Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kuume ei automaattisesti tarkoita työkyvyttömyyttä. Työntekijän tulee käydä lääkärin arvioitavana. Työnantaja voi järjestää työntekijälle kevyempää työtä sairauden takia."

Vierailija
16.08.2022 |

Esimerkiksi kuume (flunssat, esim. korona) eivät automaattisesti tarkoita, että henkilö olisi työkyvytön. Työntekijän sairaus voi kylläkin laskea työntekijän työkykyä ja lääkärin tehtävänä on arvioida työkyky ja työnantajan kanssa sopia mahdollisesti kevyemmästä työstä sairauden ajaksi.

Jos työntekijän työkyky laskee merkittävästi pitkäksi ajaksi, työnantajalla on mahdollisuus irtisanoa työntekijä.

Minun työnantajalla on nykyään tosi tiukka linja sairastelujen kanssa. Työterveyden lääkäri määrää Buranaa ja Panadolia sellaiset annokset, että kuume lähtee keneltä vain ja olokin on ihan ok. Sitten pomo laittaa tekemään jotain kevyempää työtä niin kauan kuin lääkärin mielestä on tarpeen.

No joku tietysti ajattelee, että töissä tauti tarttuu ja sitten ovat muutkin sairanaa ja näihän se onkin. Mutta nämä sairastumiset eivät aiheuta poissaoloa töistä eli sairastumiset eivät aiheuta työnantajalle merkittävää haittaa. Ja onhan siinä sekin hyvä puoli, että työntekijä ei koe ylikuormittumista muiden sairastumisen takia.

Tällä hetkellä perheellä korona ja mulla ja parillä työkaverilla kuume pois lääkkeellä ja täällä tehdään "kevyempää työtä".

Tämä on ihan laillista, kysyin ammattiliitosta.

Minkälainen käytäntö teillä on?

Kommentit (335)

Vierailija
181/335 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikaa duunia flunssassa-sydänlihaksen tulehdus-hilkkua vaille kuolema.  Että siitä vaan! Ja sehän myös lisää työtehoa, kun tarttuu kaikkiin. Voi ETTÄ kun on taas viisasta ja kunnolla harkittua!

Vierailija
182/335 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kuumettomuus ole automaattisesti merkki työkyvystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/335 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuha, yskä tai pikkukuume riittää itselle syyksi saikuttaaa, kannattaa oikeasti miettiä onko sittenkään ihan oikeassa paikassa töissä. Vihaan saikuttajia, koska heidän takia muut saavat juosta.

Vierailija
184/335 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nuha, yskä tai pikkukuume riittää itselle syyksi saikuttaaa, kannattaa oikeasti miettiä onko sittenkään ihan oikeassa paikassa töissä. Vihaan saikuttajia, koska heidän takia muut saavat juosta.

totta. varsinkin pikkufirmassa ei ole varaa yhdenkään olla pois.

Vierailija
185/335 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä käytäntö.

Vierailija
186/335 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minun työnantajalla on nykyään tosi tiukka linja sairastelujen kanssa. Työterveyden lääkäri määrää Buranaa ja Panadolia sellaiset annokset, että kuume lähtee keneltä vain ja olokin on ihan ok. Sitten pomo laittaa tekemään jotain kevyempää työtä niin kauan kuin lääkärin mielestä on tarpeen."

Tämä on ihan kiva leikki kunnes joku potkaisee tyhjää kun se ei ollutkaan se nuhakuume vaan influenssa.

Nimim. kokemusta on.

Ja itse olisi heti vällyjen välissä kotona, kun on kipeä.

Vierailija
187/335 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Minun työnantajalla on nykyään tosi tiukka linja sairastelujen kanssa. Työterveyden lääkäri määrää Buranaa ja Panadolia sellaiset annokset, että kuume lähtee keneltä vain ja olokin on ihan ok. Sitten pomo laittaa tekemään jotain kevyempää työtä niin kauan kuin lääkärin mielestä on tarpeen."

Tämä on ihan kiva leikki kunnes joku potkaisee tyhjää kun se ei ollutkaan se nuhakuume vaan influenssa.

Nimim. kokemusta on.

Ja itse olisi heti vällyjen välissä kotona, kun on kipeä.

Toimtyönantaja.

Vierailija
188/335 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään ei tarvitse koko asiaa miettiä, koska teekoossa ei pääse lääkärille hakemaan sairaslomalappua. ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ostaa se yksityiseltä lääkäriltä tai sitten se nykyään hyvin yleinen ratkaisu eli mennä kipeänä töihin.

Vierailija
189/335 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se pitää ollakin.

Vierailija
190/335 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa työpaikoissa on niitä kevyempiä töitä? Typerää sanoa tuollaista kun se ei va8n yksinkertaisesti ole joka alalla mahdollista. Olen raksalla töissä. Työterveyslääkäri ehdottaa joka kerta kun joudun hakemaan sairaslomaan että eikö siellä työmaalla voisi tehdä vaikka jotain kevyempää kuten paikkojen pyyhkimistä. Pomo olisi taatusti tyytyväinen kun menettäisi pariksi päiväksi ammattirakentajan, joka pyyhkisi paikkoja. Ei hemmetti.

Vierailija
191/335 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi, kun olin kuumeessa, vähän yli viikko sitten, en kyllä oikein päässyt ylös sängystä enkä edes saanut silmiä auki. Nukkuminen oli ainoa siedettävä toiminto.

Vierailija
192/335 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länkyti länkyti länkyti länkyti länkyti länkyti

Vierailija
193/335 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jotain kevyttä hommaa yleensä on tai sitten pitää vain olla paikalla työpaikalla ihan periaatteen vuoksi. Kummasti muuten vähenee sairaslomat, kun jengi huomaa että sillä ei saa vapaata.

Tuskin kukaan pahastuu siitä, että ihmisten vointi paranee ja ovat harvemmin työkyvyttömiä. :D

Vierailija
194/335 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveys aina edellä. Jos kuumetta, niin ehdottomasti saikku ja lepoa.

Vierailija
195/335 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin toistaviikkoa jokunen vuosi sitten pikkuflunssassa töissä, buranaa vedin. Sitten olinkin 1,5 viikkoa saikulla ja sängyn omana kun iski keuhkokuume.

Mä olen ikkut 35 vuoden aikana lukuisia pikku ja isompiakin flunssia töissä eikä ole koskaan iskenyt keuhkokuume poikkeuksena sen kerran, kun olin kotiäitinä pari vuotta. Et silleen. Joo, totta, mä inhoan työpaikallani niitä tyyppejä jotka on jatkuvasti pois pienen kurkkukivun tai nenä tukossa ongelman kanssa. Vihatkaa vaan ihan rauhassa :)

Vierailija
196/335 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ammattisi siis yleisurheilu tms.?

Vierailija
197/335 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin toistaviikkoa jokunen vuosi sitten pikkuflunssassa töissä, buranaa vedin. Sitten olinkin 1,5 viikkoa saikulla ja sängyn omana kun iski keuhkokuume.

Mä olen ikkut 35 vuoden aikana lukuisia pikku ja isompiakin flunssia töissä eikä ole koskaan iskenyt keuhkokuume poikkeuksena sen kerran, kun olin kotiäitinä pari vuotta. Et silleen. Joo, totta, mä inhoan työpaikallani niitä tyyppejä jotka on jatkuvasti pois pienen kurkkukivun tai nenä tukossa ongelman kanssa. Vihatkaa vaan ihan rauhassa :)

Jos "pikkufklunssa" aiheuttaa sen, ettei toinen pysty työpaikalla muuhun kuin istumaan paikallaan miettimättä mitään ja räkimään jatkuvasti, niin miten se helpottaa sinun työtaakkaasi?

Vierailija
198/335 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies kirjoitti:

Kyllä jotain kevyttä hommaa yleensä on tai sitten pitää vain olla paikalla työpaikalla ihan periaatteen vuoksi. Kummasti muuten vähenee sairaslomat, kun jengi huomaa että sillä ei saa vapaata.

Tuskin kukaan pahastuu siitä, että ihmisten vointi paranee ja ovat harvemmin työkyvyttömiä. :D

Ainakin itse olen saikkupäivänä oikeasti alentuneella työkyvyllä. Eli jos on oltava töissä, niin en oikeasti saisi tehtyä melkein mitään tai sitten tekisin vahingossa paljon virheitä, jotka jonkun olisi tietysti korjattava jälkeenpäin, eli tulisi tuplasti tekemistä.

Olisiko tuo sinusta hyvä asia?

Lisäksi en sitten toipuisi kovin nopeasti, eli kestäisi pidemmän ajan päästä takaisin parempaan työsuoritukseen.

Vierailija
199/335 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydänongelmia aiheuttaa, jos särkylääkkeen avull a kuumeisena töissä.

Vierailija
200/335 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina saanut puhelimitse julkiselta saikkutodistuksen, kun se pitää olla eka päivästä.

Meillä kelpaa myös hoitajan todistus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi