Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kuume ei automaattisesti tarkoita työkyvyttömyyttä. Työntekijän tulee käydä lääkärin arvioitavana. Työnantaja voi järjestää työntekijälle kevyempää työtä sairauden takia."

Vierailija
16.08.2022 |

Esimerkiksi kuume (flunssat, esim. korona) eivät automaattisesti tarkoita, että henkilö olisi työkyvytön. Työntekijän sairaus voi kylläkin laskea työntekijän työkykyä ja lääkärin tehtävänä on arvioida työkyky ja työnantajan kanssa sopia mahdollisesti kevyemmästä työstä sairauden ajaksi.

Jos työntekijän työkyky laskee merkittävästi pitkäksi ajaksi, työnantajalla on mahdollisuus irtisanoa työntekijä.

Minun työnantajalla on nykyään tosi tiukka linja sairastelujen kanssa. Työterveyden lääkäri määrää Buranaa ja Panadolia sellaiset annokset, että kuume lähtee keneltä vain ja olokin on ihan ok. Sitten pomo laittaa tekemään jotain kevyempää työtä niin kauan kuin lääkärin mielestä on tarpeen.

No joku tietysti ajattelee, että töissä tauti tarttuu ja sitten ovat muutkin sairanaa ja näihän se onkin. Mutta nämä sairastumiset eivät aiheuta poissaoloa töistä eli sairastumiset eivät aiheuta työnantajalle merkittävää haittaa. Ja onhan siinä sekin hyvä puoli, että työntekijä ei koe ylikuormittumista muiden sairastumisen takia.

Tällä hetkellä perheellä korona ja mulla ja parillä työkaverilla kuume pois lääkkeellä ja täällä tehdään "kevyempää työtä".

Tämä on ihan laillista, kysyin ammattiliitosta.

Minkälainen käytäntö teillä on?

Kommentit (335)

Vierailija
61/335 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuvitusketju :D MISSÄÄN työpaikassa ei ole sellaista sääntöä, että kuumeisena pitää tulla töihin. Tiukin mistä tiedän on, että jos kuumeesta hakee sairaslomaa on mentävä työterveyslääkärille se mittauttamaan.

Vierailija
62/335 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisäni kuoli jälkiseuraamuksiin, kun hänellä oli reippaasti kuumetta ja oli 65-vuotias eikä työterveyslääkäri antanut sairaslomaa.

Fyysinen työ 1960-luvulla. Tapahtuma siisti äitini raiteiltaan, vaikka hänellä oli perhe, eli mies ja minä vastasyntynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/335 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Mun serkku toimi aikoinaan yksityisenä perhepäivähoitajana. Hän kertoi, että muutaman kerran on hänkin kuumeisena hoitanut hoitolapsia, että on tosi korkea kynnys ilmoittaa hoitolasten vanhemmille, että lapset eivät voi tulla hoitoon. Ja joskus kun serkkuni oli tosi sairas, "sijaisti" hänen miehensä häntä vaikka mies oli tehnyt yövuoron ja oli siis aivan naatti.

Tuossa on raha puhunut, ei hoitolasten terveys. Perhepäivähoitaja olisi menettänyt muutenkin pienet tulonsa, jos olisi ilmoittanut, että ei ota lapsia hoitoon, koska on sairas. 

Omat lapset voi hoitaa itse, vaikka olisi sairaana ja vaikka lapsetkin olisivat sairaita. Se on hyvin vaikeaa kyllä, mutta täytyy järjestää olosuhteet sitten sopiviksi.

Yksi syy miksi useamman lapsen, yleensä äiti, ei tahdo palata työelämään on, että lapset saisivat sairastaa lastentaudit rauhassa ja ilman jälkitauteja. Työn ja perheen yhdistäminen on raskasta, kun apua ei tule saamaan. Suku ei auta eikä yhteiskuntakaan pysty korvaamaan sukua. Moraali ei salli viedä sairasta lasta hoitoon ainakaan kaikilla ja taudit seuraisivat toisiaan.

Liian monella lapsella on esim. korvatulehduskierre jälkitautina, kun eivät parannu kunnolla edellisestä taudista ja saavat jo seuraavan taudin päivähoidossa! Yksi perheessä paranee, niin toinen sairastuu, jolloin poissaolot työstä kasvavat pitkiksi.

Vierailija
64/335 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työntekijä on käynyt lääkärin vastaanotolla, ja siellä on todettu työntekijän työkyvyttömyys ja kirjoitettu siitä sairauslomatodistus, niin työnantajalla ei ole oikeutta vaatia sairastunutta ihmistä työskentelemään minkäänlaisissa töissä. 

Vierailija
65/335 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ollut jo vuosikaudet ihan normisettiä ylemmille toimihenkilöille että kipeänäkin tehdään ne kaikki samat työt, mutta vaan kotoa käsin ja jaksamisen mukaan jotta ei tartuteta muita. Ihan hyvä jos lopultakin samat säännöt alkaisi koskea myös muita työntekijöitä.

Ja sit kun nämä työn sankarit on åois, niin sitten ollaan kerralla monta viikkoa, kun ei ole viitsinyt pikkutauteja hoitaa, ja tilanne on pahentunut.

Vierailija
66/335 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun työntekijä on käynyt lääkärin vastaanotolla, ja siellä on todettu työntekijän työkyvyttömyys ja kirjoitettu siitä sairauslomatodistus, niin työnantajalla ei ole oikeutta vaatia sairastunutta ihmistä työskentelemään minkäänlaisissa töissä. 

Lääkäri ei totea työkyvyttömyyttä vaan tekee diagnoosin. Lääkäri ei tiedä mitä henkilö tekee työssään tai onko mahdollista tehdä jotain vaihtoehtoista työtä jota sairaus ei estä, joten hän ei myöskään ota kantaa henkilön työkykyyn. Sen päätöksen tekee työnantaja lääkärin diagnoosin perusteella. Tulee alapeukkuja, mutta tämä on totuus vaikka ette siitä pidäkään.

Vierailija
67/335 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama juttu meillä.töissä. jos erehtyy jäämään saikulle työsopparia ei uusita.

Vierailija
68/335 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaista sitä kuulee. Vai että kevyempiä hommia katsellaan sitten jos on kipeä? Takuuvarmasti ei toteudu ravintola-alalla. Milloinkohan ihmiset ymmärtäisi, että on satojatuhansia työpaikkoja, joissa ei tehdä sitä kuuluisaa "vaativaa asiantuntijatyötä".

Vierailija
69/335 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ei totea työkyvyttömyyttä vaan tekee diagnoosin. Lääkäri ei tiedä mitä henkilö tekee työssään tai onko mahdollista tehdä jotain vaihtoehtoista työtä jota sairaus ei estä, joten hän ei myöskään ota kantaa henkilön työkykyyn. Sen päätöksen tekee työnantaja lääkärin diagnoosin perusteella. Tulee alapeukkuja, mutta tämä on totuus vaikka ette siitä pidäkään.

Multa on kyllä lääkäri kysynyt että mitä työtä teen. Ja kirjoittaa todistukseen että työkyvytön ajalla xx-xx. Aina se on työnantajalle kelvannut ja olen jäänyt kotiin sairastamaan ja saan palkkaa siltä ajalta.

Vierailija
70/335 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumeessa jäädään omallailmoituksella kolmeksi päiväksi kotiin 👍

Vierailija
71/335 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa av:n väki kovin saikutusmyönteistä. :O Korona-aikana on vissiin unohtunut, että sairaslomaan ei ole oikeutta, jos edellytykset eivät täyty.

Työnantajat seuraavat sairaspoissaolojen määrää. Saikuttelu ei siis unohdu vaan sen näkee tilastoista.

Itse välttelen sairaslomalle jäämistä viimeiseen asti. Sen ansiosta olen saanut pitää työni alalla jossa työpaikoista on pulaa.

Vierailija
72/335 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla ilmolla 5pv saikkua.

Oli kipeä tai ei.

Vierailija
73/335 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuumeessa saa käydä työterveydessä. lääkäri ja työnantaja sopivat mitä työtä voi tehdä. lääke pitää ottaa toki.

Vierailija
74/335 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Minun työnantajalla on nykyään tosi tiukka linja sairastelujen kanssa. Työterveyden lääkäri määrää Buranaa ja Panadolia sellaiset annokset, että kuume lähtee keneltä vain ja olokin on ihan ok. Sitten pomo laittaa tekemään jotain kevyempää työtä niin kauan kuin lääkärin mielestä on tarpeen."

Tämä on ihan kiva leikki kunnes joku potkaisee tyhjää kun se ei ollutkaan se nuhakuume vaan influenssa.

Nimim. kokemusta on.

influenssassa tuskin tullaan töihin. ainakin mulla elämäni ensimmäinen influenssa vei ambulanssikyydillä sairaalaan. oli jo ensimmäisellä viikolla tosi raju kuume ja toisen viikon vielä paheni em seurauksin.

Minä olen sairastanut influenssan monta kertaa ja hoitanut pienet lapset influenssassa, koska olin kotihoidontuella eikä lapsilla ollut tarhapaikkaa. Olen hoitanut pieniä lapsia 3 kertaa influenssassa, angiinassa, alkavassa keuhkokuumeessa ja noro viruksessa. Vaipanvaihtoalusta täytyy vain laittaa lattialle, jotta vauva ei putoa, jos pyörtyy.

Lisään vielä, että influenssassa kuume oli aina 39 tai lähemmäs 40 koko viikon.

Ja lisään vielä, että noro virus oli kamalin lapsia hoitaessa. Ja lapset sairasti myös eli kun itse olet oksentanut 12 tuntia päivässä ja tavaraa tulee molemmista päistä niin sen jälkeen alat siivoamaan pienen lapsen oksennuksia ja minulla nousi 38 astetta kuumetta.

noin yksi aste kuumetta. influenssassa mulla oli neljä astetta ja rajut oireet. sairaalareissu. työnantaja purki työsuhteen, koska en tehohoidon aikana ilmoittanut poissaolosta. no jäinkin työkyvyttömäksi.

Vierailija
75/335 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/sikainfluenssa/a/2009102710495725

Joku tuli influensassa päiväkotiin. Karmeat seuraukset .

Vierailija
76/335 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sairastanut influenssan monta kertaa ja hoitanut pienet lapset influenssassa, koska olin kotihoidontuella eikä lapsilla ollut tarhapaikkaa. Olen hoitanut pieniä lapsia 3 kertaa influenssassa, angiinassa, alkavassa keuhkokuumeessa ja noro viruksessa. Vaipanvaihtoalusta täytyy vain laittaa lattialle, jotta vauva ei putoa, jos pyörtyy.

Jos veisit lapsesi päiväkotiin, olisiko mielestäsi ok, että hoitaja laittaa pehmikettä lattialle pyörtymisen varalta, ettei vauvasi putoa kovalle lattialle? Muuten en tämän viestin pointtia ymmärrä. Itsekin olin pitkään kotiäitinä ja hoidin sairaanakin ollessa omat lapseni. Siinä on se ero vaikkapa lastenhoitoon leipätyönä, että omien kanssa voi mennä aika matalalta sairaana ollessa. Ruokaa voidaan kaivaa pakkasesta tai vaikka tilata pitsat, lapset voi iästä riippuen istuttaa telkkarin eteen ja itse maata lattialla tai sohvalla vieressä. Harvassa työssä työntekijä voi hoitaa työt puolivaloilla, jos on vajaakuntoinen. Kamalaa jos oikeasti joissain töissä ei työntekijällä ole lupa sairastaa. 

Siis mitä sinä sekoilet. Minä en ole puhunut yhdestäkään työntekijästä mitään. Kerroin vain, että olen hoitanut lapset influenssassa ja muissa taudeissa.

Ja sinä vähättelet. Jos naapurin äiti pyörtyy niin en vahdi hänen lapsiaan, tapahtukoot mitä tahansa, kun se on niin helppoa hoitaa lapsia kipeänä.

Haistakaa V

Vierailija
77/335 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No todellakin kuume on syy olla sairauslomalla. Kuka edes haluaa/jaksaa kuumeessa lähteä julkisilla lääkäriin arvioitavaksi.. Sen vielä ymmärtää, ettei vaikka katkennut koipi estä työntekoa istumatyöläisellä ainakaan ihan kokonaan.

Alkaa mennä jo ihan älyttömäksi tämä työntekijöiden kyykytys ja päähän potkiminen. Töitä pitäisi tehdä ilmaiseksi ja kipeänäkin. Seuraavana varmaan keksitään, että työntekijän pitää maksaa työnantajalle korvaus siitä, että on työpaikka..

Vierailija
78/335 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa av:n väki kovin saikutusmyönteistä. :O Korona-aikana on vissiin unohtunut, että sairaslomaan ei ole oikeutta, jos edellytykset eivät täyty.

Työnantajat seuraavat sairaspoissaolojen määrää. Saikuttelu ei siis unohdu vaan sen näkee tilastoista.

Itse välttelen sairaslomalle jäämistä viimeiseen asti. Sen ansiosta olen saanut pitää työni alalla jossa työpaikoista on pulaa.

Koronan myötä kun siirrettiin työskentelemään hybridinä, ei ainuttakaan saikkupäivää. Työnantajan luulisi olevan tyytyväinen ja ymmärtävän, että lähikontaktien vähentäminen estää tautien leviämistä.

Vierailija
79/335 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos veisit lapsesi päiväkotiin, olisiko mielestäsi ok, että hoitaja laittaa pehmikettä lattialle pyörtymisen varalta, ettei vauvasi putoa kovalle lattialle? Muuten en tämän viestin pointtia ymmärrä. Itsekin olin pitkään kotiäitinä ja hoidin sairaanakin ollessa omat lapseni. Siinä on se ero vaikkapa lastenhoitoon leipätyönä, että omien kanssa voi mennä aika matalalta sairaana ollessa. Ruokaa voidaan kaivaa pakkasesta tai vaikka tilata pitsat, lapset voi iästä riippuen istuttaa telkkarin eteen ja itse maata lattialla tai sohvalla vieressä. Harvassa työssä työntekijä voi hoitaa työt puolivaloilla, jos on vajaakuntoinen. Kamalaa jos oikeasti joissain töissä ei työntekijällä ole lupa sairastaa. 

Siis mitä sinä sekoilet. Minä en ole puhunut yhdestäkään työntekijästä mitään. Kerroin vain, että olen hoitanut lapset influenssassa ja muissa taudeissa.

Ja sinä vähättelet. Jos naapurin äiti pyörtyy niin en vahdi hänen lapsiaan, tapahtukoot mitä tahansa, kun se on niin helppoa hoitaa lapsia kipeänä.

Haistakaa V

Juu, ei tarvitse odottaa apua, sosiaalityöntekijä voidaan soittaa hakemaan lapsi huostaan korkeintaan. Onneksi omat lapset on jo kasvaneet.

Vierailija
80/335 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haistakaa V

Juu, ei tarvitse odottaa apua, sosiaalityöntekijä voidaan soittaa hakemaan lapsi huostaan korkeintaan. Onneksi omat lapset on jo kasvaneet.

Jos naapurin äiti joutuu lähtemään koronan takia päivystykseen niin apua ei tule, ottakoot lapsen teholle mukaan. Se on niin helppoa hoitaa lapsia kipeänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän