Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksi ex koulukiusaajaani sanovat, että syy oli minussa

Vierailija
17.08.2022 |

Toinen toimii nyt keski-iässä sairaanhoitajana ja toinen opettaa ammattikorkeakoulussa. Itse olen syrjäytynyt. Sanoivat, että olin liian ujo ja arka koulussa, siksi jouduin kiusatuksi.

Kommentit (170)

Vierailija
81/170 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kiusaaminen voi olla joskus myös kiusatun itsensä syytä. Ainakin poikaporukoissa jos rupeat vasikoimaan kavereiden juttuja niin ansaitseekin joutua ulos porukasta.

Omalla luokalla oli ainakin yksi joku aina provosoi kunnes jollain napsahti.

Meillä oli luokalla tämmönen vasikkaihminen. Aina kun oli jotain mistä kertoa opettajalle niin oli käsi pystyssä että "mikko poltti tupakkaa välitunnilla" tai "pekka ei ole tehnyt läksyjä". No turpaansahan se sai koko yläasteen ja ihan omaa syytä.

Tää on kotona opetettu malli. Vanhemmat tekee tätä samaa työpaikalla, kun kolleega tekee virheen niin mennään pomolle kertomaan eikä anneta virheen tekijälle edes mahdollisuutta korjata asiaa. Omaa erinomaisuutta yritetään nostaa lokaamalla muita alas.

Ja tämmösen vanhempi vielä kehtaa väittää että hänen lastaan kiusataan, kun lapsi ilmiselvästi tällä käytöksellä kiusaa muita.

Ja mitä tekee mammalahko aihe vapaalla? Hyeenalauman lailla haukkuu kouluaikaisia kiusaajiaan. Ja sitä kiusaaja ei vieläkään kiinnosta paskankaan vertaa.#voimaantuminen

Narsistisesta häiriöstäsi huolimatta tätä ketjua ei ole suunnattu sinulle, kiusaaja

Vierailija
82/170 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vit mitä paskaa ketjussa. Syy on aina kiusaajassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/170 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko nämä, joita kiusattiin syyttä koulussa samoja ihmisiä, joita pahoinpidellään parisuhteessa syyttä?

Vierailija
84/170 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei kai ketään syyttä kiusata

Kiitos Putin tästä kommentista, mutta kyllä ihmisiä kiusataan psykojen ja narsistinen taholta, jos heillä on siihen mahdollisuus. Heille se tuottaa nautintoa, kun toinen kärsii ja se on heistä hauskaa ja samalla tuntevat itsensä ylemmäksi.

Vierailija
85/170 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mielestäni on kummallinen ajatus, että joku hölmö tai vaikkapa ärsyttävä piirre triggeroisi kaikissa ihmisissä kiusaamisreaktion. Ennemminkin reaktioita on monenlaisia- jotkut eivät piittaa puoleen tai toiseen, joku voi vähän sääliäkin, jne.  Kiusaaja tietysti mielellään uskoo, että juuri hänen tapansa reagoida on se tavallisin ja oikein. Myös minun on vaikea uskoa, että ne kiusaajat ovat kivoja ihmisiä, jotka vain jotenkin muuttuvat ärsyttävän ihmisen takia- vähän kuten ihmissusi täysikuun vaikutuksesta. Oikeasti taitaa olla, että ksipäältä vaikuttava kiusaaja on ihan oikeastikin juuri sellainen. Ja ainoa jolla on pakkomielle reagoida toisten ärsyttävyyteen kiusaamalla. 

Koulunpihakiusaamista aikanaan tarkkailleena ja toisaalta koiria kasvattavien vanhempien kanssa eläneenä minusta tuntui että siinä oli kyse enemmänkin jostain vaistomaisesta laumassa ylöspäin asemassa pyrkimisestä kuin vain yksinkertaisesta triggeröitymisestä toisesta. Koirillahan sitä näki, että joku (todennäköisesti myöhemmin laumasssa korkeaan asemaan jopa johtajaksi päätyvä) jo aika pikku pennusta systemaattisesti alkoi pudottaa muita lauman jäseniä alapuolelleen aloittaen heikommasta, mielistellen vahvempiaan (samalla odottaen tilaisuutta jolloin vahvemmankin voisi voittaa). Ihan samalta se pahimpien kiusaajien touhu näytti koulussa. He etsivät itselleen heikoimman ja puolustuskyvyttömimmän ja iskivät. Taas yksi alistettu ja voitettu, ja lauman suosio ja hyväksyntä vielä vahvisti asiaa. Esim. mua kun kiusattiin, niin tosiaan suuri osa luokkaa kerääntyi kiusaajien ja minun ympärille ja osa kannusti kiusaajaa, moni nauroi kun minua nöyryytettiin (esim. jos kiusaaja keksi vaikka ulkonäöstäni erityisen nokkelia ilkeitä sutkautuksia tai matki eleitäni) ja osa hyväksyi hiljaa ettei itse joudu paskaan asemaan. Kiusaaja siis sai huomiota ja sosiaalista arvonnousua toiminnallaan mikä lienee monelle luonteelle vaistomaisesti palkitsevaa.

Vierailija
86/170 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko nämä, joita kiusattiin syyttä koulussa samoja ihmisiä, joita pahoinpidellään parisuhteessa syyttä?

Joskus, ei aina. Kiusattujen on vaikea solmia parisuhdetta kun omanarvontunto on viety. Hyvä kumppani voi myös parantaa tilannetta.

Ja siihen mihin vihaat, niin yleisesti EI, kuten tiedät!

Vierailija
87/170 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mielestäni on kummallinen ajatus, että joku hölmö tai vaikkapa ärsyttävä piirre triggeroisi kaikissa ihmisissä kiusaamisreaktion. Ennemminkin reaktioita on monenlaisia- jotkut eivät piittaa puoleen tai toiseen, joku voi vähän sääliäkin, jne.  Kiusaaja tietysti mielellään uskoo, että juuri hänen tapansa reagoida on se tavallisin ja oikein. Myös minun on vaikea uskoa, että ne kiusaajat ovat kivoja ihmisiä, jotka vain jotenkin muuttuvat ärsyttävän ihmisen takia- vähän kuten ihmissusi täysikuun vaikutuksesta. Oikeasti taitaa olla, että ksipäältä vaikuttava kiusaaja on ihan oikeastikin juuri sellainen. Ja ainoa jolla on pakkomielle reagoida toisten ärsyttävyyteen kiusaamalla. 

Koulunpihakiusaamista aikanaan tarkkailleena ja toisaalta koiria kasvattavien vanhempien kanssa eläneenä minusta tuntui että siinä oli kyse enemmänkin jostain vaistomaisesta laumassa ylöspäin asemassa pyrkimisestä kuin vain yksinkertaisesta triggeröitymisestä toisesta. Koirillahan sitä näki, että joku (todennäköisesti myöhemmin laumasssa korkeaan asemaan jopa johtajaksi päätyvä) jo aika pikku pennusta systemaattisesti alkoi pudottaa muita lauman jäseniä alapuolelleen aloittaen heikommasta, mielistellen vahvempiaan (samalla odottaen tilaisuutta jolloin vahvemmankin voisi voittaa). Ihan samalta se pahimpien kiusaajien touhu näytti koulussa. He etsivät itselleen heikoimman ja puolustuskyvyttömimmän ja iskivät. Taas yksi alistettu ja voitettu, ja lauman suosio ja hyväksyntä vielä vahvisti asiaa. Esim. mua kun kiusattiin, niin tosiaan suuri osa luokkaa kerääntyi kiusaajien ja minun ympärille ja osa kannusti kiusaajaa, moni nauroi kun minua nöyryytettiin (esim. jos kiusaaja keksi vaikka ulkonäöstäni erityisen nokkelia ilkeitä sutkautuksia tai matki eleitäni) ja osa hyväksyi hiljaa ettei itse joudu paskaan asemaan. Kiusaaja siis sai huomiota ja sosiaalista arvonnousua toiminnallaan mikä lienee monelle luonteelle vaistomaisesti palkitsevaa.

Silti usko että ainoastaan pskat luonteet hakevat palkitsevuutensa niin.

Vierailija
88/170 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kiusaaminen voi olla joskus myös kiusatun itsensä syytä. Ainakin poikaporukoissa jos rupeat vasikoimaan kavereiden juttuja niin ansaitseekin joutua ulos porukasta.

Meillä oli luokalla tämmönen vasikkaihminen. Aina kun oli jotain mistä kertoa opettajalle niin oli käsi pystyssä että "mikko poltti tupakkaa välitunnilla" tai "pekka ei ole tehnyt läksyjä". No turpaansahan se sai koko yläasteen ja ihan omaa syytä.

Tää on kotona opetettu malli. Vanhemmat tekee tätä samaa työpaikalla, kun kolleega tekee virheen niin mennään pomolle kertomaan eikä anneta virheen tekijälle edes mahdollisuutta korjata asiaa. Omaa erinomaisuutta yritetään nostaa lokaamalla muita alas.

Ja tämmösen vanhempi vielä kehtaa väittää että hänen lastaan kiusataan, kun lapsi ilmiselvästi tällä käytöksellä kiusaa muita.

Ja mitä tekee mammalahko aihe vapaalla? Hyeenalauman lailla haukkuu kouluaikaisia kiusaajiaan. Ja sitä kiusaaja ei vieläkään kiinnosta paskankaan vertaa.#voimaantuminen

Mielisairas psyko, kiusaaja nauttii. Kyllä se tiedetään

Tarkoitit varmaan mielisairaalla psyko kiusaajalla tätä vasikoivaa kakaraa?

Vierailija
89/170 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kenenkään ulkonäkö, erilaisuus tai luonteen piirre ole syy kiusata. Kiusaamisen taustalla on aina kiusaajan ilkeä luonne. Se on kiusaamisen perimmäinen syy. AINA!

Ei mukava, lahjakas ja älykäs lapsi kiusaa muita, vaikka kaveri olisi hiljainen, rillipää pullukka. Jos luonne on mukava, niin kiusaamista ei tapahdu. Mutta jos luokalla on kuspäitä ja aivotonta sakkia, niin silloin kiusataan. Sama pätee aikuisiin. Usein kiusaaja on oikeasti kateellinen ja huonon itsetunnon omaava, yleensä vähän yksinkertainen kaveri. Omaa pahaa oloa puretaan ilkeilemällä muille. Kiusaaminen ei onneksi tarvitse mitään taitoja. Sen osaa tyhmäkin. Eivätkä kiusaajat usein kovin älykkäitä olekaan. Taitoa vaatii, että osaa tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Taitoa vaatii, että osaa huomioida suuria kokonaisuuksia, ymmärtää asioita toisten ihmisten näkökulmasta, omaa vahvat arvot ja toimii arjessaan rehellisesti, oikeudenmukaisesti toiset ihmiset huomioiden.

Vierailija
90/170 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja, kiusatuksi joutuminen ei todellakaan ole ikinä kiusatun syy ja ujous tai arkuus eivät ole asioita, jotka tekee ihmisestä pahan! Jos joku on ujo tai arka niin pitää kannustaa ja ottaa toimintaan mukaan tai jos et pidä jostain henkilöstä niin antaa olla vaan rauhassa.

Minunkin kohdalla kiusaajat väittää, että kiusaaminen oli mun vika ja haluavat näin ollen päästä kuin koira veräjästä siitä moninaisesta henkisestä ja fyysisestä väkivallasta mitä aiheuttavat. Järkyttävää huomata miten tälläkin palstalla moni aikuinen puolustelee kiusaamista (pahimmillaan toisen elämän hajottamista loppuiäksi). Tiedän että toimin itse ensin väärin kun sanoin että olisin parempi tyttöystävä parhaanystävän poikaystävälle, mutta se että siitä seurasi _vuosien_ kiduttaminen ja terveyden tuhoaminen oli väärin ja liikaa. En kuitenkaan kertonut tuolle pojalle tunteistani, suudellut häntä tai harrastanut seksiä hänen kanssaan joten mitään vakavaa ei tapahtunut ja olen oikeasti pahoillani tekemistäni vääryyksistä, ei tunnu hyvälle että on loukannut jotakuta ja samaan aikaan tiedän etten ole paha ihminen ja vähemmällä mun ois pitänyt päästä. Olin peruskoulu ikäinen Lapsi, opin virheistäni nopeasti ja en ole luonteeltani paha.

Useilla aikuisillakaan ei valitettavasti ole luonteessa riittävästi empatiaa ja sen takia on olemassa sanonta 'maailma on julma'.

Ja en sano, että jos käyttäytyy huonosti, etteikö siitä sais napakkaa palautetta antaa, huutaa ja haukkua vaikka kerran päin naamaa! mutta se jatkuva vuosien haukkuminen, ahdistuksen tuottaminen, lyöminen niin että muut nauraa ympärillä ja ylipäätään kaikenlainen fyysinen väkivalta on tosi väärin.

Vierailija
91/170 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti usko että ainoastaan pskat luonteet hakevat palkitsevuutensa niin.

Tavallaan mäkin uskon, mutta toisaalta uskon että osa niistä voi oppia aikuisena kääntämään hankkimaan huomionsa rakentavammalla tavalla. Esim. voi olla edelleen kova huomion ja statuksen tarve, mutta jos sen hankkiikiin olemalla kunnianhimoinen urallaan ja tekemällä hitosti työtä että saa maineensa sillä. Osa tietysti jää aikuisenakin siihen pikkumaisuuteen, että hakee itselleen koettua paremmuutta pilkkaamalla muita. Ja varmasti riski tällaiseen on suurempi lapsikiusaajalla kuin vaikka jollain sellaisella lapsella jota ei kiusaaminen koskaan kiinnostanut tai piti sitä jo silloin täysin vääränä.

Vierailija
92/170 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarkoittanut. Ihanko itse keksit tuon valheen. Ei teillä tuollaista ihmistä luokassa ollut, vaikka kiusaaja saikin muut manipuloitua mukaan väkivaltarikokseen. Häpeäisit jos mukana olit! Mahdollistajat ovat lampaita joita Putinkin kittää

Onko ikinä kadutanut kun mahdollistit väkivaltarikoksen tai olit mukana, ootko varma että rikos on vanhentunut?

Vierailija
93/170 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ne tulee välillä kiusattavaks. oli ittessä pitelemistä kun toinen ei ymmärrä pysyä poissa, ei minkään näköstä sosiaalista kykyä tunnistaa missä ei kaivata.

Vierailija
94/170 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua alkoi taas ahdistaa tämä kiusaamisasia, kun menin Twitteriin. Olin kiusattu itse, jotenkin siitä toipunut ja uskoin jo että onneksi nyt aikuisten elämässä ihmiset on fiksumpia. Twitterissä sitten näkyy millainen aikuistenkin monien ihmisluonne on kun saa anonyyminä päästellä! Ihan hirvittävää julmuutta ja pilkkaamista. 

Vierailija
95/170 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se niin, että jos tuolla kadulla kävelee vastaan ärsyttävä tyyppi, niin kyllä lain pitäisi sallia, että hänelle antaa pari nyrkiniskua päin näköä. Syyhän on vastaantulijassa kun on niin ärsyttävä.

Vierailija
96/170 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä ne tulee välillä kiusattavaks. oli ittessä pitelemistä kun toinen ei ymmärrä pysyä poissa, ei minkään näköstä sosiaalista kykyä tunnistaa missä ei kaivata.

Tai sitten sinä olet vain luonteeltasi ilkeä, etkä omaa normaaleja sosiaalisia taitoja.

Vierailija
97/170 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielenkäyttösi on rumaa. Vaikutat kiusaajalta. Onko joku kiusaamasi henkilö kielinyt tekosistasi? Kiusasitko sitä ensin, millä tavalla ja kuinka kauan?

Vierailija
98/170 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kel on paha olla hän kiusaa. Ei käy kateeksi kiusaajat.

Vierailija
99/170 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin jouduin ala-asteella kiusatuksi koska olin liian ujo ja arka. Eihän se silti minun SYY ollut, eikä tarkoita että ujoja ja arkoja saa kiusata. Tai ylipäätään ketään. Mutta silti tuo on fakta, miksi juuri minua kiusattiin eikä jotain muuta? Siksi, kun olin arkana ja ujona helppo kohde.

Vierailija
100/170 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan kiusaamista ja kiusaajia ja yläpeukutan niitäkin, jotka tarpeeksi kauan rääkättyinä lopulta tarttuivat aseeseen eli kouluampujia.  Mutta ikävä kyllä en voi olla samaa mieltä niiden kanssa jotka väittävät, että kaikki ilkimykset ja raakalaiset on pohjimmiltaan tyhmiä ja heikkoja ja siksi helposti hoideltavissa. Ilkeitä ja sisältä mädänneitä pskoja kyllä ovat, mutta eivät muita heikompia. Sanon tän vain siksi, että jos kiusaamista lähdetään suitsimaan jonkin lastenkirjatodellisuuden pohjalta, niin jää kyllä yrittämiseksi. Pitää ensin myöntää tosiasiat, että vois sitten säätää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi