"Kuume ei automaattisesti tarkoita työkyvyttömyyttä. Työntekijän tulee käydä lääkärin arvioitavana. Työnantaja voi järjestää työntekijälle kevyempää työtä sairauden takia."
Esimerkiksi kuume (flunssat, esim. korona) eivät automaattisesti tarkoita, että henkilö olisi työkyvytön. Työntekijän sairaus voi kylläkin laskea työntekijän työkykyä ja lääkärin tehtävänä on arvioida työkyky ja työnantajan kanssa sopia mahdollisesti kevyemmästä työstä sairauden ajaksi.
Jos työntekijän työkyky laskee merkittävästi pitkäksi ajaksi, työnantajalla on mahdollisuus irtisanoa työntekijä.
Minun työnantajalla on nykyään tosi tiukka linja sairastelujen kanssa. Työterveyden lääkäri määrää Buranaa ja Panadolia sellaiset annokset, että kuume lähtee keneltä vain ja olokin on ihan ok. Sitten pomo laittaa tekemään jotain kevyempää työtä niin kauan kuin lääkärin mielestä on tarpeen.
No joku tietysti ajattelee, että töissä tauti tarttuu ja sitten ovat muutkin sairanaa ja näihän se onkin. Mutta nämä sairastumiset eivät aiheuta poissaoloa töistä eli sairastumiset eivät aiheuta työnantajalle merkittävää haittaa. Ja onhan siinä sekin hyvä puoli, että työntekijä ei koe ylikuormittumista muiden sairastumisen takia.
Tällä hetkellä perheellä korona ja mulla ja parillä työkaverilla kuume pois lääkkeellä ja täällä tehdään "kevyempää työtä".
Tämä on ihan laillista, kysyin ammattiliitosta.
Minkälainen käytäntö teillä on?
Kommentit (335)
Vierailija kirjoitti:
Tuli tässä mieleeni tapaus parin vuosikymmen takaa, kun noro-virus jylläsi oikein voimalla silloisessa keikkapaikassani palvelutalon asukkaissa, sekä lopulta myös työntekijöissä. Viimein pomo oli helisemässä, että mistä löytyy sijaisia sairastuneiden tilalle.
Samainen noro-virus iski myös minuun ja pomo soitti kesken sairastamiseni, että voisinko jo palata töihin. Kyseinen tauti vei tyystin voimani, koska juoksin sekä oksentamassa että ripuloimassa. Totesin tämän pomolleni. Hänen vastauksensa oli ikimuistoinen "ripulissa voi mennä töihin, mutta oksennustaudissa ei". Joo, täytyy todeta, että ei voi ripulissakaan. Ennen Noro-viruksen sairastamista en ollut aikuisena ripuloinut housuuni, mutta kerta oli sitten ensimmäinen kyseisessä taudissa.
Mietipä kroonisesti suolistosairaita. Joka päivä ripuli housussa ja pakko silti mennä töihin. Vaikka paskoisit verta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa valita eli voi olla pois töistä palkatta tai tulee töihin ja katsotaan kevyempiä töitä. Valinta on työntekijän ja hän itse määrittää, miten haluaa toimittavan. Erikseen ovat sairaalahoitoa vaativat tilanteet, mutta enää ei voi olla pois töistä pikkuflunssan takia, kaikkihan on voineet ottaa rokotteet.
Rokotuksia annataan influenssaan. Eivät ne flunssaan tehoa.
Mä entisessä työpaikassa pyörryin ja kusin housuun kun kuumetta oli 39 astetta,tärisin vilusta ja olin takki päällä sisälläkin mutta pomon mielestä pystyin tekemään kevennettyä työtä istuen. Siinä vaiheessa kun mut löydettiin lattialta taju pois ja housut märkinä sain viimein lähteä.. hakemaan päivystyksestä saikkulapun. 6h päivystyksessä kusisissa farkuissa. Ja hurjat 2 pv saikkua.
Irtisanoin itseni tuon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mä entisessä työpaikassa pyörryin ja kusin housuun kun kuumetta oli 39 astetta,tärisin vilusta ja olin takki päällä sisälläkin mutta pomon mielestä pystyin tekemään kevennettyä työtä istuen. Siinä vaiheessa kun mut löydettiin lattialta taju pois ja housut märkinä sain viimein lähteä.. hakemaan päivystyksestä saikkulapun. 6h päivystyksessä kusisissa farkuissa. Ja hurjat 2 pv saikkua.
Irtisanoin itseni tuon jälkeen.
Saakelin petturi! Takiasi joku muu sai tehdä töitä kahden edestä!
Sehän riippuu kuumeesta onko työkykyinen. Jos pystyy menemään lääkäriin, pystyy menemään työpaikallekin. Jos pystyy selaamaan nettiä tai katselemaan telkkaria pystyy käyttämään töissä tietokonetta.
Eri asia sitten fyysiset työt, mutta niiden sijaan kuumeinen työntekijä saa kevyempää työtä.
Ja nää taudithan on aika pitkälti vaan niiden ongelmia jotka jostain kumman syystä eivät tee etätöitä.
Ensi vuonna keskituloisen sairaspäivärahaa leikataan 400 kuukaudessa.
Meillä halutaan työkykyiset ihmiset töihin. Kuumeinen ei ole sellainen ja tartuttaa oireisena vielä muutkin.
Kiinnostais tietää, missä on tuollanen käytäntö
Meillä taas tuli kielto mennä lääkäriin jos ei ole aivan pakko. Poissaolot omalla ilmoituksella. Kolme päivää saa olla omalla ilmoituksella. Näitä jos tulee paljon niin sitten keskustellaan 😁
minulla kuume ennätys töissä 39,1 astetta. t. pienessä firmassa töissä
Meidän firmassa saa omailmoituksella olla pois kolme päivää. Koronan aikana koko viikon. Firmalle tulee halvemmaksi se, että työntekijä saikuttaa kotonaan eikä levitä lenssuaan koko työyhteisöön.
Toki, jos joku alkaa urakalla saikuttelemaan, niin hänet määrätään ihan työntekijän oman terveydentilankin tarkemman tutkimisen vuoksi lääkäriin
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostais tietää, missä on tuollanen käytäntö
pitääkö teillä tehdä samaa työtehtävää kipeänäkin?
Yksikään työnantaja ei ole osoittanut kohtaani sellaista sitoumusta, että sairaanakin tulisin töihin oman terveyteni vaarantamaan. Tosin "harmikseni" ja työnantajien onneksi en sairasta juuri ollenkaan. Viime vuonna olin yhden päivän poissa.
- pätkätyöläinen
Ei mitään uutta. Olen ollut monta kertaa kuumeisena töissä. Raskasta, mutta mieluummin kipeänä töissä kuin että jää laskut maksamatta ja ruoka ostamatta.
Burana on epäterveellistä. Aiheuttaa pidemmällä ajalla vakavia terveysongelmia jos sitä koko ajan käyttää. Ei ole mitään järkeä pumpata itseään täyteen Buranaa.