Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies on säästänyt minulta salaa yli 7000€

Vierailija
16.08.2022 |

Ok, summa on suhteellisen pieni koko maailman miljoonien mittakaavassa, mutta meidän perheen taustaa vasten aivan raivostuttava paljastuminen.

Molemmat käymme töissä ja mies on valittanut viime vuodet palkastaan ja siitä ettei mitään jää käteen. On ollut raha-asioista aivan raivoissaan, palkkapäivän jälkeen on mennyt yleensä pari päivää ja usein hän on tullut töistä kotiin laskuja maksettuaan ja huutanut ja kiukunnut minulle, että onpa kiva kun tili vasta tuli ja nyt on jäljellä enää pari sataa. Että sinä varmaan sitten maksat perheen ruuat, kun minulla ainakaan ei ole rahaa!

Monesti sama on toistunut ennen lomamatkoja, tili tuli ja meni, auto vei ja polttopuita piti ostaa. Olen ihmetellyt että hitosti ne taitaa maksaa kun kaikki menee aina niin pian. Olen vähän säälinyt miestä ja hänen tilannettaan, itse olen vastannut lasten ja kodin hankinnoista. Maksanut mielihyvin matkoillamme ruokia ja elämyksiä, omaa säästötiliä välillä tyhjentelemällä perheen hyväksi. Kun ei miehen pienestä palkasta nyt vaan tällaisiin riitä.

Yllätys oli melkoinen pari viikkoa sitten, kun miehellä jäi vahingossa verkkopankki auki kun varasimme kesälomaa (jonka minä maksoin). Mies kirjautui omaan pankkiinsa katsomaan paljonko visalla on varaa ja samalla näin hänen säästötilinsä summan 7460€. Meinasin lentää persiilleni tästä näystä. Jos tämä olisi säästetty siten, että olisin tiennyt miehen säästävän olisin ollut hänestä hemmetin ylpeä. Nyt tämä oli tehty aivan eri tavalla, minulle valehdellen, raivoten ja minulla asioita maksattaen. Eniten tässä loukkaa se, että mies on pitkän aikaa siirtänyt joka kuukausi rahoja suoraan palkasta säästöön ja maksattanut minulla sitten ruokakuluja ja muita menoja, huonosti käyttäytyen. Joka välissä on myös uhrin roolissa itkenyt sitä miten mitään ei jää käteen ja vituttaa käydä töissä kun ei saa mitään säästöön.

Ei se säästetty summa, vaan se sen ympärille rakennettu vale. Olen vaan niin raivoissani. Olen maksanut kiltisti hänen menojaan ja nyt on tilanne se, ettei minulla ole säästöjä vaan kaikki on mennyt perheen ylläpitoon kun olen luullut miehen olevan ihan pee aa koko ajan.

Kommentit (150)

Vierailija
41/150 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitto, etenkin ilman avioehtoa, on taloudellinen sopimus. Siinä voidaan toki tehdä keskenäisiä tarkennuksia, miten taloutta hoidetaan, mutta kyllä se, että valehtelee rahojensa menneen perheen elättämiseen vaikka ne on mennyt omalle tilille säästöön ja maksattaa loput yhteisistä menoista puolisolla, on eräänlainen sopimusrikkomus ja petos. On siinä syytäkin olla vihainen.

Vertailun vuoksi: meillä on yhteinen tili, jonka lisäksi minulla omissa nimissä säästötili, jonne siirrän säästäväisempänä osapuolena säännöllisesti rahaa yhteiseltä tililtä pahan päivän varalle koko perheen puolesta. Tämä on ok, koska puoliso tietää siitä ja pystyy myös seuraamaan tilitiedoista siirtoja ja kysyttäessä kerron aina, paljonko siellä on ja tarvittaessa neuvotellaan niiden käytöstä, molemmilla on asiassa yhtäläinen puhevalta. Jos taas tekisin tämän salaa, siirtäisin yhteisistä varoista rahaa itselleni, harva näkisi tämän hyväksyttävänä.

Sinulla on käytännössä jälkimmäinen tilanne, vaikka käyttötilinne ovat olleet erilliset. Tilanne olisi eri, jos molemmat ovat hoitaneet omat menonsa ja osuutensa yhteisistä kuluista, mutta näin ei ilmeisesti ole.

Vierailija
42/150 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua tulen seuraamaan.

Pitää myöntä että been there, done that. Nolottaa.

