"Kuume ei automaattisesti tarkoita työkyvyttömyyttä. Työntekijän tulee käydä lääkärin arvioitavana. Työnantaja voi järjestää työntekijälle kevyempää työtä sairauden takia."
Esimerkiksi kuume (flunssat, esim. korona) eivät automaattisesti tarkoita, että henkilö olisi työkyvytön. Työntekijän sairaus voi kylläkin laskea työntekijän työkykyä ja lääkärin tehtävänä on arvioida työkyky ja työnantajan kanssa sopia mahdollisesti kevyemmästä työstä sairauden ajaksi.
Jos työntekijän työkyky laskee merkittävästi pitkäksi ajaksi, työnantajalla on mahdollisuus irtisanoa työntekijä.
Minun työnantajalla on nykyään tosi tiukka linja sairastelujen kanssa. Työterveyden lääkäri määrää Buranaa ja Panadolia sellaiset annokset, että kuume lähtee keneltä vain ja olokin on ihan ok. Sitten pomo laittaa tekemään jotain kevyempää työtä niin kauan kuin lääkärin mielestä on tarpeen.
No joku tietysti ajattelee, että töissä tauti tarttuu ja sitten ovat muutkin sairanaa ja näihän se onkin. Mutta nämä sairastumiset eivät aiheuta poissaoloa töistä eli sairastumiset eivät aiheuta työnantajalle merkittävää haittaa. Ja onhan siinä sekin hyvä puoli, että työntekijä ei koe ylikuormittumista muiden sairastumisen takia.
Tällä hetkellä perheellä korona ja mulla ja parillä työkaverilla kuume pois lääkkeellä ja täällä tehdään "kevyempää työtä".
Tämä on ihan laillista, kysyin ammattiliitosta.
Minkälainen käytäntö teillä on?
Kommentit (335)
Niin. Vaikka halkoja hakkaamaan 42 asteen kuumeessa.
Meillä ei edes saa mennä lääkäriin tai pomo vetää hirmupultit ja irtisanoo. Saikku on kuulemma heikkoutta ja vapinaa jota tää kovaotteinen jäärä ei katso hetkeäkään.
Vierailija kirjoitti:
Onpa av:n väki kovin saikutusmyönteistä. :O Korona-aikana on vissiin unohtunut, että sairaslomaan ei ole oikeutta, jos edellytykset eivät täyty.
Työnantajat seuraavat sairaspoissaolojen määrää. Saikuttelu ei siis unohdu vaan sen näkee tilastoista.
Itse välttelen sairaslomalle jäämistä viimeiseen asti. Sen ansiosta olen saanut pitää työni alalla jossa työpaikoista on pulaa.
Oot todennäköisesti yksi niitä työpaikan vihattuja tautipesiä, jotka kantavat kaikki tautinsa muiden iloksi. En ole ikinä ymmärtänyt tämän ihmistyypin itsekeskeyden määrää.
Entinen työnantaja oli sellainen psyko että raivosi jos ei tullut töihin vaikka olisi ollut tyyliin leikkauksessa ja saannut sairaslomaa. Ja itse paineli myöskin sairaana töissä. Joo muutaman työntekijän pienyrityksessä jos kaikki sairastaa niin tekee yritykselle hallaa mutta se ei oikeuta pakottamaan työntekijöitä sairaana töihin.
1. hullua pakottaa kuumeiset ja tauteja sairastavat ihmiset mm julkisiin kulkuneuvoihin, matkalla töihin ja lääkäriin
2. typerää käyttää lääkäreiden ja hoitajien ym resurssit nuhanenien vastaanottamiseen ja saikkulappujen kirjoittamiseen, kun itsekin haluaisivat maata kotona, eikä aiheuttaa jonoja vastaanotoilla.
Että näin niitä jonoja ja kuluja sinne terveyspalveluihin saadaan, vaikka ihmiset eivät tarvitse apua, vain saikkulapun.
Vierailija kirjoitti:
1. hullua pakottaa kuumeiset ja tauteja sairastavat ihmiset mm julkisiin kulkuneuvoihin, matkalla töihin ja lääkäriin
2. typerää käyttää lääkäreiden ja hoitajien ym resurssit nuhanenien vastaanottamiseen ja saikkulappujen kirjoittamiseen, kun itsekin haluaisivat maata kotona, eikä aiheuttaa jonoja vastaanotoilla.
Että näin niitä jonoja ja kuluja sinne terveyspalveluihin saadaan, vaikka ihmiset eivät tarvitse apua, vain saikkulapun.
1. ei se haittaa, jos kaikki tulevat sairaana töihin.
2. niin onkin, siksi sairastuneiden pitää tulla töihin.
Jos sairastun niin yleensä sit oon tosi sairas, astma korostaa tätä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa av:n väki kovin saikutusmyönteistä. :O Korona-aikana on vissiin unohtunut, että sairaslomaan ei ole oikeutta, jos edellytykset eivät täyty.
Työnantajat seuraavat sairaspoissaolojen määrää. Saikuttelu ei siis unohdu vaan sen näkee tilastoista.
Itse välttelen sairaslomalle jäämistä viimeiseen asti. Sen ansiosta olen saanut pitää työni alalla jossa työpaikoista on pulaa.
Oot todennäköisesti yksi niitä työpaikan vihattuja tautipesiä, jotka kantavat kaikki tautinsa muiden iloksi. En ole ikinä ymmärtänyt tämän ihmistyypin itsekeskeyden määrää.
ottakaa huomioon että pienessä firmassa usein saikuttaja on se joka saa muiden vihat niskaansa. käy ensin tartuttamassa taudin muille ja sitten kaataa hommansa muiden niskana. ihana kipeänä tehdä töitä kahden edestä. tautihan usein tarttuu muihin jo ennen oireiden alkamista.
Jees, sellaista ihmiskehon r aiskaamista sitten. Se kuume tulee syystä ja kivullakin on funktio: pakottaa keho lepotilaan, jotta tarvittava paranemisprosessi saa tarpeeksi energiaa. Työnantajan mielestä on ilmeisesti sitten fiksumpaa tuhota työntekijän terveys ja kouluttaa uusi alainen, kuin antaa kuumeen tehdä työnsä ja parantaa keho
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei edes saa mennä lääkäriin tai pomo vetää hirmupultit ja irtisanoo. Saikku on kuulemma heikkoutta ja vapinaa jota tää kovaotteinen jäärä ei katso hetkeäkään.
Minullekin pomo kommentoi jo työhöntulotarkastuksesta, että kaikkihan eivät mene sinne koskaan. Että vink vink jos aiot käyttää lääkäripalveluja niin seurauksia tulee :D ihme touhua kyllä tämä suomen työelämä eivoi muuta sanoa
En ole aikuisiällä ollut sillä tavalla sairas, että olisin joutunut olemaan pois töistä.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos pikkukuumeen ei anna tehdä työtänsä kunnolla, siitä kehkeytyy helposti pitkä ja sitten tulee keuhkokuume. Jotkut sairastelevat viikkotolkulla, siis kolmekin viikkoa, kun eivät malta levätä. Itsellä menee aina 2-3 päivässä ohi. Kyllä jos tuosta pomo olisi räyhäämässä niin ottaisin loparit saman tien, tappakoot jonkun muun
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa valita eli voi olla pois töistä palkatta tai tulee töihin ja katsotaan kevyempiä töitä. Valinta on työntekijän ja hän itse määrittää, miten haluaa toimittavan. Erikseen ovat sairaalahoitoa vaativat tilanteet, mutta enää ei voi olla pois töistä pikkuflunssan takia, kaikkihan on voineet ottaa rokotteet.
Flunssaan ei ole rokotetta.
Isoisäni joutui aikoinaan kovassa kuumeessa töihin vaan. Työnantajan lääkäri ei antanut sairaslomaa. Johti sitten kuolemaan.
Ei siinä mitään, kyllä minä voin työskennellä puolitehoisena jos niin halutaan. Mutta sitä en voinut ymmärtää edes ennen koronapandemiaa, saati nyt, että miksi toimiatotyöläisen pitää saapua sinne toimistolle tartuttamaan muut? Ensinnäkin se matka vie jo mehuja kipeänä ja toisekseen on typerää siirtää riesa eteenpäin.
Antakaa sitten kunnon tropit. Duact, väkevä yskänlääke, pitkävaikutteinen tulehduskipulääke ja parasetamolia samassa tabletissa:)
Jos on pienessä kuumeessa ja vaikka kuumeen saisikin laskettua, ei olo ole mitenkään silti normaali. Tulee hirveä hikihorkka, voimaton olo ja väsymys. Naurettavaa pelleilyä, että omalla ilmoituksella ei voi olla poissa kaikilta työpaikoilta. Ja että pitää mennä vielä paikan päälle levittelemään niitä flunssapöpöjä. Omalla työpaikallani kolmannen päivän jälkeen pitää esittää saikkutodistus, mutta sen voi saada myös soittamalla.
Omalla ilmoituksella voi olla kaikilla 3 päivää. Jos ei ole kyseessä tarttuva tauti, niin katsotaan, voiko tehdä jotain kevyempää työtä. Esim itse kerran olin selkäkivun takia vain osatyökykyinen, eli menin töihin , mutta vain lähinnä hengailemaan sinne ja mun työt teki sijainen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä saa olla saikulla, mutta itse teen vaan etänä ne päivät kun olen vähän kipeä. Viimeksi kun olin saikulla, oli 39 astetta kuumetta pari päivää.
Jos tekisin fyysistä työtä, olisi asia eri.
Meillä ei saa tehdä etätyötä. Eikä sairaana saa tulla töihin.
Tämä on oikeastaan ihan kiva. Tuleepahan ainakin levättyä silloin kun joku tauti on päällä.
Oletko kuullut esim. sellaisesta sairaudesta kuin myokardiitti?