"Kuume ei automaattisesti tarkoita työkyvyttömyyttä. Työntekijän tulee käydä lääkärin arvioitavana. Työnantaja voi järjestää työntekijälle kevyempää työtä sairauden takia."
Esimerkiksi kuume (flunssat, esim. korona) eivät automaattisesti tarkoita, että henkilö olisi työkyvytön. Työntekijän sairaus voi kylläkin laskea työntekijän työkykyä ja lääkärin tehtävänä on arvioida työkyky ja työnantajan kanssa sopia mahdollisesti kevyemmästä työstä sairauden ajaksi.
Jos työntekijän työkyky laskee merkittävästi pitkäksi ajaksi, työnantajalla on mahdollisuus irtisanoa työntekijä.
Minun työnantajalla on nykyään tosi tiukka linja sairastelujen kanssa. Työterveyden lääkäri määrää Buranaa ja Panadolia sellaiset annokset, että kuume lähtee keneltä vain ja olokin on ihan ok. Sitten pomo laittaa tekemään jotain kevyempää työtä niin kauan kuin lääkärin mielestä on tarpeen.
No joku tietysti ajattelee, että töissä tauti tarttuu ja sitten ovat muutkin sairanaa ja näihän se onkin. Mutta nämä sairastumiset eivät aiheuta poissaoloa töistä eli sairastumiset eivät aiheuta työnantajalle merkittävää haittaa. Ja onhan siinä sekin hyvä puoli, että työntekijä ei koe ylikuormittumista muiden sairastumisen takia.
Tällä hetkellä perheellä korona ja mulla ja parillä työkaverilla kuume pois lääkkeellä ja täällä tehdään "kevyempää työtä".
Tämä on ihan laillista, kysyin ammattiliitosta.
Minkälainen käytäntö teillä on?
Kommentit (335)
Kyllä meillä saa olla saikulla, mutta itse teen vaan etänä ne päivät kun olen vähän kipeä. Viimeksi kun olin saikulla, oli 39 astetta kuumetta pari päivää.
Jos tekisin fyysistä työtä, olisi asia eri.
No tuota en komppaa, mutta parista yskäisystä voi miettiä vielä.
Gsllup: Jos kova kurkkukipu ilman kuumetta tai muuta, jäisitkö kotiin, vai katsotko yhden päivän vielä.
Se on kuule 30/70.
70 että tulee kovempi flunssa. 30 että kurkkukipu lähtee pois seuraavana päivänä eikä tule muuta. Vähän makuasia jääkö odottamaan vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Sairastavaa vähättelevä ja asiaa vääristävä termi "saikuttaminen" on varmasri kokoomuksen aivoista lähtöisin!
Eli jos sanon, että ärsytti kun työpaikalla joku otti saikkua liian heppoisin perustein ja ihan huvikseen omien sanojen mukaan ja jouduin tekemään tuplatyöt, olen sairaita ihmisiä ymmärtämätön kylmä ihminen?
Huom? Tuo vielä eri asia kun työtön. Turhaan saikuttaja saa täydet palkat sentään laiskottelusta. Työtön rupuset tuet.
Jos nyt joku urputtas, että kuinka työttömät turhaan kuluttavat työssäkäyvien rahoja kun huvikseen työttöminä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa valita eli voi olla pois töistä palkatta tai tulee töihin ja katsotaan kevyempiä töitä. Valinta on työntekijän ja hän itse määrittää, miten haluaa toimittavan. Erikseen ovat sairaalahoitoa vaativat tilanteet, mutta enää ei voi olla pois töistä pikkuflunssan takia, kaikkihan on voineet ottaa rokotteet.
No niin. Nyt joku globalisti sitten meni paljastamaan korona-rokotteen perimmäisen tarkoituksen. Sillä vähennetään flunssa-saikkuja. Itse olen kyllä sitä mieltä, että valkosipuli on tehokkaampi. Koska työnantajat ryhtyvät jakamaan ilmaista valkosipulia orjille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastavaa vähättelevä ja asiaa vääristävä termi "saikuttaminen" on varmasri kokoomuksen aivoista lähtöisin!
Eli jos sanon, että ärsytti kun työpaikalla joku otti saikkua liian heppoisin perustein ja ihan huvikseen omien sanojen mukaan ja jouduin tekemään tuplatyöt, olen sairaita ihmisiä ymmärtämätön kylmä ihminen?
Huom? Tuo vielä eri asia kun työtön. Turhaan saikuttaja saa täydet palkat sentään laiskottelusta. Työtön rupuset tuet.
Jos nyt joku urputtas, että kuinka työttömät turhaan kuluttavat työssäkäyvien rahoja kun huvikseen työttöminä ovat.
Mun yks entinen työkaveri oli niin hyvin oivaltanut tämän. Saikutti minkä kerkesi. Sen kiltti työkaveri teki senkin työt. Huonosti, kun ei ehtinyt kunnolla tekemään sekä omiaan että toisen.
Tämähän on niin hirveetä paskaa ja kaiken lisäksi laitonta. Surkea firma tai surkea trollaus.
Saikulle ei ole pakko jäädä. Työnantajat pitävät kirjaa työntekijöiden saikuttamisista. Yt-neuvotteluissa nuo listat ovat sitten kovassa käytössä, kun päätetään ketkä lähtevät ja ketkä jäävät....
Orpon hallitus valmistelee lakimuutosta, joka mahdollistaa työntekijän irtisanomisen asiallisen syyn perusteella. Mielestäni saikuttaminen on asiallinen syy irtisanoa. Työntekijällä on vastuu terveydestään eli pitää ottaa rokotteet, vältellä kontakteja ja käyttää maskia ja pestä käsiä.
Työnantajalla on työsuojeluvelvoite. Ei voi sallia työskentelyä sairaana.
Eh, kuume ei ole sairaus vaan oire, Se varsinainen sairaus on joku muu ja se tuossa pitäisi hoitaa. Muutenkin jos sairastuttua ei levätä riittävästi niin siitä seuraa yleensä erilaisia jälkitauteja kuten keuhkokuumetta tai sydänlihastulehdusta tai mitä nyt milloinkin. Nuo taas ei ole mitään leikin asioita.
Siksi toiseksi pakottamalla kuumeinen konttorille sairastutetaan kätevästi loppukin työvoimasta ja tuo se vasta laskeekin työtehoa.
meillä on sellainen käytäntö että kipeänäkin töihin tai potkut. pienellä firmalla ei ole mahdollisuutta maksaa palkkaa sairaslomapäiviltä. no onneksi täällä tiedetään millä napeilla kuumeen saa riittävän alas, mut tauteja työpaikallani on ymmärrettävästi tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Saikulle ei ole pakko jäädä. Työnantajat pitävät kirjaa työntekijöiden saikuttamisista. Yt-neuvotteluissa nuo listat ovat sitten kovassa käytössä, kun päätetään ketkä lähtevät ja ketkä jäävät....
Kuten itse todistit, Suomessa ei ole työvoimapulaa millään alalla. Jos olisi, työntekijöistä pidettäisiin huolta ja työpaikkaan sitoutuneina vaikka heille sattuisi jonkun vuoden aikana sairauksia toisensa perään. Työurathan ovat nykyään yli 40 vuoden pituisia, joten on ihan hullua kuvitella, että jokainen on parhaassa terässä koko tuon ajan.
Mitäs kun mä teen jo "kevyttä" työtä selkäsairauden takia. Kevyempää työtä ei ole olemassa.
Puolisoni työskentelee ruokakaupassa.
Buranaa ja töihin, jos tolpillaan pysyy. Korona, flunssa, ripuli...
Ripulipaskalla pikaisesti ja jatkamaan maitojen hyllytystä....
Aloitukseen heti satoja alapeukutuksia, kun suurin osa täällä on sitä mieltä että jää kotiin vaan jos aamulla on vähän nenu tukossa.
Vierailija kirjoitti:
Aloitukseen heti satoja alapeukutuksia, kun suurin osa täällä on sitä mieltä että jää kotiin vaan jos aamulla on vähän nenu tukossa.
Aloitus on tehty elokuussa 2022, joten en sanoisi alapeukutusten tulleen heti.
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni työskentelee ruokakaupassa.
Buranaa ja töihin, jos tolpillaan pysyy. Korona, flunssa, ripuli...
Ripulipaskalla pikaisesti ja jatkamaan maitojen hyllytystä....
Näin ne tautiepidemiat saadaan jylläämään ja kansalle vakavia sydänsairauksia yms. Täysin vastuutonta toimintaa työnantajalta, jos vaatii tulemaan fyysiseen työhön sairaana. Se on jo vakava terveydellinen riski sekä työntekijälle että asiakkaille.
Joskus on kommenteissa ollut, että fyysistä työtä tekevät voisivat mennä tekemään toimistotöitä. Ne onnistuu kuulemma vaikka jalka olisi kipsissä. Kukaan ei ole kertonut, mitä nämä kaikilta luonnistuvat toimistotyöt oikein ovat. Kirjanpitoa, arkistointia, palkanlaskentaa, ostolaskujen tiliöintiä vai myyntilaskujen tekemistä?
Onpa "ihania" immeisiä palstalla, kun joku pikkufirmassa duunarityötä tekevä saa alapeukkuja....
Ruumiin peruslämpö. Miksi ihmiset eivät osaa enää suomea?