Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempi, joka seuraa lapsensa sijaintitietoja, rikkoo lapsenoikeuksia

Vierailija
18.08.2022 |

Heijaa taas, sääntö-Suomi! Tai yksi asiantuntijahna tässä soveltaa, mutta silti:

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/507e775a-3072-41dd-9179-7e64…

Oman ekaluokkalaisen koulumatka on 2,8km. Koska sääntö-Suomi, kuljetusta kouluun ja takaisin ei tipu, vaikka matka on mitattu linnuntietä ja vielä siten, että välissä on pyörätietön osuus.

Todellakin katson, missä lapsi menee siinä vaiheessa, kun en enää häntä saata kouluun. Lapsi täyttää vasta marraskuun lopussa seitsemän vuotta! Keväällä olisi varmaan asiantuntijoiden mielestä ollut lasun paikka jos kuusivuotias olisi ollut saman matkan päässä ilman aikuista. 371

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän asti vanhemmat eivät ole voineet nähdä yli 10-vuotiaiden lastensa terveys- tai reseptitietoja. Lokakuusta alkaen kymmenen vuoden ikäraja poistuu, ja tulevaisuudessa huoltajat voivat nähdä alaikäisen lapsensa tiedot Omakannasta ilman ikärajaa. Tiedot alkavat näkyä huoltajille sen mukaan, milloin terveydenhuollon yksiköt toteuttavat muutokset potilastietojärjestelmään. 2020 muuttui...

Eli nyt näkee

https://www.kanta.fi/blogi/-/asset_publisher/1QjC602jKPR6/content/alaik…

Viitsittekö te lukea yhtään mitään juttua loppuun asti? JOS ALAIKÄINEN ANTAA SUOSTUMUKSENSA. Jonka antamiseen hänen kypsyytensä arvioidaan tilannekohtaisesti. Eli vaikka 6-vuotias voi kieltää tietojensa näkymisen vanhemmilleen, jos lääkäri arvioi hänet riittävän kypsäksi. Vastaavasti 16-vuotias voi antaa luvan, jotta vanhemmat näkevät tiedot. 

Lasta ei saa myöskään painostaa ja lapsella pitää olla oikeus sanoa ei.

Sanoa ei mille? Siitähän tässä juuri oli kyse, että lapsi voi sanoa ei jo ennen sitä 10-vuoden ikää, jos hänet arvioidaan yksilöllisesti riittävän kypsäksi tekemään tämänkaltaisia päätöksiä itseään koskien. En ymmärrä, miten tämä on huono uudistus verrattuna siihen jämptiin 10v ikärajaan, jolloin asia on joko tai lapsen tahtomisesta riippumatta?

Mä en käsitä tätä terveys- ja reseptitietojen pimittämisjuttua ollenkaan. Jos vaikka 11-vuotias lapsi saa jonkun lääkereseptin, niin eihän hän nyt sitä yksin älyä mistään apteekista hakea ja millä rahalla edes hakisi? Jos lääke maksaa vaikka 60 euroa, niin onko tuon ikäisellä sellaiset rahat? Onko tuon ikäinen kypsä seuraamaan itse, että ottaa lääkkeen oikean kokoisina annoksina oikea-aikaisesti?

Mites jos saa lähetteen jatkotutkimuksiin, itsekö osaa varata ajan, ilmoittaa opettajalle poissaolon ja järjestää itsensä paikalle? Mahdollista toimenpidettä varten huolehtii itse, että on riittävän ajan syömättä ensin ja järjestää itselleen jonkun toisen saattajan kotimatkalle? Ja taas, millä rahalla maksaa laskun?

Ei kerta kaikkiaan lapsen terveystietoja voi pimittää vanhemmalta! Se on heitteillejättö viranomaisten toimesta! Ei 10v lapsi ole valmis tekemään päätöstä, että huoltajalle ei kerrota hänen terveys- ja reseptitietojaan. Lapsihan on huollettava. Se tarkoittaa, ettei kykene vielä hoitamaan asioita itse.

Tuo ettei vanhemmat näe terv.tietoja tuli siksi, että nuori voi vanhemman tietämättä hankkia ehkäisyn tai abortin. Ikäraja laitettiin "riittävän" alas. Nuoren seksielämä kun ei kuulu vanhemmille.

Ai ei kuulu vanhemmalle, jos 10v on raskaana ja hänelle tehdään abortti? Ei mahdu mun pirtaan. Että hyshys vaan maton alle äkkiä hoidetaan, eikä tartte edes huoltajalle kertoa?

Vierailija
82/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän asti vanhemmat eivät ole voineet nähdä yli 10-vuotiaiden lastensa terveys- tai reseptitietoja. Lokakuusta alkaen kymmenen vuoden ikäraja poistuu, ja tulevaisuudessa huoltajat voivat nähdä alaikäisen lapsensa tiedot Omakannasta ilman ikärajaa. Tiedot alkavat näkyä huoltajille sen mukaan, milloin terveydenhuollon yksiköt toteuttavat muutokset potilastietojärjestelmään. 2020 muuttui...

Eli nyt näkee

Viitsittekö te lukea yhtään mitään juttua loppuun asti? JOS ALAIKÄINEN ANTAA SUOSTUMUKSENSA. Jonka antamiseen hänen kypsyytensä arvioidaan tilannekohtaisesti. Eli vaikka 6-vuotias voi kieltää tietojensa näkymisen vanhemmilleen, jos lääkäri arvioi hänet riittävän kypsäksi. Vastaavasti 16-vuotias voi antaa luvan, jotta vanhemmat näkevät tiedot. 

Sanoa ei mille? Siitähän tässä juuri oli kyse, että lapsi voi sanoa ei jo ennen sitä 10-vuoden ikää, jos hänet arvioidaan yksilöllisesti riittävän kypsäksi tekemään tämänkaltaisia päätöksiä itseään koskien. En ymmärrä, miten tämä on huono uudistus verrattuna siihen jämptiin 10v ikärajaan, jolloin asia on joko tai lapsen tahtomisesta riippumatta?

Mä en käsitä tätä terveys- ja reseptitietojen pimittämisjuttua ollenkaan. Jos vaikka 11-vuotias lapsi saa jonkun lääkereseptin, niin eihän hän nyt sitä yksin älyä mistään apteekista hakea ja millä rahalla edes hakisi? Jos lääke maksaa vaikka 60 euroa, niin onko tuon ikäisellä sellaiset rahat? Onko tuon ikäinen kypsä seuraamaan itse, että ottaa lääkkeen oikean kokoisina annoksina oikea-aikaisesti?

Mites jos saa lähetteen jatkotutkimuksiin, itsekö osaa varata ajan, ilmoittaa opettajalle poissaolon ja järjestää itsensä paikalle? Mahdollista toimenpidettä varten huolehtii itse, että on riittävän ajan syömättä ensin ja järjestää itselleen jonkun toisen saattajan kotimatkalle? Ja taas, millä rahalla maksaa laskun?

Ei kerta kaikkiaan lapsen terveystietoja voi pimittää vanhemmalta! Se on heitteillejättö viranomaisten toimesta! Ei 10v lapsi ole valmis tekemään päätöstä, että huoltajalle ei kerrota hänen terveys- ja reseptitietojaan. Lapsihan on huollettava. Se tarkoittaa, ettei kykene vielä hoitamaan asioita itse.

Niin, no juuri siksi tämä uusi muutos. Lääkäri arvioi JOKA KERTA ERIKSEEN lapsen kypsyysasteen kyseinen asia huomioon ottaen. Kykeneekö lapsi huolehtimaan lääkityksestään itsenäisesti? Jos ei kykene, iästä viis vanhemmat saa tietää asiasta. Onko tämä asia niin henkilökohtainen/arkaluontoinen, ettei edes vanhempien tulisi tietää siitä (+lapsi kykenee käsittelemään asian itsenäisesti)? Jos on, niin iästä viis vanhemmat ei saa tietää asiasta.

Tämä on hyvä muutos versus jämptiin 10v ikärajaan. Nyt asia arvioidaan tilannekohtaisesti.

Kysyykö se lääkäri 16-vuotiaalta, että onko sulla varaa ostaa tämä lääke (esim. e-pillerit) apteekista ilman, että kerrot vanhemmillesi? Pystyykö lapsi edes pimittämään tilitietojaan vanhemmilta alaikäisenä? Ei kai noi teinit käteistä enää käytä.

Aika monessa kunnassa ehkäisy on nuorille ilmaista. Mutta joo, ainakin meidän koululla terkkarit ja koululääkärit kysyy, että onko varaa ostaa ko. lääke.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli nyt näkee

Tuo ettei vanhemmat näe terv.tietoja tuli siksi, että nuori voi vanhemman tietämättä hankkia ehkäisyn tai abortin. Ikäraja laitettiin "riittävän" alas. Nuoren seksielämä kun ei kuulu vanhemmille.

Ai ei kuulu vanhemmalle, jos 10v on raskaana ja hänelle tehdään abortti? Ei mahdu mun pirtaan. Että hyshys vaan maton alle äkkiä hoidetaan, eikä tartte edes huoltajalle kertoa?

Ilmeisesti näin. Että joo, ei mitään, ei sun seksielämäs kellekään kuulu, ihan rauhassa jatkat seksinharrastamista poikkiksesi kanssa. Laitetaanko sulle kestoajanvaraus tuleviin abortteihin?

Vierailija
84/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voi piilottaa tilitiedot niin, että nostaa rahat käteusautomaatista ja marssii sitten apteekkiin ehkäisypillerit ostamaan.

Eikä pankkitililtä muutenkaan näe, mitä on ostettu. Voi sanoa ostaneensa lääkettä akneen.

Vierailija
85/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen leipää syöt, sen lauluja on laulettava. Jotakin sentään pitäisi vanhemmuuteen ihan velvoittaa. Viime kädessä on vanhempien vastuulla. Kai sitä silloin saa luvan tietää missä pentu kulkee.

Vierailija
86/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen leipää syöt, sen lauluja on laulettava. Jotakin sentään pitäisi vanhemmuuteen ihan velvoittaa. Viime kädessä on vanhempien vastuulla. Kai sitä silloin saa luvan tietää missä pentu kulkee.

Tässähän se ristiriita just on. Kun et saa tietää, missä lapsi liikkuu, etkä hänen lääkärikäynneistään tai apteekkiostoistaan. Silti olet vastuussa. Mahdoton tehtävä. Ilmeisesti lapsi on pidettävä neljän seinän sisällä jatkuvan valvonnan alla, vai onko sekin rikos?

Vierailija
87/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairasta on seurata toista ihmistä. Lasta tai aikuista.

Mun työkaveri seuraa myös millä sivuilla ja kuinka kauan lapsi surffailee. Sit kun menee liian kauan niin sulkee ja pistää viestin, että aika täys ja läksyjen tekoon.

88/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko laittaa klassinen

"oma ekaluokkalaisuus 70-luvulla oli yksin kulkemista lähes kaikilla eikä ollut kännyköitä"

-lisätkää itse kesättalvet hiihdettiin ylämäkeen jne

Turhaa hyysäystä nykyaikana jos ei tuntiin tekstarilla tarkista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi