"Kuume ei automaattisesti tarkoita työkyvyttömyyttä. Työntekijän tulee käydä lääkärin arvioitavana. Työnantaja voi järjestää työntekijälle kevyempää työtä sairauden takia."
Esimerkiksi kuume (flunssat, esim. korona) eivät automaattisesti tarkoita, että henkilö olisi työkyvytön. Työntekijän sairaus voi kylläkin laskea työntekijän työkykyä ja lääkärin tehtävänä on arvioida työkyky ja työnantajan kanssa sopia mahdollisesti kevyemmästä työstä sairauden ajaksi.
Jos työntekijän työkyky laskee merkittävästi pitkäksi ajaksi, työnantajalla on mahdollisuus irtisanoa työntekijä.
Minun työnantajalla on nykyään tosi tiukka linja sairastelujen kanssa. Työterveyden lääkäri määrää Buranaa ja Panadolia sellaiset annokset, että kuume lähtee keneltä vain ja olokin on ihan ok. Sitten pomo laittaa tekemään jotain kevyempää työtä niin kauan kuin lääkärin mielestä on tarpeen.
No joku tietysti ajattelee, että töissä tauti tarttuu ja sitten ovat muutkin sairanaa ja näihän se onkin. Mutta nämä sairastumiset eivät aiheuta poissaoloa töistä eli sairastumiset eivät aiheuta työnantajalle merkittävää haittaa. Ja onhan siinä sekin hyvä puoli, että työntekijä ei koe ylikuormittumista muiden sairastumisen takia.
Tällä hetkellä perheellä korona ja mulla ja parillä työkaverilla kuume pois lääkkeellä ja täällä tehdään "kevyempää työtä".
Tämä on ihan laillista, kysyin ammattiliitosta.
Minkälainen käytäntö teillä on?
Kommentit (335)
Olen töissä kansainvälisessä firmassa. Suomen toimistossa esimiehellä oli tiukka linja sairaspoissaolojen kanssa, kunnes kerran kävi niin että eräs työntekijä tuli kipeänä töihin, tuli nopeasti todella huonovointiseksi ja lähti taksilla kotiin ja oli yli kaksi viikkoa pois ja tosi kipeänä. Vahinko oli kuitenkin tapahtunut: Influenssa oli tarttunut toiseen henkilöön joka järkytykseksi menehtyi sairaalassa reilun viikon päästä. Oli nukutettu ja laitettu tehohoitoon ja kuoli nukutettuna. Sen jälkeen esimies päivitti sairaspoissaolokäytäntöjä. Taisi tulla ylemmältä portaalta käsky.
hienoa että saikuttamiseen puututaan. kyllä töissä pitää sietää hieman epämukavaa oloa eikä maksattaa saikkuja työnantajalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa valita eli voi olla pois töistä palkatta tai tulee töihin ja katsotaan kevyempiä töitä. Valinta on työntekijän ja hän itse määrittää, miten haluaa toimittavan. Erikseen ovat sairaalahoitoa vaativat tilanteet, mutta enää ei voi olla pois töistä pikkuflunssan takia, kaikkihan on voineet ottaa rokotteet.
Amerikastako te kirjoittelette?
Eihän Suomessa voi olla niin tolloja työnantajia, että haluavat kuumeiset duunarit töihin?
Kyllä meillä luotetaan ammattilaisen arvioon.
Eli jos lääkäri määrää sairaslomaa, työntekijän tulee se myös pitää, eikä kuvitella olevansa niin korvaamaton, että tulee sairastuttamaan toisia.
Poikkeuksena on toki ollut, että henkilö joka esim mursi nilkkansa, teki kotoa ne tietokoneella tehtävät hommansa, eihän kipeä nilkka nyt tokikaan estä aivoja ja sormia toimimasta.
Vierailija kirjoitti:
hienoa että saikuttamiseen puututaan. kyllä töissä pitää sietää hieman epämukavaa oloa eikä maksattaa saikkuja työnantajalla.
Jos joku sairastuu 1-2krt vuodessa muutamaksi päiväksi niin minusta on Ok (työnantajana) maksaa hånelle palkka.
Jos joku sairastuu vaikkapa vakavasti 3kk koronapotilaaksi, joudun maksamaan siitä vain n 7(?) ensimmäistä päivää, loput maksaa kylläkin yhteiskunta.
Tässä ketjussa on paljon saikuttamisen puolesta ja vastaan. Mikä teillä on kuumeraja milloin vielä menette töihin?
