"Kuume ei automaattisesti tarkoita työkyvyttömyyttä. Työntekijän tulee käydä lääkärin arvioitavana. Työnantaja voi järjestää työntekijälle kevyempää työtä sairauden takia."
Esimerkiksi kuume (flunssat, esim. korona) eivät automaattisesti tarkoita, että henkilö olisi työkyvytön. Työntekijän sairaus voi kylläkin laskea työntekijän työkykyä ja lääkärin tehtävänä on arvioida työkyky ja työnantajan kanssa sopia mahdollisesti kevyemmästä työstä sairauden ajaksi.
Jos työntekijän työkyky laskee merkittävästi pitkäksi ajaksi, työnantajalla on mahdollisuus irtisanoa työntekijä.
Minun työnantajalla on nykyään tosi tiukka linja sairastelujen kanssa. Työterveyden lääkäri määrää Buranaa ja Panadolia sellaiset annokset, että kuume lähtee keneltä vain ja olokin on ihan ok. Sitten pomo laittaa tekemään jotain kevyempää työtä niin kauan kuin lääkärin mielestä on tarpeen.
No joku tietysti ajattelee, että töissä tauti tarttuu ja sitten ovat muutkin sairanaa ja näihän se onkin. Mutta nämä sairastumiset eivät aiheuta poissaoloa töistä eli sairastumiset eivät aiheuta työnantajalle merkittävää haittaa. Ja onhan siinä sekin hyvä puoli, että työntekijä ei koe ylikuormittumista muiden sairastumisen takia.
Tällä hetkellä perheellä korona ja mulla ja parillä työkaverilla kuume pois lääkkeellä ja täällä tehdään "kevyempää työtä".
Tämä on ihan laillista, kysyin ammattiliitosta.
Minkälainen käytäntö teillä on?
Kommentit (335)
Ap, mitä tarkoitat silloin kevyellä työllä, jos esim. työntekijä on remonttimies, palomies, hoitaja, siivooja tai muu vastaava ammatti, jossa tarvitaan fyysistä kuntoa? Miten silloin tehdään kevyempää työtä? Tämä onnistuu ehkä toimisto työntekijöiltä, jotka tarvitsevat työntekoon tietokoneen, mutta kaikilta se ei nyt noin vain onnistu... Ja jos tulee kuumeisena tai flunssaisena töihin, niin se voi altistaa muille sairauksille.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen kitinää täällä. Eihän pieni kuume oikeuta aiheuttamaan työnantajalle satojen eurojen vahinkoa per päivä. Kyllä silloinkin pitää pystyä antamaan palkalle edes jotain vastinetta. Mieluummin puoliteholla työtä kuin ei ollenkaan.
Kuumeessa ei järki juokse ja tulee tehtyä virheitä. Sen yhden virheen korjaaminen aiheuttaa vaivaa ja lisätyötä joskus enemmän, mitä päivän poissaolo töistä olisi ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli
Kumpi on nyt tärkeämpää, se että työntrkijä ei ole kuumeessa ja kipeä, vai se että kuumeessa ja kipeänä ollaan töissä? Mulla on kuukaudessa 7-17 päivää lämpöä 37,4-37,7 astetta ja olo sen mukainen, kyllä te tiesätte. Buranalla lämpö ei laske lainkaan. Pitääkö mennä töihin kipeänä vai jäädä kotiin? Vai onko se taas naamakertoimesta kiinni, kuten yleensä.
37.4-37,7 ei ole aikuisella kuumetta. Jos sulla on 7-17 päivää kuussa lämpö tuo, niin se on sinulle normaalia eikä merkki sairaudesta (naisilla kuukautiskierto nostaa jopa 2 viikonsi lämpöä jopa asteella). Jos taas olet mies ja/tai tilanne on lämmön nousun suhteen on uusi, niin sitten lääkäriin selvittämään onko sulla esim. piilevä syöpä.
Ai ei ole aikuisella kuumetta? Minulla normilämpö 35,9 ja jos lämpöä on tuo 37,4-37,7 niin on kuumetta ja olo msen mukainen. Eikä liity kuukautisiin mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli
Kumpi on nyt tärkeämpää, se että työntrkijä ei ole kuumeessa ja kipeä, vai se että kuumeessa ja kipeänä ollaan töissä? Mulla on kuukaudessa 7-17 päivää lämpöä 37,4-37,7 astetta ja olo sen mukainen, kyllä te tiesätte. Buranalla lämpö ei laske lainkaan. Pitääkö mennä töihin kipeänä vai jäädä kotiin? Vai onko se taas naamakertoimesta kiinni, kuten yleensä.
37.4-37,7 ei ole aikuisella kuumetta. Jos sulla on 7-17 päivää kuussa lämpö tuo, niin se on sinulle normaalia eikä merkki sairaudesta (naisilla kuukautiskierto nostaa jopa 2 viikonsi lämpöä jopa asteella). Jos taas olet mies ja/tai tilanne on lämmön nousun suhteen on uusi, niin sitten lääkäriin selvittämään onko sulla esim. piilevä syöpä.
Ai ei ole aikuisella kuumetta? Minulla normilämpö 35,9 ja jos lämpöä on tuo 37,4-37,7 niin on kuumetta ja olo msen mukainen. Eikä liity kuukautisiin mitenkään.
Aikuisilla nimenomaan 37 ja yli ON KUUMETTA, koska normaalilämpö on lähempänä 36 astetta!
Lapsilla pikemminkin normaalilämpökin on korkeampi, joten en tiedä onko lapsilla 37 ja vähän päälle mitään kuumetta vielä...
Ja tämä sairauslomissa pihistely, teollisuudessa jne. varsinkin on silkkaa riistoa ja väärin, koska niitä kevyitä korvaavia töitä EI OLE!!
Itsekin olin teollisuudessa töissä, tuli jalkaan rasitusvamma, työterveyden kutale laittoi lausunnon että kykenee "korvaavaan työhön", mutta senhän sitten määrittelikin esimiehen kutale, jolla ei ole minkäänlaista lääketieteellistä pätevyyttä, joten jouduin sitten semmoiselle työpisteelle tuotantolinjalla, missä joutui jatkuvasti nousemaan seisomaan sillä kipeällä jalalla...
Jumalauta mitä riistoa ja vääryyttä!!
Sairauslomatilasto on tärkeämpi kuin ihminen!!!
Olin sitä ennen toimistotehtävissä, silpputyötä, jossa hyvin tarkoin huolehdittiin työolosuhteista, lämpötila hellepäivinä, taukojumpat ja kaikki.
Teollisuustyö siihen verrattuna oli kuin joltain kivikaudelta saatana!! En olisi uskonut millaista se on vielä tänäkin päivänä!!!
Tytär on aloittanut opiskelun ohessa ilta- ja vkl töitä. Ollut samassa paikassa töissä koko kesän, erittäin reipas ja pidetty työntekijä.
Viimeviikolla sai jäätävän kurkkukivun, kasvot ja kaula turposi muodottomiksi ja samalla silmätulehdus. Ilmoitti töihin (ajoissa, 1,5 vrk ennen työvuoroa) ettei pääsekään tulemaan koska ei pysy seisaallaan heikotuksen ja kipujen takia. Sai vapaata.
Tällä viikolla oireet paheni ja tuli lisäksi korvakipua ja kuume. Käytännössä koronan oireiksikin sopivat, testi nega mutta lääkärintodistus on. Soitti tiistaina töihin ja kysyi voisiko perua torstain työvuoron koska on aivan sänkypotilaana. Esimies haukkui tytön että on AINA poissa töistä ja täytyy miettiä mitä jatkossa tapahtuu!!??
Nyt tyttö itkee ja pelkää töihinmenoa ettei vaan tee mitään virhettä ja tule taas haukutuksi tai joudu pois töistä. Vituttaa kun tietää ettei tuo unohda noita haukkuja ikinä vaan tulee aina pelkäämään ja varomaan ettei vaan tee jotain väärin! Hän piti työpaikasta tosi paljon ja yrityksenä vielä todella hyvä.
Huomenna menossa ensin 8h opiskelemaan ja sitten 4h töihin. Ei pysy kunnolla tolpillaan, lämpöä on mutta pakko mennä. Saattaa olla korona vaikkei kotitesti positiivista näytäkään, ei näyttänyt minullakaan ennenkuin oireet oli ohi.
Turha ketju. Kuumeessa ei töihin mennä ellei sitten halua väkisten sydänpussin tulehdusta tai jotain muuta kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Tytär on aloittanut opiskelun ohessa ilta- ja vkl töitä. Ollut samassa paikassa töissä koko kesän, erittäin reipas ja pidetty työntekijä.
Viimeviikolla sai jäätävän kurkkukivun, kasvot ja kaula turposi muodottomiksi ja samalla silmätulehdus. Ilmoitti töihin (ajoissa, 1,5 vrk ennen työvuoroa) ettei pääsekään tulemaan koska ei pysy seisaallaan heikotuksen ja kipujen takia. Sai vapaata.
Tällä viikolla oireet paheni ja tuli lisäksi korvakipua ja kuume. Käytännössä koronan oireiksikin sopivat, testi nega mutta lääkärintodistus on. Soitti tiistaina töihin ja kysyi voisiko perua torstain työvuoron koska on aivan sänkypotilaana. Esimies haukkui tytön että on AINA poissa töistä ja täytyy miettiä mitä jatkossa tapahtuu!!??
Nyt tyttö itkee ja pelkää töihinmenoa ettei vaan tee mitään virhettä ja tule taas haukutuksi tai joudu pois töistä. Vituttaa kun tietää ettei tuo unohda noita haukkuja ikinä vaan tulee aina pelkäämään ja varomaan ettei vaan tee jotain väärin! Hän piti työpaikasta tosi paljon ja yrityksenä vielä todella hyvä.
Huomenna menossa ensin 8h opiskelemaan ja sitten 4h töihin. Ei pysy kunnolla tolpillaan, lämpöä on mutta pakko mennä. Saattaa olla korona vaikkei kotitesti positiivista näytäkään, ei näyttänyt minullakaan ennenkuin oireet oli ohi.
Valitettavasti tyttäresi ei tule kestämään työelämässä kovinkaan pitkään. Jos ei kykene edes sairastamaan tautejaan työnantajan pelossa niin sairaseläke kutsuu muutaman vuoden sisällä psyykkisistä syistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en saisi lääkäriltä saikkua pikkukuumeessa. Normilämpö on 36,6.
Mulla 36,2 ja olen jo ihan tiutau siinä vaiheessa, kun nousee 37,5, joka enemmistölle ei ole vielä edes kuumetta.
Vierailija kirjoitti:
Kuume on vain oire. 39 asteen kuumeen saa helposti alas tuhdilla buranasatsilla ja sen jälkeen pystyy hyvin vaikka fyysiseen työhön. Nämä turhan takia saikuttelijat nyt jäävät sängynpohjalle kun vähän aivastuttaa pölyn vuoksi.
Kuumeettomassa flunssassakaan en tekisi fyysistä työtä. Todella raskasta.
Tavallaan onneksi minulla on astma ja lisäksi nuoruuden hölmöilyiden takia sydänlihastulehdus sairastettuna jo kerran ja lääkärit ovat näiden takia todella varovaisia. Teen ihan kevyttä istumatyötä, mutta en tosiaan jaksa kipeänä ajatella niin vaikeita asioita, mitä työni vaatii. Ja istumatyöstä huolimatta flunssat pitkittyy, jos en heti lepää, kun tulee tarve.
Olen kohta ollut melkein 2vkoa sairaslomalla, kun en jäänyt heti lepäämään, kun tauti alkoi. Yritin sinnitellä, koska töissä on tärkeä projekti menossa. Luultavasti olisin jo takaisin työkuntoinen, jos olisin sinnittelyn sijaan jäänyt heti lepäämään, kun kuume nousi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa valita eli voi olla pois töistä palkatta tai tulee töihin ja katsotaan kevyempiä töitä. Valinta on työntekijän ja hän itse määrittää, miten haluaa toimittavan. Erikseen ovat sairaalahoitoa vaativat tilanteet, mutta enää ei voi olla pois töistä pikkuflunssan takia, kaikkihan on voineet ottaa rokotteet.
Ei flunssaan ole rokotetta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen kitinää täällä. Eihän pieni kuume oikeuta aiheuttamaan työnantajalle satojen eurojen vahinkoa per päivä. Kyllä silloinkin pitää pystyä antamaan palkalle edes jotain vastinetta. Mieluummin puoliteholla työtä kuin ei ollenkaan.
Mun työ on sellaista, että tarvitsee olla todella skarppina. Jos teen puolikuntoisena puoliteholla virheitä, ne voi maksaa miljoonia työnantajalle. Isoista bisneksistä kyse. Joten mielummin toivun kunnolla ensin ja sitten teen työni laadukkaasti
Vierailija kirjoitti:
Mulla kotitestit näyttivät negatiivista, mutta kävellessä labraan niin positiivinen. On siis ihan mahdollista, että tyttärelläsi on korona, joten suosittelen virallista testiä.
Vierailija kirjoitti:
Turha ketju. Kuumeessa ei töihin mennä ellei sitten halua väkisten sydänpussin tulehdusta tai jotain muuta kivaa.
Jep. Olen ollut liian tunnollinen ja seurauksena se että kroppa ei jaksa fyysistä työtä lämmössä ja räkätaudissa. Tulee hengenahdistus ja rytmiongelmia. Pakko levätä lekurin käskystä sen sijaan että meen töihin.
"Työterveyden lääkäri määrää Buranaa ja Panadolia sellaiset annokset, että kuume lähtee keneltä vain ja olokin on ihan ok. Sitten pomo laittaa tekemään jotain kevyempää työtä niin kauan kuin lääkärin mielestä on tarpeen."
Älä puhu potaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tyttäresi ei tule kestämään työelämässä kovinkaan pitkään. Jos ei kykene edes sairastamaan tautejaan työnantajan pelossa niin sairaseläke kutsuu muutaman vuoden sisällä psyykkisistä syistä.
No lääkärin mielestä perjantaina täytyy olla työkuntoinen, sairausloma oli vain tälle päivälle. Ei paljon voi valita jos haluaa pitää työn
Tuskinpa sentään. Mä olrn ollut töissä 19v lähtien, tunnollisesti ja omista tarpeista tinkien jos on ollut pakko ja jäin tk-eläkkeelle 61v:nä. Kipujen ei mt ongelmien takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kotitestit näyttivät negatiivista, mutta kävellessä labraan niin positiivinen. On siis ihan mahdollista, että tyttärelläsi on korona, joten suosittelen virallista testiä.
Eipä sekään aina näytä oikein.
Mulla kevällä 1. kotitesti ja 3. päivänä otettu virallinen negaa (miehellä samat oireet ja pos). Vasta 8 pv myöhemmin oireiden jo helpotuttua positiivinen tulos.
Huomenna kuitenkin tyttö menossa uuteen testiin mutta eipä se työpäivään vaikuta.
Mulla oli influenssassa 41,3 astetta. En ollut töissä vaan osastolla.
Pitää kyllä olla melkoinen pomo, joka haluaa sairaan ihmisen työpaikalle. Lopulta saattaa tulla pitkä kierre.