Uskomatonta: Metsähallitus otti neljässä kansallispuistossa parkkimaksut käyttöön - euro tunnilta ja max 5 euroa vrk:ssa,.
No, tästäpä nousee sitten haloo, että ei oo totta, ei oo totta, eikö meillä ole jokaisenoikeudet käydä luonnossa.
No, mut siis... Sitten ollaan kuitenkin tässä jo muutamaankin otteeseen kinuttu jotain pääsymaksua kansallispuistoihin tai vapaaehtoisluonteisen kolehdin käyttöön ottoa kun hallituksen tekemät menoleikkaukset ovat vähentäneet kansallispuistojen ja muiden Metsähallituksen luontokohteiden saamia rahoitussummia.
No? Onpa iso raha tuo parkkimaksu, ja nyt se on siis vain neljässä kansallispuistossa käytössä ja kokeiluluonteisesti.
Olen kyllä sitä mieltä, että jos ihmisillä on varaa reissata omalla autolla ympäri ämpäri Suomen kansallispuistoihin kiertelemään mennessä, niin kaipa toi max 5 euroa per vrk on ihan pieni summa siihen nähden mitä se reissaaminen muuten vie. Ihmiset siis ihan keräävät näitä kansallispuistokäyntejä, hinkuvat saavansa plakkariin kaikki 41 kansallispuistoa.
Ett joo, nyt on iso kynnyskysymys tuo parkkimaksu.
Ja sitä paitsi: Meillä on paljon muitakin luontokohteita, joissa ei toistaiseksi parkkimaksuja peritä paikoitusalueilla. Ja metsään voi mennä vaikka suoraan kotiovelta lähimpään metsään talsimaan.
Että semmosta...
Mulla ei ole autoa, eikä mulla ole oikeesti varaa kaikkia hienoja retkivarusteitakaan ostaa, toki olis kiva käydä vaikka missä kansallispuistossa jos vaan olisi julkiset yhteydet ja rahaa bussimatkoihin. Monesti on kyllä tullut tehtyä niinkin, että jos joku luontokohde kiinnostaa, eikä sinne ole perille asti julkisia yhteyksiä, niin vot, minä voi kävellä sieltä pysäkiltä tai asemalta johon se julkinen vie... toki kohtuullisen kilometrimäärän...
Hah.
Ja loppuun sitten tämä: ISO-MELKUTIN, ai että se on ihana, ihana ja ihana, ISO-MELKUTIN, suosittelen kaikille.
Kommentit (8)
Jos talous kaatuu maksimissaan 5€ vuorokausi maksuun niin ei kannata edes poistua kotoonsa
On aika väsähtänyt argumentti tuo "jos on varaa autoon, on varaa parkkimaksuun". Voi helevata, jos sulla on varaa telkkariin, niin silloin sulla on varaa maksaa mulle 2€ per päivä ihan vaan huvin vuoksi, laitas yhteystiedot niin laitan sulle yhteystiedot minne voit jokapäiväisen 2-euroisen mulle pistää.
Vierailija kirjoitti:
Kertyneiden parkkimaksujen summa käytetään sitten retkeilyrakenteiden kunnossapitoon, noin sanoo Metsähallitus.
No miksei retkeilyrakenteiden kunnossapitoon tarvita rahaa muilta, kuin autoilijoilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertyneiden parkkimaksujen summa käytetään sitten retkeilyrakenteiden kunnossapitoon, noin sanoo Metsähallitus.
No miksei retkeilyrakenteiden kunnossapitoon tarvita rahaa muilta, kuin autoilijoilta?
No, tämä on yksi konsti kerätä rahaa, kun kyseessä on valtion rahoittama toiminta.
Sitä paitsi... Justhan kirjoitettiin, että moneen kansallispuistoon ei ole pääsyä julkisilla, joten pääasiallinen käyttäjäkunta kulkee autoilla näihin. Eli?
Jos mulla ei ole autoa, en pääse jonnekin Hossaan esim. (paitsi kesällä puolentoista kuukauden ajan on joku bussiyhteys), joten ihan oikeinhan se on, kun paikka on saavutettavissa perille asti omalla autolla, niin sitten se raha peritään siitä paikoitusalueen käytöstä.
Jos et halua maksaa sitä parkkimaksua, kulje muin neuvoin kuin omalla autollas!
Ja just tämäkin: Jos on varaa reissata ne kilometrimäärät, ei siinä sitten joku max 5 e paljon paina.
Vierailija kirjoitti:
On aika väsähtänyt argumentti tuo "jos on varaa autoon, on varaa parkkimaksuun". Voi helevata, jos sulla on varaa telkkariin, niin silloin sulla on varaa maksaa mulle 2€ per päivä ihan vaan huvin vuoksi, laitas yhteystiedot niin laitan sulle yhteystiedot minne voit jokapäiväisen 2-euroisen mulle pistää.
Jos on varaa REISSATA KILOMETRITOLKULLA kansallispuistoon - luontoon päästäkseen - omalla autolla, niin kaipa sitten on varaa maksaa se max 5 e paikoitusmaksukin!
Että sillain.
Jos taas asuu hyvin lähellä sitä maksullisen paikoituksen käyttöön ottamaa kansallispuistoa, niin eihän sitä sitten tarvitse omaa autoa käyttää, kävelee, menee fillarilla tai miten pystyy, tai sitten jos on sen verran kuitenkin matkaa että auto on kätevin, niin painukoot johonkin toiseen kuin kansallispuiston metsään! Kyllä kansallipuistoseuduilla muitakin metsiä riittää.
Niin minäkin, kaikki naiset testaamaan ISOA-MELKUTINTANI! En peri maksua, paitsi rumilta.
Ja ne neljä kp:a ovat: Sipoonkorpi - kahdella parkkialueella maksullisuus, Kolin kp - minä kommentoijana en tiedä montako paikoistusaluetta siellä on, mutta tässäkin on tiedotettu ne nimetyt alueet joilla maksullisuus käyttöön, Riisitunturin kp, Korouoman suojelualue - Saukkovaaran pysäköintialue.