Meillä minä maksoin kaikki lapsiin kuuluvan, kodin sisustuksen, huvitukset, lainan lyhennyksen asumiseen sekä asumisen muut kustannukset.

Kun olin äityisvapaalla niin sillonkin maksoin puolet kaikesta.

Jouduin myymään osakkeitani koska äityisrahani ei riittänyt.

Meillä oli molemmilla omat rahat.

Mitään ei halunnut tehdä mikä makso rahaa, jotenka mun pussista meni. Minusta tärkeää että lasten kanssa tehdään jotain perheenä.

Järkyttävä lokki. Erottiin 30 vuoden jälkeen kun hänen sarjapettämiset selvisi.

Jos kusettaa rahan suhteen niin kusettaa muutenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/150 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aikoihin eletty, kun säästäväinen mies on se suurin sika!

Ehkä mies nyt oppii ja pistää kaiken rahan, mitä tulee, haisemaan? Ettei vain vahingossakaan säästötilille mitään jäisi.

Oletko tyhmä? 

Vierailija
44/150 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa eksältä😂 Sain haukkuja vieläpä hänen ystäviltään kuinka käytän hyväksi. Joopa joo. Tietäisivätpä totuuden. Mut ihan sama. 

Vierailija
45/150 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni oli joku 12000 euroa käteistä kotona mutta osti sähköpyörän johon meni yli kaksi tonnia. Säästää kotona rrahaa. Olen niistä tiennyt. Mies tehnyt pimeitä töitä ja rahaa niistä saanut käteen. 

Vierailija
46/150 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähtisin ja vaatisin puolia säästöistäkin.

Luottamusta ei ole, outoa vehkeilyä.. ei kumppanille noin tehdä.

Vierailija
47/150 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä maksoin kaikki lapsiin kuuluvan, kodin sisustuksen, huvitukset, lainan lyhennyksen asumiseen sekä asumisen muut kustannukset.

Mitään ei halunnut tehdä mikä makso rahaa, jotenka mun pussista meni. Minusta tärkeää että lasten kanssa tehdään jotain perheenä.

Jatkan vielä.

Hänen vanhampansa olivat aina sanoneet exällä tämän asuessa kotona kuinka oli huonosti rahaa j n e. Oli kuitenkin moottorivene ja oma talo hyvällä alueella.

Lokinjuuret tuli vanhemmilta, oli kuunellut ja oppinut.

En tiedä näin eronkaan jälkeen paljoko pysty säästämään yhteisinä vuosinamme.

Vierailija
48/150 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli rikas mies mutta törkeän itsekäs ja hölmö raha-asioissa. Alkuaikoina oli antelias ja mukava, samoin kun lapset olivat ihan pieniä. Vedettiin yhtä köyttä ja hän osallistui menoihin paljonkin.

Sitten muuttui, raha paloi vain omiin juttuihin, vaatteisiin ja luksukseen. Omiin kenkiin hurahti helposti 500e, harrastusvälineisiin (käytti tasan 3 kertaa) meni 4 000e helposti. Heräsin siihen että kysyin voiko osallistua lasten lintsireissun kustannuksiin. Ei edes penniä siihen suostunut osallistumaan.

Ero tuli ja se ei ollut vain raha-asia, mutta se kuvasti yleisempää itsekkyyttä. Teki töitä ja eteni sen kustannuksella että hoidin lapsia vaikka minulla oli ihan samantasoinen ura. Piti itsestäänselvyytenä että joustan aina ja hoidan metatyöt taloyhtiöstä verotukseen ja kotitöihin.

Nyt jatketaan erillään, ja oma ura ja elämä lähtenyt nousukiitoon sen jälkeen.

Vierailija
49/150 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketju Aloitettu vuonna 2022!

Vierailija
50/150 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä mies sanoi kun kysyit rahoista?

Tästä kuule tapeltiin päivä. Aluksi oli ihan että älä esitä ettet tiennyt, sitten suuttui että mitä se sinulle kuuluu, sitten raivostui että ei minun sulle tarvi kaikkea kertoa ja lopuksi selitteli että yhteiseen hyvään ne on olleet säästössä.

Tässä välissä kerkisimme tapella elämämme kauheimpia riitoja, on vieläkin paha olla. Sanoi ilkeitä asioita, pilkkasi sitä että en ole itse saanut mitään säästöön, haukkui minua laiskaksi ja köyhäksi, oli ylimielinen ja hirveä.

