"Kuume ei automaattisesti tarkoita työkyvyttömyyttä. Työntekijän tulee käydä lääkärin arvioitavana. Työnantaja voi järjestää työntekijälle kevyempää työtä sairauden takia."
Esimerkiksi kuume (flunssat, esim. korona) eivät automaattisesti tarkoita, että henkilö olisi työkyvytön. Työntekijän sairaus voi kylläkin laskea työntekijän työkykyä ja lääkärin tehtävänä on arvioida työkyky ja työnantajan kanssa sopia mahdollisesti kevyemmästä työstä sairauden ajaksi.
Jos työntekijän työkyky laskee merkittävästi pitkäksi ajaksi, työnantajalla on mahdollisuus irtisanoa työntekijä.
Minun työnantajalla on nykyään tosi tiukka linja sairastelujen kanssa. Työterveyden lääkäri määrää Buranaa ja Panadolia sellaiset annokset, että kuume lähtee keneltä vain ja olokin on ihan ok. Sitten pomo laittaa tekemään jotain kevyempää työtä niin kauan kuin lääkärin mielestä on tarpeen.
No joku tietysti ajattelee, että töissä tauti tarttuu ja sitten ovat muutkin sairanaa ja näihän se onkin. Mutta nämä sairastumiset eivät aiheuta poissaoloa töistä eli sairastumiset eivät aiheuta työnantajalle merkittävää haittaa. Ja onhan siinä sekin hyvä puoli, että työntekijä ei koe ylikuormittumista muiden sairastumisen takia.
Tällä hetkellä perheellä korona ja mulla ja parillä työkaverilla kuume pois lääkkeellä ja täällä tehdään "kevyempää työtä".
Tämä on ihan laillista, kysyin ammattiliitosta.
Minkälainen käytäntö teillä on?
Kommentit (335)
Vierailija kirjoitti:
Olipa hauska aloitus. Onko sama käytäntö norossa, että korkki kakkoseen ja voi tehdä töitä?
työnantaja voi järjestää työpisteen vessan läheisyyteen. mä olen joskus ollut mahataudissa töissä ja kävin vessassa oksentamassa. lounastauon käytin nukkumiseen.
Tuo on tiedossa. Siksi en ole koskaan mennyt kinuamaan saikkua jos vain pysyn tolpillani. Yskin ja räin muutkin sairaaksi koska olen korvaamaton.
Itse olen ihan kujalla 38 ja siitä ylöspäin. Mallia laulelen ja hihittelen itsekseni pimeässä peiton alla.
te joilla 38 astetta on "kova paha kuume" ymmärrättekö miten teidän käy influenssassa??? silloin kuume menee yli 40 asteen kahdeksikin viikoksi. lääkkeistä huolimatta. ottakaa ihmeessä influenssarokotus, suojaa tosi paljon taudin rajuudelta.
Ap, työskenteletkö jossain hikipajassa Euroopan ulkopuolella voi missä maassa on tällainen käytäntö?
Tuohan olisi mainehaitta työnantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ihan kujalla 38 ja siitä ylöspäin. Mallia laulelen ja hihittelen itsekseni pimeässä peiton alla.
En laulele enkä hihittele, vaan tärisen vilusta. Yleensä flunssalääke on helpottanut vointia.
Kyllä ennen koronaa töissä käytiin pienessä lämmössä 37,9 ja vaikka oli yskää ja nuhaa! Tämä hoitoalalla koettua, oikein kehuttiin sillä kuka tuli töihin kipeinpänä.
Vierailija kirjoitti:
Olipa hauska aloitus. Onko sama käytäntö norossa, että korkki kakkoseen ja voi tehdä töitä?
Juu ja käsi murtuneena voi myös työskennellä, kun on ottanut särkylääkkeet.
Aivotärähdyskään ei haittaa, koska pomo voi muokata työtehtävät tilanteeseen sopivaksi.
- sivusta, ei ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ennen koronaa töissä käytiin pienessä lämmössä 37,9 ja vaikka oli yskää ja nuhaa! Tämä hoitoalalla koettua, oikein kehuttiin sillä kuka tuli töihin kipeinpänä.
No ei todellakaan käyty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
työnantaja voi järjestää työpisteen vessan läheisyyteen. mä olen joskus ollut mahataudissa töissä ja kävin vessassa oksentamassa. lounastauon käytin nukkumiseen.
Ja tämä tapahtui siis Intiassa?
Apua, mikä työpaikka. En todellakaan suostuisi vaan vaihtaisin työpaikkaa. Kyllähän kuumeen usein saa lääkkeellä pois, mutta ei se kaikkiin särkyihin, huimaukseen, yskimiseen yms. auta. Uskon myös vanhan kansan uskomukseen siitä, että kuume parantaa taudin ja sen laskeminen ei ainakaan parantumista helpota. Kuume on myös merkki siitä, että pitää levätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan käyty.
Oletko samassa työpaikassa kuin minä? Kyllä meillä tätä tehtiin.. kilpaa yskittiin kahvihuoneessa 😵💫 ja voivoteltiin sitä kun ei kuume nouse kunnolla, että saisi / voisi jäädä kotiin.
Sama
mulla oli korona vuosi sitten. lievää flunssaoiretta ja kotitesti näytti positiivista. työterveyslääkäri passitti töihin, koska ei ollut virallista testitulosta ja oireet lieviä. en tiedä moniko sai tartunnan bussissa ja junassa, mutta ainakin töissä tuo nuhayskä kiersi melkein jokaisen. en kuitenkaan koskaan kehdannut kertoa kenellekään että mulla oli korona eikä muutkaan kertonu mikä niillä oli. tämä on sellainen firma missä sairauspoissaolo on aikamoinen tabu.
Eräässä työpaikassani, muut työntekijät oikein kehuivat miten olivat joskus olleet töissä jopa 39 asteen kuumeessa.
Pidän sitä suurena typeryytenä.
Olen ollut sellaisessa työpaikassa, missä työnantaja määräsi, että sairaana ei sitten saa olla töistä pois.
Olin kylläkin, mutta erittäin harvoin sairastuinkaan.
Onko mitään mahdollisuutta selvittää työhaastattelussa onko hakija ns. saikuttaja vai sietääkö hän pientä epämukavuutta työtehon siitä kärsimättä?
Höpsön löpsön taas. Ei missään toimita noin. Joskus olen vetänyt buranaa ja käynyt esim. kaupassa, mutta tuollaisia tapahtunut ehkä kerran 10 vuodessa. Tuskin siinä hirveästi tartutellut.
No nynnymnyy taas. Kyllä jokaisen on kestettävä vähän epämukavuuksia ja tultava oman mukavuusalueen ulkopuolelle. No jokainen päättää luitenkin itse loppujen lopuksi, missä asioissa menee ulkopuolella ja missä pysyy sisäpuolella. Se kuuluisa itsemääräämisoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Kuume on vain oire. 39 asteen kuumeen saa helposti alas tuhdilla buranasatsilla ja sen jälkeen pystyy hyvin vaikka fyysiseen työhön. Nämä turhan takia saikuttelijat nyt jäävät sängynpohjalle kun vähän aivastuttaa pölyn vuoksi.
Ja kunnon pirisatsilla töihin menee vaikka juosten.
Vaan nyt en osaa sanoa, ettå piipittääkö lainatusta kommentista sarkasmitutka kovempaa kuin typeryystutka?