Missä pääsee kuumeen takia lääkärin arvioitavaksi samana päivänä???
Vierailija kirjoitti:
Missä pääsee kuumeen takia lääkärin arvioitavaksi samana päivänä???
Päiväunissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä luotetaan ammattilaisen arvioon.
Eli jos lääkäri määrää sairaslomaa, työntekijän tulee se myös pitää, eikä kuvitella olevansa niin korvaamaton, että tulee sairastuttamaan toisia.Poikkeuksena on toki ollut, että henkilö joka esim mursi nilkkansa, teki kotoa ne tietokoneella tehtävät hommansa, eihän kipeä nilkka nyt tokikaan estä aivoja ja sormia toimimasta.
Ei estä. Tosin lääkitys saattaa estääkin.
Ja istuma-asento voi aiheuttaa nilkan turpoamista, jalkaa on silloin pidettävä koholla tuettuna, mikä tarkoittaa käytännössä makuuasentoa.
40 asteen kuumeessa voi sijaistaa vaikka esimiestään tai johtajaansa jonka päästä tämä ehdotus on tullut ja tulos on varmasti parempi.
Työnantaja ei muuten lotkauta korvaansakaan siinä vaiheessa, kun sairaana työskennellessä hommaat itsellesi jonkun vakavan jälkitaudit tai päädyt työtapaturmaan. Sieltä tulee viesti, että valitsit itse tulla sairaana töihin ja sitä ei mikään vakuutus korvaa.
Vierailija kirjoitti:
Älä ole platku blaah kirjoitti:
No nynnymnyy taas. Kyllä jokaisen on kestettävä vähän epämukavuuksia ja tultava oman mukavuusalueen ulkopuolelle. No jokainen päättää luitenkin itse loppujen lopuksi, missä asioissa menee ulkopuolella ja missä pysyy sisäpuolella. Se kuuluisa itsemääräämisoikeus.
mun alalla pätkäsopparit on ihan vakiokäytäntö. vähänkin saikkua niin saat olla näpäytyksenä puoli vuotta ilman työtä. se on hyvin selvä viesti työnajtajalta työntekijälle. mieluummin olen viikon kipeänä töissä kuin puoli vuotta työttömänä.
Minä vaihtaisin kyllä työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
40 asteen kuumeessa voi sijaistaa vaikka esimiestään tai johtajaansa jonka päästä tämä ehdotus on tullut ja tulos on varmasti parempi.
Työnantaja ei muuten lotkauta korvaansakaan siinä vaiheessa, kun sairaana työskennellessä hommaat itsellesi jonkun vakavan jälkitaudit tai päädyt työtapaturmaan. Sieltä tulee viesti, että valitsit itse tulla sairaana töihin ja sitä ei mikään vakuutus korvaa.
Vakuutus korvaa kyllä ihan normaalisti.
Meillä saa kyllä saikkua melko helposti kuumeen/koronan/flunssan vuoksi, mutta kyllähän nuo ylemmät pomot tekee kipeänäkin, mutta etänä tietty. Onneksi rivityöntekijänä ei silleen ole kriittistä olla 2-3 päivää saikulla.
Vierailija kirjoitti:
40 asteen kuumeessa popsitaan lääkettä sen verran että se laskee (paitsi influenssassa ei aina laskekaan, mutta se onkin ihan eri vakava tauti)
En ymmärrä miksi työnantajalta saisi ikään kuin varastaa ihan vain mukavuussyistä. Kyllä töihin pitää mennä, jos ei OIKEASTI ole mihinkään saatavilla olevaan työhön kykenemätön.
Mun mielestä kuume on just se raja, että onko kunnossa vai ei. Pienessä nuhassa voi tehdä jotain työtä mutta kuumeessa ei. Se on jo riski terveydellekin. En suostuisi ikinä kuumeisena työskentelemään, eikä sellaista voida vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on paljon saikuttamisen puolesta ja vastaan. Mikä teillä on kuumeraja milloin vielä menette töihin?
37 astetta. Jos on 37 astetta tai yli, en mene töihin koska yleensä se kuume tuosta sitten nousee.
mun alalla pätkäsopparit on ihan vakiokäytäntö. vähänkin saikkua niin saat olla näpäytyksenä puoli vuotta ilman työtä. se on hyvin selvä viesti työnajtajalta työntekijälle. mieluummin olen viikon kipeänä töissä kuin puoli vuotta työttömänä.