Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempi, joka seuraa lapsensa sijaintitietoja, rikkoo lapsenoikeuksia

Vierailija
18.08.2022 |

Heijaa taas, sääntö-Suomi! Tai yksi asiantuntijahna tässä soveltaa, mutta silti:

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/507e775a-3072-41dd-9179-7e64…

Oman ekaluokkalaisen koulumatka on 2,8km. Koska sääntö-Suomi, kuljetusta kouluun ja takaisin ei tipu, vaikka matka on mitattu linnuntietä ja vielä siten, että välissä on pyörätietön osuus.

Todellakin katson, missä lapsi menee siinä vaiheessa, kun en enää häntä saata kouluun. Lapsi täyttää vasta marraskuun lopussa seitsemän vuotta! Keväällä olisi varmaan asiantuntijoiden mielestä ollut lasun paikka jos kuusivuotias olisi ollut saman matkan päässä ilman aikuista. 371

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän asti vanhemmat eivät ole voineet nähdä yli 10-vuotiaiden lastensa terveys- tai reseptitietoja. Lokakuusta alkaen kymmenen vuoden ikäraja poistuu, ja tulevaisuudessa huoltajat voivat nähdä alaikäisen lapsensa tiedot Omakannasta ilman ikärajaa. Tiedot alkavat näkyä huoltajille sen mukaan, milloin terveydenhuollon yksiköt toteuttavat muutokset potilastietojärjestelmään. 2020 muuttui...

Eli nyt näkee

https://www.kanta.fi/blogi/-/asset_publisher/1QjC602jKPR6/content/alaik…

Tuo on huono muutos. Tuon jälkeen lapset eivät esim. mene koulun terkkarille, ei puhu koulun psykologille eikä muutenkaan kerro vaivoistaan mitään.

Miksi se on huono muutos, ja miksi eivät kertoisi? Etenkin kun heillä on nyt mahdollisuus itse päättää iästä riippumatta, haluavatko jakaa terveystietonsa vanhempiensa kanssa vai eivät.

Jos vaikka teini haluaa hakea e-pillerit, mutta tietää että vanhemmat eivät hyväksyisi. Ja mikäli vanhemmat ovat niin kontrolloivia että kyttäävät toisen lääkärikäyntejä niin kuvitteletko että he hyväksyisivät sen että teini ei suostu tietojen jakamiseen? Lapsi on kuitenkin täysin vanhempiensa armoilla monen asian suhteen. -Eri

Ööm, luuletko, että se tietojen kieltäminen vaatii vanhempien suostumuksen? Mikä pointti siinä olisi? Eivät ne vanhemmat saa tietää siitä lääkärikäynnistä eivätkä tietojen luovutuskiellosta, ellei se lapsi itse kerro. He eivät vain yksinkertaisesti näe siellä omakannassa mitään merkintää. 

Ööm, jossain paikoissa se lapsi voi vaikka tarvita kyydin vanhemmalta jotta pääsee käymään lääkärillä. Vaikea siinä lapsen on kieltää mitään vaikka olisikin keksinyt jonkun muun syyn miksi sinne pitää mennä.

Vierailija
62/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän asti vanhemmat eivät ole voineet nähdä yli 10-vuotiaiden lastensa terveys- tai reseptitietoja. Lokakuusta alkaen kymmenen vuoden ikäraja poistuu, ja tulevaisuudessa huoltajat voivat nähdä alaikäisen lapsensa tiedot Omakannasta ilman ikärajaa. Tiedot alkavat näkyä huoltajille sen mukaan, milloin terveydenhuollon yksiköt toteuttavat muutokset potilastietojärjestelmään. 2020 muuttui...

Eli nyt näkee

Tuo on huono muutos. Tuon jälkeen lapset eivät esim. mene koulun terkkarille, ei puhu koulun psykologille eikä muutenkaan kerro vaivoistaan mitään.

Miksi se on huono muutos, ja miksi eivät kertoisi? Etenkin kun heillä on nyt mahdollisuus itse päättää iästä riippumatta, haluavatko jakaa terveystietonsa vanhempiensa kanssa vai eivät.

Jos vaikka teini haluaa hakea e-pillerit, mutta tietää että vanhemmat eivät hyväksyisi. Ja mikäli vanhemmat ovat niin kontrolloivia että kyttäävät toisen lääkärikäyntejä niin kuvitteletko että he hyväksyisivät sen että teini ei suostu tietojen jakamiseen? Lapsi on kuitenkin täysin vanhempiensa armoilla monen asian suhteen. -Eri

Ööm, luuletko, että se tietojen kieltäminen vaatii vanhempien suostumuksen? Mikä pointti siinä olisi? Eivät ne vanhemmat saa tietää siitä lääkärikäynnistä eivätkä tietojen luovutuskiellosta, ellei se lapsi itse kerro. He eivät vain yksinkertaisesti näe siellä omakannassa mitään merkintää. 

Ööm, jossain paikoissa se lapsi voi vaikka tarvita kyydin vanhemmalta jotta pääsee käymään lääkärillä. Vaikea siinä lapsen on kieltää mitään vaikka olisikin keksinyt jonkun muun syyn miksi sinne pitää mennä.

MITEN tässä esimerkkitilanteessasi vanha tilanne oli jotenkin parempi? Aikaisemminkin vanhemmat saivat ne tiedot erillisellä pyynnöllä jos niitä ei oltu erikseen kielletty. Tilanne olisi siis täsmälleen sama teinin kyttäävien vanhempien kanssa. Sen sijaan nyt 9-vuotias voi kertoa terveydenhoitajalle kokemastaan hyväksikäytöstä tai väkivallasta ilman, että vanhemmat saavat tietää. 

Lukekaa ne artikkelit joita kommentoitte.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ette halua tälläistä lapsen oikeutta rikottavan, teette näin:

Lapsen täytyy peittää kasvonsa niin, että niitä ei voi tunnistaa esim. Kaavulla (huom. Tätä ja vaatteita on vaihdettava useasti päivän aikana eivätkä ne saa toistua) lisäksi lapsen on opeteltava useita eri kävelytyylejä, esim. ontumisia. Tyylit eivät saa toistua. Nämä siksi, että muuten kaikkialla olevista valvontakameroista tekoäly tunnistaa lapsen ja seuraa sitä, tallentaa sijainti- ja aikatiedot. Näitä voi tuntemattomat ihmiset käyttää hyväkseen miten tahtovat.

Lisäksi puhelimesta on otettava pois päältä GPS, jota useat ohjelmat seuraavat ja lähettävät tiedot tuntemattomille ihmisille.

Myös SIM kortti tulee poistaa, operaattori seuraa lasta

Lisäksi tulee ottaa pois päältä WIWI (WLAN), sekä bluethoot sillä ne seuraavat lasta ja dataa.

Lopuksi puhelimesta tulisi ottaa pois akku koska puhelin ottaa yhteyden lähimpiin antenneihin ja niiden avulla kolmiomittausta hyödyntäen puhelimen paikka- ja aikatiedot lähetetään tuntemattomille ihmisille. Jos akkua ei voi poistaa puhelinta tulisi kantaa Farradayn häkissä, eli esim kupariverkosta tehdyssä laatikossa. Yksi tälläinen häkki on mikroaaltouuni johon lapsi voi laittaa puhelimen ja kantaa tätä. Tosin tämänkin ulkomuotoa on jatkuvasti muutettava aluksi mainituista syistä.

Ainiin kyse olikin siitä, että ihmiset jotka oikeasti välittävät lapsesta, Isä ja Äiti, eivät saa tietää missä lapsi liikkuu. Juu anteeks. Se olis loukkaavaa pedoja kohtaan.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Faradayn_h%C3%A4kki

Tuommoinen ihmisten seuraaminen valvontakameroiden ja kasvojentunnistuksen avulla on ihan hemmetin laitonta koko EU:ssa.

Vierailija
64/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä 7-vuotiaan kyttäily vielä sopii, mutta ei 12-vuotiaan.

Kuitenkin vanhempi on vastuussa 12-vuotiaankin tekemisistä ja turvallisuudesta. Meinaako nämä sääntöjen asettelijat, että vanhemman kuuluu siis olla mukana joka paikassa, mihin lapsi menee, jos ei edes etänä saa tarkistaa, että puhuuko lapsi totta siitä, missä luuhaa? Aivan käsittämättömän ristiriitaista.

Vanhemman tehtävänä on luoda lapseen sellainen suhde että lapsi puhuu tott ja lapsen kanssa voi puhua asiasta kuin asiasta.

Kaltaisesi vanhemmat haluavat lasten vakoilulla paikata sitä että olette huonoja vanhempia

Tunnistan kaltaisesi vanhemman omasta teiniajastani. Mun vanhemmat tuli teinien bilepaikoille kyttäämään ja jäin aina kaikesta kiinni. Toisten vanhemmat oli sitä mieltä, ettei meidän lapsi mitään pahaa tee ja aina puhuu totta. Saattoivat tulla bilepaikalta hakemaan autollisen aivan kännisiä, tupakkaa polttaneita teinejä, eivätkä muka huomanneet mitään, koska meidän tyllerö on niin kiltti, ettei hän sellaista tekisi. Kuulut selvästi jälkimmäisiin.

Vierailija
65/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on hyvin poikkeuksellinen maa siinä, että täällä lapset kulkee yksin ja täällä lasten paikantaminen on oikeasti hyödyllistä. Monissa muissa paikoissa lapsi on aina jonkun toisen aikuisen seurassa, ja silloin paikantaminen ei ole perusteltua. Esim. harvassa maassa 7v lapsi kulkee koulumatkaa yksin. Kansainväliset säännöt soveltuu tältä osin Suomen olosuhteisiin huonosti.

Jep, tuomitaan lapsen paikannustietojen katsominen, kun muualla maailmassa lasta ei edes päästetä yksin mihinkään. Kummassakohan lapsen itsemääräämisoikeus toteutuu paremmin?

Jenkeissähän lasta ei saa jättää edes bussipysäkille yksin odottamaan koulubussia, vaan lapsi on kokoajan jonkun valvovan silmän alla. Miten se olisi jotenkin pahempi, että valvoo etänä paikannustiedoista, kuin että valvoo fyysisesti paikan päällä?

Vierailija
66/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ette halua tälläistä lapsen oikeutta rikottavan, teette näin:

Lapsen täytyy peittää kasvonsa niin, että niitä ei voi tunnistaa esim. Kaavulla (huom. Tätä ja vaatteita on vaihdettava useasti päivän aikana eivätkä ne saa toistua) lisäksi lapsen on opeteltava useita eri kävelytyylejä, esim. ontumisia. Tyylit eivät saa toistua. Nämä siksi, että muuten kaikkialla olevista valvontakameroista tekoäly tunnistaa lapsen ja seuraa sitä, tallentaa sijainti- ja aikatiedot. Näitä voi tuntemattomat ihmiset käyttää hyväkseen miten tahtovat.

Lisäksi puhelimesta on otettava pois päältä GPS, jota useat ohjelmat seuraavat ja lähettävät tiedot tuntemattomille ihmisille.

Myös SIM kortti tulee poistaa, operaattori seuraa lasta

Lisäksi tulee ottaa pois päältä WIWI (WLAN), sekä bluethoot sillä ne seuraavat lasta ja dataa.

Lopuksi puhelimesta tulisi ottaa pois akku koska puhelin ottaa yhteyden lähimpiin antenneihin ja niiden avulla kolmiomittausta hyödyntäen puhelimen paikka- ja aikatiedot lähetetään tuntemattomille ihmisille. Jos akkua ei voi poistaa puhelinta tulisi kantaa Farradayn häkissä, eli esim kupariverkosta tehdyssä laatikossa. Yksi tälläinen häkki on mikroaaltouuni johon lapsi voi laittaa puhelimen ja kantaa tätä. Tosin tämänkin ulkomuotoa on jatkuvasti muutettava aluksi mainituista syistä.

Ainiin kyse olikin siitä, että ihmiset jotka oikeasti välittävät lapsesta, Isä ja Äiti, eivät saa tietää missä lapsi liikkuu. Juu anteeks. Se olis loukkaavaa pedoja kohtaan.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Faradayn_h%C3%A4kki

Tuommoinen ihmisten seuraaminen valvontakameroiden ja kasvojentunnistuksen avulla on ihan hemmetin laitonta koko EU:ssa.

Tulet yllättymään, jos luulet, ettei tuollaista ole. Sun tietojasi on tallennettuna ties minne, sulle tulee mainoksia asioista, joista sun puhelin kuuli sun puhuvan jne. Olet naiivi, jos et usko.

Vierailija
67/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairasta on seurata toista ihmistä. Lasta tai aikuista.

Maailma ei vaan ole lintukoto. Kaikkialla muualla maailmassa lapsi saa vielä vähemmän yksityisyyttä kuin Suomessa. Lapsi ei liiku yleensä koskaan yksin kuten Suomessa.

Jos haluamme, että lapsia syntyy niin silloin mahdollistamme modernit kasvatusmenetelmät ja todellakin seuraamme lapsia. Ei ole lapsenkaan etu, että vanhempi on koko ajan vieressä, vaikka muualla maailmassa näin on, mutta siihenhän tämä kielto veisi. Käytännössä se vaatisi vanhempien paluuta kotiin koti-isiksi ja -äideiksi. Onko tuo Järventaus valmis itse luopumaan työstään tai onko hänellä edes omia lapsia?

Vierailija
68/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä seuraan vielä 15-vuotiaankin sijaintitietoja, jos ei vastaa puhelimeen tms. Rikonko lakia? Kyllä kai, mutta ihan sama. Tarkoitus pyhittää keinot.

Mulla sama, vilkaisen välillä miehen puhelimen että keneltä on tullut viestejä. Rikonko lakia? Kyllä kai, mutta ihan sama. Tarkoitus pyhittää keinot.

Vierailija
69/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni neuvoi minulle 17 v miten voin katsoa hänen sijaintinsa. Alkoi siis tuolloin liikkumaan enemmän ulkona kavereiden kanssa ja koki hankalaksi aina laittaa viestiä missä on. Ja mä taas olin huolissani, kun en yhtään tiennyt missä tyyppi luuraa. Saattoi siis vaikka jäädä yöksi kaverille tai seurustelukumppanille. Nyt on jo aikuinen, mutta sanoo, että kato siitä sijainnista missä on.

Vierailija
70/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älytön uutinen. "Saattaa loukata"? Se joko loukkaa tai ei. Saattaa loukata täysin irrelevantti tieto.

Vaikka ampusit ihmisen poliisin silmäin alla niin silti olet vain taposta/murhasta epäilty. Tuossa sama juttu, vasta oikeus päättää loukkasiko vai ei.

Vierailija
71/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lakia muka rikon, jos seuraan alaikäisen lapseni sijaintia? Lapsiko muka haastaa minut oikeuteen? Joudunko vankilaan?

Vierailija
72/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älytön uutinen. "Saattaa loukata"? Se joko loukkaa tai ei. Saattaa loukata täysin irrelevantti tieto.

On siinä ollut asian tuntia (sic) kyseessä joo............. :D

Vierailija
73/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli nyt näkee

Viitsittekö te lukea yhtään mitään juttua loppuun asti? JOS ALAIKÄINEN ANTAA SUOSTUMUKSENSA. Jonka antamiseen hänen kypsyytensä arvioidaan tilannekohtaisesti. Eli vaikka 6-vuotias voi kieltää tietojensa näkymisen vanhemmilleen, jos lääkäri arvioi hänet riittävän kypsäksi. Vastaavasti 16-vuotias voi antaa luvan, jotta vanhemmat näkevät tiedot. 

Lasta ei saa myöskään painostaa ja lapsella pitää olla oikeus sanoa ei.

Sanoa ei mille? Siitähän tässä juuri oli kyse, että lapsi voi sanoa ei jo ennen sitä 10-vuoden ikää, jos hänet arvioidaan yksilöllisesti riittävän kypsäksi tekemään tämänkaltaisia päätöksiä itseään koskien. En ymmärrä, miten tämä on huono uudistus verrattuna siihen jämptiin 10v ikärajaan, jolloin asia on joko tai lapsen tahtomisesta riippumatta?

Mä en käsitä tätä terveys- ja reseptitietojen pimittämisjuttua ollenkaan. Jos vaikka 11-vuotias lapsi saa jonkun lääkereseptin, niin eihän hän nyt sitä yksin älyä mistään apteekista hakea ja millä rahalla edes hakisi? Jos lääke maksaa vaikka 60 euroa, niin onko tuon ikäisellä sellaiset rahat? Onko tuon ikäinen kypsä seuraamaan itse, että ottaa lääkkeen oikean kokoisina annoksina oikea-aikaisesti?

Mites jos saa lähetteen jatkotutkimuksiin, itsekö osaa varata ajan, ilmoittaa opettajalle poissaolon ja järjestää itsensä paikalle? Mahdollista toimenpidettä varten huolehtii itse, että on riittävän ajan syömättä ensin ja järjestää itselleen jonkun toisen saattajan kotimatkalle? Ja taas, millä rahalla maksaa laskun?

Ei kerta kaikkiaan lapsen terveystietoja voi pimittää vanhemmalta! Se on heitteillejättö viranomaisten toimesta! Ei 10v lapsi ole valmis tekemään päätöstä, että huoltajalle ei kerrota hänen terveys- ja reseptitietojaan. Lapsihan on huollettava. Se tarkoittaa, ettei kykene vielä hoitamaan asioita itse.

Vierailija
74/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä seuraan vielä 15-vuotiaankin sijaintitietoja, jos ei vastaa puhelimeen tms. Rikonko lakia? Kyllä kai, mutta ihan sama. Tarkoitus pyhittää keinot.

Mulla sama, vilkaisen välillä miehen puhelimen että keneltä on tullut viestejä. Rikonko lakia? Kyllä kai, mutta ihan sama. Tarkoitus pyhittää keinot.

Et ole miehesi huoltaja. Jos miehesi dementoituisi, ja tarvitsisi täten ns. huoltajan (ei tule oikea termi nyt mieleen), silloin tilanne olisi verrattavissa alaikäiseen lapseen ja olisi järkevääkin katsoa viestit, ettei esim. tule jotain kaupusteluviestejä, joihin dementoitunut on suostunut.

Kyse on huollettavasta lapsesta, joka ei välttämättä esim. osaa reittiä koululle, ajantaju on hakusessa, eli voi unohtua leikkimään matkalle tms. Ja siitä, että lapsen huoltaja katsoo, että lapsi on mennyt koululle. Jos lapsi on koulussa, niin eihän lapsi voi kesken tunnin vastailla puhelimeenkaan. Miten se loukkaa lasta, että vanhempi saa tietää lapsen olevan koululla?

Vierailija
75/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko mä seurata itseäni? Mitä jos haastan itseni oikeuteen itseni stalkkaamisesta?

Vierailija
76/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä näen lasten sijaintitiedot ja lapset näkevät minun sijaintitiedot. Reilu peli. Lapsille tuo turvaa tietää, missä menen.

Meillä sama juttu. Lapsi 16-vuotias.

Näen myös puolisoni sijainnin ja hän minun.

Vierailija
77/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli nyt näkee

Viitsittekö te lukea yhtään mitään juttua loppuun asti? JOS ALAIKÄINEN ANTAA SUOSTUMUKSENSA. Jonka antamiseen hänen kypsyytensä arvioidaan tilannekohtaisesti. Eli vaikka 6-vuotias voi kieltää tietojensa näkymisen vanhemmilleen, jos lääkäri arvioi hänet riittävän kypsäksi. Vastaavasti 16-vuotias voi antaa luvan, jotta vanhemmat näkevät tiedot. 

Sanoa ei mille? Siitähän tässä juuri oli kyse, että lapsi voi sanoa ei jo ennen sitä 10-vuoden ikää, jos hänet arvioidaan yksilöllisesti riittävän kypsäksi tekemään tämänkaltaisia päätöksiä itseään koskien. En ymmärrä, miten tämä on huono uudistus verrattuna siihen jämptiin 10v ikärajaan, jolloin asia on joko tai lapsen tahtomisesta riippumatta?

Mä en käsitä tätä terveys- ja reseptitietojen pimittämisjuttua ollenkaan. Jos vaikka 11-vuotias lapsi saa jonkun lääkereseptin, niin eihän hän nyt sitä yksin älyä mistään apteekista hakea ja millä rahalla edes hakisi? Jos lääke maksaa vaikka 60 euroa, niin onko tuon ikäisellä sellaiset rahat? Onko tuon ikäinen kypsä seuraamaan itse, että ottaa lääkkeen oikean kokoisina annoksina oikea-aikaisesti?

Mites jos saa lähetteen jatkotutkimuksiin, itsekö osaa varata ajan, ilmoittaa opettajalle poissaolon ja järjestää itsensä paikalle? Mahdollista toimenpidettä varten huolehtii itse, että on riittävän ajan syömättä ensin ja järjestää itselleen jonkun toisen saattajan kotimatkalle? Ja taas, millä rahalla maksaa laskun?

Ei kerta kaikkiaan lapsen terveystietoja voi pimittää vanhemmalta! Se on heitteillejättö viranomaisten toimesta! Ei 10v lapsi ole valmis tekemään päätöstä, että huoltajalle ei kerrota hänen terveys- ja reseptitietojaan. Lapsihan on huollettava. Se tarkoittaa, ettei kykene vielä hoitamaan asioita itse.

Niin, no juuri siksi tämä uusi muutos. Lääkäri arvioi JOKA KERTA ERIKSEEN lapsen kypsyysasteen kyseinen asia huomioon ottaen. Kykeneekö lapsi huolehtimaan lääkityksestään itsenäisesti? Jos ei kykene, iästä viis vanhemmat saa tietää asiasta. Onko tämä asia niin henkilökohtainen/arkaluontoinen, ettei edes vanhempien tulisi tietää siitä (+lapsi kykenee käsittelemään asian itsenäisesti)? Jos on, niin iästä viis vanhemmat ei saa tietää asiasta.

Tämä on hyvä muutos versus jämptiin 10v ikärajaan. Nyt asia arvioidaan tilannekohtaisesti.

Vierailija
78/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli nyt näkee

Tuo ettei vanhemmat näe terv.tietoja tuli siksi, että nuori voi vanhemman tietämättä hankkia ehkäisyn tai abortin. Ikäraja laitettiin "riittävän" alas. Nuoren seksielämä kun ei kuulu vanhemmille.

Vierailija
79/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli nyt näkee

Niin, no juuri siksi tämä uusi muutos. Lääkäri arvioi JOKA KERTA ERIKSEEN lapsen kypsyysasteen kyseinen asia huomioon ottaen. Kykeneekö lapsi huolehtimaan lääkityksestään itsenäisesti? Jos ei kykene, iästä viis vanhemmat saa tietää asiasta. Onko tämä asia niin henkilökohtainen/arkaluontoinen, ettei edes vanhempien tulisi tietää siitä (+lapsi kykenee käsittelemään asian itsenäisesti)? Jos on, niin iästä viis vanhemmat ei saa tietää asiasta.

Tämä on hyvä muutos versus jämptiin 10v ikärajaan. Nyt asia arvioidaan tilannekohtaisesti.

Kysyykö se lääkäri 16-vuotiaalta, että onko sulla varaa ostaa tämä lääke (esim. e-pillerit) apteekista ilman, että kerrot vanhemmillesi? Pystyykö lapsi edes pimittämään tilitietojaan vanhemmilta alaikäisenä? Ei kai noi teinit käteistä enää käytä.

Vierailija
80/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli nyt näkee

Nuoren seksielämä kun ei kuulu vanhemmille.

P. Edo-fiilistelijäkös se siellä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä