Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempi, joka seuraa lapsensa sijaintitietoja, rikkoo lapsenoikeuksia

Vierailija
18.08.2022 |

Heijaa taas, sääntö-Suomi! Tai yksi asiantuntijahna tässä soveltaa, mutta silti:

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/507e775a-3072-41dd-9179-7e64…

Oman ekaluokkalaisen koulumatka on 2,8km. Koska sääntö-Suomi, kuljetusta kouluun ja takaisin ei tipu, vaikka matka on mitattu linnuntietä ja vielä siten, että välissä on pyörätietön osuus.

Todellakin katson, missä lapsi menee siinä vaiheessa, kun en enää häntä saata kouluun. Lapsi täyttää vasta marraskuun lopussa seitsemän vuotta! Keväällä olisi varmaan asiantuntijoiden mielestä ollut lasun paikka jos kuusivuotias olisi ollut saman matkan päässä ilman aikuista. 371

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytön uutinen. "Saattaa loukata"? Se joko loukkaa tai ei. Saattaa loukata täysin irrelevantti tieto.

Vierailija
2/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä 7-vuotiaan kyttäily vielä sopii, mutta ei 12-vuotiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jepjep. Että vanhempi ei saa seurata, missä 7v kulkee, eikä myöskään saa tietoonsa 10-vuotiaan terveystietoja (kun 10v on tietysti täysin kypsä huolehtimaan itse omat terveydelliset asiansa).

Samaan aikaan lasua kiinnostaa vaikka mikä sellainen, mikä vielä nykyvanhempien elämässä oli täysin normaalia. Esim. monien mielestä 6v ei saisi liikkua missään yksin, mutta yhtäkkiä 7v tulisi osata kulkea 2,8km matka yksin, eikä vanhempi saa edes paikannustietojen avulla katsoa perään, että meneekö oikeaan suuntaan. Vähän ristiriitaista.

Vierailija
4/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi joutui jonkun tuntemattoman matkaan niin sillä seurannallahan voi jopa säästyä lapsen henki!

Vierailija
5/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä 7-vuotiaan kyttäily vielä sopii, mutta ei 12-vuotiaan.

Kuitenkin vanhempi on vastuussa 12-vuotiaankin tekemisistä ja turvallisuudesta. Meinaako nämä sääntöjen asettelijat, että vanhemman kuuluu siis olla mukana joka paikassa, mihin lapsi menee, jos ei edes etänä saa tarkistaa, että puhuuko lapsi totta siitä, missä luuhaa? Aivan käsittämättömän ristiriitaista.

Vierailija
6/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä seuraan vielä 15-vuotiaankin sijaintitietoja, jos ei vastaa puhelimeen tms. Rikonko lakia? Kyllä kai, mutta ihan sama. Tarkoitus pyhittää keinot.

Vierailija
7/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas huomaa, ettei ymmärretä lukemaansa. Puheenaiheena on YK:n lasten oikeuksien sopimus. Joka on kansainvälinen, Suomea velvoittava sopimus. Sääntösuomi ei liity tähän mitenkään, Suomen on kansainvälisen oikeuden nojalla pakko tätä noudattaa. 

Lisäksi kyse on jännitteestä lapsen suojelun ja yksityiselämän suojan välillä.

Sitten jos jaksaa lukea ihan loppuun asti, niin kyse onkin siitä, että seuranta tulee toteuttaa avoimesti niin että lapsi tietää siitä ja ymmärtää sen merkityksen. Ei suinkaan siitä, että se automaattisesti loukkaisi lapsen oikeuksia.

Mutta ihan hyvähän tästä on nyt kärjistäen vääntää jotakin vauhkottavaa. 

Vierailija
8/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jepjep. Että vanhempi ei saa seurata, missä 7v kulkee, eikä myöskään saa tietoonsa 10-vuotiaan terveystietoja (kun 10v on tietysti täysin kypsä huolehtimaan itse omat terveydelliset asiansa).

Samaan aikaan lasua kiinnostaa vaikka mikä sellainen, mikä vielä nykyvanhempien elämässä oli täysin normaalia. Esim. monien mielestä 6v ei saisi liikkua missään yksin, mutta yhtäkkiä 7v tulisi osata kulkea 2,8km matka yksin, eikä vanhempi saa edes paikannustietojen avulla katsoa perään, että meneekö oikeaan suuntaan. Vähän ristiriitaista.

Se korjattiin, nykyään näkee 18 vuotiaaksi lapsen terveystiedot. Tosi juttu

Vierailija
9/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se korjattiin, nykyään näkee 18 vuotiaaksi lapsen terveystiedot. Tosi juttu

Vierailija
10/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän asti vanhemmat eivät ole voineet nähdä yli 10-vuotiaiden lastensa terveys- tai reseptitietoja. Lokakuusta alkaen kymmenen vuoden ikäraja poistuu, ja tulevaisuudessa huoltajat voivat nähdä alaikäisen lapsensa tiedot Omakannasta ilman ikärajaa. Tiedot alkavat näkyä huoltajille sen mukaan, milloin terveydenhuollon yksiköt toteuttavat muutokset potilastietojärjestelmään. 2020 muuttui...

Eli nyt näkee

https://www.kanta.fi/blogi/-/asset_publisher/1QjC602jKPR6/content/alaik…

Vierailija
11/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luota mutta tarkista :)

Vierailija
12/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä näen lasten sijaintitiedot ja lapset näkevät minun sijaintitiedot. Reilu peli. Lapsille tuo turvaa tietää, missä menen.

Vierailija
13/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän asti vanhemmat eivät ole voineet nähdä yli 10-vuotiaiden lastensa terveys- tai reseptitietoja. Lokakuusta alkaen kymmenen vuoden ikäraja poistuu, ja tulevaisuudessa huoltajat voivat nähdä alaikäisen lapsensa tiedot Omakannasta ilman ikärajaa. Tiedot alkavat näkyä huoltajille sen mukaan, milloin terveydenhuollon yksiköt toteuttavat muutokset potilastietojärjestelmään. 2020 muuttui...

Eli nyt näkee

Lapsen suostumuksella tosin vain.

Vierailija
14/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta on seurata toista ihmistä. Lasta tai aikuista.

Vierailija
15/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli nyt näkee

Lapsen suostumuksella tosin vain.

No miten saat miehesi tekemään mitä haluat, et osaa lapselle asiaa selittää niin, että saat rastin ruutuun? Aikuinen tietää paremmin ja tämä kuulu ruksata?

Vierailija
16/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten, jos jotain sattuu tai lapsi vaikka eksyy, niin tule lasu heitteillejätöstä.

Siksi seuraan ja lapset myös tietää sen. Omat lapset ovat 13-, 10- ja 8 vuotiaita.

Vierailija
17/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi haluaa käyttää maksamaani puhelinta niin sijaintipalvelu pysyy päällä.

Vierailija
18/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärinkäsitys, sillä vanhempi on aina vastuussa lapsestaan ja velvollinen huolehtimaan hänen turvallisuudestaan.

Oikeasti mikään laki ei estä vanhempaa pitämästä huolta alaikäisestä lapsestaan.

Vierailija
19/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tämä oli hyvä muistutus. Itse olen usein katsonut sovelluksesta, missä tokaluokkalaiseni menee. En ole välttämättä soittanut ollenkaan, olen vain katsonut nopeasti että on oikeassa paikassa kaverinsa kanssa. Tämän luettuani olen alkanut soittamaan ensin ja katson sijainnin vasta, jos ei vastaa tai epäilen sanomaansa (tätä ei ole vielä tapahtunut). Olen kyllä pohtinut tätä yksityisyysasiaa aiemminkin, mutta helposti tuohon turtuu, kun on niin helppo käydä tarkistamassa asia sovelluksesta. Ja lapseni toki tietää, että tarvittaessa näen kokoajan missä hän on.

Vierailija
20/88 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti kaikki valvonta- ja kurinpitomenetelmät paitsi keskustelu rikkovat lastenoikeuksia. Tästä syystä esimerkiksi koulut ovat joutuneet luopumaan jälki-istuntojen käytöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi