Millä tavoin jaksaisi laihduttaa 33kg?Miten onnistuit? Tökkii, aina vaan jojoilua +-3 kg
Tätä jo vuosia, miten onnistuu?
N36 97kg ja 161cm.
Kommentit (92)
Itselläni tässä kuukauden sisään kasvoi motivaatio siitä, että sääret kylmivät jatkuvasti ja selkä ei meinaa enää jaksaa kannatella suuria rintoja. Aloitin uudelleen kotona kahvakuulailun, liikeohjeet sain vuosia sitten liikkunnanohjaajalta. Jumppa on alle puolituntinen, 3krt/vk, mutta jo siitä huomaa kuinka keho ryhdistäytyy ja jäntevöityy. Painohulavannetta yritän aina välillä pyöritellä, melko huonolla menestyksellä. Kävelylenkkiä tulee päivittäin vähintään puolituntia, autoa ei ole. Ylipainoa on reilut 30kg, ikää 40v.
Makeanhimoa vastaan taistelen, olen nyt pakottanut itseni olemaan ostamatta herkkuja arkena, himo iskee aina ruuan jälkeen. Olen sitä lievittääkseni ottanut pepsimaxia tai pari valkosuklaarusinaa. Alkoholia käytän harvoin, en tupakoi. En ole kovin innokas kokkailija, käytän usein puolivalmista/valmista ruokaa, mutta annokset yritän pitää kohtuullisina. Viikonloppuina löysään ja ostan jotain herkkua.
Kannatan pieniä muutoksia, vaikka itselleni voisi olla helpompaa mennä jonkin valmiin listan mukaan. Sellaisella laihdutin muutama vuosi sitten reilu 10kg vajaassa vuodessa, mutta kun lopetin kilot tuli takaisin. Yksi kompastuskivi on se mitä syödä kun iskee kova nälkä ja himoitsee kaikkea. Lapsiperhearjessa tällaisia hetkiä välillä tulee.
Vinkkejä saa laittaa.
Ei mitään laihdutusta tai diettejä. Pysyvä elämänmuutos on ainoa tapa. Merkittävä ruoan määrän vähentäminen ja arkiliikunnan lisääminen. Varmasti lähtee ylipaino pois.
Ozempic on Oikotie onneen. Helppoa ja vaivatonta painonpudotusta. Itsellä paino pudonnut puolessa vuodessa reilut 15 kg - tekemättä mitään. Ruokahalu olematon.
Itse ajattelisin, ettei hinta ole järkyttävän korkea, 3,30€/ pv. Aiemmilla ruokailutottumuksilla meni heittämällä herkkuihin yms tuo summa päivittäin
Suosittelen
Vierailija kirjoitti:
Sillä tavalla, että teet niin pieniä muutoksia ettei epämukavuutta ja kyrsiintymistä ja repsahdushalua tule. Yksi kerrallaan, ja hyväksyt hitaan laihtumisen. Minä painoin vielä 4 v. sitten, 40-vuotiaana 122 kg. Nyt painan 67 kg. Ja ainoa keino millä onnistuin yli 10 v jojoilun jälkeen oli tuo.
Ja siis ei mitään näitä jätä kokonaan pois sokerit, jauhot, valmisruoat tms. Nämä on juuri niitä liian radikaaleja muutoksia, jotka varsinkin kroonisella jojottajalla tai luovuttajalla johtaa repsahdukseen, luovuttamiseen ja toteamukseen että minä en vaan pysty, ei ole tahdonvoimaa. Samoin kunnianhimoiset treeniohjelmat varsinkin jos ylipainoa on paljjon ja liikkuminen on siksi epämukavaa ja ehkä kivulloistakin.
Mitä sun täytyy nyt ap saada on ONNISTUMISEN KOKEMUS. Koska sun itseluottamus kykyysi muuttaa elämäntapoja on mennyt kun et ole onnistunut pudottamaan painoa. Saat sen kokemuksen, kun et alkuun vaadi painon pudotusta ollenkaan, vaan yrität onnistua jossain pienessäkin muutoksessa, joka terveellistää elämäntapojasi. Jos vaikka juot liian vähän vettä, kokeile juoda riittävästi ja seuraa tarvittaessa vaikka jollain sovelluksella juomistasi. Parin viikon päästä et ehkä ole laihempi, mutta olet todistanut itsellesi, että sinun on todistetusti mahdollista muuttaa tapojasi, sinulla on tahdonvoima siihen.
Sitten voit siirtyä syömätapoihin, mutta aloita niissäkin jollain kevyellä, fyysisesti ja psyykkisesti tuskattomalla muutoksella. Jollakin mikä ei ole sinulle kovin tärkeää. Eikä tarvi jättää asioita kokonaan pois, esim. jos toteaisit että syöt oikeastaan leipiä liikaa päivän aikana, ei sun tarvi jättää leipää pois vaan alkuun vaikka korvata 1 leipä vaikka aamu- tai iltapalalla hedelmällä tai viihanneksella. Itsekin söin edelleen iltapalalla 1 leivän ja syön vieläkin, mutta sen kaverina on hedelmää tai kasvistikkuja eikä enää toista ja kolmatta leipää. Jos joisit liikaa limsoja tai alkoholia, vähennä kevyesti ja vähitellen, ja aina niin että yksi muutos on kerrallaan työn alla ja seuraava otetaan vasta kun edelliseen muutokseen on sopeudutu. Ja jätä sinulle vaikeat muutokset viimeiseksi, aikaan jolloin sulla on jo paljon kokemusta että pystyt muuttamaan asioita. Esim. mulle alkoholi oli tärkeä stressilääke jota olin tissutellut koko ikäni. Minä siis jätin sen vähentämisen ihan loppuun, kun kasvisten syönti, limsojen ja energiajuomien juonti, leivillä nälän kuittaaminen yms. oli jo saatu järkevälle tasolle. Ja silti laihduin, koska kalorit väheni.
Hyvä kirjoitus! Itsellä runsaasti ylipainoa ja minä jätin kaiken lisätyn sokerin pois nyt ensi alkuun sen takia että se tuntuu sopivan minulle eikä tunnu kärsimykseltä, muuten en muuta vielä mitään koska se on jo tosi radikaali muutos kun olin tottunut päivittäin syömään runsaasti sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Ozempic on Oikotie onneen. Helppoa ja vaivatonta painonpudotusta. Itsellä paino pudonnut puolessa vuodessa reilut 15 kg - tekemättä mitään. Ruokahalu olematon.
Itse ajattelisin, ettei hinta ole järkyttävän korkea, 3,30€/ pv. Aiemmilla ruokailutottumuksilla meni heittämällä herkkuihin yms tuo summa päivittäin
Suosittelen
Kuulostaa äkkiseltään täydeltä huuhaalta. Kauppias itsekö siellä kirjoittelee ja jakelee itselleen ylänuolia?
Montako vuotta olet aloittanut tällä palstalla saman ketjun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen
Kuulostaa äkkiseltään täydeltä huuhaalta. Kauppias itsekö siellä kirjoittelee ja jakelee itselleen ylänuolia?
Diabeteslääke tuskin on paras tapa laihduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikotietä onneen ei ole. Ainoa tapa laihtua pysyvästi (paino sanalla pysyvästi) on korjata ruokavalio terveelliseksi ja laatia se omaan makuun sopivaksi siten, että sitä pystyy noudattamaan koko loppuelämänsä.
Aivan alkuun on perehdyttävä ravitsemukseen, jos asiat ei vielä ole hallussa. Esim. THL:n sivuilta löytyy yleiset ravitsemussuositukset -pdf, josta löytyy kaikki perustiedot yhdessä paketissa. Kannattaa opetella lukemaan ruokien tuoteselosteita, melko nopeasti oppii mitä kannattaa suuhunsa laittaa ja mitä ei. Ravintoarvojen tutkimisesta tulee melkeinpä hauskaa, kun niitä ensin oppii ymmärtämään.
Lautasmalli käyttöön ja riittävän monta kohtuukokoista ateriaa päivässä. Itselleni sopii parhaiten neljä kunnon ateriaa ilman välipaloja. Liian vähillä kilokaloreilla sinnittely johtaa ahmimiseen ennemmin tai myöhemmin. Lisäksi sillä saa kroppansa hyvinkin sekaisin.
Maitotuotteet vaihdoin rasvattomiin tai vähärasvaisiin, viljatuotteet (leipä, pasta, riisi, murot jne.) täysjyvään. Vehnätuotteet ja sokeri minimiin, limsat ja mehut pois. Herkkuja ja alkoholia kohtuudella, täyskielto ei kannata. Punaisen lihan korvasin kalalla, siipikarjalla ja kasvisproteiineilla. Kasvisten rooli on tärkeä, niitä kannattaa koittaa "piilottaa" kaikkiin ruokiin luovasti mahdollisimman paljon. Ylipäätään on hyvä pyrkiä syömään mahdollisimman monipuolisesti - vaihdellen eri proteiininlähteitä, pehmeitä rasvoja ja hyviä hiilihydraatteja joka päivä. Hiilarien osuutta voi hieman kokonaisuudessa vähentää ja protskujen ja pehmeiden rasvojen osuutta kasvattaa.
Ruuat ostoslistoineen on hyvä suunnitella tarkasti kotona ja kaupassa pitäytyä niissä kylmänviileästi.
Jos painoa on paljon, liikkuminen on syytä aloittaa ihan vaan kävelyllä oman kuntotason mukaan. Yleensä kun painoa on lähtenyt karisemaan alkaa motivaatio liikkumiseenkin kasvaa, ja löytää itselleen mieluisia lajeja.
Monille sopii ruokavalion korjaaminen pienin askelin, itselleni sopi paremmin täyskäännös, jossa ruokavalio meni kerralla täysremonttiin. Opettelin suhtautumaan ruokaan polttoaineena eikä niinkään nautintoaineena. Mietin, että haluan tarjota keholleni parasta mahdollista polttoainetta, jotta se toimisi mahdollisimman hyvin. Terveysperustainen ajattelu johti siihen, että kilot karisivat ikään kuin sivutuotteena. Terveellisestäkin ruuasta saa toki maistuvaa, mutta jos on tottunut kuorruttamaan kaiken kermoilla ja juustoilla, niin makuaisti vaatii pientä totuttelua alkuun, kun ne jäävät vähemmälle.
Matka on pitkä ja erilaisia repsahduksia polulta sattuu. Niistä ei pidä masentua, palaa sitten vaan suuremmitta tunnontuskitta takaisin oikeille urille.
Tiedetään. Mutta mistä voimaa noudattaa pitkällä tähtäimellä ? Olen kuitenkin 7 vuotta yrittänyt. Ap
Itsekuri. Sitä se meiltä muiltakin vaatii. Ei se ole niin negatiivinen asia, kun tyytyväisyys ja olo paranee kun ylikiloja ei ole. :)
Vierailija kirjoitti:
Laihtuminen on tosi helppoa.
Maailman vaikein asia. Ap
Hoikentaja kirjoitti:
Laihduttajille: Suosittelen tarkastelemaan siis muutakin kuin liikkumisen määrää ja ruokavaliota (jotka ovat toki myös tärkeitä): muun muassa stressin määrää, unen laatua ja sitä, kenen kanssa aikasi vietät ja kuinka sinuun vaikutetaan. Kiinnitä myös huomiota siihen, mitkä psyykkiset tekijät laukaisevat liian syömisen ja mihin aikaa päivästä se tapahtuu. Vaatii paljon oman tekemistensä tutkailua eli analysointia avoimesti omassa mielessään, ilman itsesyytöksiä ja pahaa mieltä. Pelkkä liikunta ei myöskään laihduta, olen juossut ja osallistunut maratoneihin ylipainoisena, raskas liikunta vain laittaa syömään enemmän, koska keho tarvitsee luonnollisesti polttoainetta. Ja ei, laihtumisella ei ole mitään tekemistä itsekurin kanssa.
Totta, mutta aina noihin ei voi juuri vaikuttaa. Mulla oli koko laihdutuksen ajan ihan äärimmäisen stressaava elämäntilanne, 3-4 tuntia yössä unta, pelkkää selviytymistä aamusta iltaan ja silti se onnistui. Eli ehdottomasti kannattaa laittaa nuo asiat kuntoon jos voi, mutta jos ei voi, ei tarvi heittää kaikkea toivoa ja ajatella että ehkä joskus eläkkeellä sitten. Ehkä jaksaa silti jotain pieniä muutoksia parempaan, ja sitten kun yhdestä on tullut jo automaattinen tapa niin toisen, ja kolmannen jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen
Siis kyllä nuo modernit injektoitavat laihdutuslääkkeet monilla toimii. Ihan tutkitusti. Itselläni ei valitettavasti toiminut, eli ei ne ihan kaikille ole oikotie onneen.
Aloita tutustumalla ensin kalorimääriin. Älä syö mitää, missä on kaloreita enemmän kuin esim. 150 kcal/100 g. Laihduttaminen ei ole hätähousujen hommaa. Rasva ei sula muutamassa viikossa tai kuukaudessa vaan vaatii elämäntapamuutoksen. Muutaman vuoden kuluttua olet sitten hoikempi. Jos tuntuu siltä, että ensimmäisenä tulee määritellä milloin on herkuttelupäivä, voit unohtaa koko asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihtuminen on tosi helppoa.
Maailman vaikein asia. Ap
Hyvin vaikea asia on. Jos tämä olisi helppo asia, ja otttaen huomioon että hoikkuus on tavoiteltu ja ihailtu asia kulttuurissamme, suuri osa ihmisistä olisi jo hoikkia. Nyt suurin osa on ylipainoisia. Ja on jopa hyvin aikaansaavia, älykkäitä ihmisiä joilla on vaikeitakin paino-ongelmia.
Täällä on kuva lihavuuteen vaikuttavista päätekijöistä. Kyllä siinä aika monta palikkaa täytyy saada järjestykseen että lihavuudesta eroon pääsee kun se on kerran kehittynyt https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uplo…
Älkää ruokkiko trollia. Ap on palstalla vuosia riehunut lahdutushullu.
Sanon vaan kirjoitti:
Tossua toisen eteen. Ei siinä muuta keinoa ole sen painon pudottamiseen. Monet alkaa laihduttaa mutta kyllästyvät tosi nopeesti koska ei muka tuloksia tule. No se on kovaa työtä se laihdutus kuitenkin. Pitää treenata ja hikoilla. Jethro laihtui 40 kg juoksumatolla kävelemällä. 20 kilsan pyörälenkkiä vaan niin kyllä hiki tulee. Minä ostin itselle tankon ja levypainoja kotiin. Sitten on vielä kuntopyörä. Olen laihtunut 6 viikossa 6.5 kg. nostene painoja 300 toistoa lähes joka päivä.
Ruokavalio se on tärkeämpi kuin liikunta, jos painoa meinaa pudottaa. Minäkin nimittäin laihduin kuukaudessa 6 kg, ilman minkäänlaista liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Kävin laihdutusleikkauksessa 158/88 mitoilla Virossa.
Mutta sekään ei auta, jos palaa syömisen kanssa lopulta samoihin tapoihin. Mahalaukku venyy takaisin aika helposti.
Ylipainoiset luulee, ettei laihat nauti ruuasta, hyvälle maistuu ja kaikkea voi syödä kohtuudella.
No ei muiden tarvitse meidän perheessä nauttia elämästä, jso minä kärsin. Kyllä sen verran pitää olla äidille ja vaimolle tukena