"Kuume ei automaattisesti tarkoita työkyvyttömyyttä. Työntekijän tulee käydä lääkärin arvioitavana. Työnantaja voi järjestää työntekijälle kevyempää työtä sairauden takia."
Esimerkiksi kuume (flunssat, esim. korona) eivät automaattisesti tarkoita, että henkilö olisi työkyvytön. Työntekijän sairaus voi kylläkin laskea työntekijän työkykyä ja lääkärin tehtävänä on arvioida työkyky ja työnantajan kanssa sopia mahdollisesti kevyemmästä työstä sairauden ajaksi.
Jos työntekijän työkyky laskee merkittävästi pitkäksi ajaksi, työnantajalla on mahdollisuus irtisanoa työntekijä.
Minun työnantajalla on nykyään tosi tiukka linja sairastelujen kanssa. Työterveyden lääkäri määrää Buranaa ja Panadolia sellaiset annokset, että kuume lähtee keneltä vain ja olokin on ihan ok. Sitten pomo laittaa tekemään jotain kevyempää työtä niin kauan kuin lääkärin mielestä on tarpeen.
No joku tietysti ajattelee, että töissä tauti tarttuu ja sitten ovat muutkin sairanaa ja näihän se onkin. Mutta nämä sairastumiset eivät aiheuta poissaoloa töistä eli sairastumiset eivät aiheuta työnantajalle merkittävää haittaa. Ja onhan siinä sekin hyvä puoli, että työntekijä ei koe ylikuormittumista muiden sairastumisen takia.
Tällä hetkellä perheellä korona ja mulla ja parillä työkaverilla kuume pois lääkkeellä ja täällä tehdään "kevyempää työtä".
Tämä on ihan laillista, kysyin ammattiliitosta.
Minkälainen käytäntö teillä on?
Kommentit (335)
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa valita eli voi olla pois töistä palkatta tai tulee töihin ja katsotaan kevyempiä töitä. Valinta on työntekijän ja hän itse määrittää, miten haluaa toimittavan. Erikseen ovat sairaalahoitoa vaativat tilanteet, mutta enää ei voi olla pois töistä pikkuflunssan takia, kaikkihan on voineet ottaa rokotteet.
Rokotteet kaikkia maailman flunssia varten?
Eli olisko tuollaisessa tapauksessa pakko ottaa sitä buranaa ja/tai panadolia? Entä jos ei halua?
En ymmärrä tuollaista käytäntöä. Ihminen paranee nopeammin täyslevolla. Miksi työnantajat haluaisivat, että ihmiset tekevät puolitehoisena viikon, jopa kaksi, sen sijaan, että ovat poissa esim. 3 päivää ja paranevat niin, että jaksavat tehdä taas normaalisi töitä?
Eikö työ työkyky ole sivuseikka ja se, että tullaan tartuttamaan toisia työntekijöitä se päätekijä, eli sen takia kuuluu todellakin olla poissa.
No onpas hurjaa.Kuumeessa vaan julkisilla töihin ja aspaan töihin.Lapsi tarhaan ja kouluun...Itse voin tehdä etätöitä,joten kevyt työpäivä toki onnistuu,mutta muu kuulostaa aika hurjalta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin toistaviikkoa jokunen vuosi sitten pikkuflunssassa töissä, buranaa vedin. Sitten olinkin 1,5 viikkoa saikulla ja sängyn omana kun iski keuhkokuume.
....joo, vähän vaan yskin....naps, viikko sairaalassa, sydänlihastulehdus!
Ei kannata leikkiä!
Buranan voi työterveyslääkäri työntää itselleen sanonko minne!
Aivan, just sinne!
Ennen oli sijaiset varalla ja listat. Ja maalaisjärki mukana. On aloja jotka ovat vähemmän kriittisiä. Ihmisillä levon tarvetta. Lekuri ei ilmeisesti siksi anna lomia, koska "joku muu maksaisi lepoajan" kuin ihminen itse ja firma haluaa hommien pyörivän, mutta jos siihen tulisi muutos - ei ihmisten tarvitsisi ravata koko ajan arvioissa ja olla uupuneena töissä. Systeemiä kannattaisi tarkastella. Yksityisyrittäjällä varmaan hankalaa jos on esim. verkkokauppa, ellei ole joku toinen siinä tuuraamassa jos on kaksi viikkoa kipeä tai muuta. Riippuu tilausten määrästäkin. Toisaalta osalla on lauseke joka sallii joustot eri tilanteissa, tiedotus sähköpostiin ja sivuilla.
Kuulostaa ap ettei työnantaja välitä työtekijöistään. Oletko ehkä jollain matalapalkka alalla, jossa hyväkin työntekijä on ennemmin kuluerä ja korvattavissa, kuin resurssi.
Kuulun niihin ihmisiin joille pienikin kuume aiheuttaa heti huimausta ynnä muuta. En todellakaan olisi työkunnossa kuumeen kourissa.
Huh. Onneksi olen töissä firmassa, jossa saa olla poissa sairaana. Minä sain pomon luvalla olla poissa senkin päivän, kun kissani kuoli ja olin sen takia vähän sekaisin. Toisaalta tämä jousto on molemminpuolista, tein esim. nyt sunnuntaina töitä, kun oli sille tarve.
Vierailija kirjoitti:
"Minun työnantajalla on nykyään tosi tiukka linja sairastelujen kanssa. Työterveyden lääkäri määrää Buranaa ja Panadolia sellaiset annokset, että kuume lähtee keneltä vain ja olokin on ihan ok. Sitten pomo laittaa tekemään jotain kevyempää työtä niin kauan kuin lääkärin mielestä on tarpeen."
Tämä on ihan kiva leikki kunnes joku potkaisee tyhjää kun se ei ollutkaan se nuhakuume vaan influenssa.
Nimim. kokemusta on.
influenssassa tuskin tullaan töihin. ainakin mulla elämäni ensimmäinen influenssa vei ambulanssikyydillä sairaalaan. oli jo ensimmäisellä viikolla tosi raju kuume ja toisen viikon vielä paheni em seurauksin.
Onneksi ei joudu noin kammottavissa työoloissa työskentelemään vaan myös työntekijän hyvinvointiin ja terveyteen satsataan. Sairastin koronan ja olin aluksi viikon saikulla ja ja sitten vielä 3 päivää, että pystyin palautumaan työkykyiseksi. Olen yksityisellä sektorilla töissä.
Tämän vuoksi lääkärin pitää kirjoittaa nykyään sairauslomatodistukseen "sairauden laatu ei mahdollista korvaavaa työtä".
Korvaava työ on jees silloin, jos vaikka on jalka murtunut ja voi sairaanhoitajana osastotyön sijasta tehdä vaikka jotain digitaalisia yhteydenottojen käsittelyä jopa etänä kotoa. Henkilö ei ole estynyt tekemästä töitä, vaikka ei sitä tavanomaista työtään, joka vaatii jalkeilla oloa, voikaan tehdä.
Sitä ei ole tarkoitettu siihen, että kuumeinen kaupan hyllyttäjä menee hyllyttämisen sijasta istumaan paikallaan kassalle.
Vierailija kirjoitti:
Kuume on vain oire. 39 asteen kuumeen saa helposti alas tuhdilla buranasatsilla ja sen jälkeen pystyy hyvin vaikka fyysiseen työhön. Nämä turhan takia saikuttelijat nyt jäävät sängynpohjalle kun vähän aivastuttaa pölyn vuoksi.
Aikamoinen riski saada sydänlihastulehdus ja loppuiän vaivat jos kuumeisena leikkii sankaria fyysisessä työssä. Onnea vaan matkalle työkyvyttömyyseläkkeelle!
Ei hemmetti nyt taas! Jos tuntee olonsa sairaaksi, silloin levätään. Kyllä meillä saa olla pois omalla ilmoituksella töistä. Silti jotkut kulkee sairaana tartuttamassa muita. Minulle kaikki flunssat ovat pahoja, koska astma. Menee viikkoja päästä taas normaaliin kuntoon.
On törkeää, että jotkut syöttävät lapselleen kuumelääkkeitä ja vievät päivähoitoon, niin kuin lapsi olisi terve! Lastensuojeluilmoitus?
Kun olin aikanaan tehdastöissä niin yksi työntekijä sai joka vuosi kädestä 4 kuukautta sairaslomaa kesä aikaan. Näitä kuuluisia suuria ikäluokkia.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin aikanaan tehdastöissä niin yksi työntekijä sai joka vuosi kädestä 4 kuukautta sairaslomaa kesä aikaan. Näitä kuuluisia suuria ikäluokkia.
Ennen oli enemmän työntekijöitä ja sai paremmin pitkiä sairaslomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli enemmän työntekijöitä ja sai paremmin pitkiä sairaslomia.
Ja pääsi helpommin työkyttömyyseläkkeelle. Tätini oli 44 vuotta eläkkeellä, hän oli kova leipomaan vielä 80-vuotiaana.
Paska työnantaja. Kuulostaa terveydelle vaarallisella. Itselläni tulee flunssassa aina pahoja rytmihäiriöitä.. Tuolla meiningillä voi saada sydärin.