Olen jotenkin järkyttynyt, en olisi toivonut että näin käyttäydytään tässä parisuhteessa.

Ap

Miehen säästöt ovat miehen säästöjä. Mitä sinä niihin olet näppejäsi laittamaan. 

Vaikka ollaan parisuhteessa voi toisella olla varoja omaan käyttöön. Varmaan säästänyt jotain itselle tärkeää varten ja sinä olet heti niitä käyttämässä. 

Älä syyllistä toista vaan mieti miksi et itse saa muutamaa kymppiä kuukaudessa sivuun. Äläkä väitä että sinä maksat kaiken taloudessa, sen kaikki tietää valheeksi.

Vierailija
51/150 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen oma tilanne kauan sitten, jossa ex suuttui nähtyään minun säästöni.

Oli sitä mieltä, että nämä säästöt on tehty maksattaen hänellä kaikki, ja siinä tehtiinkin sitten hänen aloitteestaan tarkat laskelmat.

Kun lopputuloksena selvisi minun maksaneen kuluja hieman enemmän kuin hän, niin sitten oltiinkin hiljaa. 

Vierailija
52/150 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä kuule tapeltiin päivä. Aluksi oli ihan että älä esitä ettet tiennyt, sitten suuttui että mitä se sinulle kuuluu, sitten raivostui että ei minun sulle tarvi kaikkea kertoa ja lopuksi selitteli että yhteiseen hyvään ne on olleet säästössä.

Tässä välissä kerkisimme tapella elämämme kauheimpia riitoja, on vieläkin paha olla. Sanoi ilkeitä asioita, pilkkasi sitä että en ole itse saanut mitään säästöön, haukkui minua laiskaksi ja köyhäksi, oli ylimielinen ja hirveä.

Olen jotenkin järkyttynyt, en olisi toivonut että näin käyttäydytään tässä parisuhteessa.

Ap

Miehen säästöt ovat miehen säästöjä. Mitä sinä niihin olet näppejäsi laittamaan. 

Vaikka ollaan parisuhteessa voi toisella olla varoja omaan käyttöön. Varmaan säästänyt jotain itselle tärkeää varten ja sinä olet heti niitä käyttämässä. 

Älä syyllistä toista vaan mieti miksi et itse saa muutamaa kymppiä kuukaudessa sivuun. Äläkä väitä että sinä maksat kaiken taloudessa, sen kaikki tietää valheeksi.

Tämä. Aina kun jollakin on rahaa, kumppani syyllistää ja pyrkii saamaan ne hallintaansa.

Vierailija
53/150 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisi luottamus. Mun ex oli aina muka rahaton. Sit vilahti sijoitussivu ja 52000e oli tilillä. Juu ei. Väitti että sijoitukset ei ole "oikeaa rahaa" ja niitä ei voi nostaa pois. :D

Vierailija
54/150 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mistä oletkaan tuollaisen helmen löytänyt?

Nyt et sitten enää niitä elämysmatkoja perheellenne maksa jatkossa, vaan laitat rahat säästöön.

Vierailija
55/150 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa eksältä😂 Sain haukkuja vieläpä hänen ystäviltään kuinka käytän hyväksi. Joopa joo. Tietäisivätpä totuuden. Mut ihan sama. 

Kiitän aloittajaa aloituksesta. Muistan taas olla entistä kiitollisempi tämän hetkisestä elämästäni🥰 jokainen uusi aamu johon herään. 

Voimia sulle💛

Vierailija
56/150 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse keräsin aikoinaan 20k€ eroa varten jemmaan. Kun lähdin niin muija nauroi et tyhjänpäälle menet, no ei nauranut kauaa kun ostin uuteen asuntoon kaikki uudet kalusteen ym. ja olin todella onnellinen.

Vierailija
57/150 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän kokee, että elätte yli varojenne (tyhjennät säästötilisi tuosta vaan) ja on salaa säästänyt, ettet vaatisi häntäkin tyhjentämään omaansa jonkun matkan tms takia.

Vierailija
58/150 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt ihan kaikkea uskoko.

Vierailija
59/150 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsette eroon vtutuksesta, kun laitatte excelin pystyyn jonne merkkaatte, paljonko kumpikin on käyttänyt rahaa perheeseen. voi olla yllättää lopputulos. 

Vierailija
60/150 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan hyvä olla vararahaa vaikka työttömyyden tai sairauden varalle. Ap olisi kuitenkin ne rahat laittanut turhuuteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi