"Kuume ei automaattisesti tarkoita työkyvyttömyyttä. Työntekijän tulee käydä lääkärin arvioitavana. Työnantaja voi järjestää työntekijälle kevyempää työtä sairauden takia."
Esimerkiksi kuume (flunssat, esim. korona) eivät automaattisesti tarkoita, että henkilö olisi työkyvytön. Työntekijän sairaus voi kylläkin laskea työntekijän työkykyä ja lääkärin tehtävänä on arvioida työkyky ja työnantajan kanssa sopia mahdollisesti kevyemmästä työstä sairauden ajaksi.
Jos työntekijän työkyky laskee merkittävästi pitkäksi ajaksi, työnantajalla on mahdollisuus irtisanoa työntekijä.
Minun työnantajalla on nykyään tosi tiukka linja sairastelujen kanssa. Työterveyden lääkäri määrää Buranaa ja Panadolia sellaiset annokset, että kuume lähtee keneltä vain ja olokin on ihan ok. Sitten pomo laittaa tekemään jotain kevyempää työtä niin kauan kuin lääkärin mielestä on tarpeen.
No joku tietysti ajattelee, että töissä tauti tarttuu ja sitten ovat muutkin sairanaa ja näihän se onkin. Mutta nämä sairastumiset eivät aiheuta poissaoloa töistä eli sairastumiset eivät aiheuta työnantajalle merkittävää haittaa. Ja onhan siinä sekin hyvä puoli, että työntekijä ei koe ylikuormittumista muiden sairastumisen takia.
Tällä hetkellä perheellä korona ja mulla ja parillä työkaverilla kuume pois lääkkeellä ja täällä tehdään "kevyempää työtä".
Tämä on ihan laillista, kysyin ammattiliitosta.
Minkälainen käytäntö teillä on?
Kommentit (335)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minun työnantajalla on nykyään tosi tiukka linja sairastelujen kanssa. Työterveyden lääkäri määrää Buranaa ja Panadolia sellaiset annokset, että kuume lähtee keneltä vain ja olokin on ihan ok. Sitten pomo laittaa tekemään jotain kevyempää työtä niin kauan kuin lääkärin mielestä on tarpeen."
Tämä on ihan kiva leikki kunnes joku potkaisee tyhjää kun se ei ollutkaan se nuhakuume vaan influenssa.
Nimim. kokemusta on.
influenssassa tuskin tullaan töihin. ainakin mulla elämäni ensimmäinen influenssa vei ambulanssikyydillä sairaalaan. oli jo ensimmäisellä viikolla tosi raju kuume ja toisen viikon vielä paheni em seurauksin.
Minä olen sairastanut influenssan monta kertaa ja hoitanut pienet lapset influenssassa, koska olin kotihoidontuella eikä lapsilla ollut tarhapaikkaa. Olen hoitanut pieniä lapsia 3 kertaa influenssassa, angiinassa, alkavassa keuhkokuumeessa ja noro viruksessa. Vaipanvaihtoalusta täytyy vain laittaa lattialle, jotta vauva ei putoa, jos pyörtyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minun työnantajalla on nykyään tosi tiukka linja sairastelujen kanssa. Työterveyden lääkäri määrää Buranaa ja Panadolia sellaiset annokset, että kuume lähtee keneltä vain ja olokin on ihan ok. Sitten pomo laittaa tekemään jotain kevyempää työtä niin kauan kuin lääkärin mielestä on tarpeen."
Tämä on ihan kiva leikki kunnes joku potkaisee tyhjää kun se ei ollutkaan se nuhakuume vaan influenssa.
Nimim. kokemusta on.
influenssassa tuskin tullaan töihin. ainakin mulla elämäni ensimmäinen influenssa vei ambulanssikyydillä sairaalaan. oli jo ensimmäisellä viikolla tosi raju kuume ja toisen viikon vielä paheni em seurauksin.
Minä olen sairastanut influenssan monta kertaa ja hoitanut pienet lapset influenssassa, koska olin kotihoidontuella eikä lapsilla ollut tarhapaikkaa. Olen hoitanut pieniä lapsia 3 kertaa influenssassa, angiinassa, alkavassa keuhkokuumeessa ja noro viruksessa. Vaipanvaihtoalusta täytyy vain laittaa lattialle, jotta vauva ei putoa, jos pyörtyy.
Lisään vielä, että influenssassa kuume oli aina 39 tai lähemmäs 40 koko viikon.
Silloin harvoin kun mulle kuume nousee niin en todellakaan ole työkykyinen missään määrin. Vaikka kuinka vetelisin buranaa, kuume ehkä laskee, mutta se väsymys on ihan omaa luokkaansa. Onneksi ei ole noin kpäistä esimiestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimim. kokemusta on.
Ja lisään vielä, että noro virus oli kamalin lapsia hoitaessa. Ja lapset sairasti myös eli kun itse olet oksentanut 12 tuntia päivässä ja tavaraa tulee molemmista päistä niin sen jälkeen alat siivoamaan pienen lapsen oksennuksia ja minulla nousi 38 astetta kuumetta.
Höpönlöpö Itse arvioin tilanteen eikä töihin saa mennä muita tartuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa valita eli voi olla pois töistä palkatta tai tulee töihin ja katsotaan kevyempiä töitä. Valinta on työntekijän ja hän itse määrittää, miten haluaa toimittavan. Erikseen ovat sairaalahoitoa vaativat tilanteet, mutta enää ei voi olla pois töistä pikkuflunssan takia, kaikkihan on voineet ottaa rokotteet.
Älä höpötä. Työntekijällä on lakisääteinen oikeus sairaslomaan. Suomessa on kyseessä aina palkkatyö, ei orjatyö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimim. kokemusta on.
Ja lisään vielä, että noro virus oli kamalin lapsia hoitaessa. Ja lapset sairasti myös eli kun itse olet oksentanut 12 tuntia päivässä ja tavaraa tulee molemmista päistä niin sen jälkeen alat siivoamaan pienen lapsen oksennuksia ja minulla nousi 38 astetta kuumetta.
Tuttava sairasti noroviruksen niin lapsi oli tyhjentänyt keittiönkaapeista jauhot ja kaikki lattialle, kun äiti oksensi vessassa. Lapsen isä oli työmatkalla. Valitettavasti kukaan ei tule noro virus perheeseen auttamaan, niin kamala tauti.
[/quote]
Minä olen sairastanut influenssan monta kertaa ja hoitanut pienet lapset influenssassa, koska olin kotihoidontuella eikä lapsilla ollut tarhapaikkaa. Olen hoitanut pieniä lapsia 3 kertaa influenssassa, angiinassa, alkavassa keuhkokuumeessa ja noro viruksessa. Vaipanvaihtoalusta täytyy vain laittaa lattialle, jotta vauva ei putoa, jos pyörtyy.[/quote]
Jos veisit lapsesi päiväkotiin, olisiko mielestäsi ok, että hoitaja laittaa pehmikettä lattialle pyörtymisen varalta, ettei vauvasi putoa kovalle lattialle? Muuten en tämän viestin pointtia ymmärrä. Itsekin olin pitkään kotiäitinä ja hoidin sairaanakin ollessa omat lapseni. Siinä on se ero vaikkapa lastenhoitoon leipätyönä, että omien kanssa voi mennä aika matalalta sairaana ollessa. Ruokaa voidaan kaivaa pakkasesta tai vaikka tilata pitsat, lapset voi iästä riippuen istuttaa telkkarin eteen ja itse maata lattialla tai sohvalla vieressä. Harvassa työssä työntekijä voi hoitaa työt puolivaloilla, jos on vajaakuntoinen. Kamalaa jos oikeasti joissain töissä ei työntekijällä ole lupa sairastaa.
Näin meilläkin työterveys sanoo. Kyseessä on siivoustyö (yksityisellä). Vielä ei oo työantaja keksinyt sitä kevyempää työtä.
Olen töissä hoitoalalla. Sairaana ei voi mennä töihin.
Minulla on joskus alaselkäkipuja ja silloin olen sopinut esimiehen kanssa, että teen kevennettyä työtä, kun selkäkipu ei ole tarttuva sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Minä en saisi lääkäriltä saikkua pikkukuumeessa. Normilämpö on 36,6.
Mulla 35.5.
Se on ollut jo vuosikaudet ihan normisettiä ylemmille toimihenkilöille että kipeänäkin tehdään ne kaikki samat työt, mutta vaan kotoa käsin ja jaksamisen mukaan jotta ei tartuteta muita. Ihan hyvä jos lopultakin samat säännöt alkaisi koskea myös muita työntekijöitä.
Mun serkku toimi aikoinaan yksityisenä perhepäivähoitajana. Hän kertoi, että muutaman kerran on hänkin kuumeisena hoitanut hoitolapsia, että on tosi korkea kynnys ilmoittaa hoitolasten vanhemmille, että lapset eivät voi tulla hoitoon. Ja joskus kun serkkuni oli tosi sairas, "sijaisti" hänen miehensä häntä vaikka mies oli tehnyt yövuoron ja oli siis aivan naatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuumeessa kai harva on työkykyinen, mutta on tuossa se pointti että pikkuflunssa ei estä normaalia kevyttä toimistotyötä millään lailla.
Paitsi, että se pikkuflunssa pahenee siellä toimistossa ja tarttuu muihinkin. Läppäriä voi käyttää sängyssäkin.
Vieläkään kaikki työ ei joudu läppärillä, vaikka kuulinhan mä gynekologin videovastaanotosta. Mietin vaan, että miten sisätutkimus tehdään etänä, tai miten laitetaan kierukka,mutta varmaan tämä on vain omaa mielikuvituksen puutetta, kun en usko, että onnistuu. Onhan nykyään kaikenlaisia tee-itse- tuutoreita netissä, joten ihan hyvin se menee.
Sairaana tehdään sitä mitä pystytään, eikä vääntäydytä pää kainalossa työpaikalle. Myös lääkäreillä on kirjoituspöytätöitä.
Kuulostaa todella oudolta. Minkä alan työnantaja ja millainen? Joku pikku yksityisfirma? Kuumeessa ei ole työkykyinen. Todellakaan. Käytäntö kuulostaa oudolta työterveyslääkärin osaltakin, voiko olla totta? Ei kuulosta eettiseltä lääkärin toiminnalta.
Mulla on lakisääteistä saikku vielä käyttämättä 15 päivää, pitääkin alkaa miettiä mitä sairastaisi syksyllä ja joulun alla.
Kuinka hullu pitää ihmisen olla, että MENEE TÖIHIN sairaana, vaarantaen oman terveytensä ahnean työnantajan takia???
Esimerkiksi hoitoalalla ei yhtään esimiehet arvosta sitä, että työntekijällä on vain vähän sairaspoissaoloja. Eli esimiehelle on ihan sama, onko työntekijällä vuoden aikana saikkupäiviä 0 vai 15. Minä tein vuosia sitten määräaikaisia työsoppareita hoitajana eikä minulla ollut juuri koskaan sairaslomia, silti minun työsopparia ei koskaan jatkettu, mutta työkaverini, joka oli vähän väliä saikulla, työsopparia kyllä jatkettiin.
Christiiina kirjoitti:
Esimerkiksi hoitoalalla ei yhtään esimiehet arvosta sitä, että työntekijällä on vain vähän sairaspoissaoloja. Eli esimiehelle on ihan sama, onko työntekijällä vuoden aikana saikkupäiviä 0 vai 15. Minä tein vuosia sitten määräaikaisia työsoppareita hoitajana eikä minulla ollut juuri koskaan sairaslomia, silti minun työsopparia ei koskaan jatkettu, mutta työkaverini, joka oli vähän väliä saikulla, työsopparia kyllä jatkettiin.
Tuo nyt kertoo lähinnä siitä että työpaikalla näyttäytyminen ei ole ihan ainoa kriteeri jonka perusteella työssä suoriutumista arvioidaan.
Tätä se teettää, kun nuoret ei lisäänny!!1