Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkija: lapset eriytyvät sosioekonomisiin ryhmiinsä jo alakoulussa

Vierailija
18.08.2022 |

"matalista sosioekonomisista taustoista tulevat oppilaat viettivät vapaa-aikaansa kerrostaloyhtiöiden, koulujen tai päiväkotien pihoilla, nuorisotalolla tai kauppakeskuksissa"

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009010655.html

Kommentit (344)

Vierailija
1/344 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapsen yläkoulusta olen huomannut juuri tuon että tietystä "paremmasta alakoulusta" tulevat pysyvät keskenään, lähiön koulusta tulevat hengaavat lähinnä vain toistensa kanssa.

Lika barn leka bäst.

Vierailija
2/344 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hyvältä alueelta tulleet heittelivät koulussa ruokaa toisten oppilaiden päälle. Huonosti kasvatettuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/344 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät ole samasta puusta veistettyjä. Seuransa saa valita, ja useimmat viihtyvät kaltaistensa seurassa.

Vierailija
4/344 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelle tämä tuli yllätyksenä? Asia on ollut selvää ja nähtävissä ainakin jo vuosikymmenten ajan. Tosin kehitys on mennyt ja menee yhä enemmän siihen suuntaan, että lapsen kaveriporukat ym. sosiaaliset piirit määritellään jo varhaisessa lapsuudessa ja ne pysyvät koko elämän. Uusien kavereiden saaminen tai muihin porukoihin pääseminen on vaikeaa, kun porukat eivät suvaitse tai ainakin epäsuorasti osoittavat suvaitsemattomuutensa porukan ulkopuolelta tulevia kohtaan.

Vierailija
5/344 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin?

Vierailija
6/344 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa mullistava tutkimustulos. Not!

Vierailija
7/344 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

no Sven-Juuhan menee koulun jälkeen  rastastamaan omalla ponilla valmentaja smukana ja saa sieltä kavereita.

Harjoittelupaikkakin sitte järjestyy isopapan tutulta kun tarvis.

Vierailija
8/344 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen huomaa ihan koulujen kevätjuhlissakin, miten eri maailmoihin lapset kasvaa.

Toisessa koulussa on sievästi puetut lapset laulamassa perinteisiä kevätjuhlalauluja, kun parin kilometrin päässä toisessa koulussa lauletaan aikuisten lauluja (eli dramaattiset sanat) ja esitetään näytelmää jossa käydään Mäkkärissä.

Vierailija
9/344 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan käynyt nuorisotalolla, koska olen koulussa oppinut, että se on alimpien sosiaaliluokkien lapsille. Me keskiluokkaisten lapset kävimme ohjatuissa harrastuksissa.

Vierailija
10/344 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teet vapaa-ajallasi vaikuttaa tietenkin siihen, keiden kanssa olet vapaa-ajallasi. Ja niistä, joiden kanssa vietät vapaa-aikaasi, löytyy myös kaverisi ja ystäväsikin. Ei tässä pitäisi olla mitään ihmeteltävää.

Vierailija
11/344 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiistan mun kaverin kanssa kuuneltiin apulantaa ja hänestä tulii erään tietotekniikka/liikennneyhtiöön tekijä.

Vierailija
12/344 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itsekään koskaan notkunut kaupingilla, discoissa, nuokkarilla tms.  Harrastin urheilua ja minulla oli järkevämpiä kavereita. Näin myös omilla lapsillani.

Vierailija
13/344 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenelle tämä tuli yllätyksenä? Asia on ollut selvää ja nähtävissä ainakin jo vuosikymmenten ajan. Tosin kehitys on mennyt ja menee yhä enemmän siihen suuntaan, että lapsen kaveriporukat ym. sosiaaliset piirit määritellään jo varhaisessa lapsuudessa ja ne pysyvät koko elämän. Uusien kavereiden saaminen tai muihin porukoihin pääseminen on vaikeaa, kun porukat eivät suvaitse tai ainakin epäsuorasti osoittavat suvaitsemattomuutensa porukan ulkopuolelta tulevia kohtaan.

Niin se on se yhteiskuntaluokka joka määrittää ne kaveripiirit ja harrastukset. 

Vierailija
14/344 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muiistan mun kaverin kanssa kuuneltiin apulantaa ja hänestä tulii erään tietotekniikka/liikennneyhtiöön tekijä.

Siiinä oli sellaista kriittisyyttä ja ajattelun kehitystä.

Vierailija
15/344 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole itsekään koskaan notkunut kaupingilla, discoissa, nuokkarilla tms.  Harrastin urheilua ja minulla oli järkevämpiä kavereita. Näin myös omilla lapsillani.

Notkuin kaupungilla, diskoissa ja kävin katsomassa bändejä. Ka. oli noin 9 ja minusta tuli DI.

Kavereiden järkevyydessä ei muistaakseni ollut puutteita.

Vierailija
16/344 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tästä syystäkö meidän lapsi ei viihtynyt pihalla muiden lasten kanssa, kun muutettiin uuteen asuntoon? (Asutaan koulun vieressä). Luulin, että on kiusattu, mutta onkin sosioekonomisesta asemasta kyse. Harrastuksia hänellä on aina ollut.

Vierailija
17/344 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Notkuin kaupungilla, diskoissa ja kävin katsomassa bändejä. Ka. oli noin 9 ja minusta tuli DI.

Juu, minun kotikaupungissani oli myös noin, että kaikki teki kaikkea.

Samat tyypit kävi nuokkarilla discossa, urheili, olivat hyviä koulussa ja järkeviä tyyppejä.

Kaupungilla käyminen oli myös jossain vaiheessa suosittua, etenkin niiden keskuudessa joilla oli rahaa.

En tiedä onko tuo sitten pikkupaikkakunnan etuja, vai onko maailma kerennyt muuttua?

Useidenkin kavereiden kanssa puhuttu tuosta, ettei pikkupaikkakunnalla sillä tavalla näkynyt ne yhteiskuntaluokkaerot.

Vierailija
18/344 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että siinä justiin vaiikka kurt cobaiin ja apulanta aloiitti hyvän kehityksen muttta tuli lamaa ja mikä lamautti ihmiisiä.

Vierailija
19/344 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että siinä justiin vaiikka kurt cobaiin ja apulanta aloiitti hyvän kehityksen muttta tuli lamaa ja mikä lamautti ihmiisiä.

Että kyllä mä tota punkrokkiia pidän hyvänä ja ikuiisena.

Vierailija
20/344 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ka oli 7,3 ja minusta tuli DI ja tekniikan tohtori. Vanhempani olivat matalasti koulutettuja ja en harrastanut mitään

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi