Kaksi ex koulukiusaajaani sanovat, että syy oli minussa
Toinen toimii nyt keski-iässä sairaanhoitajana ja toinen opettaa ammattikorkeakoulussa. Itse olen syrjäytynyt. Sanoivat, että olin liian ujo ja arka koulussa, siksi jouduin kiusatuksi.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Itsekin jouduin ala-asteella kiusatuksi koska olin liian ujo ja arka. Eihän se silti minun SYY ollut, eikä tarkoita että ujoja ja arkoja saa kiusata. Tai ylipäätään ketään. Mutta silti tuo on fakta, miksi juuri minua kiusattiin eikä jotain muuta? Siksi, kun olin arkana ja ujona helppo kohde.
Miksi alapeukutit?
Vierailija kirjoitti:
Itsekin jouduin ala-asteella kiusatuksi koska olin liian ujo ja arka. Eihän se silti minun SYY ollut, eikä tarkoita että ujoja ja arkoja saa kiusata. Tai ylipäätään ketään. Mutta silti tuo on fakta, miksi juuri minua kiusattiin eikä jotain muuta? Siksi, kun olin arkana ja ujona helppo kohde.
Ei vaan luokallasi sattui olemaan ilkeitä ihmisiä. Jos olisit ollut erilaisella luokalla, jossa olisi ollut mukavia ja kivoja lapsia, ei sinua olisi kiusattu ujoudestasi.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu, olen nyt työkyvyttömyyseläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan luokallasi sattui olemaan ilkeitä ihmisiä. Jos olisit ollut erilaisella luokalla, jossa olisi ollut mukavia ja kivoja lapsia, ei sinua olisi kiusattu ujoudestasi.
Syy kiusaamisellesi oli siis kiusaajien ilkeä luonne.
vaikka itseäsi pidät vaan ujona niin muut saattavat lukea sen jonain muuna, sinulla on edelleen sama ongelma olla kyvytön katselemaan maailmaa muiden saappaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mielestäni on kummallinen ajatus, että joku hölmö tai vaikkapa ärsyttävä piirre triggeroisi kaikissa ihmisissä kiusaamisreaktion. Ennemminkin reaktioita on monenlaisia- jotkut eivät piittaa puoleen tai toiseen, joku voi vähän sääliäkin, jne. Kiusaaja tietysti mielellään uskoo, että juuri hänen tapansa reagoida on se tavallisin ja oikein. Myös minun on vaikea uskoa, että ne kiusaajat ovat kivoja ihmisiä, jotka vain jotenkin muuttuvat ärsyttävän ihmisen takia- vähän kuten ihmissusi täysikuun vaikutuksesta. Oikeasti taitaa olla, että ksipäältä vaikuttava kiusaaja on ihan oikeastikin juuri sellainen. Ja ainoa jolla on pakkomielle reagoida toisten ärsyttävyyteen kiusaamalla.
Koulunpihakiusaamista aikanaan tarkkailleena ja toisaalta koiria kasvattavien vanhempien kanssa eläneenä minusta tuntui että siinä oli kyse enemmänkin jostain vaistomaisesta laumassa ylöspäin asemassa pyrkimisestä kuin vain yksinkertaisesta triggeröitymisestä toisesta. Koirillahan sitä näki, että joku (todennäköisesti myöhemmin laumasssa korkeaan asemaan jopa johtajaksi päätyvä) jo aika pikku pennusta systemaattisesti alkoi pudottaa muita lauman jäseniä alapuolelleen aloittaen heikommasta, mielistellen vahvempiaan (samalla odottaen tilaisuutta jolloin vahvemmankin voisi voittaa). Ihan samalta se pahimpien kiusaajien touhu näytti koulussa. He etsivät itselleen heikoimman ja puolustuskyvyttömimmän ja iskivät. Taas yksi alistettu ja voitettu, ja lauman suosio ja hyväksyntä vielä vahvisti asiaa. Esim. mua kun kiusattiin, niin tosiaan suuri osa luokkaa kerääntyi kiusaajien ja minun ympärille ja osa kannusti kiusaajaa, moni nauroi kun minua nöyryytettiin (esim. jos kiusaaja keksi vaikka ulkonäöstäni erityisen nokkelia ilkeitä sutkautuksia tai matki eleitäni) ja osa hyväksyi hiljaa ettei itse joudu paskaan asemaan. Kiusaaja siis sai huomiota ja sosiaalista arvonnousua toiminnallaan mikä lienee monelle luonteelle vaistomaisesti palkitsevaa.
Silti usko että ainoastaan pskat luonteet hakevat palkitsevuutensa niin.
Tavallaan mäkin uskon, mutta toisaalta uskon että osa niistä voi oppia aikuisena kääntämään hankkimaan huomionsa rakentavammalla tavalla. Esim. voi olla edelleen kova huomion ja statuksen tarve, mutta jos sen hankkiikiin olemalla kunnianhimoinen urallaan ja tekemällä hitosti työtä että saa maineensa sillä. Osa tietysti jää aikuisenakin siihen pikkumaisuuteen, että hakee itselleen koettua paremmuutta pilkkaamalla muita. Ja varmasti riski tällaiseen on suurempi lapsikiusaajalla kuin vaikka jollain sellaisella lapsella jota ei kiusaaminen koskaan kiinnostanut tai piti sitä jo silloin täysin vääränä.
jotenki mua vaan nyppäsee tuo huomion ja statuksen tarve kun kuitenki sadistisesta käytöksestä nautintoa saava ihminen ymmärtää varmasti tekemänsä (paitsi ihan pikkukakrut, mutta niissäki tapauksissa vanhempien luulis tajuavan) ja käsittävät että statusta ja huomiota saisi muutenki kuin rääkkäämällä toisia. Vaikka skeittitempuilla. Ja silti omaksi mielihyväkseen jatkavat sadismiaan.
Ttu mitä nössöjä kuplamuovilapsia täällä puolet kommentoijista kasvattaa. Varmaan se aikuisten maailma ottaa avosylin vastaan tämmöset jotka on opetettu siihen että kaikkien kanssaeläjien on oltava mukavia ja jos ei ole niin mihis instanssiin sitten aikuisena valitetaan kun syrjäytyy eikä pääse mihinkään porukkaan sisään... no huumeporukkaan pääsee aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tämäkin, mutta ei se kumoa tuota että luokkani ilkeät kiusasivat juuri minua koska olin ujona/arkana helppo kohde, eivätkä jotain muuta luokkalaista.
Enkä väitä että ujous ja arkuus olisi joku vika, saati oikeuttaisi kiusaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ttu mitä nössöjä kuplamuovilapsia täällä puolet kommentoijista kasvattaa. Varmaan se aikuisten maailma ottaa avosylin vastaan tämmöset jotka on opetettu siihen että kaikkien kanssaeläjien on oltava mukavia ja jos ei ole niin mihis instanssiin sitten aikuisena valitetaan kun syrjäytyy eikä pääse mihinkään porukkaan sisään... no huumeporukkaan pääsee aina.
Eiköhän ne syrjäytyjät löydy siitä tyhmemmästä sakista, eli niistä, joilta puuttuvat sosiaaliset taidot ja kyky asettua toisen ihmisen asemaan. Mukava voi olla ihan kaikille. Lähtökohta sosiaalisessa kanssakäymisessä yleensä on, että luokkakaveria kohdellaan hyvin ja hommat hoidetaan, vaikkei nyt ihan sydänystäviä oltaisikaan. Kukin voi vapaa-aikansa sitten viettää kenen kanssa tahtoo.
Tiedän koulukiusaajan, joka on menestynyt ja finlandiapalkittu.
Hän osaa taitavasti esiintyä välittävänä tarvittaessa, vaikkei sitä ole.
Vierailija kirjoitti:
sinun "aikuisten maailmasi" on sinun mielikuvasi, toivon ettei tule koskaan todeksi.
Rupes pikkasen ahdistamaan tämän ketjun joidenkin viestien lukeminen.
T. Joku jota kiusattiin vuosia ala-asteella.
En kehota ketään laittomuuksiin, mutta itsellä on aina takaraivossa, että henkirikoksista saa Suomessa hyvin paljousalennuksen, eli tuomiot saa istua päällekkäin. Lisäksi linnasta löytää aina kavereita, eikä päihteistä tai seksistäkään ole puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tämäkin, mutta ei se kumoa tuota että luokkani ilkeät kiusasivat juuri minua koska olin ujona/arkana helppo kohde, eivätkä jotain muuta luokkalaista.
Enkä väitä että ujous ja arkuus olisi joku vika, saati oikeuttaisi kiusaamiseen.
Ehkä. Tai sitten sinua oltaisiin voitu kiusata, koska puhut liikaa, et kuuntele muita, leikit tyhmiä leikkejä, olet ruma, olet ylimielinen, olet prinsessa ja lapsellinen. Olet hikari tai tyhmä ja huono koulussa. Olet rikas kultapossu tai köyhä ryysyläinen täineen ja kirppuineen, haiset pahalle jne. Siis syynhän keksii kenestä vain ja se syy voi olla mikä tahansa. Kyllä jokaisesta syyn keksii, jos luonne on ilkeä.
Kyllä se syy oli vain ja ainoastaan kiusaajien. Jos sitä ei ole ujo ja arka niin liian pitkä tai lyhyt. painaa liikaa tai liian vähän, jotain vikaa vaatteissa ja niin edelleen. Kiusaajat löytää aina syyn miksi kiusata. Olisivat edes älynneet pyytää anteeksi käytöstään nyt aikuisiässä eikä puolustelleet käytöstään sillä että olit liian ujo ja arka. Ihan kummallisa ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei anna oikeutta kiusata eikä
kiusaaminen ole ikinä kiusatun syytä!Kaikki ihmissuhteet on kahden kauppa, joissa tulisi aina pelkän yhden osapuolen syyttelyn sijaan miettiä olisikohan kummassakin vikaa.
Ja olisihan se suloista jos maailma olisi noin mustavalkoinen.
Haluaako joku kiusaajan kanssa oikein ihmissuhteen? Lycka till...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei anna oikeutta kiusata eikä
kiusaaminen ole ikinä kiusatun syytä!Kaikki ihmissuhteet on kahden kauppa, joissa tulisi aina pelkän yhden osapuolen syyttelyn sijaan miettiä olisikohan kummassakin vikaa.
Ja olisihan se suloista jos maailma olisi noin mustavalkoinen.
Jes saatiin narsku ketjuun!
Hakkaa niiden lapset, koska ne on pieniä. Jos niitä on, jos ei ole niin kyllä sinä keksit jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
vaikka itseäsi pidät vaan ujona niin muut saattavat lukea sen jonain muuna, sinulla on edelleen sama ongelma olla kyvytön katselemaan maailmaa muiden saappaista.
Monet ujot puhuu siitä miten heitä pidetään ylimielisenä.
en ole kauheesti kiusaamiseen osallistunut lapsena vähän lipsu ku olin kamala suustani. mutta aina oon ymmärtäny mistä ihmistä kiusataan, on sitten ylimielinen, sosiaalisesti sokee tai joku muu piirre luonteessa.
en ole nähnyt kun muutaman kerran tätä sosiaalisesta asemasta tai fyysisistä ominaisuuksista kiusaamista.