Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kuume ei automaattisesti tarkoita työkyvyttömyyttä. Työntekijän tulee käydä lääkärin arvioitavana. Työnantaja voi järjestää työntekijälle kevyempää työtä sairauden takia."

Vierailija
16.08.2022 |

Esimerkiksi kuume (flunssat, esim. korona) eivät automaattisesti tarkoita, että henkilö olisi työkyvytön. Työntekijän sairaus voi kylläkin laskea työntekijän työkykyä ja lääkärin tehtävänä on arvioida työkyky ja työnantajan kanssa sopia mahdollisesti kevyemmästä työstä sairauden ajaksi.

Jos työntekijän työkyky laskee merkittävästi pitkäksi ajaksi, työnantajalla on mahdollisuus irtisanoa työntekijä.

Minun työnantajalla on nykyään tosi tiukka linja sairastelujen kanssa. Työterveyden lääkäri määrää Buranaa ja Panadolia sellaiset annokset, että kuume lähtee keneltä vain ja olokin on ihan ok. Sitten pomo laittaa tekemään jotain kevyempää työtä niin kauan kuin lääkärin mielestä on tarpeen.

No joku tietysti ajattelee, että töissä tauti tarttuu ja sitten ovat muutkin sairanaa ja näihän se onkin. Mutta nämä sairastumiset eivät aiheuta poissaoloa töistä eli sairastumiset eivät aiheuta työnantajalle merkittävää haittaa. Ja onhan siinä sekin hyvä puoli, että työntekijä ei koe ylikuormittumista muiden sairastumisen takia.

Tällä hetkellä perheellä korona ja mulla ja parillä työkaverilla kuume pois lääkkeellä ja täällä tehdään "kevyempää työtä".

Tämä on ihan laillista, kysyin ammattiliitosta.

Minkälainen käytäntö teillä on?

Kommentit (335)

Vierailija
81/335 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei työterveyteen tuollaisesta asiasta pääse. Siellä keskitytään vain "ennaltaehkäisevään terveydenhuoltoon". Kukaan ei siis määrää buranaa ja kuumeen ajan ollaan pois töistä.

Vierailija
82/335 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin helppoa hoitaa lapsia kipeänä. Itse hoidin ja täällä sitä vähätellään. Omat lapset kasvaneet enkä ikinä tule hoitamaan kenenkään lapsia enkä auttamaan.

Ottakaa ne lapset 40 asteen influenssa kuumeessa kauppaankin, kun niin helppoa on. Älkää kitiskö apua muilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/335 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuumeessa kai harva on työkykyinen, mutta on tuossa se pointti että pikkuflunssa ei estä normaalia kevyttä toimistotyötä millään lailla.

Pikkuflunssa ei nosta kuumetta ainakaan mulla. Pikkuflunssaksi katson lievän nuhan ja lievän yskän ja lievän kurkkukivun.

Ap:n työpaikan systeemi kuulostaa sairaalta.

Vierailija
84/335 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on niin helppoa hoitaa lapsia kipeänä. Itse hoidin ja täällä sitä vähätellään. Omat lapset kasvaneet enkä ikinä tule hoitamaan kenenkään lapsia enkä auttamaan.

Ottakaa ne lapset 40 asteen influenssa kuumeessa kauppaankin, kun niin helppoa on. Älkää kitiskö apua muilta.

Onneksi lehdessä oli, että eläkeläisille ei tule riittämään hoitajia ja viranomaiset luottavat, että myös pikkulapsien vanhemmat hoitavat eläkkeellä olevat vanhempansa, vaikka kävisivät töissäkin.

Eläkeläisille ei ole ilmaissiivousta. Joko omainen siivoaa tai siivous on ostettava siivousyritykseltä.

Minulla lapset isoja ja toinen vanhempi kuollut.

Työntäyteisiä vuosia teille muille.

Vierailija
85/335 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän vuoksi lääkärin pitää kirjoittaa nykyään sairauslomatodistukseen "sairauden laatu ei mahdollista korvaavaa työtä".

Korvaava työ on jees silloin, jos vaikka on jalka murtunut ja voi sairaanhoitajana osastotyön sijasta tehdä vaikka jotain digitaalisia yhteydenottojen käsittelyä jopa etänä kotoa. Henkilö ei ole estynyt tekemästä töitä, vaikka ei sitä tavanomaista työtään, joka vaatii jalkeilla oloa, voikaan tehdä.

Sitä ei ole tarkoitettu siihen, että kuumeinen kaupan hyllyttäjä menee hyllyttämisen sijasta istumaan paikallaan kassalle.

Ja tällöin meillä työnantaja kyseenalaistaa sairausloman palkallisuuden, hän kun loppupelissä päättää, pitääkö maksaa vai ei. Palkan saa, kun käy joka päivä työterveydessä. Se on työnantajalle kallista, mutta pitää työntekijän vireessä.

Vierailija
86/335 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättää vaan ne lääkkeet syömättä niin kuume ei laske. Pyörtyy sitten muka työpaikan vessaan ja soittaa sinne ambulanssin.

Työnantajasi ei ilmeisesti ole kuullut esim. Sydänlihas tulehduksesta mikä voi seurata mikäli ei lepää riittävästi.

Kiinnostaisi tietää mikä työnantaja on noin sairas että pakottaa kuumeisia töihin.

Vierailija
87/335 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lievä kuume ole edes kuumetta. Näinhön lukee thl:n sivuillakin eikä mikäön este olla pois töistä.

Saikkusaikuttajille nyt kaikki on este työnteolle.

Vierailija
88/335 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi lehdessä oli, että eläkeläisille ei tule riittämään hoitajia ja viranomaiset luottavat, että myös pikkulapsien vanhemmat hoitavat eläkkeellä olevat vanhempansa, vaikka kävisivät töissäkin.

Eläkeläisille ei ole ilmaissiivousta. Joko omainen siivoaa tai siivous on ostettava siivousyritykseltä.

Minulla lapset isoja ja toinen vanhempi kuollut.

Työntäyteisiä vuosia teille muille.

Ja tämä siis nyt 10 vuoden sisällä.

Eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta.

Vierailija
89/335 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättää vaan ne lääkkeet syömättä niin kuume ei laske. Pyörtyy sitten muka työpaikan vessaan ja soittaa sinne ambulanssin.

Työnantajasi ei ilmeisesti ole kuullut esim. Sydänlihas tulehduksesta mikä voi seurata mikäli ei lepää riittävästi.

Kiinnostaisi tietää mikä työnantaja on noin sairas että pakottaa kuumeisia töihin.

Kuinka kauan pitää levätä, jos mittari näyttää 37? Seuraavaan lomaan saakka, ettei paikat tulehdu?

luepa itse thl:n viralliset kannanotot, milloin henkilö on työkykyinen - jos oma vointi sen sallii myös kuumeisena. Mene neuvomaan thl:ää!

Vierailija
90/335 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä niitä buranoita ja panadoleja ole mikään pakko syödä. Jotkut eivät edes saa.

Vierailija
91/335 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuumeessa jäädään omallailmoituksella kolmeksi päiväksi kotiin 👍

Noinhan sen pitäisi olla jokaisessa työpaikassa. Se on ihan älytöntä lähteä kipeänä ja kuumeessa könyämään lääkäriin sairauslomatodistuksen takia kun tuntuu muutenkin, että taju lähtee ja vaakatasossa peiton alla on ainoa oikea paikka.

Tuo turha rasitus ei taatusti ainakaan edistä paranemista.

Vierailija
92/335 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän vuoksi lääkärin pitää kirjoittaa nykyään sairauslomatodistukseen "sairauden laatu ei mahdollista korvaavaa työtä".

Korvaava työ on jees silloin, jos vaikka on jalka murtunut ja voi sairaanhoitajana osastotyön sijasta tehdä vaikka jotain digitaalisia yhteydenottojen käsittelyä jopa etänä kotoa. Henkilö ei ole estynyt tekemästä töitä, vaikka ei sitä tavanomaista työtään, joka vaatii jalkeilla oloa, voikaan tehdä.

Sitä ei ole tarkoitettu siihen, että kuumeinen kaupan hyllyttäjä menee hyllyttämisen sijasta istumaan paikallaan kassalle.

Ja tällöin meillä työnantaja kyseenalaistaa sairausloman palkallisuuden, hän kun loppupelissä päättää, pitääkö maksaa vai ei. Palkan saa, kun käy joka päivä työterveydessä. Se on työnantajalle kallista, mutta pitää työntekijän vireessä.

Haha, meillä on työterveyteenkin parin viikon jonot.

Vierailija
93/335 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan pitää levätä, jos mittari näyttää 37? Seuraavaan lomaan saakka, ettei paikat tulehdu?

luepa itse thl:n viralliset kannanotot, milloin henkilö on työkykyinen - jos oma vointi sen sallii myös kuumeisena. Mene neuvomaan thl:ää!

Joku paikkahan siellä kropassa on muusina jos jatkuvasti on 37 kuumetta. Eli kyllä; menisin lisätutkimuksiin että mistä johtuu. En todellakaan menisi töihin. Itselläni esim. Normaalisti lämpö 35.6 ja jos menee yli 37 olen todella väsynyt enkä missään nimessä työkykyinen. Jos normaalilämpöni olisi vaikka 36.6 niin tuo 37 ei varmastikaan tuntuisi niin pahalta. THL suositukset ei kiinnosta. Oma terveys tärkein.

Vierailija
94/335 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos naapurin äiti valittaa, että on kipeä niin sanoo, että juu minäkin hoidin kipeänä lapset aikanaan itse. Tsemppiä.

Itse voikin mennä sohvalle ja syödä jäätelöä.

Vierailija
95/335 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos naapurin äiti valittaa, että on kipeä niin sanoo, että juu minäkin hoidin kipeänä lapset aikanaan itse. Tsemppiä.

Missään nimessä ei auteta. Itse hoidin lapset kipeänä ja vähättelyä saa.

Vierailija
96/335 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sukulaiset pyytävät lapsenhoito apua, kun ovat kipeitä niin sanoo, että hoida itse, se on helppo nakki.

Vierailija
97/335 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsiisus mitä juttuja.

Ei tulisi pieneen mieleenikään mennä töihin kuumeessa, johonkin se raja on vedettävä.

Työterveyslåäkärin suusta muuten kuultua: "kuume ei ole mikään sairauden kriteeri".

T.varhaiskasvattaja

Vierailija
98/335 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sukulaiset pyytävät lapsenhoito apua, kun ovat kipeitä niin sanoo, että hoida itse, se on helppo nakki.

Jos sukulainen joutuu sairaalahoitoon niin voi soittaa sosiaalityöntekijän hakemaan lapsen pois.

Vierailija
99/335 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen taloushallinnon töitä ja joskus olen ollut kipeänä töissä. Ei olisi kannattanut, sillä tein niin paljon virheitä, että niiden korjaamiseen meni aikaa ja vaivaa. Aamulla vaan mietin, että jos tämä päivän mittaan helpottaa.

Vierailija
100/335 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuumeessa kai harva on työkykyinen, mutta on tuossa se pointti että pikkuflunssa ei estä normaalia kevyttä toimistotyötä millään lailla.

Pikkuflunssa ei nosta kuumetta ainakaan mulla. Pikkuflunssaksi katson lievän nuhan ja lievän yskän ja lievän kurkkukivun.

Ap:n työpaikan systeemi kuulostaa sairaalta.

En usko ap:n höpinöitä hetkeäkään. Kuka työnantaja haluaa koronan leviävän työpaikallaan hallitsemattomasti? Meillä ei ole mitään asiaa töihin oireisena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi