi pitää edes huolta vilkkaiden taaperoiden ja alle kouluikäisten turvallisuudesta, jos heidät jätettäisiin minulle hoitoon. Ja tosiaan, häärääminen uuvuttaa ja saatan tarvita päivälepoja. Myös henkisesti esim. lasten tuottama meteli ja hälinä käy nykyään aika äkkiä raskaaksi jaksaa.
Olen jossain määrin mukana heidän elämässä eli sekä poika että tytär lapsineen ja koirineen käy meillä säännöllisesti, ehkä kerran kuussa-parissa ja yleensä ovat yötä kun vähän kauempaa tulevat. Mutta varsinkin tytär on tyytymätön, kun en ole ollut halukas ottamaan lapsia hoitoon esimerkiksi työmatkan ajaksi tai jos lapset on sairaita eikä voi viedä hoitoon, tai jopa muuttamaan Helsinkiin jotta voisin auttaa enemmän lasten kanssa. Minä en halua asua Helsingissä, vaan haluan että tämä minun ja edesmenneen mieheni 1980-rakentama talo on loppuelämäni koti. Ja siitä minua syytetään itsekkääksi ja huonoksi isoäidiksi.